Ilindra schreef:Ook worden er diverse "soorten" herders gewoon onderling gekruist, dus Mechelse herder x Hollandse herder.
In de sport zie je dus maar heel erg weinig zuiver herders lopen.
Aan vele is nog goed te zien dat er jaren gelden nogal wat geexperimenteerd is met dogachtigen.
Een echte Mechelse herder met stamboom is trouwens ook vaak wat aan de kleine kant.
In de hondendressuur ziet men net als in de paardendressuur graag wat grotere (forse) honden.
Ook hierin lijkt de hondensportfokkerij veel op de sportpaardenfokkerij.
De meeste warmbloedrassen zoals het KWPN zijn net zo´n vergaarbak kwa bloedvoering als de meest politiehonden.
Ilindra heeft het hier voornamelijk over de KNPV hondensport..
In de Verdedigingshondensport IPO zie je 90 % stamboomhonden rondlopen en bijna geen xMH of XDH..
Als er een pup uitgezocht moet worden wordt er zeker wel naar een stamboomhondje gezocht en niet naar een kruising.
Ik heb 2 Stamboommechelaars waarvan er 1 behoorlijk uit de kluiten gewassen is..
Hoef ik ook echt niet op een show mee te verschijnen.. Maar een superwerkhond..De NVBH keurmeesters waren met de gedragstest wel behoorlijk te spreken over mijn teefje.. maar ja ik ben niet zón showloper

Ook in de stamboomlijnen zijn veel grote honden te vinden hoor..
Verder ben ik het met veel vergelijkings punten het wel eens..
We zijn allemaal op zoek naar een mooie, leuke, goed karakter, en lekker werkende hond/paard !!!