Missende aftekeningen in de papieren. Probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:22

Het volgende antwoord heb ik gekregen van het KPWN:

Citaat:
Om de juiste aftekeningen te kunnen vermelden op het papier en in het paspoort dient u het volgende op te sturen:

Verklaring dierenarts/paspoortconsulent van het chipnummer
Foto’s van aftekeningen paard ( mag ook per email)
Papier en paspoort van paard
Plukje manen ( getrokken) voor eventueel DNA onderzoek

Dat is nogal een gedoe zeg! En de kosten hiervan zijn niet vermeld in deze mail buiten het feit dat je dus al een dierenarts een verklaring moet laten opstellen.

Edit: er worden geen kosten voor berekend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:09

Zeker een gedoe. Ze hebben notabene zelf schetsers. Ik zou dus terugsturen dat het, aangezien het de fout van het KWPN is geweest, je of de DA-rekening opstuurt, of dat hun een schetser langsturen om het in orde te maken.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:45

Heb je het paard laten keuren bij aankoop? Mss een idee om een kopie van het keuringsrapport dan mee te sturen, daar staat ook alles op, chip is als het goed is nagekeken bij de keuring en het rapport is getekend door een DA :).

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 22:50

Ja paard is volledig gekeurd op alles (fotos,rug, cornage hele mikmak), maar niet helemaal op papier zal ik maar zeggen. Scheelt btw kosten O:) Dus denk niet dat dat bruikbaar is voor een officiële procedure :P

vandango

Re: Missende aftekeningen in de papieren. Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:17

daarbij is het zo dat een formulier wat ingedient wordt bij het stamboek die opgemaakt wordt door een veearts niet ouder dan 7 dagen mag zijn...

Dit geldt niet alleen voor herschetsen, maar net zo goed voor de chipaanvragen..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:58

ikenindi schreef:
Mag ik hier op inhaken? Ik heb GEEN schets van mijn paard in haar paspoort staan.

Dat is het grote probleem ..voor Nederland maakt het niks uit maar voor Duitsland wel..
Vandaar dat in bv. Duitsland "buitenlandse" paarden vaak voorzien worden van een nieuw paspoort.
Er staat niet voor niks in het paspoort dat je aftekeningen moet weergeven..

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:06

maar er mag ook niet zomaar door duitsland een nieuw paspoort uitgegeven worden, wanneer er al een paspoort aanwezig is!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:15

vandango schreef:
maar er mag ook niet zomaar door duitsland een nieuw paspoort uitgegeven worden, wanneer er al een paspoort aanwezig is!

Zeker weten als het niet aan de eisen voldoet..van intekening..
Het paspoort is voor de politie in bv. Duitsland niet controleerbaar..
Zij hebben geen chipreader in de auto liggen.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:20

nou dan houden ze zich iig niet aan de europese regelgeving!
Een certificaat of dergelijke papieren mogen er wel bij uitgegeven worden, maar zeker geen nieuw paspoort...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:55

vandango schreef:
poort...

De regelgeving is dat je een paspoort met aftekeningen volledig moet invullen..anders is het voor het buitenland een waardeloos vod.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:29

Volgens mij is het ook dat er maar 1 paspoort mag uitgegeven worden per paard.
Vandango zal het toch wel weten, aangezien zij paspoorten maakt. :)

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:37

tuurlijk is het zo dat je de aftekeningen in een paspoort moet vermelden, maar dat betekent maar niet zo dat je zo maar een nieuw paspoort gaat maken waar ze wel in vermeld worden... Dit wordt zo veel mogelijk tegen gehouden om fraude tegen te gaan en vooral met dieren die naar het buitenland gaan.

In de paspoorten mogen gewoon wijzigingen van aftekeningen ingevuld worden door dierenartsen of door het desbetreffende stamboek die het paspoort heeft uitgegeven, dus het is ook niet nodig om een nieuwe te maken..

Maar laten we weer on topic gaan!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 23:44

* ik lees gewoon aan de zijlijn mee hoor ;).

Ben aan het bedenken hoe ik dit makkelijker op kan lossen dan het hele verhaal van hun te volgen...

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:32

ik ben bang dat dit de enige manier is om het juist op te laten lossen..
Het is namelijk nogal gevaarlijk om zo maar dingen aan te laten passen aan een paspoort door mensen. Er in laten schrijven door mensen die hier niet voor bevoegd zijn, maken een paspoort namelijk ongeldig..

Een ongeldig paspoort brengt nog weer veel meer rompslomp en waarschijnlijk ook nog eens hoge kosten!

In je onderschrift lees ik dat je een startkaart hebt aangevraagd. Hou wel in de gaten dat je volgens mij voor een startkaart ook de aftekeningen moet doorgeven.. Deze moeten volgens mij overeenkomen met die in het paspoort staan.. Ik heb bij ons stamboek daar al eens mensen over gehoord die er problemen mee hadden als het niet helemaal klopte met elkaar

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 09:52

Ja ik vrees ook dat er weinig opties zijn.
Op wedstrijd is de kans dat je gecontroleerd word echt heel klein, dus dat scheelt. Toch maar eens peilen of er binnenkort een dierenarts op stal komt die mijn paard even wil scannen.
Ben geen fan van paspoort opsturen... Misschien dan ook maar gelijk op mijn naam over laten zetten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:14

ceasario schreef:
vandango schreef:
poort...

De regelgeving is dat je een paspoort met aftekeningen volledig moet invullen..anders is het voor het buitenland een waardeloos vod.

Nee hoor, bij veel pony's (zonder stamboompapieren) die alleen een chip krijgen staan geen aftekeningen in vermeldt. Alleen de basis kleur.

Gelukkig hoeven niet stamboomloze shetjes officieel getekend worden... dan kosten ze nog meer geld.
Nu kun je je da vragen een chip te zetten en het formulier (met chipgegevens van de DA) stuur je zelf op naar een paspoortuitgevend stamboek/vereniging naar keuze.