Nog even in aanvulling op mijn eerste reactie: mijn eigen PRE is met 4 jaar langzaam aan onder het zadel gebracht. In stap en draf. Pas nu merk ik dat zijn lichaam sterk genoeg is om een goede galop te kunnen neetzetten aan de longe. De galop gaat dan ook pas begin volgend jaar onder het zadel uitgebouwd worden. Hij is dan ruim 5 1/2 jaar oud. PRE's zijn laat rijp, ze tonen soms al vroeg als een heel paard, maar zijn dat nog niet. Wees zuinig op ze, ze bieden vaak al snel veel aan. Door echter lang heel basis te rijden, maak je de spieren en pezen echt sterk, en laat je het paard ook niet meer doen dan waar het echt tot in staat is. Van een paard dat je de tijd geeft om op de groeien onder het zadel, heb je gewoon langer plezier.
Om even te laten zien wat het verschil was tussen mijn PRE met 4 jaar, en een jaar later:
[
Afbeelding ]
En een jaar later:
Inderdaad je kan zien dat ze naar een jaar erg veranderenen veel meer body krijgen nog, leuk hoor om te zien!
[
Afbeelding ]
En ondertussen is hij alleen maar nog sterker geworden. Meer kont, meer front, meer hals. Het kost tijd, maar het resultaat is er ook naar. Als ik nu naar de foto's van toen kijk, dan zie ik alleen maar meer wat voor een puppy het destijds was, en hoe hij nu echt "paard" aan het worden is.