Ik begin het steeds meer te snappen, behalve bij mijn eigen paarden

Ik heb een merrie. Vader bruin platen bont. Moeder palomino bont....en wat is mij merrie....bruin (bay). Dat snap ik al niet, waarom is zij niet bont? Ok ze heeft twee witte vlekjes op een kroonrand.
Ouders waren beide heterozygoot bont en hebben hun 'bont' gen niet doorgegeven aan het veulen. Merrie heeft ook geen creme gen gekregen van de palo-ouder en dus is 'gewoon' bruin ipv een verdunde kleur te zijn.Ik heb een hengst,. Vader Sabino roan, flaxen points. Moeder zwart wit platen bond ....en wat is mijn hengst zwart, weer geen bont. Hoe kan dat nou?
Sabino-roan is niet een bont gen ... alleen te aftekeningen kunnen bont-achtig zijn. Hierook paard heeft niet de bont-gen van moeder's gekregen en is dus niet bont.En dan nu ook de hamvraag, deze bruine merrie uit twee bonte ouders, is gedekt door deze zwarte hengst uit twee bonte ouders. KAN het veulen bont zijn? Of is dat echt wishful thinking?
Je merrie 'zou' een slipped tobiano kunnen zijn waardoor er zeer minimale 'kenmerken' zijn ... bijvoorbeeld witte vlekje op kroonrand ... en indien dit is dan zou je 50% kans hebben op bont met de zwart niet-bont hengst. Laat je merrie testen op Tobiano en dan weet je het zeker. Als zij niet tobiano is, dus niet-bont is, dan is het 0% kans op een bont-gekleurde veulen uit deze combinatie.
Deze zwarte hengst heeft een grulla veulen gekregen uit een dun merrie (hoe heet dat in Nederlands? Dun?)
Hier komt het dun van de moeder en niet van de hengst.Bedankt voor jullie input het is mij weer een raadsel,net nu ik het dacht te snappen