Vieze achterbenen van de poep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:38

Is de pony wel aan de diarree, TS? Hoe is zijn mest? Dun/slap of echt diarree of?
Gaat het trouwens misschien om een ruin of hengst?

Als zijn mest verder wel goed is:
Ruinen schachten soms te weinig uit, waardoor er van dat vieze, bruin/zwarte smeersel op de achterbenen blijft plakken, maar dan met name aan de binnenkant van de achterbenen. Dat spul (smegma) komt dan uit de koker, hoopt zich op en kan dus soms ook op de achterbenen blijven plakken.
Dan is het achterbenen schoonmaken en evt. koker (laten) schoonmaken, om de kans op infecties aan zijn ..... te verkleinen.

Is zijn mest toch niet helemaal goed, dan kunnen het inderdaad wormen zijn, zand (kuurt sandclear/zandweg/psylliumvezels) of ligt het aan het voer (kuil of te natte voordroog ipv. echt droog hooi, of een te snelle overgang van hooi naar gras en vice versa, of andere te snelle wisseling van voer).

Mindypony

Re: Vieze achterbenen van de poep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:32

Het gaat om een hengstje wat bij 2 andere hengsten staat,kan het evt ook met dominantie te maken hebben?
Zijn mest is slappig zeg maar,geen mooie drollen en aan zijn benen zit gewoon echt dunne drap vast,wat ik er gewoon bijna niet af krijg,het is ook nog eens een palomino dus dat zie je extra.
Hij is in dec van het land gehaald en toen meteen aan het hooi(van het land) verder krijgt hij af toe eens een beetje kuilgras van de boer.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:36

dit vond ik nog op internet.:

Merries (en ruinen) ruiken aan de mest van groepsgenoten, blijven daar staan en ontlasten zich. In de praktijk valt de nieuwe mest dan net een metertje verder op de grond. Als de mestballen niet regelmatig worden opgeruimd, wordt het mestgebied steeds groter.

Hengsten daarentegen mesten het liefst precies bovenop plaatsen waar al eerder door henzelf of hun groepsgenoten is gepoept. Ze snuffelen aan de mest, stappen er vervolgens netjes overheen en doen hun behoefte precies boven de oude hoop. Dit zou de geur van bronstige merries in de groep camoufleren en dus concurrenten op afstand houden. Daarnaast is het dominantiegedrag: de heersende hengst heeft het voorrecht om overal overheen te poepen.

**Dus het zou om dominantie kunnen gaan denk ik zo,hij snuffelt ook vaak aan de poep van de andere hengsten en doet dan heel vinnig(hengstengejank)en wat bokken naar ze.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:42

Eigenlijk moet jij het niet gaan uitdokteren en oplossen.

De eigenaar moet dat gaan doen.

Geef aan de eigenaar door dat ie vieze achterbenen heeft.

Van de overgang van gras naar goed hooi, krijgen ze niet diaree van of dunnig poep.

Andersom juist wel, van hooi naar gras.

Klinkt toch wel beetje als mogelijke zand in de darmen.

Maar dat is aan de eigenaar om uit te gaan zoeken en ernaar te handelen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 09-01-13 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:44

Bij de eigenaar aankaarten lijkt mij stap 1 :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:49

Mindypony schreef:
Hij is in dec van het land gehaald en toen meteen aan het hooi(van het land) verder krijgt hij af toe eens een beetje kuilgras van de boer.

Rijk bemest land geeft rijk hooi en kuil is voor sommige paarden/pony's een drama.
Bespreek het met de eigenaren, wie weet. en ik zou geen kuil meer (laten) geven een tijdje.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:34

Had het al aangekaart met de eigenaar die zou hem een wormenkuur geven.
Maar de jongen waarvan die andere paarden zijn zegt dat het met dominantie te maken heeft en hij dat altijd al doet,over de poep van de andere heen poepen,want andere keren heeft hij ook weer wat dikkere poep.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:01

Mindypony schreef:
Maar de jongen waarvan die andere paarden zijn zegt dat het met dominantie te maken heeft en hij dat altijd al doet,over de poep van de andere heen poepen,want andere keren heeft hij ook weer wat dikkere poep.

sorry hoor maar wat een onzin. Als mijn paard over de mest van mijn pony heen zou poepen liggen er gewoon 2 hopen poep en heb ik
nog steeds een paar met schone achterbenen.

daar krijgen ze niet zulke slappe mest van dat de achterbenen van onder zitten. |o

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:46

simongek schreef:
Mindypony schreef:

sorry hoor maar wat een onzin. Als mijn paard over de mest van mijn pony heen zou poepen liggen er gewoon 2 hopen poep en heb ik
nog steeds een paar met schone achterbenen.

daar krijgen ze niet zulke slappe mest van dat de achterbenen van onder zitten. |o

Ja precies wou ik ook zeggen, diaree is diaree en slap is slap heeft niks met dominantie te maken. Ik vermoed toch wel zand.

want van de wormen krijg je niet zo gauw diaree of slappe poep met vocht.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:49

de oude shetlander van 85 cm van me zusje had dit ook,
en bleek heel erg ziek te zijn..