Sportpaardje M1 (haflinger) verkopen of houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esther_m

Re: Sportpaardje M1 (haflinger) verkopen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 15:56

Fijn dat ik zoveel racties krijg. Het leeft blijkbaar niet bij mij alleen.
Ik kom net terug vd les en we hebben er flink aan gewerkt. Zonder zweep want ik blijf die als vanzelf toch gebruiken. Heel concequent mijn been eraf en flink duidelijk maken wat ik wil met mijn been. Soms lijkt ze het op te pakken 1 minuut later is ze het weer vergeten. Dat wordt dus echt streng zijn voor mezelf.
Het meest heb ik aan jullie feedback dat elk ander paardje ook niet vanzelf zal gaan.
Ik ga hiermee aan de slag, ik ga het proberen. Wel heb ik voor mezelf besloten dat ik over een jaar de balans zal opmaken.
Bedankt voor jullie acties. Ik zit ook vooral in een dip omdat mij. Wedstrijd vorig weekend zo tegenviel. Ik blijf wel op wedstrijd gaan want alleen dan kan ik die enge vreemde binnenmaneges overwinnen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:31

Succes!!
Teleurstellingen zijn zeker niet leuk, maar haal er ook je motivatie uit. Staar je niet blind op de Z, alles op z'n tijd, nu zit de uitdaging erin om zonder zweep je paard goed aan het been te kunnen houden.

En ik snap je echt wel dat je het niet eindeloos gaat proberen, dat is voor je paard dan ook niet meer leuk. Maar die keuze kun je altijd nog maken.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:18

esther_m schreef:
Fijn dat ik zoveel racties krijg. Het leeft blijkbaar niet bij mij alleen.
Ik kom net terug vd les en we hebben er flink aan gewerkt. Zonder zweep want ik blijf die als vanzelf toch gebruiken. Heel concequent mijn been eraf en flink duidelijk maken wat ik wil met mijn been. Soms lijkt ze het op te pakken 1 minuut later is ze het weer vergeten. Dat wordt dus echt streng zijn voor mezelf.
Het meest heb ik aan jullie feedback dat elk ander paardje ook niet vanzelf zal gaan.
Ik ga hiermee aan de slag, ik ga het proberen. Wel heb ik voor mezelf besloten dat ik over een jaar de balans zal opmaken.
Bedankt voor jullie acties. Ik zit ook vooral in een dip omdat mij. Wedstrijd vorig weekend zo tegenviel. Ik blijf wel op wedstrijd gaan want alleen dan kan ik die enge vreemde binnenmaneges overwinnen.

Ohh, dit klinkt precies als mijn verhaal.
Mijne wil ook niet in die enge binnenbak, is niet meer voor het been etc.

Ik ben juist aan mezelf gaan werken. Het blijkt juist dat ik zo fanatiek ben en zo graag wil dat paardlief gewoon dichtklapt en niks meer doet.
Thuis loopt ze als een trein. Ik wissel het nu wel af, dan met zweep dan weer een paar keer zonder.
Sowieso de dagen voor wedstrijd train ik zonder zweep, en vooral streng zijn voor jezelf en paard.
Probeer dan zelf nauwelijks wat met je benen te doen totdat je echt iets van je paard wil.
Is moeilijk, maar bij mij werkt dit wel. We zijn er nog lang niet in de proef, maar ik merk wel dat het langzaam aan beter gaat.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:22

Carl Hester: "If you carry a whip just to make your horse go, you shouldn't carry one. They are just for small corrections."

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:34

Dit verhaal had ik werkelijk kunnen schrijven! Alles wat je schrijft herken ik. Ook mijn Haflinger merrie (11 jaar) is niet meer voor uit te branden tijdens een M proef. Heb er alles aan gedaan om haar beter voor mijn been te krijgen, maar helaas is het mij niet gelukt. Ben daarom maar gestopt met wedstrijden rijden, ik had er geen zin meer in. Het vervelende is dat die van mij alle oefeningen beheerst maar zodra ik de ring zonder zweep instap is het over. Ik rij nu al ongeveer anderhalf jaar geen wedstrijden meer en dit bevalt mij eigenlijk prima. Turlijk kriebelt het enorm als ik een wedstrijd aan het bekijken ben, maar zou voor geen goud mijn vriendinnetje willen missen!!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:41

The_Stig schreef:
Carl Hester: "If you carry a whip just to make your horse go, you shouldn't carry one. They are just for small corrections."

Klopt helemaal!
Maar soms is alleen een zweep vasthouden al genoeg voor een paard.
Die van mij heb ik zelf beleerd en is geheel zonder zweep opgeleid.
Op den duur ben ik de zweep toch gaan gebruiken voor kleine correcties, en sindsdien lijkt het soms wel of dat ding niet weggelaten kan worden.

TS: Ik weet niet of jij dit ook hebt, maar die van mij die loopt buiten sowieso lekkerder dan binnen.
Buiten is het soms een raket, zo voorwaarts, dat is binnen wel anders :P

esther_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 16:53

Dames ligt het dan toch ('n beetje) aan het ras? Jullie beschrijven het helemaal te herkennen en aan jullie foto te zien ook haflingers...
Rosanna1990, gaat het tijdens de proeven wel al beter? Ervaar je vooruitgang? En ja tijdens 'n bosrit is de gewenste drang naar voren er wel... Ik ga daarom ook zeker eens per wek met haar naar buiten.
Elizabep, wat jammer dat je gestop bent met wedstrijden, dat wil ik niet. Mijn doel/droom is toch echt dat winstpunt in Z1 tussen de paarden.
Zoals ik hierboven al schreef, ik geef het tot na het zomerseizoen. Buiten presteren we altijd beter. Ik ga ervoor, maar wil wel reeël blijven over wat haalbaar is.
Jullie ook succes!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:05

esther_m schreef:
Dames ligt het dan toch ('n beetje) aan het ras? Jullie beschrijven het helemaal te herkennen en aan jullie foto te zien ook haflingers...
Zoals ik hierboven al schreef, ik geef het tot na het zomerseizoen. Buiten presteren we altijd beter. Ik ga ervoor, maar wil wel reeël blijven over wat haalbaar is.
Jullie ook succes!

Ik denk 't wel. Heb jaren geleden ook met m'n haflinger dressuur gereden. Eerst bij de pony's (M1) en later weer opnieuw begonnen bij de paarden en ook tot 't M1 gekomen. Vooral in de binnenmanege's was hij minder voorwaarts. Buiten ging het allemaal veel makkelijker.

Is je paardje trouwens geschoren? of heeft ze het misschien ook (te) warm? Bij die van mij heeft het wel geholpen om hem in de winter te scheren. Hij had het niet zo snel warm, en de beenhulpen kwamen toch veel beter aan.
Veel succes en niet te snel opgeven hè. Het is toch leuk zo'n haflinger tussen de paarden!
Laatst bijgewerkt door agee op 27-11-12 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:05

esther_m schreef:
Rosanna1990, gaat het tijdens de proeven wel al beter? Ervaar je vooruitgang? En ja tijdens 'n bosrit is de gewenste drang naar voren er wel... Ik ga daarom ook zeker eens per wek met haar naar buiten.
Elizabep, wat jammer dat je gestop bent met wedstrijden, dat wil ik niet. Mijn doel/droom is toch echt dat winstpunt in Z1 tussen de paarden.
Jullie ook succes!

Ja, ik merk echt al wel vooruitgang.
Ik wou zelf gewoon net wat te snel denk ik en ik had de M een beetje onderschat.
Maar in de proef wordt ze al wel voorwaartser en meer ontspannen.

Ik denk dat het gewoon van beiden wat tijd nodig heeft om te wennen aan deze klasse.
En dan maar even geen winstpunten, routine krijgen in de klasses vind ik ook belangrijk :)

esther_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 17:20

agee schreef:
Is je paardje trouwens geschoren? of heeft ze het misschien ook (te) warm? Bij die van mij heeft het wel geholpen om hem in de winter te scheren. Hij had het niet zo snel warm, en de beenhulpen kwamen toch veel beter aan.
Veel succes en niet te snel opgeven hè. Het is toch leuk zo'n haflinger tussen de paarden!

Nee, ik zal niet zo maar opgeven, dankjewel, lieve reactie!
En ze is niet geschoren, maat staat wel onder een deken. Zou scheren veel schelen? Ik ben bang dat scheren zoveel extra zorg kost? Ik heb haar niet aan huis staan namelijk.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:06

Voor mijn paardje maakte het scheren wel degelijk uit. In de zomermaanden was hij altijd vlot, maar in de wintermaanden kon hij zijn warmte niet kwijt en kakte helemaal in. Ik weet natuurlijk niet of dit voor jouw paardje ook zo is en inderdaad vergt een geschoren paard meer verzorging. Je kunt ook half scheren. Is niet zo mooi, maar wel zeer effectief. Is toch het overwegen waard. Succes met je paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:21

Kan niet voor jouw paard praten, maar als ik mijn fjord in de winter niet scheer hoef ik van haar geen
fanatieke medewerking te verwachten, dan heeft ze het gewoon te warm.
Dus daar ging jasje altijd in aug/sept al af en dan 4 a 5 x per winter.
Extra werk ja en nee... Poetsen zijn ze veel schoner, dus tijdsbesparend.
Wel boel gedoe met dekens, overigens doe ik niet aan overdag andere dekens dan 's nachts.
Heel sneu voor ze, maar ik verrek het om om 5 uur 's morgens dekens te gaan wissellen voor mijn werk.
Noem het slecht of niet, hier gaat er dag en nacht dezelfde dikte op.
(uitzondering, als het overdag echt warm wordt, dan smeek ik iemand om hem eraf te halen, gooi er dan 2 op,
dan hoeven ze er alleen de bovenste af te halen, gooi ik er na het rijden alles wel weer op)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:15

Hier hebben de paarden ook dag en nacht dezelfde deken op, wel met hals, en staan gewoon de hele dag buiten. Als het vriest een dekentje extra.

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:05

Tja er is inderdaad al veel over gezegt door mijn voorgangers... Maar misschien een kleine detail..

Andere instructeur; als je al lang bij dezelfde lest, dan kan dit toch ook een soort sleur zijn, en worden kleine details als been afhouden en aanleuning een minder belangrijk ding worden. Want het "hoort" bij jullie...
Een totaal ander iemand die je niet kent, geeft hele nieuwe inzichten. Waardoor je verwachting veranderd door andere "vreemde" ogen.... Ik ken je instructeur niet,, dus ik weet dus niets van haar manier van les geven. Maar door verhuizingen weet ik dat het soms erg verhelderend kan werken!

Ga een tijd iets anders doen... Klinkt stom en waarschijnlijk ook niet wat je wilt horen.... De mijne ging het beste als ik een seizoen cross had gelopen... En vooral met andere dingen dan oefeningen doen...
Dan valt het vaak erg mee, hoe "slecht het soms gaat :)

Of stap eens wat vaker op een ander paard, dan kan het vaak erg mee vallen. Maar wordt he wel gewezen op je eigen rijfouten..

Kijk wat je er aan hebt en dan pak je eruit wat je zelf wilt. Wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander!

Succes in ieder geval... Want onze ronde knollie bollies zijn veel te leuk :)

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:10

Zie dat je haar toch te koop hebt gezet.
Heb je al een bijrijder overwogen?
Of ga je echt voor een nieuw paard straks?

esther_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 16:52

Nou, ik heb haar onder voorbehoud te koop gezet. Ze moet absoluut nog niet weg! Ik twijfel nog heeeeeeel erg, maar wie weet vind ik een heel geschikt nieuw baasje. Zo niet, dan blijft ze lekker bij mij. Ik wil sowieso het zomerseizoen nog met haar starten.
Ik weet nog niet of ik de advertentie laat staan...

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:14

Misschien een kleine tip. Ik had hetzelfde probleem. Heb gewoon een kwpner. Als ik de zweep vast had deed mevr het allemaal wel. Wat ik nu heb gedaan en soms nog doe is een springzweep in mijn laars. Ze weet niet dat ik dan een zweep bij me heb. Als ze dan niet reageert pak ik snel mijn zweep corrigeer ik haar en doe ik mijn zweep terug in de laars. Nu rij ik zonder zweep :D In de proef komt ze nog wel wat terug maar daar werken we aan. Dat is ook een uiting van haar. Sommige paarden bokken enz.. de mijne sluit zich iets af. Vooral binnen. Maar resultaat is er zeker!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:23

ik weet niet of het aan ras ligt..
mijn haf is ruim 4 dus nog echt aan de basis en kan zonder zweep gereden worden
reageerd goed op been en is voorwaarts..

hopelijk kom je er uit met je instructeur
succes

gr maris

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:03

Jammer dat je besloten hebt om je haflinger te verkopen. Het is zo'n leuk paardje maar goed die keuze is aan jou.
Vooral omdat je zoveel leuke dingen ermee doet. Ik denk dat je er met een goede instructeur wel uit was gekomen.
Succes met je beslissing

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:18

ik wil hier ook even reageren, ik heb een bwp merrie en was ook niet voorwaarts te branden! ben van instructeur veranderd en nu gaat het wel! ik heb wel mijn rijstijl helemaal moeten aanpassen en dat is zeer moeilijk, eerst reed ik met sporen en zweep, nu kan ik zonder sporen rijden, ik heb mijn zweep ook niet altijd meer nodig... hiermee bedoel ik, ik heb ze niet nodig om haar voorwaarts te krijgen maar soms om te corrigeren... dus ik denk dat het niet alleen ligt aan het 'haflinger' zijnde :D maar natuurlijk jij moet beslissen wat je wil, je eigen gevoel volgen is het beste!

esther_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 10:36

Birmaantje schreef:
Jammer dat je besloten hebt om je haflinger te verkopen. Het is zo'n leuk paardje maar goed die keuze is aan jou.
Vooral omdat je zoveel leuke dingen ermee doet. Ik denk dat je er met een goede instructeur wel uit was gekomen.
Succes met je beslissing

Ze is uit de verkoop!
Ik wil sowieso het buitenseizoen 2013 nog zelf met haar starten. Wie weet hebben we na de zomer de punten bij elkaar om de stap naar het Z1 te maken en dan gaat ze NIET weg. Maar dan moeten we natuurlijk wel ons (mijn) probleem oplgelost hebben.
Ik dacht, ik kan kijken wat er gebeurd als ik haar te koop aanbied. Nou, heel veel reacties! Ik had niet verwacht dat er voor een haflinger veel belangstelling zou zijn. Dus ik heb een ieder bedankt voor de belangstelling en uitgelegd dat het voor mij nu te vroeg is om haar echt weg te doen.

Ik ben hard bezig om zonder zweep te trainen, het weer helpt me nu, ze is lekker fris vanwege het de kou :-) sinds de opening van dit topic heb ik niet meer met zweep gereden. Wel heb ik nu sporen met wieltjes om haar duidelijk te maken dat ze moet reageren als ze dit niet doet en dat werkt. Verder blijf ik met mijn been van haar af. Zo hoop ik haar vlugger aan. Mijn been te krijgen.
Ik heb een nieuwe instructrice (noodgedwongen omdat mijn super fijne instructeur helaas is overleden) dus een frisse blik is aanwezig.

Dank voor de reacties!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:54

Goede beslissing en werk aan de winkel en wie weet.....................
volgend jaar genoeg punten voor de overgang naar de Z dressuur

Het wordt al een aardig clubje Haflingers in het Z en ZZ. *\o/*

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:57

Ze moet gewoon leren snel worden op het been i.p.v op de zweep.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:25

super van je wow...
een haf in de Z....
hopelijk komen wij ooit heel ver.
voorlopig eerst nog de basis
Maar king heeft veel in hem..
piaff en de passage zit in hem.... :D

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:34

Inderdaad goede beslissing. Nieuwe instructrice met andere kijk en ander aanpak. Succes ;)