[KG]welke kleuren nakomelingen van hengst cremello pearl?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schimpje

Re: [KG]welke kleuren nakomelingen van hengst cremello pearl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:19

Idd een totaal pakket kleuren bij van Haeringen laten doen, heb je gelijk alles.

Pearl toont trouwens alleen icm creme. Is niet afhankelijk van homo/heterozygoot. Je zou dus heel goed een cremello met pearl kunnen hebben, dat verklaard dan ook de donkerdere manen en amberkleur in de ogen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:40

Je wilt gaan fokken, maar niet enkel op/om kleur hoop ik?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:41

Schimpje schreef:
Idd een totaal pakket kleuren bij van Haeringen laten doen, heb je gelijk alles.

Pearl toont trouwens alleen icm creme. Is niet afhankelijk van homo/heterozygoot. Je zou dus heel goed een cremello met pearl kunnen hebben, dat verklaard dan ook de donkerdere manen en amberkleur in de ogen.

oke bedankt,dan weer iets bij geleerd dacht dat het enkel toonde bij homozygoot.dat is dus niet zo. ;)

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:47

Ik heb onze merrie onlangs ook laten testen bij van Haeringen (perlino Lusitano). Ik heb er erg goede ervaringen mee. Gewoon het Q-pack kiezen inderdaad, dan testen ze alle kleuren. Ik had binnen 2 weken de uitslag.

Overigens is het niet zo dat je keihard op 'oranje manen en staart' bij een perlino en smokey cream af kan gaan: er zijn zeker ook cremello's met oranje manen en staart, en er zijn perlino's met witte manen en staart. Er zijn zoveel verschillende tinten, net als bij alle andere kleuren.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:03

Jose22 schreef:
Ik heb onze merrie onlangs ook laten testen bij van Haeringen (perlino Lusitano). Ik heb er erg goede ervaringen mee. Gewoon het Q-pack kiezen inderdaad, dan testen ze alle kleuren. Ik had binnen 2 weken de uitslag.

Overigens is het niet zo dat je keihard op 'oranje manen en staart' bij een perlino en smokey cream af kan gaan: er zijn zeker ook cremello's met oranje manen en staart, en er zijn perlino's met witte manen en staart. Er zijn zoveel verschillende tinten, net als bij alle andere kleuren.

even off topic maar word in het pakket ook bont mee getest/bont patronen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:37

Keona; zowel overo als tobiano zitten erbij. Evenals sabino trouwens.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:50

stef schreef:
Keona; zowel overo als tobiano zitten erbij. Evenals sabino trouwens.

oke bedankt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:00

Faya_barock schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Het begint me nu te duizelen haha
Fokster, die al jaren met deze hengst fokt en heel veel jong grut van deze kleur rond had lopen, vertelde mij dat hij geen perlino is maar zeer waarschijnlijk pearl.
Nu wil ik hem dan van Haeringen laten testen op alleen pearl, maar volgens jullie zou ik hem dan nog op meerdere kleuren moeten laten testen, creme en vos?

Dit is zijn moeder
[ Afbeelding ]

Moeder ziet eruit als een cremello

Als die 'veulen' je hengst is dan kan ik je nu al zeggen dat het absoluut geen cremello is! Dit is een perlino OF als beiden ouders Pearl dragen en het veulen homozygoot Pearl is + 1x creme dan is het een valk of smokey black pearl.

Testen is de boodschap: op Extension (= zwart/vos) + Agouti + Creme + Pearl

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:55

Die moeder is geen pearl hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:25

Ik blijf de term black pearl leuk vinden ;)

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:06

Ik heb mijn hengst laten testen en de uitslag is als volgt:

cremello verdunings factor: Cr/Cr (De Cemello Verdunningsfactor is homozygoot aanwezig- twee kopieen van de verdunningsfactor zijn actief)

agouti factor: A/a (zwart pigment aanwezig in de punten van de haren. De basiskleur is (donker)bruin of vos bij afwezigheid van andere kleurfactoren)

vos factor: E/e (zowel de rode als de zwarte factor is aanwezig. de basiskleur is zwart of (donker)bruin bij de afwezigheid van andere kleurfactoren)

Als ik dan in de bijgezonde lijst kijk van van Haeringen dan zou hij dus perlino moeten zijn???

Maar nu komt het er is ook wat uitgekomen bij vachtkleur schimmel: N/G of G/G

In de lijst staat bij deze uitslag: het paard is drager of homozygoot voor de mutatie die verantwoordelijk is voor de kleur schimmel. dit dier wordt schimmel (????????)
de schimmelkleur is gebaseerd op een verdubbeling van een gedeelte van het DNA. de test maakt geen onderscheid tussen paarden die 1 of 2 keer de verdubbeling bij zich dragen. elk dier dat een verdubbeling bij zicht draagt zal schimmel worden.

Lijkt mij dan dat hij alleen drager is van schimmel, maar hij wordt toch zeker geen schimmel want dan zakt mijn broek af!! Maar hij zou dan wel schimmel door kunnen geven??

Heb van Haeringen ook al een mail gestuurd, maar ben benieuwd naar jullie kennis!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:13

schimmel alleen dragen bestaat niet want als ze schimmel dragen uit zich dit altijd omdat het dominant is.bij romina staan veel cremello/perlino schimmels ze zijn wel schimmel maar erg boizonder niet zo als een normale schimmel want ze hebben ook de blauw/groene ogen nog steeds.maar is hij niet op pearl getest? en uit de test blijkt hij inderdaad perlino en niet cremello.maar hij kan alleen schimmel zijn/krijgen als 1 van de ouders ook schimmel is het slaat geen generatie over.maar hij is hetrozygoot schimmel want van vader heeft hij het niet.dus hij kan het door even het hoeft niet

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:32

Hoi ja hij is op pearl getest dat was negatief.

Maar dan zou het betekenen dat hij perlino schimmel is?
Kan hij dan ook zo wit als een schimmel worden of zal deze kleur wel blijven?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:16

Faya_barock schreef:
Hoi ja hij is op pearl getest dat was negatief.

Maar dan zou het betekenen dat hij perlino schimmel is?
Kan hij dan ook zo wit als een schimmel worden of zal deze kleur wel blijven?

ja hij word wel licht van kleur.ik hou zelf niet van schimmels maar de cremello schimmels die romina had vond ik wel leuk.edn niet heel veel verschillen met de cremello's.je bent toch ook daar geweest heb je ze niet gezien? een perlino vind ik zelf mooier kwa kleur als een cremello omdat ze vaak iets oranjer zijn van kleur ooik de manen enz,dus biju een perlino denk ik wel dat je goed verschil ziet,maar de tijd zal het uit wijzen.maar dan moet de moeder ook schimmel zijn geweest die heb je toch ook gezien?wel jammer als je een cremello/perlino denkt te kopen en hij ook schimmel is,dit omdat je toch voor 50% kans hebt op een schimmel veulen metfokken met hem.je weet wel zeker dat dit de goede test is die je hebt gekregen he }> niet dat daar iets fout gegaan is,je weet nooit .maar je wilde hem toch verkopen ,dan is het voor jou toch niet meer belangrijk welke kleur hij krijgt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:45

Ben je zeker dat dat correct is? (Van Haeringen staat er wel enigszins voor bekend dat ze veel fouten maken...)

Wie zijn de ouders van de moeder? Want als die niet schimmel zijn, kan dit al niet kloppen.
Want Fuego is het allszins niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:46

Luckystory schreef:
Ben je zeker dat dat correct is? (Van Haeringen staat er wel enigszins voor bekend dat ze veel fouten maken...)

Wie zijn de ouders van de moeder? Want als die niet schimmel zijn, kan dit al niet kloppen.
Want Fuego is het allszins niet.

wie is de moeder?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:49

B aunilha, dacht ik?

edit: En die komt uit een palomino-hengst.
Dus dan is het alleen de vraag welke kleur de moeder van B is?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:09

Luckystory schreef:
B aunilha, dacht ik?

op de site van romina staat bij baunilha dat ze een dochter van umbaba is.als je de foto op de site ziet zou ze heel goed schimmel kunnen zijn maar ook cremello.want je ziet bijna het verschil niet tussen deze kleuren.maar moeder kan ook perlino zijn met schimmel

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:13

Kan er iemand een beetje overweg met de database-site van het PSL? (Die site is niet mijn vriend jammer genoeg :+ )
Dan kan je het simpelweg opzoeken.
Die grootmoeder moet schimmel zijn, anders is van Haeringen mis.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:29

ahh dus dat zou ook nog zo kunnen zijn dat ze het mis hebben??
Bij Baunilha de moeder van Gin Tonic staat als kleur Isabel, maarja dat heeft toch ook niks te betekenen.
Ikzelf weet precies hoe je alles van een PRE op moet zoeken op de site van de ANCCE maar bij de Portugezen heb ik echt geen idee.
Weet inderdaad dat Fuego geen schimmel is deze is cremello pearl.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:50

Ja, kan best dat ze mis zijn.
Ik heb al vaker zulke dingen gehoord. Of dat er stalen gewisseld werden etc. (*herinnert zich bijvoorbeeld een kwestie over een smoky black Arabier terwijl crème helemaal geen gen is dat bij Arabieren voorkomt :+ * )

Mijn computer loopt vast op die site van het APSL dus kan jou ook niet helpen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:15

Faya_barock schreef:
ahh dus dat zou ook nog zo kunnen zijn dat ze het mis hebben??
Bij Baunilha de moeder van Gin Tonic staat als kleur Isabel, maarja dat heeft toch ook niks te betekenen.
Ikzelf weet precies hoe je alles van een PRE op moet zoeken op de site van de ANCCE maar bij de Portugezen heb ik echt geen idee.
Weet inderdaad dat Fuego geen schimmel is deze is cremello pearl.

maar heeft romina dan geen kleur test van baunilha.isabel is normaal palomino voor zo ver ik weet.maar kleuren klopen vaak niet bij stamboeken,dus de kleur op papier zegt niks.maar ik zou toch niet zo blij zijn als ik een veulen kocht voor deze kleur en hij zou gaan schimmelen.want kleur betaal je ook vaak.ik zou gewoon ook contakt met romina opnemen en kijken of zij dus een kleur test van de merrie heeft.want als hengst vos/en merrie vos is geeft dat vos,en zou jou paard dus ook op basis van vos moeten zijn dus cremello en niet perlino.ergens klopt iets niet geloof ik

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:30

Zowiezo terug naar labo gaan want uitleg N/G of G/G trekt op niets!! >;)
Uit een DNA Grey test ... schimmel dus ... is weldergelijk te zien of het N/G of G/G is, maar of zij het kunnen onderscheiden is een heel andere vraag!!!!!

Dubbel creme (cremello/perlino/smokeycream) met schimmel is heel moeilijk te onderscheiden als het over kleur tinten gaat. Soms, met nadruk op soms, kan je enkel donker huid plekken zien of een 'zwart' (donker) haartje in manen en staart ... maar de huidplekken zie je alleen als je ze wast.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 11:51

mail is onderweg naar Romina met de vraag of zijn moeder dus schimmel is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:13

heb je nog wat gehoord