Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Goed back to on-topic 
PsyDream schreef:Melanomen zijn relatief onschuldige kankergezwellen (goedaardig dus). De kans op uitzaaingen is minimaal en een paard kan er prima oud mee worden zolang ze niet extreme vormen aannemen. Paarden met kleine melanomen kunnen ook prima (hoog) in de sport lopen en een gelukkig leven leiden. Daarnaast heeft een groot deel van de schimmels aanleg voor melanomen, net als dat er in sommige schimmellijnen de aanleg voor pigmentverlies voorkomt. Dan kunnen we beter de schimmelfactor bestempelen als genetisch defect en alle schimmels castreren en schimmelmerries afkeuren. Lekker makkelijk, dan hebben we de belangrijkste risicofactor zo uitgeband! Of het verder een goed paard is maakt dus geen bal uit volgens jou?
Dennis schreef:En ik juist maar bij het NSPS zeldzame schimmeltjes willen fokken, me gek gezocht naar een goede schimmel merrie (kroon preferente merrie), en wat krijg ik?
Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaar veel meer schimmels dan niet-schimmels gegeven(dacht 7 schimmels en 3 niet-schimmels). En veel meer merries dan hengsten(8 merries en 2 hengsten uit m'n hoofd). Wat krijg ik? Zwarte merries en vos/vos geboren schimmel hengsten. En zou uit deze merrie zo graag een gave schimmel dochter (liefst vos geboren) willen hebben om haar op te volgen. Maar volgens mij heeft de vorige eigenaar die al op gemaakt![]()
![]()
Ik heb 8 merries/6 hengsten gefokt tot nu toe. Dus nog niet heel erg scheef.
bij ons zijn er 27 geboren, bij nummer 26 hadden we 13 hengsten/13 merrie's
27 was hengst... Citaat:schimmel heeft de specifieke eigenschap (gebrek) dat het pigment met vorderende leeftijd niet meer doorstroomt naar de haarschachten,
dat leidt tot overpigmentering van de huidlagen waarin het haar "nestelt"
dat leidt tot melanomen (cfr melanine = pigment)
Ibbel schreef:Wit is bij veel dieren een bekende genetische variant/kleur. Om de simpele reden dat het qua overleving een voordeel kan geven. Daarom zijn zoveel Arabieren schimmel: (licht) voordeel vanwege de hitte, en een groot voordeel vanwege de relatieve onzichtbaarheid voor roofdieren in de woestijn. Het is een schutkleur. Net als voor de ijsbeer aan de Noordpool.
) . Maar ik herinner me van vroeger dat er een manegepony(vos) was die louter en alleen alle pony's die schimmel/wit waren letterlijk aanviel als ze te dicht langs hem kwamen rijden. Dan werd hij écht boos, terwijl je met een andere kleur gewoon beugel al beugel naast elkaar kon rijden. Niet veel later was ik eens ergens anders aan het rijden, en toen er een wit paard bij kwam, werden heel wat paarden plots onrustig en moeilijk. Waarop iemand zei dat paarden vaak niet graag gezien worden met een wit paard, omdat dat erg opvalt in een kudde voor roofdieren. Ik weet eigenlijk nog altijd niet of dat nu een fabel is of niet, heb het al van verschillende kanten gehoord.