Kan ik met mijn lengte en gewicht op een shet rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:00

Waarom blijf je steeds terugkomen op de vraag of je wel eens op een shetlander een buitenrit kan maken. Meerdere mensen geven in dit topic al aan dat je te groot en te zwaar bent om überhaupt op een shetlander te rijden, dan ga toch niet door met de vraag of het wel op een buitenrit kan.

Je bent gewoon te groot/te zwaar om op een shetlander te rijden (ook voor een buitenrit). Hou het bij je verzorgpaard om te rijden en als je echt eigen paard wil, koop dan een paard dat past bij je lengte en gewicht.

Nayomie

Re: Kan ik met mijn lengte en gewicht op een shet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:02

TS, ik zou lekker blijven sparen voor een groter paard. Heb je veel langer plezier aan. Bovendien, als je officiele wedstrijden wil rijden, zie jij jezelf al aankomen op een shetlander? :=

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:04

Ik vindt jullie reactie bot overkomen. Als zei graag een shetlander wilt kopen doet ze dat!

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 16:05

Mja kbedoel gewoon met de buitenrit dat het niet een uur op de pony intensief rijdn is maar gewoon rustig stappen een paar minuten dat bedoelde ik

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:06

Bokker Niekje1991 rijdt ook op een shet L2 tussen de paarden zelfs
Haar shet is 1.12m en zelf is ze 1.59m dus denk dat het zeker wel kan.
Mss kun je aan haar er wat meer over vragen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:08

Ik denk je meer plezier hebt van een grotere pony. :j
Tenzij je er vrijheidsdressuur mee wilt doen. Dan is een shet juist erg leuk!

nvds, ik bedoel het niet bot, maar meer als tip :j

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:08

Nayomie schreef:
Ik denk je meer plezier hebt van een grotere pony. :j

nvds, ik bedoel het niet bot, maar meer als tip :j

Begreep ik .. maar het kwam in mijn oog best bot over :)

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 16:08

Oke Dankje zal ik doen

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:13

TS, even een vraagje. Wat is de rede dat je liever een shet wil ipv een groter paard? Even uit nieuwsgierigheid. :)
Antwoord zoals; ''anderen rijden er ook op'' kan ik niet veel mee. ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:13

Shetten mogen dan heel betaalbaar zijn, in onderhoud kosten ze niet eens zo heel veel minder dan een grotere pony of paard... Dus dan kun je goedkoop een shet aanschaffen, maar uiteindelijk betaal je bijna net zo veel als voor een groter dier, waar je wèl met goed fatsoen op kunt blijven rijden.

Om te mennen heb je les nodig en een goed tuig en een goede wagen... dat kan behoorlijk wat kosten, dus als je niet heel graag ment, en gelegenheid hebt regelmatig te rijden zou het een beetje zonde zijn een shet aan te schaffen. Maar ja, dat vind ik. Als je het leuk vind om gewoon wat weidestoffering te hebben en er vrede mee hebt dat je er niet op kunt rijden is een shet natuurlijk ook leuk.

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 16:16

Kzou een shet willen omdatik dat leuke beestjes vind qua vrijheidsdressuur ook maar kvroeg me gewoon af als ik met een shet kan rijden ook hoeft niet perse

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:17

Voor vrijheidsdressuur zijn shetjes wel geschikt. Ook omdat ze niet zo groot zijn en minder bedreiging kunnen vormen. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:18

In mijn optiek komt het nogal "bot" over als je met 15 jaar met alle geweld je zinnen er op hebt gezet om op een Shetlander te gaan rijden. Niemand blijft 15, het is een leeftijd waarop er nog van alles met een jongemeidenlichaam kan gaan gebeuren.
Niemand kan weten of TS nog groeit of niet, zeker niet op haar leeftijd.

Straks werkt TS, spaart wat geld, koopt een Shet... dan groeit TS toch nog... voor hoe lang...?
Bovendien is er ook al een verzorgpaard.

TS hoeft haar eigen ponie dromen niet aan de wilgen te hangen, maar zou die dromen veel beter een realistische en haalbaarder vorm kunnen geven door zich te orienteren op een wat verder liggende toekomst met een PASSENDE (dus: grotere) pony, waar voor beiden ook toekomstmuziek in zit, ook en juist in het geval dat TS toch nog groeit of in gewicht toeneemt. En ook in het geval TS wat serieuzer wil gaan paardrijden, dan zit je met zo'n Shet vrij gauw op een dood spoor. En de Shet ook....

Ik zeg dit zowel in het belang van TS als van een beoogde Shet.

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 16:20

Maar als ik niet kan rijdn kan het geen kwaad was gewoon een vraag of dat nog kon of niet vrijheidsdressuur enzo is ook leuk

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:21

Vaak is er veel lol in deze leeftijdscategorie, maar naar mate je ouder wordt, wordt je serieuzer, en denk dan dat een shet niet meer zo geschikt is. Kán uiteraard anders zijn en vindt het wel leuk nog, maar om geen risico daarvan te lopen kun je eerst een grotere kopen. En als het je niet bevalt, kun je die verkopen en een shetlander kopen :j (dit gaat overigens over het rijden.)

Voor vrijheidsdressuur is dit ook erg leuk. Of een leuk wandelmaatje, weidemaatje, poestmaatje, knuffelmaatje :j

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:27

als je echt graag wilt rijden dan raad ik jou ook een grotere pony aan.

al mort ik zeggen dat er genoeg volwassenen zijn die nog op een shetje rijden. ik ben er een voorbeeld van, ik heb heel lang op een shetlander van 112cm geteden. ik ben 165m en 55 kl. ik kruip er nu overegens niet zosnel meer op, tenzij de pony voor mijn buurmeisjes heel erg duk is dan rijd ik even 10 min even flink door zodat ze haar energie effe kwijt kan.
en de huidige verzorgster is 155m en 50kl n die komt er met haar benen niet onder die shet uit. ik zelf maar net.
ven voor de duidelijkheid de pony wordt twee a drie keer per week 20min. gereden. niets intensief, allen stappen en wat draven.

alsnog raad ik jou een grotre pony aan en ik denk dat er veel meer plezier aan zuly beleve. omdat als je nog groter wordt dat je er dan ook nog op kan. ik zat zelf ook aan een d-pony te denken. ik heb zelf een kleine e-pony. al wat te groot voor mij maar je red je er prima mee en je kunt hem/haar langer rijden.
en met een grotere pony kun je ook vijheidsdressuur doen. doe ik ook en het is geweldig leuk voor mezelf maar de pony ook :-)

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 16:28

Bedankt

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:35

ik denk ook dat je nog gaat groeien, ik was zelf als 15 jarige een iel en klein meisje, nou echt.... dat zou je nu niet meer zeggen hoor. daarom zou ik óf een shet nemen als maatje , waar je leuk grondwerk mee kunt doen en kunt mennen, daar zijn ook erg leuke wedstrijden voor. óf ik zou een grotere pony nemen, waar je op kunt blijven rijden, haflinger misschien? bovendien vraag ik me af wwar zou je shet komen te staan? want hij/zij moet natuurlijk niet alleen staan he?

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:39

ik denk dat ze en shet wilt omdat die schattig en goedkoop zijn maar helaas het kan echt niet meer.
en TrIjNiE__ ik vind jou ook al behoorlijk te groot hoor

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:42

Ik zou het persoonlijk niet doen.
Je bent op de goede lengte en gewicht vind ik ook al te veel, maar je bent nog in de groei en blijkbaar als je eenmaal de Shetlander hebt, en na een paar maand ben je al weer uitgegroeid, en dan? wat ga je dan doen, moet dat beestje weer verkocht worden en jij wilt een grotere pony. Dus ik zal er nog even goed over na denken of je wel echt een Shetlandertje wil. Ik zelf heb ook een Shetlander, maar ik rij der niet op. Je hoeft niet alleen op een Shetlander te rijden, een Shetlander kan nog meer, je kan met een Shetje wandelen, voor kar beleren en dat soort dingen. Maar mijn mening blijft er bij dat je er niet op kan rijden.

momelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:58

ik zei op me 15e ook dat ik niet verder zou groeien , was toen ongeveer 1.55 en ben in de laatste jaren, ben nu 18, toch nog tot de 1.67gekomen.. ik reed op me 14 op de paarden maar heb tot half jaar terug ook nog mijn Dpony gereden.

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 18:57

Ok maar ik wil vooral eentje om vrijheidsdressuur te doe het rijden hoeft niet

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:48

Stefieke1997 schreef:
Ze hebben mij gezegd dat ik nit zo veel meer ga groeien en mijn mama is ook een kleintje dus kan zijn dat ik ook niet te groot zal worden.
En ja shetjes zijn Leuke beestjes drm zou ik graag een shetje wil kopen heb een Verzorgpaard waar ik op rijd. Dus een shetje voor mezelf dan maar rijden is niet noodzakelijk maar vraag me gewoon af of dat zou lukken op een grote maat shet

In de BREEDTE zei ik ook.
Je kan wel deze lengte blijven net als je moeder, maar ik durf te wedden dat die ook geen 45 meer weegt.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:59

Maar waarom wil je nou per sé een shet? Kwpn'ers kunnen net zo goed leuke beesies zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:00

Citaat:
Ok maar ik wil vooral eentje om vrijheidsdressuur te doe het rijden hoeft niet

Tuurlijk, daarom staat in de titel ook de vraag of je er op kan RIJDEN ? :+