[TI] galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 09:05

joda schreef:
Hoi,
een tinker zou ook gewoon moeten kunnen galopperen. wel kan het zijn omdat het een jong paard is dat de galop nog niet goed is bevestigd. Maar dan zou ik zo'n dier zeker niet in manegelessen mee laten lopen.

Ze rijd wel mee in lessen, alleen hoeft ze niet te galopperen. (Volgend jaar gaan ze haar proberen te trainen in galop)

Paardje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 09:07

Dribbelkont schreef:
gho mijn tinker heeft meest meoite met de draf.
de galop vindt ze makkelijker en kan beter ontspannen.
de draf is onrustiger als de galop bij me.

Deze tinker vind de draf juist makkelijk.

Paardje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 09:08

Aniekepiek schreef:
Kom maar een keertje bij ons op tara racen hahaha dan nemen jullie je worden terug!

Niet ieder paard is hetzelfde hoor...........

Paardje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 09:12

Zertab schreef:
Volgens mij verschilt dat niet per ras, maar per paard.

Dat is ook wel zo, ieder paard is anders. Maar door de bouw van een bepaald ras kan het wel zo zijn dat ze met iets meer moeite hebben dan met andere dingen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:15

Ik heb in het begin ook wel wat problemen gehad met de galop. Hij vindt het heel moeilijk, nog steeds om in de juiste galop aan te springen. Lijkt soms net of hij teveel nadenkt over wat hij moet doen ofzo.

Ook verzamelen in de galop vind hij heel erg lastig. In de draf en stap heb ik daar geen problemen mee.

VandeMol

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:32

Ja , we hebben gegaloppeerd in de binnenbak , maar jeetje , wat vind ze het moeilijk . hihihihi
Linksom en rechtsom de eerste galop-passen geprobeerd !

Rustig door blijven oefenen !

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:32

Bij Tinkers vind ik de galop er anders uit zien dan bij bv. een kwpn of een arabier. Hun rug is rechter/stijver en minder soepel en daardoor beweegt de ruiter er ook anders op. Ik vind het er altijd een beetje uit zien alsof hij moet poepen, met van die samen geknepen billetjes (het paard dan he, ha, ha).

Als je eenmaal een keer op links en een rondje op rechts hebt gegaloppeerd, dan is ie een stuk soepeler en meer voorwaarts.

@ Sharmila: ja op het juiste been galopperen vind die van mij ook lastig. Ik moet zelf het moment goed timen als ik hem aan laat springen, dat maakt het hem wel makkelijker.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:21

Vorig jaar toen ik mijn tinker kocht, kon ze niet galoperen, ze ging keihard draven (amai wat kan ze draven !!) , maar ging niet in galop.
Tegenwoordig vind ze galop superleuk en gaat ze er ook snel in. Alleen kan ze het nog niet op een heel rustig tempo of in een te kleine piste wil ze ook niet.
Nog veel werk voor de boeg, maar ik ben wel blij dat ze de galop nu toch al graag doet.

remco1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:26

mijn tinker gallopeert wel makkelijk, rechtsom heeft hij meer moeite met zichzelf in balans te houden en hij springt vaak verkeerd aan daar zijn we hard mee aan het werk om dat goed te krijgen en spring ook gewoon over of overkruist ik heb het idee dat ie het soms niet snapt wat ik bedoel maar veel oefenen dan komt het goed.

Junia

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:18

De galop met Tirzah is een dráma geweest.

Inmiddels gaat het best goed, maar nu zijn we dan ook 3 jaar verder. Racen is het probleem niet, ze is waarschijnlijk het snelste paard bij ons op stal. Ze rent zat grote paarden eruit, en ik denk dat veel tinkers enorm kunnen racen. Juist door dat stuwen van het achterbeen kunnen ze zichzelf als het ware vooruit duwen/schuiven. In het begin mocht ik dus ook niet in de bak bij mijn instructrice omdat Tirzah door haar stuwende galop enorme gaten in de grond sloeg daar. Ik kon niet eens een volte galopperen want die bocht haalde ze niet; we konden alleen op de lange zijde rechtuit in galop en voor de bocht naar de korte zijde zat ze alweer in draf.

Langzaam galopperen is de uitdaging, dan moeten ze inderdaad meer op het achterbeen komen en dat is, zoals al eerder gezegd hier, heel erg moeilijk voor een paard dat zo op de voorhand is gebouwd. Waarschijnlijk kan het paardje van de manege best een stukje galopperen, maar de tinkers bij ons vroeger op de manege hadden meer ruimte nodig om te galopperen dan de andere paarden. Vaak gingen eerst de andere paarden in galop en wachtte degene die op een tinker zat in het midden. Die mocht daarna een rondje door de bak scheuren. Als die met de groep mee moest in galop lukte het aanspringen niet en draafde zo'n dier gewoon keihard achter de galopperende groep aan. Ik heb dit zo vaak zien gebeuren dat ik met zekerheid kan zeggen dat een tinker wel degelijk meer moeite heeft met galopperen dan andere -niet trekpaard - rassen.

Het is een kwestie van oefenen, het paardje meer zekerheid en balans laten krijgen, maar dat lijkt me wel lastig als het een manegepaard betreft waar telkens iemand anders op zit. Ook longeren kan helpen, om het paard meer in balans te laten lopen zonder ruitergewicht - het kan goed dat het paard op zo'n kleine cirkel al helemaal niet kan galopperen, maar ook als hij in draf meer balans krijgt helpt dit met het leren van de galop. Worden er ook buitenritten gereden op die manege, TS?