Hengstenkeuzes 2013

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_89

Re: Hengstenkeuzes 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:27

Tuurlijk heeft iedere pony z'n eigen punten die verbeterd kunnen worden.
Als ik zelf 1 of 2 merrie's zou hebben om te dekken zou ik ook zeker naar deze punten kijken.
In mijn situatie met zo'n aantal merrie's is het gewoon te duur om al mijn merrie's naar een hengstenboer te brengen
en door verschillende hengsten te laten dekken.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:52

Mag ik vragen waarom je dan fokt? Puur voor de verkoop?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:57

Happinez schreef:
vraag me dan af, ( niet alleen op jou doelend hoor Ilse, maar weet het van meerdere ) of de combi's dan wel zo zorgvuldig gekozen zijn.
Lijkt mij sterk dat 1 hengst op bijv. 15 merrie's van 1 eigenaar perfect past. ( bedoel ieder dier heeft toch zijn verbeterpunten en die liggen vaak divers per dier. )
Of zeg ik nu iets raars ...

Ik vind dit zeker niet raar. Een hengst moet imo de merrie verbeteren, kan de hengst de merrie niet verbeteren, zou ik er nooit mee dekken (ervan uitgaande dat de merrie van bovengemiddelde (fok)kwaliteit is, anders moet je er imo niet mee willen fokken)

En dat is inderdaad erg lastig bij 1 hengst op meerdere merries. Heel af en toe zie ik fokkers voorbij komen met een zeer lang (30 - 40 jaar +) doorgefokte lijn merries waarbij 1 hengst voldoet, maar dat is zeldzaam.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:34

Tosadog schreef:
Mag ik vragen waarom je dan fokt? Puur voor de verkoop?

Wij fokken inderdaad ook voor verkoop.
Maar ook om zelf te houden

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:37

ok, dankje. :)
enne...toevallig iets dat ik van de week weer tegenkwam; 2 jaar terug heb ik geinformeerd naar een hengst, echt helemaal wat ik zocht, maar nog jong. Uit fantastische ouders, dwz. hele mooie dieren om te zien, goede afstamming en hadden ook al een paar mooie nakomelingen en deze hengst leek ook zo uit te groeien. Toentertijd was ie erg duur en ben ik verder gaan zoeken. Ik ben hem onlangs weer tegengekomen en jeee wat viel die tegen. :o Zo""lelijk" uitgegroeid, ben blij dat ik hem niet gekocht heb.
Ik denk dat het voor 1 hengst erg moeilijk zal zijn om op iedere merrie die hem wordt aangeboden te verbeteren en soms heeft de combi niet goed uitgepakt, kan ook nog. Maar wat mij verbaasde is dat hij het 3e veulen uit deze combi was, voorgaande veulens echt super maar deze... :+

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:44

Grappig is dat hè? Je kan zulke verwachtingen hebben vanuit de voorgaande nakomelingen, en dan opeens komt er een dweiltje uit ;-) Wij hebben hier een merrie waarvan haar dochters echt supermooi zijn, maar haar zonen? Nou, daar kijk je liever niet naar!! Zo zie je maar weer...
Wij zetten onze hengst ook in op nagenoeg al onze merries. Tricky? Misschien. Wij willen vooral de beweging nog wat extra impuls geven en we denken dat we dat met hem kunnen verbeteren. Qua bouw denken we dat hij met de meeste merries wel gaat matchen. Nou hebben we al twee wat oudere lijnen met hetzelfde type merries lopen. Dat scheelt. Sowieso is het een driejarige hengst, dus het blijft wel extra afwachten hoe het uitpakt. Ik kan in elk geval niet wachten op volgend jaar! :D

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:51

Nou, ik kan best begrijpen dat je, om de nafok van een hengst te kunnen beoordelen, je een groter aantal nakomelingen uit verschillende merries wilt zien. Zo kun je immers het beste zien wat en hoe hij vererft op diverse types.
Alleen..wat mij in deze tijd zou tegenhouden (als ik dat al van plan zou zijn) is dit ook echt doen, want wat doe je met de nakomelingen? Je zal er misschien 1 of 2 aanhouden maar de rest moet toch verkocht worden en juist dat is tegenwoordig een hele moeilijke zaak.
En ik wil pertinent niet fokken voor de worst of gesleep van eigenaar naar eigenaar.
Daarom lijkt me dit in de praktijk ook heel lastig.
Maar vererving..ja, als we daar toch eens alles van zouden weten ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:03

tja maris, daar heb je ook weer gelijk in, maar het is natuurlijk wel heel spannend om te zien wat je hengst doet bij verschillende merries, daarom heb ik dit jaar beide merries door yuma laten dekken, twee totaal verschillende merries, waar volgens mij yuma véél aan kan verbeteren, met name hals en hoofd
op deze foto is goed te zien dat hij een prachtig lange hals heeft en zowel joanna als celine is daar wat kort, gewoon een foto in de wei, en niet gephotoshopt ;)
Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:14

Ik geloof dat Deputy best wat goede dingen toe kan voegen aan mijn merries... O:)
Patton ook wel gok ik, binnenkort zijn eerste veulens maar eens bekijken hoe die worden.
Verder ben ik erg kritisch op mijn fokmerries, ik wil dat ze voldoen aan mijn fokdoel.
Dat is in mijn geval AMHA halter shows. Dus wil ik ook fokken met merries die zich daar zelf in hebben bewezen op shows of merries die al bewezen hebben goede halter paarden te fokken.
Het is leuk als een hengst veel kan verbeteren maar ik begin liever met een merrie die al voldoet aan mijn fokdoel :)
Wel of niet verkopen maak ik me niet druk om.
Niets hoeft weg, volgend jaar mág er wel wat weg.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:40

@ tosadog.. Precies ook wat jij zegt... Ik heb verschillende kleuren en types merrie die ik met een dezelfde hengst dek
om te kijken wat hij fokt op wat voor 'n merrie.
Mijn hengstje is pas 3 jaar oud en ik heb dus nog geen nakomelingen van hem mogen zien.
Hij is zelf silver dapple bont maar hij draagt ook een groot deel appaloosa bloed.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:10

Precies MarijeR, daar heb je het. Als je merries dik in orde zijn, ben je ook al een heel eind en kun je in mijn ogen best een kleine gok wagen hier of daar. Bij ons is de damespopulatie behoorlijk uitgeselecteerd met merries die naar onze (kritische :P ) zin zijn en het goed doen op keuringen. Verbeterpuntjes blijven er altijd; die hou je ook in de gaten. En nu is het maar duimen dat de hengst aan de verwachtingen gaat voldoen.
Wat verkoop betreft: de merries kunnen we gelukkig nog steeds goed verkopen, oud en jong. De hengstjes, tja, dat blijft inderdaad een probleem....
Deputy is zeker gaaf; zag hem vanmiddag in een topic voorbij komen. Hij is vandaag aangekomen toch? (toen ik het las was hij nog onderweg ;-)). Veel succes met hem.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:34

Het is fijn als je niet moet of hoeft te verkopen, dan is het idd mooi om hengst/merrie combinaties te toetsen; en als merries uit lange bewezen lijnen komen heb je ook wat meer "zekerheid"qua fokken, al blijft het koffiedik kijken wat een bepaalde combi gaat doen.
Ik moet het straks ook maar afwachten met Regal, al komt hij wel uit een hele type-vaste familie. De merrie die ik gekocht heb draagt veel oud bloed en is een wat klassieker type, we gaan het zien in de toekomst.
Ik fok dus op hele kleine schaal en dan zul je dus minder snel wat over de nafok van een hengst kunnen zeggen. Slow and steady wins the race.. ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:47

Volgend jaar kun je al een beetje zien wat Coco fokt Ilse, en het merrie veulentje van dit jaar bij de vorige eigenaar was opzich ook een mooi correct ding :)

Wij zijn ook nog niet uit onze keuzes.. Heb hier 4 eigen hengsten en dan nog 2 dekkingen voor andere hengsten bij andere hengstenboeren, eigen hengsten:
Spotted Perfection, Silverdapple appaloosa van 99cm
Afbeelding

Ricardo vd laaresch Silverdapple van 83cm
Afbeelding

Megathenes Classic Reward Classic Champagne van 96cm
Afbeelding

En nog een cremello hengst van dan 2,5 jaar:
Afbeelding

De merries die gedekt zullen worden:
Pie's Empty 100% AMHA 88cm

Bo (geen idee wat voor kleur precies) 92cm
Afbeelding

Fewie Vos few spot 87cm
Afbeelding

Livinia s bruin 92cm
Afbeelding

Janna zwarte welsh 1.13?
Afbeelding

Fenima perlino van ergens in de 90
Afbeelding

En ik geloof dat het dat wel was ondertussen haha.. Verder weten we nog niet zeker of dat we alles dekken en zijn we nog steeds niet uit de keuzes...

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:07

hengstenkeuze voor volgend jaar?
Ik zou het nog niet weten....we wachten eerst de 3 veulens af van 2013 en dan kijken hoe de merries er aan toe zijn na de bevalling en er aan toe om herdekt te worden en hoe deze veulens uitpakken en dan....

kunnen we bijna niet anders dan onze eigen hengst MH Legacys Wynn gebruiken,

Afbeelding

dan ga ik ervanuit dat hij helemaal herstelt is van zijn zware koliek operatie,verdient hij wel een verzetje na zijn zware tijd :')
Maar zonder gekheid,de combi's met onze merries vinden wij tot nu toe erg goed gelukt, we zijn erg benieuwd naar het eerste veulen van Wynn en Princess :j

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:18

De hengstenkeuring van het NSPS op 6 dec. heeft 1 van jullie een idee hoe laat dat begint?
Is dit overdag of savonds?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:38

dit is een jonge hengstenkeuring he, denk zal het maar even laten weten. ;) maar die begint denk ik om 9 of om 10 uur al en is dus overdag. Deze dag is voor de midden en de grote maat hengsten.

Als je naar de premiekeuring hengsten wilt, waar bijna alle al goedgekeurde hengsten komen, die is in januari.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:12

Jaa dat weet ik..:) maar vind het altijd erg leerzaam om naar de jonge hengsten keuring te kijken. :)
Bedankt, dan weet ik ongeveer hoe en wat ;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:06

He Dustinlover, heb je Jet gekocht? Grappig!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:56

Ja tosadog, Jet staat hier lekker met de andere hengsten in de weide.. Hebben hem nu eventjes getraint aan de longe met touwtjes maar dit heeft hem best overdonderd want hij snapte er in het begin niets van.. En heeft 1x lange lijnen gelopen.. Nu mag hij eventjes op de wei alles laten inwerken en dan straks weer verder met hem beleren voor de wagen zodat we goed kunnen gaan trainen voor de kar voor de keuring :)

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:09

Ik ben erg tevreden met Dancing Deed, en daarom mag hij volgend jaar weer de merries dekken. Ook hij heeft verschillende types merries gedekt, maar ik moet zeggen dat hij zin stempel aardig drukt op zin nakomelingen.

Hij staat ook voor merries van buiten ter dekking

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

En zijn nakomelingen:

Rose Dancing Cruzador:

Afbeelding

Rose Dancing Nikita:

Afbeelding

Rose Dancing Toreador:

Afbeelding

Rose Dancing Cazador:

Afbeelding

Rose Dancing Luchador

Afbeelding

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:29

Hij vererft zijn type goed door he Roos? Mooie veulens!
@Dustinlover: ik denk idd als je er wat spieren opkweekt dat er toch een ander paardje staat, hopelijk krijgt ie volgend jaar een mooie premie.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:12

Oef hengstenkeuzes voor 2013.. Heb er veel over nagedacht en heb ook al een lijstje met hengsten die ik heel interessant vind.. Ben alleen nog niet gaan matchen en sommige hengsten heb ik nog nooit real life gezien, dat is voor mij wel echt een must. Dus nog geen definitieve keuzes gemaakt hier..
Ik ga eerst de veulens van aankomend seizoen eens afwachten en daarna eens kijken wat we (terug)dekken met onze eigen hengst Sueno en welke merrie's beter zouden matchen met een hengst van buitenaf.
Op dit moment heb ik merrie's drachtig van onze eigen hengst Esperanza DMH Oleanders Sueno en Round table Dragonfly. Ben mega benieuwd, deze combinaties zijn nog niet eerder gemaakt. :) (op 1 na)

Komen mega leuke combinaties voorbij vliegen hier! Kijk al weer uit naar de nieuwe veulens en natuurlijk de hengstenkeuring! :D

@Roos: Lennard heeft een stel prachtige veulens gegeven dit jaar, ben erg benieuwd naar de combinaties van volgend jaar! Gaat hij volgend showseizoen ook weer aangespannen de ring in?

@Dustinlover: Leuk dat je Jet gekocht hebt! Zal vast een plaatje voor de wagen zijn! :j

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:38

Ik hoop heel erg dat ik er een 2e uithaal tosa.. maar ben er bang voor.. Maar ik ga er kei hard mijn best voor doen vandaar dat ik nu al begin met trainen.. En meer als mijn best kan ik niet doen :)

Tina ja ik denk dat hij echt stoer is als ik hem ervoor krijg.. Heb naast mijn cavaletti nu ook een piroutte gekocht welke bruin is en heb bruin tuig met gouden gespen en bruin zal jet helemaal geweldig staan denk ik haha.. :P Oja en hij komt in een leuke outfit 6 april :P

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:52

Er zal wel wat werk aanzitten ja, maar als het je lukt heb je er wel voldoening van.
Dan ben ik eens benieuwd naar zijn outfit :P

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:36

Hij is opvallend.. net zoals coco vorig jaar gaat ook Jet helemaal in het knallie roze.. :D Dus waar roze is, zijn wij haha