[KG] Kleuren fokken! Hoe zit dat nou precies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:05

WhySoWhite schreef:
Dank jullie wel!
Dat bont is ook weer een verhaal apart. Wanneer is iets sabino en wanneer is iets splash? dat ligt ook weer dicht bij elkaar toch?

Op de bokt wiki wordt goed uitgelegd wat de verschillen tussen de bontsoorten zijn. Als ik jou was zou ik daar eerst gaan lezen, heeft mij ook erg geholpen toen ik het allemaal uitzocht :)

caj2008

Re: [KG] Kleuren fokken! Hoe zit dat nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:09

Mag ik even inbreken? Als ik mijn paard zie profiel laat dekken door een vos welke kleur heb ik dan de meeste kans op? is dit 50%. En als ik nou voor een kleur als pearl kies wat voor kleur kan er dan uit komen?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:15

Dat kun je niet (duidelijk) zeggen als je niet weet welke kleur de ouders hebben, en de grootouders erbij zou helemaal handig zijn.

Omdat je dan niet (zeker) weet welke genotype's aanwezig zijn

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:58

caj2008 schreef:
Mag ik even inbreken? Als ik mijn paard zie profiel laat dekken door een vos welke kleur heb ik dan de meeste kans op? is dit 50%. En als ik nou voor een kleur als pearl kies wat voor kleur kan er dan uit komen?

Zeker weten doe je dat alleen door je paard te laten testen op kleur. Als ze een vosgen draagt en je gebruikt een voshengst om te dekken heb je 50% kans op vos.
Draagt ze geen vos, dan is ze dus homozygoot zwart+agouti en komt er nooit een vos uit, want zwart is altijd dominant over vos dat het veulen dan van pa mee krijgt.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:07

Interessant topic.
Helaas zijn mij de ouders van mijn shetjes onbekend, maar ik ben wel erg nieuwschierig naar de juiste benamen van de kleuren.

Afbeelding
Rechts de moeder(Donna) van de twee veulens. Ze is gedekt door een palomino hengst. Geen idee of hij agouti draagt.
Moeder staat als vaal in het paspoort, jaarling dochter(Hilda) wildkleur bruin.
Afbeelding
Links Emma rechts Donna.
Wat is nu de correcte benaming voor Emma?

Wat zijn de kosten voor het checken van de kleur?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:24

Van de onderste foto?
Links wildkleur bruin, rechts wildkleur zwart :)

ik snap dit allemaal (we hebben dit met school nu :D), maar 1 dingetje vraaf ik me af.
Is bijvoorbeeld wildkleur zwart intermediar? Want het is nog allebei zichtbaar..

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:36

De jaarling merrie (Hilda) links op de eerste foto ben ik vooral nieuwsgierig naar. Vanwege haar wintervacht vind ik haar aalstreep niet echt duidelijk, kan dit ook countershading zijn?
Is wildkleur zwart dominant over palomini?
Is wildkleur bruin dominant over valk?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:39

Heeft niks met dominant te maken. Een paard kan én wildkleur én creme zijn (dan krijg je bijv een dunskin of een dunnalino.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:46

Het is beide dus niet een dominant gen...
Ik ga er een boek over bestellen, voel me erg blond.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:05

Maar als t beide dominant/ recessief is, en het mengt (zoals wildlleur+ zwart = wildkleur zwart), is t dan intermediar?
Bij planten is dit iig wel zo (bijv. Rood+wit=roze, fus intrrmediar), maar bij paardrn ook?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:28

Dun/wildkleur en Creme genen zijn beide dominante genen wat wil zeggen dat indien aanwezig dan tonen ze.

Een paard/pony kan BEIDE genen erven en de eigenschappen van BEIDE genen tonen. Alleen met Dun + Creme krijgt je een verdunning op een verdunning waardoor de kenmerken vage worden.

Dun/wildkleur op zwart geeft een verdunning op zwart met de kenmerken van Dun ... dit heet trouwens Grullo of Grulla (vr).
Indien deze grullo ook nog creme erft dan wordt het een smokey black grullo; indien er agouti in de mix komt (dun + creme + zwart + agouti) dan krijgt je een bruin-basis gekleurd paard die + dun en + creme draagt = een buckskin met Dun kenmerken = dunskin (in de volks mond).

Onthoudt altijd dat je vertrekt vanuit een BASIS KLEUR (zwart of vos) en dan met of zonder Agouti (ivm bruin kleuring) ... en daarop kan je allelei andere Verdunners of Modifiers in mengen die zich ook kunnen tonen.
Er is bijvoorbeeld (kan even niet op zijn naam komen maar is ook al hier op bokt voorgesteld) een pony hengst (mini) die:
wildkleur, creme, silver, tobiano en leopard draagt.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:44

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:47

Ik probeer het te snappen, maar vind het echt ingewikkeld, ik heb wel een vraagje:

Mijn bruine merrie (vader schimmel, moeder bruin), is gedekt door een bruine hengst (vader donkerbruin, moeder schimmel).

Heb ik nu dus weer kans op een schimmelveulen?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 02:12

Nee dan krijg je geen schimmel veulen. Schimmel toont altijd en kan dus niet ongezien meereizen.
Een van de ouders van het veulen moet echt zelf schimmel zijn om een schimmel te geven.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 06:30

Ik begin het steeds meer te snappen, behalve bij mijn eigen paarden :-)

Ik heb een merrie. Vader bruin platen bont. Moeder palomino bont....en wat is mij merrie....bruin (bay). Dat snap ik al niet, waarom is zij niet bont? Ok ze heeft twee witte vlekjes op een kroonrand.

Ik heb een hengst,. Vader Sabino roan, flaxen points. Moeder zwart wit platen bond ....en wat is mijn hengst zwart, weer geen bont. Hoe kan dat nou?

En dan nu ook de hamvraag, deze bruine merrie uit twee bonte ouders, is gedekt door deze zwarte hengst uit twee bonte ouders. KAN het veulen bont zijn? Of is dat echt wishful thinking?

Deze zwarte hengst heeft een grulla veulen gekregen uit een dun merrie (hoe heet dat in Nederlands? Dun?)

Bedankt voor jullie input het is mij weer een raadsel,net nu ik het dacht te snappen :-)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 07:59

Dan betekent het dat jouw 2 paarden heterozygoot zijn voor bont. En bont dominant is
Dan krijg je dus:
Stel dat bont A is
En.Bruin a
Aa x Aa = aa
Aangezien bont dan fus dominant is, toont bont bij Aa. En bruin natuurlijk bij aa.

Ik weet niet of dit kan, zou t eens vragen aan mn biologiedocrnt :D (we zijn nu bezig mey genetica, dus dit.)

En ja dat kan heel goed. grullo, ook wel wildkleur zwart/ muis grijs/ blue dun genoemd, komt uit wildkleur (dun) x zwart. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:43

Paard van hcranch zou een minimal pinto kúnnen zijn.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:46

Als ik mijn bruinzwartbonte merrie(helaas ouders onbekend) laat dekken door een homozygoot schimmel wordt dan het veulen ook schimmel? Bruinschimmel of blauwschimmel?

Iemand enig idee?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:18

Ja als je door een homozygoot schimmel laat dekken krijg je altijd een schimmel veulen.
In principe zou je alle basiskleuren kunnen krijgen zelfs vos is een kleine mogelijkheid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:43

bruinzwartbont bestaat niet, ze zijn of bruinbont, of zwartbont.
Homozygoot schimmel zal altijd zijn schimmelgen doorgeven, en schimmel toont. Je veulen zal dus sowieso schimmel worden. Welke basiskleur hij geboren wordt is afhankelijk of je merrie nu zwart of bruin is (en wel of geen vos draagt) en van de basiskleur van de schimmel.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:51

Staat toch echt in haar paspoort bruinzwartbont of zwartbruinbont konden we bij aanvragen knhs startkaart niet invullen dus daar staat ze als donkerbruinbont :)

Maar je krijgt dan sowieso een schimmel :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:00

hecht alsjeblieft geen waarde aan kleuren die in paspoorten staan :n

Mijn Grulloroan-bonte stond beschreven als Silverdun 8)7

Als het gaat om het paard uit je profiel, dat is een bruinbonte, dus zwart + agouti + bont. Om te weten of ze vos draagt en of ze homo of hetero voor bont/agouti is moet je meer weten van de ouders.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:10

Haha silverdun is dan inderdaad wel erg bijzonder,

De ouders zijn niet gemakkelijk te achterhalen, de vorige eigenaar heeft haar van een handelsstal, misschien dat ik daar nog contact mee op kan nemen. Maar eigenlijk ging het meer om of het dan een schimmel werd, en de kleur dat laten we mooi een verrassing haha ;)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:48

hmm een minimal pinto :-) dus er is een sprankje hoop op een bont veulen :9

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:04

HCRanch schreef:
Ik begin het steeds meer te snappen, behalve bij mijn eigen paarden :-)

Ik heb een merrie. Vader bruin platen bont. Moeder palomino bont....en wat is mij merrie....bruin (bay). Dat snap ik al niet, waarom is zij niet bont? Ok ze heeft twee witte vlekjes op een kroonrand.

Ouders waren beide heterozygoot bont en hebben hun 'bont' gen niet doorgegeven aan het veulen. Merrie heeft ook geen creme gen gekregen van de palo-ouder en dus is 'gewoon' bruin ipv een verdunde kleur te zijn.

Ik heb een hengst,. Vader Sabino roan, flaxen points. Moeder zwart wit platen bond ....en wat is mijn hengst zwart, weer geen bont. Hoe kan dat nou?

Sabino-roan is niet een bont gen ... alleen te aftekeningen kunnen bont-achtig zijn. Hierook paard heeft niet de bont-gen van moeder's gekregen en is dus niet bont.

En dan nu ook de hamvraag, deze bruine merrie uit twee bonte ouders, is gedekt door deze zwarte hengst uit twee bonte ouders. KAN het veulen bont zijn? Of is dat echt wishful thinking?

Je merrie 'zou' een slipped tobiano kunnen zijn waardoor er zeer minimale 'kenmerken' zijn ... bijvoorbeeld witte vlekje op kroonrand ... en indien dit is dan zou je 50% kans hebben op bont met de zwart niet-bont hengst. Laat je merrie testen op Tobiano en dan weet je het zeker. Als zij niet tobiano is, dus niet-bont is, dan is het 0% kans op een bont-gekleurde veulen uit deze combinatie. :(:)

Deze zwarte hengst heeft een grulla veulen gekregen uit een dun merrie (hoe heet dat in Nederlands? Dun?)

Hier komt het dun van de moeder en niet van de hengst.

Bedankt voor jullie input het is mij weer een raadsel,net nu ik het dacht te snappen :-)