love_shyboy schreef:AUB niet alle fokkers over 1 kam scheren nu, en voor je ditsoort uitspraken maakt dat ze beesten zijn, bekijk het eens vanuit hun oogpunt.
Fokkers fokken om het ras te verbeteren, en om te verkopen, maar als een fokker aan 1 paard 1000/2000 moet uitgeven aan een operatie, aan een niet geweldig speciaal paard, is het beter om deze in te laten slapen. Stel operatie mislukt, al dat geld weg, waar de andere pony's misschien weer onder zouden lijden.
Even ter informatie, ik ken fokkers die er álles aan doen om hun paarden gezond te houden en te krijgen, zo hebben ze nu ook een paard met een gebroken schouder, er word gekeken wat ze eraan kunnen doen, maar mocht dit paard niet meer bereden kunnen worden, al is het maar als recreatie paard, krijgt deze waarschijnlijk ook een spuitje, je moet als fokker in de realiteit blijven, niet alles is te redden.
meer dan de helft van de fokkers fokken niet om het ras te verbeteren maar even dat achter wegen..
Ik snap dat je niet elk dier kan redde, als je weet dat het dier pijn zal houden, of dat de kans klein is en dan een lange lijdesweg moet gaan met veel pijn en kleine kans op slagen ja dan zeg ik ook met veel pijn en moeite het is goed zo. Maar niet als je weet dat je je paard kan redden dat je hem dan wilt inslapen omdat je het teveel geld vind kosten, Ik vind niet dat mensen moeten fokken om hun brood te verdienen vind ik erg respect loos.
. En veel recente foklijnen vind ik vaak niet eens een verbetering (teveel Arabisch bloed, teveel sporttypjes bij ouderwetse rassen, hou op, schei uit). En er staat al genoeg te koop, vind ik, heel eerlijk gezegd. Ik vind het prima dat er veulentjes komen, maar het zijn er momenteel gewoon te veel misschien. Ik heb trouwens een kruising, die ongetwijfeld niet zo bedoeld was, maar ik vind het het meest te gekke paard van de wereld.
Dus geld verdienen, neeh
.