lavanta lijn(yranta stam)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim_dura

Re: lavanta lijn(yranta stam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 21:11

Oh, oke nu snap ik het! En overheerst palomino ook? Het komt namelijk uit een merrielijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:34

Nee overheersend is het niet:
Palomino is vos + 1x creme gen ... dus als je palo x vos kruist dan hebt je 50% kans op een palo gekleurde veulen. Als je een goede palo of cremello (=vos + 2x creme gen) gekleurde merrie hebt ... er zijn meer dan genoeg goede warmbloed vos-gekleurde hengsten in de aanbieding om mee verder te fokken ... en dan maar hopen dat bij de palo de creme gen door komt! Bij de cremello krijgt je altijd een palo-gekleurd veulen.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 02:25

Oh, oke! Florentijn o is een vos, en door die met goldy te combineren krijg je een palomino. Tja, ik wist wel dat vos een sterke kleur was en altijd grote kansen heeft. En overheersd.
Maar het lijkt dan lastig een cremello te fokken, of niet?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:41

Hoe is het met de merrie die zo'n vreemde kleur urine had?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:13

kim_dura schreef:
Oh, oke! Florentijn o is een vos, en door die met goldy te combineren krijg je een palomino. Tja, ik wist wel dat vos een sterke kleur was en altijd grote kansen heeft. En overheersd.
Maar het lijkt dan lastig een cremello te fokken, of niet?

Vos overheesd in feite niet als kleur op zich ... het is recessief en ondergeschikt op zwart. Zwart is dominant, en daardoor ook bruin, op vos.
Als je twee palo's combineert dan hebt je 50% kans op cremello, 25% kans op palo, en 25% kans op vos. Tot mijn grote vreugde heeft de combinatie Peach x Morgengold GF een cremello merrieveulen gegeven ... een droom in vervulling! Fancy, moeder van Beau, is wel niet van dat moderne iele typetje en niet al te groot (162cm) maar staat mooi in het rechthoekig model, mooi van model, sprekend hoofd met een zacht oog, zeer bereidwillig (maar wel met pit en karakter!) en gangwerk om van te kwijlen. Blijkbaar combineert zij heel goed met de Duitse D-, W- en A- lijnen en kan ook een scheut volbloed verdragen. Dit jaar is zij geleast door de eigenares van de Hannoveraan hengst Whahid (http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/406946 ... W- op A- op D-lijn!) en is drachtig daarvan voor een eind juni palomino-gekleurde veulen.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 13:28

@elan_GV nog niets over gehoord. Mijn oma had eerst een kennis gebeld, en zou later als nodig de dierenarts bellen.
Trouwens, ze heeft nog wel haar streken: mijn oma ging bij ons eten en toen ze weer thuis was... Stond Avanta in het gangpad van de stal! Ze had de mestkruiiwagen omgegooid, overal wat rommel gemaakt, wat gesnoept, maar verdrr is ze oke... :)

@peterina Het is een ingewikkeld kleurensysteem en je moet het maar net doorhebben! Ik ben stiekem namelijk wel verzot op palominos :) en ik vind het dan ook leuk om te zien dat die uit deze stam komen,je ziet ze namelijk niet iedere dag ;).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:09

Kleurengenetica is zowat mijn 'ding' :D
Kleur is wel leuk maar voor mij is het de kers op de taart ... als de rest niet allemaal min of meer klopt dan hebt je niets aan je kleur! :n
Merrieveulen van vorig jaar (die te koop staat) is eigenlijk twee druppels haar moeder:
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:04

Mooie merrie!

Interessante stam! Zeker in combi met palomino!

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:59

Mooi beestje! Ze lijkt inderdaad veel op haar moeder, vooral het hoofd, dat zie je ook vaak bij moeder op dochter.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 20:45

Heeft er nog iemand een paard uit deze stam?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 15:15

Had gister slecht nieuws te horen gekregen. Gavanta, de dochter van Avanta, had iets koliekigs, en vandaag heeft ze het al niet meer gehaald...

☆ Gavanta
26-03-1988
25-01-2013

Lieve Gavanta
Je blijft altijd in ons hart

Rust zacht... ☆

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:38

Ik ben diegene achter www.yranta-stam.nl De laatste tijd te weinig tijd om nog regelmatig met de site bezig te zijn.

Mocht je nog vragen hebben: wat ik weet kan ik je vertellen ;)

Janique80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 04:15

Ik heb een nakomeling van nashua gehad. Heb haar vorig jaar verkocht. Momenteel heb ik nog een jaarling van mijn merrie gehad.

Ze deed het vooral erg goed in de endurance.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:31

Hier ook een merrie uit de stam en haar dochter Gavantha 2 (kleindochter dus van Gavantha.

Inmiddels hebben we ook een Tygo-zoon uit de merrie. Merrie is al wel 22, maar nog superfit!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:50

De man die begonnen is met de Yranta stam staat in mijn profiel. Daar heeft hij Elanta vast, ik was erbij toen de foto werd genomen. Elan, mijn nickname komt van deze Elan-ta.

Op dit moment heb ik Balanta in mijn bezit.
Leuk om te horen dat er overal toch lanta's zijn.