Lijnenteelt: Trakehner x KWPN

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:06

Pipo schreef:
Je komt er niet meer met alleen maar tot de derde graad uitzoeken.

Wie niet????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:07

sarabande"]
[quote="Pipo schreef:

Wie niet????
[/quote]

Fokkers niet meer........................

Maar daar mag ik vast niet op reageren als gebruiker van het product
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-03 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:07

sarabande"]
[quote="Pipo schreef:

Wie niet????
[/quote]

De moderne fokker? Degene die het kennis is macht principe aanhangen?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:12

Dit is tenminste pas lijnenteelt, of moet ik inteelt zeggen? Europees kampioene, hard op weg om Elite merrie te worden, onder andere moeder van een Nationale kampioene. Goed, dit is Welsh, maar vergeleken met je voorbeeld is dit pas echt zwaar..

Feit is dat lijnenteelt en of inteelt helemaal geen kwaad kan, als je maar echt van het beste van het beste uitgaat..

Dit is troouwens echt maar het topje van de ijsberg..

REVEL CHOICE 4S x 4s x 5S x 5s x 5S x 7S x 5D x 5d x 5D x 5d x 5D x 7D 12 4 (3) (1) 39.06% 2x3 50.20%
CLAN PIP 4S x 4s x 5S x 5s x 5S x 5D x 5d x 5D x 5d x 5D 10 3 (2) (1) 37.50% 2x3 47.75%
REVEL CHELSEA FAN 3s x 3D x 3d 3 3 (1) (2) 37.50% 2x3 78.08%
REVEL CHELSEA 3S x 4S x 4D x 4D 4 2 (2) (0) 31.25% 3x3 61.91%
VARDRA CHARM 6S x 5s x 6S x 5s x 7S x 6s x 7S x 6s x 7S x 6s x 9S x 8s x 7D x 6d x 7D x 6d x 7D x 6d x 7D x 6d x 7D x 6d x 9D x 8d 24 2 (1) (1) 29.30% 3x3 33.15%*
CLAN TONY 5S x 5S x 6S x 6S x 6S x 6D x 6D x 4d x 6D x 6D x 6D 11 2 (1) (1) 25.00% 3x3 29.30%
CLAN PRUE 5S x 5S x 6S x 6S x 6S x 6D x 6D x 4d x 6D x 6D x 6D 11 2 (1) (1) 25.00% 3x3 28.71%
REVEL HEY LADY 3s x 3d 2 2 (0) (2) 25.00% 3x3 53.39%
REVEL CHIP 3S x 4s x 4d 3 2 (1) (1) 25.00% 3x3 59.33%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:21

De merrie Gipsy is ook in delmar geplaatst, de duitser x kwpn. Dit is misschien eens interessant om te bekijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:30

Joost dat is een rasfokkerij, je wilt dingen behouden en weet waar je op terug grijpt.
De sportpaarden fokkerij is heel snel geëvalueerd. Paarden van drie vier generaties terug voldoen niet meer aan het huidige doel.
Een pedigree terugkijken is vooral interessant om te zien of je datgene dat je niet wilt niet versterkt.
Datgene dat je wel wilt kan je alleen proberen te benaderen door selectie en vergelijking met de huidige populatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:33

sarabande schreef:
De sportpaarden fokkerij is heel snel geëvalueerd. Paarden van drie vier generaties terug voldoen niet meer aan het huidige doel.
Een pedigree terugkijken is vooral interessant om te zien of je datgene dat je niet wilt niet versterkt.
Datgene dat je wel wilt kan je alleen proberen te benaderen door selectie en vergelijking met de huidige populatie

Jij vind dat de sportpaardenfokkerij snel geevalueerd is, maar het is toch bijzonder interessant en nuttig om te weten dat er in bepaalde toppaarden ook wederom weer terugkerende hengsten komen. Daarnaast nog eens het feit dat je de juiste kenmerken in je merrie wil verankeren, dat kan mijns inziens alleen door volledig uit te pluizen wat de kenmerken zijn, en wat er van teruggeslacht te vinden is.

Ook hier geld, Kennis is macht...................

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:38

Macht is helemaal geen gegeven waar een fokker iets mee kan. Een goede fokmerrie heeft ie veel meer aan.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:39

Fokken is Kennis en Wetenschap.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:40

sarabande schreef:
Joost dat is een rasfokkerij, je wilt dingen behouden en weet waar je op terug grijpt.

Paarden van drie vier generaties terug voldoen niet meer aan het huidige doel.

Ik dacht dat hier onlangs 30 pagina's tekst zijn verspreid om te laten zien
dat het niet zo is.
Topic van een zekere Anna.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 19:28

Nou nou nou, kom net terug van m'n werk en ....

Mijn merrie is inderdaad van Variant x Uniform x Ubis. Ze heet Tina Turner op Del Mar (volgens mij is er daar maar 1 van en dat kan ik goed begrijpen ze heet nu Tiara). Ik ben van mening (of is dat wishfull thinking?) dat met verstand van zaken naar fokken kijken een beter resultaat geeft dan meelopen met "mode hengsten". Ik ben op zoek naar een leuke hengst voor mijn eerste veulen, er valt dus nog niet veel te tonen.

Het voorbeeld van Joost gaat mij weer erg ver, ik ben bij zo'n topje van de ijsberg bang voor een soort Titanic ..... Maar het geeft wel weer wat gevoel voor de getallen.

Het verkrijgen van relevante informatie van wat oudere hengsten is erg lastig, aan de andere kant: De kampioenen worden daardoor weer makkelijker zichtbaar.

Over K2 (iets korter gemaakt):
Siegerhengst Trakehner-Körung 2001 in Neumünster. "Blut ist der Saft, der Wunder schafft"...
Sein Vater Stradivari führt über Upan la Jarthe die wertvollen angloarabischen Blutelemente, die für Härte, Ausdauer, Markanz und Trockenheit stehen...
Ausnahmeelitestute Schwalbenburg. Sie lieferte zusätzlich drei hoch erfolgreiche gekörte Söhne (Schwadroneur, Sans Souci und Showmaster).
Der Kreis schließt sich mit dem legendären Angloaraber Inschallah, der dank des unvergessenen Georg Vorwerk so segensreich im Oldenburger Zuchtgebiet gewirkt hat...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 19:42

sarabande"]
[/quote]
Is dat zo?? Er zijn volgens mij behoorlijk wat stamboeken welke al generaties lang dressuurpaarden fokken. Als ik in de pedigree van bv Rubinstein kijk zie ik tot generaties terug beste paarden, ik kom legio paarden tegen tijdens het jureren die stukken minder kwaliteit hebben.

[quote="sarabande schreef:

Eens, ik probeer ook niet om lijnenteelt toe te passen op de "kneusjes" en de gekozen hengst moet natuurlijk ook nog passen bij de merrie. De afstamming telt duidelijk wel mee.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:17

ceasario schreef:

Als generalisatie klopt dat wel, overigens niet alleen in bij rijpaarden, maar zeker ook bij rasdieren zoals welsh ponies. 3 tot 4 generaties waren verkeerde invloeden veel gemakkelijker te zien in brede basis, nu is de basis duidelijk verbreed in kwaliteit. Ik neem aan dat dat ook bij de groteren is.

Op individueel niveau is dat wat moeilijker te zeggen. Zo ken ik een hengst uit 1918 die ik ook nu nog wel op stal zou willen hebben. Het hele vreemde is dat ene Lady Wentworth (Arabieren fokster) die hengst juist een wandelende ramp vond). Schijnbaar liepen er betere rond, hoewel die hengst 9 keer achter elkaar kampioen van Wales was.

Zo denk ik dat we dat in het algemeen moeten begrijpen. De populatie van nu zal in het algemeen veel beter zijn dan pakweg zo'n 3-4 generaties geleden. Dat wil niet zeggen dat de absolute toppers van toen ook nu nog met gemak met de absolute top van nu mee kunnen draaien, onafhankelijk of we over een ras dan wel niet-ras praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:43

sarabande schreef:

Is dit je nieuwe theorie? Waarom hebben we het dan altijd honderuit over al die kwpn stammen en al die oude hengsten. Volgens deze theorie zouden die niet eens interessant meer zijn!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:44

joostvangestel"]
[quote="ceasario schreef:

Als generalisatie klopt dat wel, overigens niet alleen in bij rijpaarden, maar zeker ook bij rasdieren zoals welsh ponies. 3 tot 4 generaties waren verkeerde invloeden veel gemakkelijker te zien in brede basis, nu is de basis duidelijk verbreed in kwaliteit. Ik neem aan dat dat ook bij de groteren is.
.
[/quote]

Ik denk dat dit van Stamboek tot stamboek verschilt en ook wat jezelf aan de bouw van een paard mooi vindt.

Nl. Inderdaad zou ik geen KWPN-er van 3 of 4 generatie geleden willen en zo'n stam als uitgangsbasis nemen voor mijn huidige fokkerij.
Terwijl veel KWPN leden daar anders over denken.

Maar er zijn stamboeken o.a. Trakhenen waar de paarden van 5 -6 generaties geleden gemakkelijk mee kunnen doen met het gemiddelde en hoger van de paardenstapel van huidige bepaalde stamboeken.
Daar de ras mede de grondlegger is van die dieren van de eisen van heden. En had men 3 -4 generaties geleden dan beter met ander uitgangs materiaal moeten starten. i.p.v. uit die klei getrokken dieren??

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:52

Inderdaad, geregeld moet je nog eens terug kijken naar het bloed van "vroeger" anders heb je op den duur paarden die net als de mens rechtop lopen Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:01

chantal1 schreef:
Inderdaad, geregeld moet je nog eens terug kijken naar het bloed van "vroeger" anders heb je op den duur paarden die net als de mens rechtop lopen Knipoog

Zou je deze uitspraak even gedegen kunnen toelichten. Dus alleen met voorbeelden van paarden en niet van andere dieren, het gaat over paardenfokkerij.
Ik ben heel benieuwd Verward

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:01

sarabande schreef:

lijkt mij de omgekeerde wereld, als er iets in zit wat je niet wilt, zou ik er niet mee fokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:06

Excuseme"]
[quote="sarabande schreef:

lijkt mij de omgekeerde wereld, als er iets in zit wat je niet wilt, zou ik er niet mee fokken.
[/quote]

Ha je begrijpt het OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:08

sarabande"]
[quote="chantal1 schreef:

Zou je deze uitspraak even gedegen kunnen toelichten. Dus alleen met voorbeelden van paarden en niet van andere dieren, het gaat over paardenfokkerij.
Ik ben heel benieuwd Verward
[/quote]

Ik ben veel meer benieuwd waarom jij nu ineens jezelf tegenspreekt, terwijl ik mij herinner dat je op meerdere topics juist vond dat het terug kijken naar welke lijnen er in welke stammen zaten juist heel interessant vond. En laten we als voorbeeld het topic springende volbloeden eens nemen, hoeven we ook niet zo ver te zoeken Haha!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:10

Gaan we weer Slapen Misselijk
Kunnen jullie nou niet eens gewoon een normale discussie houden ipv elkaar enorm af te kraken Scheve mond

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:11

Lezen Pipo, niet alleen lezen wat je wilt lezen, maar gewoon goed lezen.
Ik zeg dat terug kijken anders gebruikt moet worden.
En de vraag over rechtoplopende paarden wil ik graag beantwoord zien door degene die dat schrijft en niet de rest van het team.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:16

sarabande schreef:
Lezen Pipo, niet alleen lezen wat je wilt lezen, maar gewoon goed lezen.
Ik zeg dat terug kijken anders gebruikt moet worden.
En de vraag over rechtoplopende paarden wil ik graag beantwoord zien door degene die dat schrijft en niet de rest van het team.

*zucht* Ik ga wel een studie hoe moet ik leren lezen aan...............

Rinske, ik weet dat het vorige week een stuk gezelliger was.......maar goed, probeer jij die sfeer maar weer te creeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-03 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:24

ART_UMA schreef:
Mijn merrie is inderdaad van Variant x Uniform x Ubis. Over K2 .

Met mijn gewone boeren praktijk verstand en een beetje kennis van de Nederlandse en Trakehner fokkerij is het enige dat ik vrij zeker kan voorspellen van deze combinatie is, dat het een vrij smal paard zal opleveren met problematisch en erg fijn beenwerk.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:38

Even als fokker, niet als moderator:

In geen een fokkerij kan je het verleden geheel loskoppelen van het heden, ik geloof ook dat niemand dat hier predikt.

Ver in het verleden kijken is in het algemeen goed. Ik heb vroeger trouwens met eerbied naar sommigen uit het "verleden" gekeken, tot ik er een video van zag of ze in het echt zag of van dichtbij zag.

Selektie is het enige echte toverwoord, volgens mij. Selektie kan je op het heden doen, en maar weinig doen op het verleden. Het resultaat van vandaag komt van de selektie van vroeger. 4 generaties terugkijken is goed, maar hoe weet je of dit paard nog wat genen van die ene voorouder heeft en niet van die andere 15? Fokken met je ogen dicht is onmogelijk. Ogen open en de geschiedenisboekjes erbij houden. Maar de waarheid is: de direkte ouders bepalen het paard (vader x moeder, dus niet vader x opa). De rest is allemaal voor verdere interesse en eventuele speculatie. Een stamboom kan je paard verklaren, met behulp van een stamboom kan je je veulen niet voorspellen..

Voor wat de oude KWPN-ers betreft: ook Ramiro en Amor waren goedgekeurd voor het KWPN. Ook Nimmerdor was geloof ik niet zo'n enorme bok, heb ik gehoord. Ik dacht dat sommigen Sinaeda ook wel heel best vonden en zo kan ik wel even doorgaan. Er waren toen ook wel goede KWPN-ers.

Ieder dier heeft fouten, ook de goeien. Kijk naar de positieve punten, maar als fokker vooral naar de punten die je wil hebben. Als je drie dieren uit een combinatie fokt, houd alleen de beste over. Die twee anderen zijn namelijk uitgeselekteerd.

Overigens, wat dat betreft die ene beste kunnen bij drie fokkers drie verschillende paarden zijn. Dat hangt af van je eigen visie op en inzicht in de fokkerij. Ook is het meestal zo dat de ene meestal niet alle goede eigenschappen krijgt en de ander alle slechte eigenschappen. Zo werkt moedertje natuur Knipoog

Nu nog even als moderator: niet teveel zout leggen op ieder slak. Probeer eens wat minder op elkaar te hakken en doe niet net alsof je elkaar niet begrijpt..