Shet moet aankomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:26

wisje72 schreef:
Oud zijn ze niet, oudste is 7 of 8, jongste net anderhalf, zoals in mijn laatste post geschreven.
Net voordat ze bij mij kwamen is de tandarts geweest, dus dat zit goed...

Ze zijn zo mager omdat ze voordat ze bij mij kwamen verwaarloosd werden en bij een schaap in de wei stonden die hen bij het eten wegjoeg.
En merk vooral bij de jongste dat haar conditie daaronder lijdt.
Ze zijn al flink aangekomen sinds ze hier zijn, maar nog lang niet genoeg, daarom wil ik iets wat ze helpt....

zijn ze op leverbot getest?
Ik weet niet hoelang je ze al hebt,maar ik heb een keer een echt uitgemergeld paard verzorgt ,die kwam al iets bij na twee weken....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:47

Sorry, maar ik kan er echt niet tegen dat als iemand de moeite neemt om te reageren en advies etc. te geven en dat er dan vragen gesteld worden, maar dat daar steeds geen antwoord op wordt gegeven, of dat er omheen wordt gepraat. :+ Daar kan ik heel kriebelig van worden. Dat was nl. in al jou vorige topics ook zo, waren wel heel wat posts voor nodig voor je een antwoord had op de vraag: 'is er al DA bijgeweest'.....

Nogmaals; wát voor brokken krijgen ze dan??? Van welk merk? Welk type?? da's toch handig om te weten?? De éne brok is de andere nl. niet!

Verder: is het geen idee om de DA dan eens te gaan bellen, die 2e?; uit te leggen dat het aankomen nu een beetje stagneert en hem te vragen: 'wat nu te doen'? :)* Dat lijkt mij eigenlijk de eerste stap die je in een dergelijke situatie doet........... samen met de DA bekijken en vervolgens samen met de DA verder behandelen. En dan evt. in aanvulling daarop nog bokt gebruiken. Denk dat je dan veel verder komt......

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:23

wisje72 schreef:
Ik heb ze net "gewogen" met deze (http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html ) methode en
schrok een beetje.
Las laatst een topic over wat shets wogen en dat liep allemaal van 150 tot 250 kilo...
Volgens deze berekening zou Louky maar 70,3 wegen. Ze is anderhalf jaar jong en 84 cm hoog.
En Tosca kwam op 116,6. Zij is ongeveer 8 en 90 cm hoog.

Dat leek me dus idd echt weinig toch???

Heb voor dat bietenpulp gekeken, dat hadden ze idd bij onze welkoop, kon het alleen niet meenemen. Zak van 20 kilo red ik niet op de fiets.
Van de week maar aan mijn vriendin vragen, of die het kan halen met de auto...

Hoe moet ik dat geven, moet dat weken, kan dat door de brokken??

Zou ik eens een foto mogen vragen van die jaarling (mag ook via pb)? Je zegt dat ze te weining weegt maar mijn merrie (bijna 3j) is even groot en weegt ook maar een 70tal kg en zij staat wel goed.

Wat ik je nu zou aanraden is om haar een veulenmusli of merriemusli te geven van een goed merk (pavo, cavalor of van de aveve (boerenbond?) als jullie die daar ook hebben) en dit samen met een emmertje van 5L geweekte pulp, dus als het volledig geweekt is (er mag geen hard brokje meer tussen zijn) moet de hele emmer vol zijn en dit 2x per dag dus 's ochtends en 's avonds, dit samen met onbeperkt hooi. Het kan gerust zijn dat ze er een tijdje over doet hoor om alles op te krijgen, de mijne deed er soms zo'n 3uur over, nuja ze at dan ook op haar gemak. :P
Brood zou ik achterwege laten aangezien ze daar niet zoveel uit gaat halen en dit toch maar maagvulling is en ze zo haar musli en pulp niet op krijgt. Wortelen en appels kun je wel geven maar niet teveel.

En vanaf het nieuw gras er is moet ze zeker het gras op, dit zal ook veel helpen.
Je kunt haar ook nog geplette mais bijgeven maar daar heb ik geen ervaring mee.

Moest het echt niet beteren zou ik toch vragen aan de dierenarts om haar verder te gaan onderzoeken want er zou toch nog een achterliggend iets kunnen zijn.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:43

Ehm, sorry?????

Ik geef in mijn vorige post aan wat ze krijgen. 4 keer hooi en subli ponybrok... Wat is daar niet goed aan?
Voor zover ik weet is er maar 1 soort subli ponybrok, dus...

Gaf ook aan dat er verder niks uit het bloed kwam, behalve vitaminetekort, waar we nu aan werken en wormen, waar ze dus nu voor behandeld zijn...
DA heeft ook gezegd wat bijvoeren, dat daar diverse mogelijkheden voor waren. Dat ik moest kijken waar ze goed op reageren.... En dat vroeg ik dus hier... Wat dan voor shets het beste zou werken.

Wil niet eerst dit proberen wat niet werkt en dan weer wat anders. Als mensen hier goede ervaringen hebben met iets, dan ben ik toch beter bezig dan ze zo maar wat geven wat evt niet eens werkt???

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:52

Pardon? Ik probeer wel te helpen hoor!

Ik heb hier zelf een minimerrie opgeknapt die ook op een bepaald moment erg mager stond en daar is ze echt goed uitgekomen.

Ponybrok voor een veulen moet je echt niet geven, een veulen heeft nog altijd veulenbrok nodig, daar zit alles in wat een veulen zoals die van jou nodig heeft.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 00:56

Zetta, sorry als je dacht dat dat voor jou bedoeld was.
Was naar JoyCiej007, die mijn post waarschijnlijk niet goed las en mopperde dat ik niet genoeg info gaf.

Jouw adviezen neem ik zeker mee.... Vraag me alleen af waarom de DA niks gezegd heeft dat Louky gewoon ponybrok krijgt...

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:21

Ah ok zo :)
Ik hoop dat mijn adviezen dan goed zullen helpen.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 23:54

HET GAAT GOED MET LOUKY!!!

Het lusteloze gaat eraf. Als ik eten kom brengen, staat ze tegen me aan te duwen dat ik moet opschieten.
Duurt het te lang gaan haar oren in de nek....
Als ik de hooibak vul, pakt ze meteen een pluk uit mijn hand, terwijl ze eerder altijd stond te wachten tot ik de container weer wegrolde....

Haar eetlust komt dus goed terug *\o/*
Nu even haar gedrag aan banden leggen, want ze moet natuurlijk niet te dwingerig/dominant worden...

Maar ben stiekum wel blij met dit gedrag ;) Hopen dat het nu ook gaat aanzetten, in ieder geval meer energie gaat geven.....

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:36

Mijn leasepony was ook altijd erg mager. Sinds ik hem na het rijden muesli geef is hij erg aangekomen! Dus muesli is wel een goede :)