Shetlander laten enten, doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Shetlander laten enten, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:38

Hier worden ze alledrie geënt. Momenteel gaan ze alledrie nauwelijks de wei uit, maar ik voorkom liever dan ik moet genezen. En er komen ook weleens andere paarden langs onze wei, ik weet niet wat die ruiters doen, wellicht laten ze ze wel snuffelen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:19

lailapri schreef:
amyyy55 schreef:
Ik ken een shet die al 20 is , kerngezond en nooit geent.
Dus het hoefr niet perse. Mijn fjord laat ik wel enten maar dat is puur voor mn eigen gevoel.

Dus omdat niet iedereen die rookt dood gaat aan longkanker moeten we met zijn alle maar lekker gaan roken?

Ehh sorry? Waar zeg ik dat? Ik doel eeop dat ze op haar eigen gevoel uit moet gaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:31

shet 20, kern gezond en nooit geënt, het hoeft dus niet perse. Dus omdat er kans is dat ze het niet krijgen hoef je het niet te doen. En tuurlijk is die kans er omdat het het probeert te voorkomen omdat genezen meestal faalt of het paard erg ziek wordt en dus een tijdje niets kan plus dat het duur is en arbeids intensief om die dieren te verzorgen. Van mij mag westnijl ook in de cocktail

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:07

TAO --> SMP

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:20

lailapri schreef:
shet 20, kern gezond en nooit geënt, het hoeft dus niet perse. Dus omdat er kans is dat ze het niet krijgen hoef je het niet te doen. En tuurlijk is die kans er omdat het het probeert te voorkomen omdat genezen meestal faalt of het paard erg ziek wordt en dus een tijdje niets kan plus dat het duur is en arbeids intensief om die dieren te verzorgen. Van mij mag westnijl ook in de cocktail

er staat HOEFT NIET PERSE. En waarom zeg ik dat zoals je zelf al zegt de kans is er altijd wel, geeent of niet geeent
Ik ben zelf wel voor het enten omdat het voor mij wat meer zekerheid is, maar wat ik dus probeerde te zeggen niet enten hoeft niet per defenitie te be tekenen dat je geen gezond paard kan hebben.
Omdat de shet ook met anderen in contact komt zou ik het wel doen, maarja het ia de pony van TS niet van mij.

Ik zit trouwens op mobiel sorry voor evt. Typfouten

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:36

Het is een afweging die je kunt maken. De normale enting is alleen tetanis (belangrijk) en influenza (heel besmettelijk). Ik kies ervoor om alleen de twee paarden die op de weg komen te enten maar weet dat je dan een risico loopt ten aanzien van tetanis. Wat ik wel laat doen is bij een verwonding tetanis geven maar dat is niet afdoende. Ik denk wel dat mensen te veel waarde hechten aan een enting. Een niet geent paard mag voor zover ik weet trouwens niet naar een kliniek ofzo dus ook daar loop je een risico mee.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:37

ik heb al tien jaar lang paarden en ent ze niet, ze komen ook niet op wedstrijd of iets dergelijks. Zodra ik met een van de twee wel dingen zou ondernemen zou ik ze wel enten :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:00

ik zeg niet enten.alleen om de paar jaar tegen tetanus.de influenza heeft geen meer waarde vind ik,want ook al ent je dan kunnen ze ziek worden.net als de griepspuit bij mensen.ik doe het hier ook niet,alleen pony die op wedstrijd gaat want die moet.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:07

wel enten!! heb ooit een keer meegemaakt met een shet van iemand, deze mensen waren vergeten om de shet in te enten en die kreeg dus tetanus. En dat wil je never nooit niet meemaken zoiets!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:19

Maaike_Ma schreef:
wel enten!! heb ooit een keer meegemaakt met een shet van iemand, deze mensen waren vergeten om de shet in te enten en die kreeg dus tetanus. En dat wil je never nooit niet meemaken zoiets!!

hallo tetanus moet je ook laten enten maar niet ieder jaar,hoeft deze.want tetanus is inderdaad vies,maar influenza zeg ik nee

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:48

Zou 'm gewoon laten enten. De tetanus bijhouden is sowieso verstandig en dan maakt het imo. ook niet meer uit of ie eens per jaar of eens per twee jaar een tijdje een hekel aan je heeft. Dus dan het ene jaar tetanus/influenza en het andere jaar alleen influenza.

Met influenza moet je bij een uitbraak idd. wel net de mazzel hebben dat er in de cocktail die aan jouw paard is toegediend een variant heeft gezeten die genoeg lijkt op degene die uitbreekt, dat de afweer van je paard 'm meteen oppikt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:44

Ik heb altijd alles gewoon geent, maar ga dat komend jaar toch anders doen.

Ik heb nu al 2 jaar achter elkaar pony's hoefbevangen de dag na het enten. Tetanus blijf ik wel enten, maar niet ieder jaar. Influenza wil ik apart enten (niet de standaard cocktail die hier normaal gegeven word van tetanus en influenza) en alleen bij de wedstrijd pony's.
Hoe ik het precies ga doen moet ik nog overleggen met de dierenarts. Het 1e jaar dat er eentje bevangen raakte vond ik het raar en toevallig. En nu een 2e jaar achter een ga ik het toch anders aan pakken.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:47

keona schreef:
Maaike_Ma schreef:

hallo tetanus moet je ook laten enten maar niet ieder jaar,hoeft deze.want tetanus is inderdaad vies,maar influenza zeg ik nee

doe maar kalm aan hoor!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:55

"gewoon enten" is idd ook niet zonder risico's. Dat weten veel mensen niet. Echter is de pony vaker geent,dus zijn de kleine risico's nog kleiner. Juist omdat je andere paarden wel in contact komen met vreemde paarden en vreemd terrein,zou ik kiezen om wel te enten.