Zou er iemand een veulen nemen van deze hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:46

Kan je hem niet op een 'machine' laten gaan dat je zijn zaad kan invriezen? Dan heeft de eigenaar haar dekkingen en jij je rijpaard (:

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:51

als je hem niet speciaal wordt gekocht voor het dekken, zou je hem toch ook kunnen ruinen? ik weet eigenlijk niet of hengsten er ongelukkig van worden als ze niet kunnen dekken, maar als dat niet het geval is kun je hem ook lekker hengst laten, aangezien hij makkelijk in de omgang is. Hij ziet er uit als een leuk lief paardje, maar er zijn denk ik niet veel mensen die voor een papierloze hengst kiezen..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:15

Je zegt dat je een klik met dit paard hebt. Hoe heb je die gekregen? heb je er al veel grondwerk mee gedaanen er op gereden? Heb je tot nu toe al problemen ondervonden van het hengst wezen van dit dier? Ik zou sowieso heel goed nadenken als dit een eis is bij de verkoop :) Maar mocht je nu nog niet echt tegen problemen aangelopen zijn, dan zou ik persoonlijk niet echt een punt maken van het hengst laten

anneliesdj

Re: Zou er iemand een veulen nemen van deze hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:24

Ik snap weinig van je bericht eigenlijk.
Je zegt dat je het paard wilt adopteren, is het via een opvang ofzo? Later zeg je dat de huidige eigenaresse wil dat hij hengst blijft omdat ze later nog veulens wil fokken? Dan kan het ook niet van een stichting zijn lijkt me, dan heb je het dus gewoon over koop/verkoop.
En als jij hem koopt ben jij de eigenaar en beslis jij of hij hengst blijft of niet, niet de vorige eigenaar.

Als je hem hengst wilt houden is dat alleen fair als je hem in een kudde kunt zetten met een aantal merrie's waarbij dus veulens zullen komen. Of evt. in een hengsten/ruinengroep maar dat is een stuk lastiger omdat er dan ook geen merrie's in de buurt mogen zijn.
Hem hengst houden en denken dat je hem 'gelukkig' houd door hem een of twee merrie's te laten dekken is gewoon jezelf voor de gek houden. Een hengst is dat gewoon dagelijks, die zet niet na het dekken zijn hormonen uit voor een paar weken tot jij weer met een merrie komt.

Ws is het paard er het meest bij gebaat om gewoon ruin te worden, ookal is hij nog zo braaf als hengst, je doet hem daar echt niets tekort mee.
Good stallions make great geldings.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:29

Donja schreef:
Waarom moet hij hengst blijven?
Maar dan nog, op de foto's staat hij lekker buiten met andere paarden in het zicht, zet er een (mannelijk) vriendje bij en je kan hem prima gelukkig houden als hengst zonder dat hij moet dekken.

Hij heeft al gedekt dus hij kent het kunstje.
Samen met een ruin of hengst en merrie's in het zicht is het wachten op ruzie, vroeg of laat gaat dat zeker gebeuren.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:35

ik krijg van je berichten het idee dat de eigenaar jou wil gebruiken voor de kosten van het paard..
waarom zou je een paard adopteren van een eigenaar die zelf in de toekomst nog een veulen wil fokken met een papierloze hengst? ookal zou het papier op te vragen zijn door middel van DNA vraag ik mij nog af waarom al deze moeite?

mischien kan je de situatie duidelijker schetsen of pas een topic openen zodra je alle belangrijke informatie voor je vragen hebt?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 03:03

Blijft het paard van de huidige eigenaar, zodat die er nog merries mee kan dekken en wordt het verder in alle opzichten (kosten) jouw paard? Een andere constructie kan ik me niet voorstellen waarbij de huidige eigenaar eisen kan stellen over hengst blijven.
Maar dan kan ik je topictitel niet helemaal rijmen met wat je later zegt, dat je alleen benieuwd bent als info voor jezelf. Krijg/koop jij het paard wel of juist niet, als mensen aangeven dat ze wel met de hengst zouden willen dekken?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:16

Als verkopende partij kun je ook een heleboel dingen op papier zetten voor de verkoop. Recht van eerste koop bijv. en dat ie niet gecastreerd mag worden vast ook wel. Maar verder vind ik het verhaal van ts erg vaag. Wordt het paard nu volledig gekocht, verzorgd, geadopteerd, geleased. Wat is het nu?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:51

Ik zou er niet aan beginnen. Je mag hem niet castreren, dat is al het eerste punt waarbij ik het niet zou doen. Je wil hem gelukkig houden? De vraag is heeft dit paard ooit bij andere paarden gestaan, of heeft hij als hengst altijd alleen gestaan, want als hij altijd alleen heeft gestaan en ook al castreer je hem dan is er het risico dat dit nooit goed gaat in de groep. Met als gevolg geen gelukkig dier (en andere dieren). Ook als hengst kun je ze dus niet altijd met een ander paard (ruin) samen zetten.
het idee vind ik een beetje als een fantasie klinken, paard gelukkig houden door hem te laten dekken zo af en toe een keer (aan de hand of in de kudde want wat is ie gewend), huidige eigenaar wil nog af en toe een veulentje (zoals eerder gezegd invriezen dat sperma en dan heb je hetzelfde effect).
Persoonlijk zou deze situatie mij helemaal niks zeggen en met adoptie blijf je altijd afhankelijk van de huidige eigenaar.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:58

Love_Mirra schreef:
Ik ken de reden niet waarom hij hengst meot blijven. Ik heb gemaild en wacht nog op een antwoord. Ruinen is dus (nog) geen optie. Verder is het ook niet zeker dat ik dit paard neem, afhankelijk van wat het antwoord hierop zou zijn.

Gelukkig in die zin: hij moet nog voor veulens zorgen, de huidige eigenaar wil er in de toekomst nog af en toe een veulen van bij haar paarden.

Dit paard ken ik al langer, en hij is niet moeilijk in omgang, dus in die zin moet hij zeker niet geruind worden. En voor mezelf mag hij ook hengst blijven zonder dat hij voor nageslacht moet zorgen. Echter vraag ik me dan af, gezien hij dan soms wel 'zijn gerief mag bovenhalen' en soms (jaren?) niet of hij dan gelukkig is/kan zijn. Ook heeft hij al gedekt in het verleden.

Moest hij dekken, al dan niet met papier (ik ga eens horen voor dat papier, wat Woogy zegt), dan is het sowieso niet de bedoeling om er geld uit te slaan, het dekbedrag zal dan heel heel erg laag zijn. Puur om hem dan (weer, nogmaals) gelukkig te houden.

Nogmaals: dit topic is enkel bedoeld informatief voor mezelf!!

Vind je het niet raar dat jij de hengst ''gelukkig'' moet houden? Ik bedoel dan er wordt een laag bedrag gevraagd en jullie willen dan hem zijn plezier geven waardoor er dus pretveulens op de wereld worden gezet terwijl alles op zijn gat ligt. En dat omdat de werkelijke eigenaar een veulen van hem zou willen in de toekomst ergens.
Dan kun je beter voor de optie kiezen sperma invriezen en dat is dan voor de oude eigenaar. Ookal is hij lief, hij zal willen dekken. En als je hem gelukkig maakt zoals er eerder gezegd dan zal hij iedere dag willen dekken.. 1x per jaar of 3x per jaar wat maakt dat een hengst gelukkig?

Xantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:17

begrijp nog steeds niet waarom er nog steeds mensen zijn die met dergelijke hengst aan het dekken willen gaan om het paarden bestand enkel maar te vergroten, er zijn al veel te veel paarden met gevolg dat er alle weken honderden paarden noodgedwongen naar het slachthuis moeten gaan omdat ze meer kosten dan opbrengen en of de eigenaar niet kan of wil staan voor het onderhoud verzorging. :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:18

Een paard kent helemaal geen ‘gelukkigheid’. Dat is een term voor menselijke emotie en zelfs daar is de term eigenlijk misplaatst. Een paard schikt zich naar zijn situatie en dat kan heel ver gaan. Als een paard vrij is van stress,pijn, honger en angst is het dier tevreden. Dat is een gevoel en niet eens een gedachte voor het dier. Maar een paard is echt niet meer tevreden als hij mag dekken. Dan zouden ruïnen per definities maar zielige wezens zijn. Een hengst kan wel (meer) stress ervaren als hij niet mag dekken en wel de hormonen om zich heen ziet vliegen, maar ook hier geldt het is maar net wat hij gewend is. Zat schouwhengstjes die nooit mogen en hier ook geen ‘punt’ meer van maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:57

Dat zou ik niet te gauw zeggen, schouwhengstjes weten niet beter dan dat ze er gewoon niet op komen, maar daarom is het nog steeds wel frustrerend voor zo'n dier.
Een hengst die wel ergens om zich heen merrie's ziet of ruikt maar niet mag dekken heeft per definitie stress vanwege zijn hormonen. Er zijn maar héél weinig hengsten die nog nooit gedekt hebben en niet weten waar de klepel hangt, dat is de uitzondering die de regel bevestigd.
Dan zou je een hengst in een hengstengroep moeten hebben en geen merrie's binnen een straal van 5 km ofzo.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:03

anneliesdj schreef:
Dat zou ik niet te gauw zeggen, schouwhengstjes weten niet beter dan dat ze er gewoon niet op komen, maar daarom is het nog steeds wel frustrerend voor zo'n dier.
Een hengst die wel ergens om zich heen merrie's ziet of ruikt maar niet mag dekken heeft per definitie stress vanwege zijn hormonen. Er zijn maar héél weinig hengsten die nog nooit gedekt hebben en niet weten waar de klepel hangt, dat is de uitzondering die de regel bevestigd.
Dan zou je een hengst in een hengstengroep moeten hebben en geen merrie's binnen een straal van 5 km ofzo.

Bij mij op stal lopen 2 hengsten en staan allebei gewoon buiten in de paddocks naast andere paarden en ook merries :) die vertonen geen enkel hengsten gedrag. Het kan dus prima maar hangt van het paard af. Ik weet dat ze op een manege ook een hengst hadden die niet wist dat het een hengst was en gewoon tussen de merries stond :+ Zie wel vaker van die hengsten die geen weet hebben van hoe een hengst zich hoort te gedragen :)

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:05

Ik zie de foto's niet en zou zoiezo geen dekking nemen van een hengst waar je maar twee foto's van hebt/

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:45

De vraag is ook niet of ze er een dekking van neemt, maar of ze de hengst koopt ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:48

lifaya schreef:
anneliesdj schreef:

Bij mij op stal lopen 2 hengsten en staan allebei gewoon buiten in de paddocks naast andere paarden en ook merries :) die vertonen geen enkel hengsten gedrag. Het kan dus prima maar hangt van het paard af. Ik weet dat ze op een manege ook een hengst hadden die niet wist dat het een hengst was en gewoon tussen de merries stond :+ Zie wel vaker van die hengsten die geen weet hebben van hoe een hengst zich hoort te gedragen :)

Ja dat zei ik al; de uitzondering die de regel bevestigd.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 01:23

Ik heb uiteindelijk besloten om het paard niet te nemen. Mijn zoektocht gaat nu verder. Bedankt voor iedereen zijn reactie

Paco_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 03:47

Jeetje wat een herrie maakt bokt hier ook weer van....

TS vraagt of jullie er een veulen zouden van nemen en as ik het goed opmaak uit de beginpost wist TS nog niet eens of ze hem wel zou nemen....

Kind, deze hengst hoeft niet persé ongelukkig te worden hoor. Als je er effectief een klik mee had, zou ik er zeker voor gaan. Veel succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 05:52

De foto's zijn niet te zien. Kun je een nieuwe plaatsen?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 07:01

hippologic: ik had blijkbaar per ongeluk de foto's van het verkeerde paard genomen, van eentje die er hard op lijkt. En omdat ik nu toch besloten heb/had het paard in kwestie niet te nemen, vond ik het niet nodig om de juiste er alnog op te plaatsen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:25

:? Nou ja; succes met je zoektocht naar een ander paard; wijs besluit denk ik.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:53

Vind het ook alleen maar voor frustraties zorgen om een hengst te houden. Dier wordt niet gelukkig door opgesloten te worden om te vermijden dat hij de merries gaat dekken. Volgens mij maak je hem veel gelukkiger door hem te ruinen en te laten wennen aan sociaal contact met andere paarden. Zoals velen zeggen, invriezen dat spul als de eigenaar hem voor zijn merries wilt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:01

De vraag is niet relevant meer en de foto´s waren niet van het paard in kwestie, dus een exterieurbeoordeling geven kon sowieso niet. We gaan hier voor de duidelijkheid maar een slotje zetten.