set_elkol schreef:er wordt gezegd dat beide ouders een gangenpaard moeten zijn, maar volgens mij hebben arabieren van nature ook aanleg voor telgang en tolt, meer dan een random doorsnee ras (dacht ik hoor)
Het is ook niet waar dat beide ouders gangenpaard moeten zijn. Ook zijn er gangenpaardrassen die de laterale aanleg minder goed vererven, zoals bij voorbeeld IJslanders. Rocky mountains geven bij voorbeeld veel makkelijker tölt door, zijn zat RMH x driegangerkruisingen die prima tölten.
Zoals Imre al zegt: als het er in zit zit het er in. Hopelijk vind je instructie met gangenpaardervaring die je kan helpen TS. Ik zou alleen als je enduranceambities hebt juist niet proberen je paard aan het tölten te krijgen. Het is een leuk idee dat dat voor jou comfortabel zit maar de hartslag van je paard is in tölt ook een stukkie hoger en dat is voor endurance nou net niet handig.
Wat betreft zadel: vroeger had ik een "töltzadel". Tegenwoordig niet meer, en paard tölt een stuk beter. Want dat zadel paste niet. Type zadel maakt niks uit, als het maar past, je paard töltaanleg heeft en de ruiter handig genoeg is.