Fokkerij: hondenrassen versus paardenrassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 08:58

Ilindra schreef:
Ook worden er diverse "soorten" herders gewoon onderling gekruist, dus Mechelse herder x Hollandse herder.
In de sport zie je dus maar heel erg weinig zuiver herders lopen.
Aan vele is nog goed te zien dat er jaren gelden nogal wat geexperimenteerd is met dogachtigen.
Een echte Mechelse herder met stamboom is trouwens ook vaak wat aan de kleine kant.
In de hondendressuur ziet men net als in de paardendressuur graag wat grotere (forse) honden.
Ook hierin lijkt de hondensportfokkerij veel op de sportpaardenfokkerij.
De meeste warmbloedrassen zoals het KWPN zijn net zo´n vergaarbak kwa bloedvoering als de meest politiehonden.

Ilindra heeft het hier voornamelijk over de KNPV hondensport..
In de Verdedigingshondensport IPO zie je 90 % stamboomhonden rondlopen en bijna geen xMH of XDH..
Als er een pup uitgezocht moet worden wordt er zeker wel naar een stamboomhondje gezocht en niet naar een kruising.

Ik heb 2 Stamboommechelaars waarvan er 1 behoorlijk uit de kluiten gewassen is..
Hoef ik ook echt niet op een show mee te verschijnen.. Maar een superwerkhond..De NVBH keurmeesters waren met de gedragstest wel behoorlijk te spreken over mijn teefje.. maar ja ik ben niet zón showloper
Ook in de stamboomlijnen zijn veel grote honden te vinden hoor..
Verder ben ik het met veel vergelijkings punten het wel eens..

We zijn allemaal op zoek naar een mooie, leuke, goed karakter, en lekker werkende hond/paard !!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 02:17

MirandaB schreef:
We zijn allemaal op zoek naar een mooie, leuke, goed karakter, en lekker werkende hond/paard !!!

Deze vergelijking gaat volledig mank. Ik mag toch niet hopen dat er net zoveel niks doende (gb) paarden worden gefokt als honden.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:39

sarabande"]
[quote="MirandaB schreef:

Deze vergelijking gaat volledig mank. Ik mag toch niet hopen dat er net zoveel niks doende (gb) paarden worden gefokt als honden.
[/quote]

Zowel Ilindra als ik hebben het hier over Sporthonden !!!
Dus honden die gebruikt worden voor de sport/ hondendresuur!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:03

Ja maar de vergelijking ging aanvankelijk over de overeenkomsten tussen paarden fokkerij en hondenfokkerij. Gezien het minimale aantal honden op de hele populatie dat gefokt wordt om iets te doen kan de fokkerij van honden in zijn totaliteit volgens mij niet vergeleken worden met de meeste paardenfokkerijen.
Of je moet van beide soorten de showrassen eruit lichten

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:56

Ik geef jouw ook gelijk Sarabande .. Maar in zowel de paarden als in de hondenfokkerij heb je werklijnen en showlijnen.. Gezelsschaplijnen... etc..
Het is maar net waar je naar op zoek bent..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:33

Er is eigenlijk niet veel verschil.
De twee enige belangrijke verschilpunten zijn:
- hondenfokken gaat véél sneller
- bij de paarden gaat er meer geld om
Hondenfokkerij is hierdoor laagdrempeliger en bij paarden spelen meer oneigenlijke, lees financiële, belangen.
Helaas leiden deze verschilpunten tot eenzelfde probleem en is het beiden één pot nat.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:34

ilindra, ik had het wel degelijk over labradors die ingezet worden voor het pakwerk.

bij politiehonden zie ik dan toch liever een zuivere mechelse herder dan een allegaartje.

zeker omdat wij hen altijd puur op karakter en hardheid fokten.
maw degelijke honden, die goed in de kop waren en zich steeds voor de volle 100% gaven, en dan kwamen we keer op keer bij de mechelaar uit. meer specifiek bij een bepaalde stam.

als éénjarige deed onze hond reeds mee in de categorie diensthonden op wedstrijd, nou is ie een taaie 14jarige. als gezelsschapshond voor ons ideaal, als werkhond de top. hij zou geen show winnen omdat hij voor een mechelaar groot is (schoft 70cm) maar wat kan dat kwaad, hij moest geen shows lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:53

kattebeest schreef:
ilindra, ik had het wel degelijk over labradors die ingezet worden voor het pakwerk.

Even off-topic Haha!
Pakwerk is heel wat anders dan een politie diensthond!
In principe kun je elke hond leren stellen maar daarmee is het nog geen diensthond, een diensthond is voor mij een hond die daadwerklijk in de politiedienst wordt ingezet, dus geen hobby KNPV of IPO hond, dat zijn sporthonden.
Zover ik weet is er bij de Nederalndse politie geen enkele labrador in dienst als surveillancehond, wel als speurhond.
Moet er ook niet aan denken om een M.E-dienst te draaien met een Labrador

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 09:54

Hallo,

ik denk dat dit topic niet zozeer gaat over honden, maar meer over het vergelijk tussen paarden en honden. Vergeleken zijn op dit moment:

1) Snelheid van selektie & purificatie
2) Bewegingsmechanisme van paarden en honden
3) Erfelijke gebreken van paarden en honden
4) Kleuren van paarden en honden
5) Gebruik versus exterieur in paarden en honden

Ik zie nog wel een paar meer aspecten:

Invloed van een reu t.o.v. invloed van een hengst.
Invloed van stamboek op selektie van reu en hengst.
Internationalisering van rassen.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:57

voor ilindra:

bij de diensthonden komt er pakwerk voor. dat wordt ook geoefend op wedstrijd. als je dan op een wedstrijd een labrador tegenkomt heb ik m'n twijfels.

on-topic:
het internationaliseren van rasssen zie ik niet zo zeer zitten.

we hebben allerlei herdershonden met verschillende kwaliteiten / afwijkingen toch wel. waarom die onderling gaan kruisen?

ik zie het nut niet van een kruising mechelse herder met duitse herder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 16:15

joostvangestel schreef:
Hallo,

ik denk dat dit topic niet zozeer gaat over honden, maar meer over het vergelijk tussen paarden en honden. Vergeleken zijn op dit moment:

1) Snelheid van selektie & purificatie
2) Bewegingsmechanisme van paarden en honden
3) Erfelijke gebreken van paarden en honden
4) Kleuren van paarden en honden
5) Gebruik versus exterieur in paarden en honden

Ik zie nog wel een paar meer aspecten:

Invloed van een reu t.o.v. invloed van een hengst.
Invloed van stamboek op selektie van reu en hengst.
Internationalisering van rassen.

OK, Joost, als je het zó wil zien:
Ilindra slaat de spijker op de kop en geeft hiermee indirect aan dat er nog wél pure werkhonden in Nederland zijn en maar heel weinig werkpáárden
In andere Europese landen is dit niet veel anders, maar naarmate je verder zuidwaards komt neemt het aantal werkhonden toe.
Binnen Europa zijn er nog veel hondenrassen waar het gebruik selecteert en vorm functie volgt terwijl dat bij paarden veelal subjectieve selectiecriteria voor sport zijn. Let wel, ook dat is selectie die tot rasvorming leidt, net als bij honden. In extreme zin krijg je bijvoorbeeld windhonden die tentoonstellingen winnen, waar zó weinig prooidrift hebben dat ze niet eens naar een haas kijken, laat staan erachteraan gaan, laat staan wat vangen; wat toch het bestaansrecht van de hele rasgroep is Verward De parallel met de arabieren dringt zich op.
Kom je buiten het Westen, dan is de situatie voor paarden gelijk; ook die moten dan voor de kost werken en bepaald vorm functie; het bestaansrecht van, in oorsprong, de meeste rassen.

Ilindra, je hebt helemaal gelijk: politiehonden en reddingshonden, zijn geen honden waar hobbyisten zich mee moeten bemoeien of hun honden mee moeten verwarren. Goedbedoelende amateurs kunnen hier, vooral voor de honden, onherstelbaar kwaad mee aanrichten. Maar goed, dat is over trainen en niet zozeer over fokken.