Spaanse paarden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlatt

Re: Spaanse paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:52

Bedankt voor info! Zag er het nut ook niet echt van, aan keuringen mag je toch niet mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:53

een ANDALUSIER kun je wel met 5000 euro krijgen, maar een PRE dat is een ander verhaal, dat is echt een rib uit je lijf joh :+

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:14

zo als al aangegeven werd een pre is een pre
een kruising is een cruzado

in Spanje heten ze toch ook geen andalusiers..???

Andalusië is een gebied in Spanje

een paard uit dit gebied heet geen andalusier, maar een PRE of als het een Fries is een Fries. :D

@jus hiihhi kwpn cruzado..laten ze het maar niet horen hier hiihih (maar ook waar)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:20

Je hoort nog steeds oudere paardenmensen/handelaren de woorden caballo andaluz gebruiken , dus andalusisch paard , gaat hier dan om een barok paard met uiterlijk als een PRE , dus in Spanje zelf word het wel gebruikt.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:23

oke was even benieuwt want toen ik in Spanje was hadden ze echt zo iets van ????
you mean..Pura Raza Española ja jaja... hahahahah

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:31

Wat valt er dan van mijne te zeggen met beide PRE ouders? Het is geen kruizing dus de cruzado stempel is ook niet correct. Maar PRE mag ik ook niet zeggen gezien ze dr papier niet heeft gekregen.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:35

Ga lekker hier in Nederland kijken. Wat jij in je hoofd heb is leuk in theorie. Maar in de praktijk wordt ellende. Voor jou en het paard. De paarden die jij bedoelt zijn meestal paarden die door mensen worden weggedaan omdat ze voor hun niet meer nodig zijn.
Crusado`s zijn vaak PRA`s gekruisd met een warmbloed,vaak een volbloed voor meer snelheid en uithoudingsvermogen.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:39

@ scarlet ik denk dat jij wel gewoon kan zeggen dat je een PRE hebt...cruzado is inderdaad niet correct :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:45

Een ilegale PRE :+

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:48

@castano Dan ben jij één van de weinige volgens mij, veel mensen zijn fel op de naam PRE (wat ik wel kan begrijpen). Er zijn zoveel namen in omloop over dit ras. Vraagt iemand aan mij wat voor ras heb je? Ja wat heb ik nou eigenlijk? :P

Ja idd jus, dat is een goeie bewoording! haha

Zijn er hier trouwens mensen die verstand hebben van bloedlijn en afstammingen van de PRE's die ik misschien zou mogen benaderen via pb om te zien uit wat voor "soort" lijn de mijne komt , heb van beide ouders de stamboom. Als er iemand is, heel graag!

Excuses voor Off-topic geklets TS.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:31

nou het is zo als jij een paard heb met als ouders een PRE dan heb je een PRE ;)
het stamboek noemt jou paard geen pre omdat de ouders (waarschijnlijk) geen apto/apta zijn of iedergeval niet bekend bij het stamboek.het stamboek noemt dit soort paarden wel eens andalusier (gefokt in spanje ??/)maar een cruzado is het natuurlijk nooit...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:13

Nee je hebt een PRE als je een groen blaadje in je paspoort hebt (de papieren dus)

Dus ondanks PREx PRE zonder papiertje uiteindelijk noem ik gewoon een andalusier.
Kan je trouwens via de dna geen papieren aanvragen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 08:25

Wat leuk dat je samen met je moeder naar Spanje gaat TS! Veel plezier. Neem iemand mee die de taal goed spreekt en verstand heeft van paarden, dan komt het wel goed.

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:18

Haar moeder is apta gekeurd, haar vader is meteen toen die naar nieuwe eigenaar ging gecastreerd omdat daar geen mogelijkheid was van het houden van een hengst. Dus de vader heeft nooit de kans gehad om naar apto te gaan. Van wat de vorige eigenaar vertelden hebben beide ouders wel goede papieren, ik heb er zelf geen verstand van spaanse bloedlijnen/ namen fokkers/ namen van voorouders. Heb wel DNA papier van haar moeder en ik begreep omdat de vader geen apto is er geen DNA test wordt gedaan.

Wel heel jammer want me kleine is een mooie donkere vos merrie met een mooi stokmaat van 1,48 op nog geen jaar leeftijd.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:03

OO vandaar dat je een cruzado papier heb gekregen...volgens het stamboek heb je bewijs dat 1 ouder een pre is en apta..de vader is bij "hun" niet bekend dus dan heb je officieel een cruzado...maar jij weet wel de vader, dus JIj weet dat het een pre is. Maar volgens de richtlijnen van het stamboek (en ook wel logies dat hun zo redeneren ) niet. En dan noemen hun het ook wel een andalusier dit wil dus zeggen ouders (meestal PRE) die NIET apto/apta zijn goed gekeurd. Die van jou heeft 1 goedgekeurde ouder en mag dan ook een cruzado heten..Dit wil zeggen iedergeval 1 goedgekeurde ouder...Dus terug naar jou vraag heeft het cruzado papier waarden......het geeft in iedergeval aan dat er vanuit 1 kant een apto/apta in zit...wat dan in jou geval meer zegt (waarde heeft) dan een andalusier....gezien vanuit het stamboek :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:35

Scarlatt schreef:
Wat valt er dan van mijne te zeggen met beide PRE ouders? Het is geen kruizing dus de cruzado stempel is ook niet correct. Maar PRE mag ik ook niet zeggen gezien ze dr papier niet heeft gekregen.

Als een ouder niet goedgekeurd is (geen APTO/ APTA dus) , krijgt je paard als je dat wilt een PRE cruzado document. Ook al zijn beide ouders PRE, als een ouder namelijk niet goedgekeurd is het voor het stamboek namelijk niet meer raszuiver.
Als beide ouders niet goedgekeurd zijn kun je ook geen PRE Cruzado document krijgen.

Hier in Nederland is het handig om te hebben voor barokke wedstrijden en showdagen etc.

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:15

Thanks voor info! Als je alleen mee mag doen als je een cruzado certificaat in bezit heb aan barokke wedstrijden, heb ik er in de toekomst hopelijk toch nog wat aan. ;)

@castano Ja de vader heb ik gewoon bezichtigd, de dame had beide ouders in bezit. PRE papier van paps staat ook gewoon op de stamboek site van Spanje.

Alleen dat PRE cruzado certificaat dat mag ook een haflinger x PRE hebben, dat klopt toch? Dat vind dan weer wat scheef als je kijkt naar mijn geval ? Cyrina jou hengstje die je te koop had staan was ook cruzado toch maar had beide PRE ouders?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:37

Ik heb er 2 gehad met Cruzado document. 1 was 2x PRE APTO ouders, maar hij zat in de buik van de moeder toen hij bij ons kwam, maar zonder dekbewijs erbij, dus dan mag alleen moeders officieel op papier en krijg je dus ook een Cruzado.

De andere was PRE APTO (onze hengst cantaor) X KWPN (van Uniform).

Ze krijgen dan idd allebij een PRE Cruzado certificaat, maar de ouders worden ook genoemd, dus je kan zien wat dan de "andere kant" is.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:05

Om te fokken is het natuurlijk interesant als ze volle papieren hebben maar als rijpaard zit je uiteindelijk niet op de papieren , jaren terug werden vossen niet eens goedgekeurd , Papieren wil nog steeds niet zeggen dat je kwaliteit hebt , zie zat PRE apto met papieren die niet de moeite waard zijn en zie dan ook weer zat " andalusiers" met veel meer kwaliteiten.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:22

JA jus helemaal mee eens:)

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:31

Ja, absoluut jus! Ik was opzoek naar rijpaard waar ik later veel plezier van kan gaan hebben, ze is lekker aan de maat, ruime gangen en een mooi kleurtje. Ben hartstikke blij met haar. Heb geen fok ambitie's dus het vormt mij geen probleem.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:41

amen ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:46

jongens, kom op nou, TS is nog een jong meisje. Al dat geneuzel over Anda of PRE doet niet ter zake.
TS, ik hoop dat je flink kunt sparen en dat je snel een leuk en lief paard vindt.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:56

Word iid vaak vergeten in topics dat het om een jonge meisjes gaat , maar het is iid geval voor haar leuk en interesant om iets meer te weten over iberische paarden en ook te weten dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is in de paardenwereld.
Straks komt ze thuis met een oud hoefbevangen paard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:04

Deel je info dan in begrijpbare taal, er komen hier genoeg berichten voorbij waar TS snel voorbij zal scrollen :)