kleur namen in het lusitano stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: kleur namen in het lusitano stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:08

De kleur aanduiding bij het APSL is wat beperkt en soms niet kloppend. Wildkleur ( Dun?) kennen ze, voor zover ik weet, niet. Kans dat je verder komt dat Isabel/ Baia/ Baio is erg klein.
Onze zwarte hengst staat als Castanha ( bruin) op papier.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 12:24

ElCid schreef:
De kleur aanduiding bij het APSL is wat beperkt en soms niet kloppend. Wildkleur ( Dun?) kennen ze, voor zover ik weet, niet. Kans dat je verder komt dat Isabel/ Baia/ Baio is erg klein.
Onze zwarte hengst staat als Castanha ( bruin) op papier.

oke,ik zal de fokker eens bellen kennen ze grullo dan ook niet want de hengst was grullo van ons veulen.dan kan zij kijken wat bij hem op het paspoort staat.vreemd dat ze alle kleuren toestaan maar geen namen hebben.wel bedankt voor de info ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:42

Je kan altijd informeren, maar voor zover ik weet zijn ze vrij beperkt qua kleuren; overigens hoog tijd dat ze eens gaan "updaten", intussen zijn er zoveel kleuren toegelaten dat dat eigenlijk wel zou moeten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 12:43

ElCid schreef:
Je kan altijd informeren, maar voor zover ik weet zijn ze vrij beperkt qua kleuren; overigens hoog tijd dat ze eens gaan "updaten", intussen zijn er zoveel kleuren toegelaten dat dat eigenlijk wel zou moeten.

ja inderdaad

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 17:06

van het belgische stamboek nog steeds niks gehoord,bellen was ook geen succes.dus heb de lusitanovrienden gemaild,en heb nu al antwoord,wel een antwoord wat ik niet gedacht had.

dit kreeg ik als antwoord

Geachte

Er is een officeile tabel van de kleuren die gebruikt wordt voor het schetsen van de paarden, de dierenaarts moet zich bij die kleuren houden (hij heeft er trouwens een cursus voor moeten volgen voor erkend te zijn), indien hij van mening is dat het paard een apparte kleur heeft dan moet hij het melden en zal het dan zo opgenomen worden. Maar er bestaan geen kleuren benamingen binnen de lusitano stmboek wij houden ons bij de kleuren die ons aangegeven worden door de erkende schetsers.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:49

Maar zij zullen toch een kleur door moeten geven aan het APSL en die zullen die kleur in het Portugees in het stamboek vermelden? Ik ben heel benieuwd wat uiteindelijk de vermelding wordt :j .
En of een DA nou alle kleuren kent..................

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 17:51

ElCid schreef:
Maar zij zullen toch een kleur door moeten geven aan het APSL en die zullen die kleur in het Portugees in het stamboek vermelden? Ik ben heel benieuwd wat uiteindelijk de vermelding wordt :j .
En of een DA nou alle kleuren kent..................

ja ik vind het een beetje vreemd wat ze zeggen,maar ja.want ik weet dat er verschillende benamingen zijn bij verschillende stamboeken.maar volgens hun moet de dierenarts dat weten.ik ben benieuwd wat mijn da er op zet

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:40

keona schreef:
is het dan bajo wild of wat.want het is geen gewone valkkleurige merrie.van het stamboek heb ik nog niks ga vandaag bellen.want wil haar maandag toch op nieuw laten schetsen.zit al jaar te wachten op alles en nu is alles kwijt!!!

Nee gewoon isabel of baio. Wildkleur of dun wordt niet benoemd.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:35

Bij de PRE heeft de isabela zelfde kleur manen als het lichaam , bij de valk zijn ze zwart (donker)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:43

jus schreef:
Bij de PRE heeft de isabela zelfde kleur manen als het lichaam , bij de valk zijn ze zwart (donker)

Ja bij APSL ook, al maken ze ook nog wel eens een foutje. ;) Isabel is voor cremello, perlino, etc. En Baio voor valk.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:06

Quiosque staat zelf ook baia geregistreerd... kleurtechnisch klopt het niet maar net wat Jessix zegt: meer smaken hebben ze niet :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 11:25

Karina schreef:
Quiosque staat zelf ook baia geregistreerd... kleurtechnisch klopt het niet maar net wat Jessix zegt: meer smaken hebben ze niet :)

wel triest dan eigenlijk

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:06

mwah... De Portugezen vinden de kleur gewoon niet zo belangrijk en dat siert ze ergens wel, vind ik.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 12:13

Jessix schreef:
mwah... De Portugezen vinden de kleur gewoon niet zo belangrijk en dat siert ze ergens wel, vind ik.

dat is waar,maar dan kunnen ze gewoon beter geen kleur invullen.nog makkelijker

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:47

Ja, maar dan heb je weer geen omschrijving van het uiterlijk. In grote lijnen worden de kleuren aangeduid, schimmel, zwart, bruin, vos, beige en creme. Of creme nou cremello of perlino is maakt dan weer niet uit, hetzelfde voor beige wat valk of dun kan zijn.

Mensen die geen verstand hebben van paarden en kleuren noemen mijn paard ook beige, mijn nichtje die in de mode branche zit noemt hem cognac kleuring. ;) Mijn vader noemt Quiosque muisgrijs. What's in a name..