arabieren..groot en klein ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:27

shagya schreef:
Het verschil bij mijn Shagya Arabier ontspannen of helemaal wakker kan maar zo 2 a 3 cm zijn. :D

Ja optisch dan zeker? Neem niet aan dat zijn schoft groeit wanneer hij wakker is? :P
Die van mij kan zich namelijk ook enorm oppompen en dan lijkt het echt wel een reus, maar zijn schofthoogte blijft ook op dat moment maar 1,50 m :') helaas .

Citaat:
Ik denk dat Djuun niet veel groter is hoor Julez Dus dan kunnen we handjes schudden
Djuun dr moeder is maar 1.46m ongeveer, dr vader was 1.60m, dus daar is ze mooi ergens tussenin komen te zitten.

Haha indd, kunnen we handjes schudden! Je weet wat ze zeggen he; klein maar fijn ;)
Maar dan heeft Djuun indd een mooie middenweg gekozen :)

Sieltjuh

Re: arabieren..groot en klein ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:31

Voor het oog had ze voor mij wel 1.60m mogen zijn, maar goed, ik ben toch geen wedstrijdruiter, en we hebben lol samen, dus kan mij het bommen dat het plaatje iets minder mooi is :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:35

Ik wilde juist geen grote :') Maar het went gelukkig :D

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:41

Julez schreef:
shagya schreef:
Het verschil bij mijn Shagya Arabier ontspannen of helemaal wakker kan maar zo 2 a 3 cm zijn. :D

Ja optisch dan zeker? Neem niet aan dat zijn schoft groeit wanneer hij wakker is? :P

Geen idee? Hij is niet te meten als ie goed wakker is. :+

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:16

Toch komt de schoft hoger als ze wakker zijn. Scheelt enkele centimeters, heeft gewoon te maken met het correcter en opgerichter opstellen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:28

Die van mij is 1,54 ongeveer, maar ik ben ook maar 1,58 dus blij zat :D

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:38

arun schreef:
Toch komt de schoft hoger als ze wakker zijn. Scheelt enkele centimeters, heeft gewoon te maken met het correcter en opgerichter opstellen.

Ja dat klopt, wanneer ze lopen en de achterhand eronder gooien komt de schoft omhoog.
Maar de regel wanneer je je paard op meet is dat hij vierkant moet staan, en dan maakt het dus niet zo veel uit of hij wel of niet wakker is dan is de schoft even hoog. Dat bedoelde ik eigenlijk ;)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:51

Vierkant opgewekt of in slaapstand maakt ook verschil. Je ziet dit best bij hengsten trouwens.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:52

Ik verzorg er een van 1.60m. Zijn vader is Sjapoer :P hij is een beetje uit de kluiten gewassen :')

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:56

arun schreef:
Vierkant opgewekt of in slaapstand maakt ook verschil. Je ziet dit best bij hengsten trouwens.

Ja optisch, de hals is ronder en hoger als ze wakker zijn, maar de schoft blijft toch echt even hoog hoor wanneer ze vierkant staan

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:07

Meten is weten probeer het maar eens ... het is niet enkel optisch. Het optische verschil is wel groter natuurlijk.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:32

Dan zal mijn paard wel bijzonder zijn.. Heb hem vaker gemeten in verschillende gemoedstoestanden, maar wanneer hij netjes vierkant staat en ik het stuk schoft recht boven de schouder pak blijft hij toch echt de zelfde schofthoogte houden.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:01

Julez vergelijk het maar met jezelf, je meet een mens als hij/zij rechtop staat, maar je kan net dat kleine beetje erbij stretchen als je je best doet, in je rug, of je knieën, of je hals. Een paard kan dat ook.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:05

Sieltjuh schreef:
Ik denk dat Djuun niet veel groter is hoor Julez :P Dus dan kunnen we handjes schudden :P
Djuun dr moeder is maar 1.46m ongeveer, dr vader was 1.60m, dus daar is ze mooi ergens tussenin komen te zitten.

Mijne lijkt ook een kruising shet! :j
Ik heb hem ook nooit goed gemeten en schat hem rond de 1.45.(in wilde stand) :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:13

Montoyo is 5 jaar en over de 1.60
Mirka is 11 en ik schat haar tussen de 1.50 en 1.55 haar moet ik eens opmeten.
Mo eigenlijk ook weer opnieuw, vorig jaar was hij 1.60.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:16

Mijn merrie Princesa is ongeveer 1.55. Ze oogt groter omdat ze wat barokker gebouwd is aangezien ze zuiver Spaans gefokt is. Bij ons op stal staan nu 5 Arabische Volbloeden. En allemaal compleet anders gebouwd. Mede Arabier op stal AF Thabay oogt bijvoorbeeld klein omdat hij rank en slank is, maar als hij naast Princesa staat zie je dat ze even groot zijn of hij zelfs een cm groter. Ik vind het altijd wel mooi om te zien hoe de Arabieren van elkaar verschillen.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 21:06

De meesten zitten wel rond de 1m50. Ik vind Gina's lengte perfect! net een beetje kleiner dan mij, je groeit er ook niet snel af. Nadirr (haar veulen 1,5 jaar) is bijna even groot als Gina en wordt dus wel wat groter. Gina is ook een beetje 'barokker' gebouwd. je ziet heel fijne AV's, maar Gina is wel wat breder gebouwd.