mag je fokken met een merrie die melanomen heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:29

Woogy: het maakt niet uit of de hengsten hun eigen kleur doorgeven. Meer bepalend is of de merrie fokzuiver ( homozygoot ) is voor schimmel of niet. Is ze fokzuiver dan zal ze altijd schimmels geven. Ze geeft kennelijk ook niet-schimmels, dat betekend dat ze niet zuiver is, maar dan nog is de kans op een schimmelveulen steeds 50%. De mate van kleurvererving van de vader maakt daarbij niets uit.

Woogy

Re: mag je fokken met een merrie die melanomen heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:39

kan het mis hebben maar homozygoot schimmel bestaat dat wel?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:42

Ja dat bestaat :)

PsyDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:42

Ja hoor, als je met twee schimmels fokt is er een kans van .25 dat zowel de vader als de moeder het schimmelgen doorgeven als ze beiden heterozygoot zijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:44

hoe komen er dan vossen uit twee schimmel ouders?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:46

Net zo goed als dat ik een zwarte uit schimmel x schimmel gekregen heb.
Bij schimmel x schimmel heb je 25% kans op homozygoot schimmel 50% kans op hetrozygoot schimmel en 25% kans op niet-schimmel.
En onder die 2 schimmels zal ongetwijfeld vos of zwarte die vos draagt gezeten hebben.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:47

ik dacht dat schimmel vele malen zwakker was en homozygoot schimmel niet bestond. Weer wat geleerd :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:52

Ik heb 5x een zwart geboren schimmelmerrie gedekt, 1x met een zwart geboren schimmel hengst en 4x met een vos. Stand is nu 3 zwartjes, 1 vos en 1 vos geboren schimmel. Ondanks dat er 50% kans op een schimmel (en bij de dekking schimmel x schimmel zelfs 75% kans op schimmel) is heb ik juist bijna iedere keer de niet-schimmel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:54

dat heet mazzel hebben Dennis...ik hou niet van schimmels :) Goed back to on-topic

PsyDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:59

Dat is het leuke van statistiek en psychologie, de theorie wordt voor mijn ogen praktijk. Mensen denken vaak dat omdat een kans zeg .50 is dat het niet bestaat dat je meerdere malen dezelfde uitkomst ziet, in dit geval een kleurtje. Echter, statistische kansen zijn alleen op hele schaal waarneembaar. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat een sequentie bij bijvoorbeeld geslacht als HHHHHMHHH in strijd is met statistische principes, omdat er vele malen meer hengsten zijn dan merries, en de kans hierop heel klein is. Als je mensen dan vraagt wat waarschijnlijker is als volgend veulen: een hengst of een merrie, zegt het overgrote merendeel een merrie omdat er zoveel hengsten zijn geboren. De grap is, de kans op een hengst of een merrie, of in dit geval een schimmel of een kleur, is niet afhankelijk van de vorige nakomelingen. De kans is bij elk fokpruduct exact hetzelfde. Dus elke keer als je een veulen fokt heb je een .50 kans op een merrie en een .50 kans op een hengst, onafhankelijk van eerdere fokproducten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:04

En ik juist maar bij het NSPS zeldzame schimmeltjes willen fokken, me gek gezocht naar een goede schimmel merrie (kroon preferente merrie), en wat krijg ik? :+
Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaar veel meer schimmels dan niet-schimmels gegeven(dacht 7 schimmels en 3 niet-schimmels). En veel meer merries dan hengsten(8 merries en 2 hengsten uit m'n hoofd). Wat krijg ik? Zwarte merries en vos/vos geboren schimmel hengsten. En zou uit deze merrie zo graag een gave schimmel dochter (liefst vos geboren) willen hebben om haar op te volgen. Maar volgens mij heeft de vorige eigenaar die al op gemaakt :j :+
Ik heb 8 merries/6 hengsten gefokt tot nu toe. Dus nog niet heel erg scheef.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:05

PsyDream schreef:
Melanomen zijn relatief onschuldige kankergezwellen (goedaardig dus). De kans op uitzaaingen is minimaal en een paard kan er prima oud mee worden zolang ze niet extreme vormen aannemen. Paarden met kleine melanomen kunnen ook prima (hoog) in de sport lopen en een gelukkig leven leiden. Daarnaast heeft een groot deel van de schimmels aanleg voor melanomen, net als dat er in sommige schimmellijnen de aanleg voor pigmentverlies voorkomt. Dan kunnen we beter de schimmelfactor bestempelen als genetisch defect en alle schimmels castreren en schimmelmerries afkeuren. Lekker makkelijk, dan hebben we de belangrijkste risicofactor zo uitgeband! Of het verder een goed paard is maakt dus geen bal uit volgens jou?

Ik ken schimmels met melanomen op hele vervelende plekken, zoals de anus, dat is erg onhandig, want de mest moet er wel steeds langskunnen, en die plekken worden langzaam maar zeker groter...
Ik kan me dus goed voorstellen dat je twijfelt of je het wel moet doen...

spooker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 21:13

pipo schreef:
Ik vind het een dappere beslissing van je. Je werkt zo in iedergeval niet mee aan een paardje met een probleem. Van mij dus een dikke duim!! +:)+ Ook al is het heel sneu omdat je het diertje zo goed kent en haar karakter graag wil behouden.

dankjewel, jij hebt het bij het rechte eind!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:06

Dennis schreef:
En ik juist maar bij het NSPS zeldzame schimmeltjes willen fokken, me gek gezocht naar een goede schimmel merrie (kroon preferente merrie), en wat krijg ik? :+
Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaar veel meer schimmels dan niet-schimmels gegeven(dacht 7 schimmels en 3 niet-schimmels). En veel meer merries dan hengsten(8 merries en 2 hengsten uit m'n hoofd). Wat krijg ik? Zwarte merries en vos/vos geboren schimmel hengsten. En zou uit deze merrie zo graag een gave schimmel dochter (liefst vos geboren) willen hebben om haar op te volgen. Maar volgens mij heeft de vorige eigenaar die al op gemaakt :j :+
Ik heb 8 merries/6 hengsten gefokt tot nu toe. Dus nog niet heel erg scheef.

:') bij ons zijn er 27 geboren, bij nummer 26 hadden we 13 hengsten/13 merrie's ;) 27 was hengst...
Shanaya heeft 7 veulens gegeven tot nu toe, de eerste was hengst, de rest merrie's...

Ik heb nog steeds het idee dat mensen niet helemaal begrijpen wat nu toch precies die melanomen bij schimmels eigenlijk zijn, dus in jip en janneketaal nog een keer.

Citaat:
schimmel heeft de specifieke eigenschap (gebrek) dat het pigment met vorderende leeftijd niet meer doorstroomt naar de haarschachten,
dat leidt tot overpigmentering van de huidlagen waarin het haar "nestelt"
dat leidt tot melanomen (cfr melanine = pigment)

de inhoud van melanomen is dan ook een dikke zwarte vloeistof, zwarte verf; pigment ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:16

Naald in prikken, opzuigen en verkopen aan pen fabrieken?

Is de schimmel kleur nou eigenlijk in z'n oorsprong een genetische fout of een werkelijke erkende 'kleur'

Hoe zit het eigenlijk met appaloosa's, sommige daarvan worden ook lichter naarmate ze ouder worden, hebben die ook kans op melanomen of werkt dat weer anders omdat ze wel lokaal pigment hebben?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:31

Wit is bij veel dieren een bekende genetische variant/kleur. Om de simpele reden dat het qua overleving een voordeel kan geven. Daarom zijn zoveel Arabieren schimmel: (licht) voordeel vanwege de hitte, en een groot voordeel vanwege de relatieve onzichtbaarheid voor roofdieren in de woestijn. Het is een schutkleur. Net als voor de ijsbeer aan de Noordpool.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:48

Klopt, maar er zijn maar weinig paarden die in ijs gebieden leven...plus sneeuwdieren zoals ijsberen worden wit geboren wat veel logischer is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:00

Daarom zie je bij de wat robuustere rassen weer meer wildkleur (Fjorden, IJslanders, Connemara's)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:10

Ibbel schreef:
Wit is bij veel dieren een bekende genetische variant/kleur. Om de simpele reden dat het qua overleving een voordeel kan geven. Daarom zijn zoveel Arabieren schimmel: (licht) voordeel vanwege de hitte, en een groot voordeel vanwege de relatieve onzichtbaarheid voor roofdieren in de woestijn. Het is een schutkleur. Net als voor de ijsbeer aan de Noordpool.

Ik ben niet thuis in de kleurengenetica (en sorry voor het lichte offtopic :o ) . Maar ik herinner me van vroeger dat er een manegepony(vos) was die louter en alleen alle pony's die schimmel/wit waren letterlijk aanviel als ze te dicht langs hem kwamen rijden. Dan werd hij écht boos, terwijl je met een andere kleur gewoon beugel al beugel naast elkaar kon rijden. Niet veel later was ik eens ergens anders aan het rijden, en toen er een wit paard bij kwam, werden heel wat paarden plots onrustig en moeilijk. Waarop iemand zei dat paarden vaak niet graag gezien worden met een wit paard, omdat dat erg opvalt in een kudde voor roofdieren. Ik weet eigenlijk nog altijd niet of dat nu een fabel is of niet, heb het al van verschillende kanten gehoord.
Maar jij zegt nu het omgekeerde. Of is wit echt zo slecht zichtbaar in de woestijn?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:13

Een lichtere kleur (wildkleur) is een schutkleur, maar of wit (schimmel) dat ook is betwijfel ik. Alleen dieren die aan de polen wonen zijn echt wit. Als iemand hier extra informatie over kan geven, ben ik zeer benieuwd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:59

In de woestijn is het de combi 'wit reflecteert warmte' en 'wit is slechter zichtbaar' wat het voordeel geeft. Het is ook niet zozeer schutkleur als wel 'slecht ter herkennen/in te schatten' denk ik. Net zoals de zebra met z'n strepen zowel een warmtevoordeel heeft als een 'slecht te herkennen waar de één ophoudt en de andere begint in een kudde' voordeel.
De tweede kleur bij woestijn-Arabieren is vos - ook slechter zichtbaar tegen zandachtergrond en relatief in het voordeel qua warmte. Bruin en zwart zijn zeldzamer.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:50

zouden schimmels dan afstammen van de woestijn rassen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:56

Het is kennelijk een vrij simpele mutatie, er zijn wel gevallen bekend van homozygote schimmels waarvan een kind tóch gekleurd bleef (en vaderschap onomstoten bewezen was), en het gen dus kennelijk terug gemuteerd is.
Dus het zou ook kunnen dat deze mutatie in verschillende rassen in de loop der tijd spontaan is opgetreden.

Het is in ieder geval een mutatie, die in bepaalde rassen kennelijk vroeger ooit een voordeel heeft opgeleverd. En de mens zorgde verder wel voor selectie er op - of juist niet. Voordeel is wel dat selecteren op een dominant gen relatief makkelijk is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:18

Ah zo, klinkt wel aannemelijk ja. Bedankt voor de uitleg Ibbel.