Belgisch trekpaard geen geschikt rijpaard voor iedereen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:05

loulou schreef:
ik denk dat het meer afhankelijk is van de ervaring met paarden van de TS, dan van haar lengte en gewicht.

Dat denk ik niet. Ik heb 22 jaar ervaring, weet ik veel hoeveel paarden ingereden, talloze probleempaarden getraind en bij mij ging het ook niet.

Duhelo

Re: Belgisch trekpaard geen geschikt rijpaard voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:07

wat ook afhangt is geslacht en karakter van het paard, als je paard een béétje will to please heeft (en niet te afgeleid is van de hormoontjes) valt dat ook wel mee ...
nu, mijn kleine moet nog puberen, ik kom over een jaartje terug meepraten :D

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:09

Nouja, ik had de foto op hyves staan, maar heb mijn account verwijderd. Dacht dat ik hem ook op facebook had staan, maar niet dus.
Heb hem nog op de andere computer, dus de foto houden jullie nog van me tegoed.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:26

ik ken meerder belzen, heb er ook zelf gereden en ik vind het zeker geen complexe paarden. zeker niet voor iemand die ervaring heeft met (jonge) paarden.

qua inrijden is het bij alles wat ik hier in de omgeving gezien en gehoord heb opstappen en wegrijden, dus ik snap eigenlijk het probleem niet zo.
al is het voor het beeld mooier als je zelf wat groter bent.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:32

Nou, dat is niet zo hoor. Iedereen denk dat trekpaarden zo lief en makkelijk zijn, maar dat is echt niet zo.
Heb er zeker 40 gereden en enkele waren braaf, de rest waren echt draken.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 05-01-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:35

Dit is trouwens de foto die ik bedoelde. Hij stond toch op Facebook.

Was ook een mega paard, maar al wat ouder.

Afbeelding

En hij was ook niet al te braaf, maar wel al uit de pubertijd dus beter te corrigeren.
Hij ging een aantal keren flink ruig door de baan. Leek wel een hert :P

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:37

die is ook huge! wat een leuk paard zeg!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:42

Ja, dat is echt een geweldig paard.

Heb jaren meegedaan met ringsteekwedstrijden, straoritten etc. Eigenlijk alles wat met trekpaarden te maken heeft. Omdat die van mij nog te jong was (niet ingereden) kon ik altijd trekpaarden "lenen".
Dit was wel 1 van de gaafste hoor. Ontzettend braaf, heel imposant en lekker ondeugend. Daar hou ik wel van :)

Er staan trouwens nog andere hele mooie in mijn profiel. Toon (helaas zonder staart) is ook zo'n mooi beest. Staat ook in mijn profiel.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:47

Op ons trekpaard rijd ook weleens een jongetje van ongeveer 150cm en ik denk dat hij 40 kilo weegt. En dat gaat ook erg goed. Als er maar respect is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:49

Het gaat om een jong paard SmidjeJollie wat nog beleerd moet worden.
Het rijden zal inderdaad geen probleem moeten zijn, totdat het gaat puberen. Je moet de middelen hebben om te kunnen corrigeren.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:55

Dat had ik begrepen HorseTopShop.
Maar ts is dan ook wel wat ouder dan dat jongetje. Dus dan zou ze zichzelf kunnen afvragen of ze met puber paarden om kan gaan en ook of ze hulp achter de hand heeft. Want wat voor een jong paard dan ook, hulp is altijd fijn.
Maar door alleen de topic titel, gaf ik mijn reactie.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 21:07

Als ik die foto's zie dan moet ik toch toegeven dat dat iets te groot voor mij zou zijn. Niet omdat ik het niet aan zou kunnen, maar gewoon omdat ik liever een "kleiner" paard zou hebben. Ik zou eigenlijk met zekerheid willen weten dat het paard niet zal uitgroeien tot een 'echt' boerenpaard, maar eerder een struise fries wordt. Zoals ze nu is vind ik het perfect, maar ik besefte niet dat ze nog zoveel kon groeien...
Als ik de foto zou plaatsen van hoe ze nu is, zou je dan kunnen zien of ze echt een mastodont zou worden of blift dat echt afwachten tot ze effectief enkele jaren ouder zijn?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:11

vang schreef:
Als ik die foto's zie dan moet ik toch toegeven dat dat iets te groot voor mij zou zijn. Niet omdat ik het niet aan zou kunnen, maar gewoon omdat ik liever een "kleiner" paard zou hebben. Ik zou eigenlijk met zekerheid willen weten dat het paard niet zal uitgroeien tot een 'echt' boerenpaard, maar eerder een struise fries wordt. Zoals ze nu is vind ik het perfect, maar ik besefte niet dat ze nog zoveel kon groeien...
Als ik de foto zou plaatsen van hoe ze nu is, zou je dan kunnen zien of ze echt een mastodont zou worden of blift dat echt afwachten tot ze effectief enkele jaren ouder zijn?

Zo zwaar bespierd zal ze zeker niet worden, toch niet als ik haar bouw nu zie. Maar groeien zal ze inderdaad wel... Hopelijk kan de rest een beetje inschatten hoeveel groter (weet ge trouwens hoe groot ze nu is?) want daar heb ik niet echt verstand van :)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 21:15

Ja ze is nu 1,60, ze heeft de grootte van een fries, gewoon iets struiser

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:13

HorseTopShop schreef:
Nou, dat is niet zo hoor. Iedereen denk dat trekpaarden zo lief en makkelijk zijn, maar dat is echt niet zo.
Heb er zeker 40 gereden en enkele waren braaf, de rest waren echt draken.

dat is jouw ervaring, mijn ervaring is anders.

ik heb op een stal gestaan waar veel met trekpaarden werd gewerkt en daar zaten weinig draken tussen.

TS: lastig in te schatten hoe ze uitgroeien. mijn 2,5 jarige is nog weinig gegroeid sinds die tijd. maar er zijn er ook die op 4 of 5 jarige leeftijd nog een late groeispurt maken.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:19

Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Zo rijd er bij ons in de lessen een jongetje van 10 op een trekpaard van 5 jaar. Geen problemen en het gaat super goed.
Ik denk dat het verschilt qua paard, daar kun je geen algemeen oordeel over geven.

Even een foto opgezocht,
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:30

Prachtig zeg!

Op mijn trekpaardkruising rijden ook kleine kinderen, alleen stap en draf aangezien de galop nog te rennerig/wiebelig is, maar ze zal geen stap verkeerd zetten. En dat alles nog zonder bit ook!

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 10:29

Metterd: Zo'n trekpaard vind ik super qua bouw, maar als ik foto's zie van andere trekpaarden dan zijn die wel erg zwaar. Het is gewoon vervelend. Ik dacht dat het paard wel ongeveer zou blijven zoals ze nu is, maar volgens de persoon waarmee ik gesproken heb zal ze sowieso nog enorm groeien...
Ik heb al geprobeerd een foto te plaatsen (zonder verdere gegevens te hoeven vernoemen ivm privacy) maar omwille van de pixels lukt het voorlopig niet...

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 10:36

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:43

Een 2,5 jarige kan nog enorm van bouw veranderen.

Mijn Gelderse was een panlat toen ze 2,5 was en in nu echt uitgegroeit en ruim 150 kilo zwaarder dan toen.
Als je ermee gaat rijden wordt het dier gespierder en lijkt nog groter.

Wat ook van belang is. Hoe is de halsvorm. Is het een lage trekpaardhals of de hoge Tuigpaard hals van de Fries. Dat laatst laat een paard vele malen groter lijken. En hoe voelt dat dan voor jou?

Het hoeft echter geen probleem te zijn. Ik denk dat je vooral moet bedenken: Heb ik de ervaring om een jong paard op te leiden en kan dit paard wat ik er graag mee wil gaan doen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:46

ik vind het paard veel weg hebben van een trekpaard.

ik denk dat vooral de laatste twee vragen van natasja belangrijk zijn om over na te denken.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:51

ik weet niet waar je vandaan komt, maar misschien kun je er eerst eens 1 proberen. Trekpaarden verschillen nogal qwa gang dan een gewoon paard.

Wat hierboven al gezegd is, wanneer de opvoeding correct is en er respect is van beide kanten, zie ik het probleem niet.

Mijne is ook een kruizing met Belg, super paard heb ik eraan.
met 2jr gekocht, kende niets. Alles zelf opgeleerd. 6wk na mijn bevalling ben ik er rustig mee aan de slag gegaan onder het zadel. Respect van beide kanten was er direkt. Direkt 1e x dat ik erop zat, het bos ingegaan. Nu 3,5jr oud rij ik overal naar toe (macdrive). De uitprobeer fase komt er nu aan, maar met afwisseling in training geeft het niet echt problemen. Hier en daar eens een flinke bok, maar vooralsnog geen probleem.
Wel consequent blijven. Meisje van 12jr van 140 en 40kg rijdt zo met haar weg ook op buitenrit!

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 10:55

Heb ik de ervaring: het zou mijn eerste jonge paard zijn ;-) Maar mijn paard nu is een ex-manègepaard van 25 die opnieuw vertrouwen moest krijgen in mensen. Ze heeft geen makkelijk karakter, en door met haar te werken heb ik wel veel ervaring opgedaan. Ik heb geleerd van respectvol, maar wel op een kordate manier met haar om te gaan.
Kan dit paard wat ik wil: het enige dat ik zoek is een rustig en betrouwbaar rijpaard (voor wandelingen) dat enorm van aandacht houdt ;-) Mijn huidige paard is echt geen knuffelaar, en vindt geborsteld worden en aandacht maar niks. Mijn volgende paard wil ik echt kunnen vertroetelen :)

Bovendien zal ik ook wel genoeg hulp en ervaring kunnen inroepen van mensen in mijn omgeving ;)

Kan jij aan de foto 'voorspellen' hoe ze zal uitgroeien?

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 10:56

Ik woon in de buurt van Brussel, en de enige rijpaarden die ik hier zie zijn slanke paarden van het sporttype ;-)
Zels friezen zie ik hier bijna niet...

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 10:59

Eigenlijk komt het erop neer:

een paard zo gigantisch als op de laatste foto's van horsetopshop vind ik heel mooi, maar is echt niets voor mij
een paard zoals op de foto van Mjetterd vind ik super en lijkt me wel helemaal iets voor mij

Lastig hé :)