PRE met 3 of 4 jaar zadelmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:41

Nog even in aanvulling op mijn eerste reactie: mijn eigen PRE is met 4 jaar langzaam aan onder het zadel gebracht. In stap en draf. Pas nu merk ik dat zijn lichaam sterk genoeg is om een goede galop te kunnen neetzetten aan de longe. De galop gaat dan ook pas begin volgend jaar onder het zadel uitgebouwd worden. Hij is dan ruim 5 1/2 jaar oud. PRE's zijn laat rijp, ze tonen soms al vroeg als een heel paard, maar zijn dat nog niet. Wees zuinig op ze, ze bieden vaak al snel veel aan. Door echter lang heel basis te rijden, maak je de spieren en pezen echt sterk, en laat je het paard ook niet meer doen dan waar het echt tot in staat is. Van een paard dat je de tijd geeft om op de groeien onder het zadel, heb je gewoon langer plezier.

Om even te laten zien wat het verschil was tussen mijn PRE met 4 jaar, en een jaar later:

Afbeelding

En een jaar later:

Afbeelding

En ondertussen is hij alleen maar nog sterker geworden. Meer kont, meer front, meer hals. Het kost tijd, maar het resultaat is er ook naar. Als ik nu naar de foto's van toen kijk, dan zie ik alleen maar meer wat voor een puppy het destijds was, en hoe hij nu echt "paard" aan het worden is.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:23

Ik ben niet zo dol op paarden die als 3 jarige al goed doorgereden gaan worden. Alles is nog zo broos.
Een PRE is laat rijp, lichamelijk en geestelijk!!

De laaste die ikvorig jaar gekocht heb in spanje was met 3 1/2 jaar wel zadelmak, maar werd maar enkele keren per week kort gereden. Bij ons is hij al snel gewoon op rust gezet, alleen beetje longeren, zonder poespas of losgooien en wat aan de hand licht werk. PAs deze zomer als ruim 4 jarige weer voorzichtig opgepakt. En ook nu rij ik maar paar keer per week 20 minuten a een half uur, veel stap en veel naar buiten onder zadel.
foto's kan ik hier niet plaatsen. Als je het interesseert dan kun je een link krijgen naar fimpje.
.
Onze andere 2 PRE's zijn pas op 5 jarige leeftijd rustig aan onder zadel gebracht.
sommige lijken aardig volwassen, maar het lichaam is dat beslist nog niet. Vaak zijn ze te werkwillig en zou je ze daarom te snel vroeg " kapot rijden"

Exellent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 20:30

Angela schreef:
Nog even in aanvulling op mijn eerste reactie: mijn eigen PRE is met 4 jaar langzaam aan onder het zadel gebracht. In stap en draf. Pas nu merk ik dat zijn lichaam sterk genoeg is om een goede galop te kunnen neetzetten aan de longe. De galop gaat dan ook pas begin volgend jaar onder het zadel uitgebouwd worden. Hij is dan ruim 5 1/2 jaar oud. PRE's zijn laat rijp, ze tonen soms al vroeg als een heel paard, maar zijn dat nog niet. Wees zuinig op ze, ze bieden vaak al snel veel aan. Door echter lang heel basis te rijden, maak je de spieren en pezen echt sterk, en laat je het paard ook niet meer doen dan waar het echt tot in staat is. Van een paard dat je de tijd geeft om op de groeien onder het zadel, heb je gewoon langer plezier.

Om even te laten zien wat het verschil was tussen mijn PRE met 4 jaar, en een jaar later:

[ Afbeelding ]

En een jaar later:

Inderdaad je kan zien dat ze naar een jaar erg veranderenen veel meer body krijgen nog, leuk hoor om te zien!

[ Afbeelding ]

En ondertussen is hij alleen maar nog sterker geworden. Meer kont, meer front, meer hals. Het kost tijd, maar het resultaat is er ook naar. Als ik nu naar de foto's van toen kijk, dan zie ik alleen maar meer wat voor een puppy het destijds was, en hoe hij nu echt "paard" aan het worden is.

Exellent

Re: PRE met 3 of 4 jaar zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 20:32

Barrye Ik zou het erg leuk vinden om een link van een filmpje te ontvangen zo doe ik steeds meer op!!
:) en kapot rijden dat is wel het laatste wat ik wilt. Ik wil er lang plezier van hebben en mijn pre moet ook lang plezier hebben van mij!! Morgen ga ik weer bij iemand kijken en dinsdag ben erg benieuwd weer.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:14

Je hebt een pb.

Exellent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 21:23

Vreemd ik krijg mijn mailtje wel op mijn telefoon binnen maar niet op de computer... nog even stuntelen...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:15

Ik heb een kruising PRE, en is op 3 jaar zadelmak gemaakt (voor het eerst opgezeten enzo) en toen nog 8 maanden de opfok ingedaan, vervolgens pas op 4 jaar ingereden, en rustig aan gedaan.
Merrie is nu 7jr en groeit nog steeds!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:20

Mijn merrie pas met 4,5 jaar zadelmak gemaakt (en na een maand zadelmak 8 maanden stil gezet ivm kreupel) dus met 5 jaar weer onder het zadel. Ze is nu 8 :)

Mijn 4.5 jarige ruin is pas onder het zadel. hij is zadelmak (galop zit er nog niet op) en verder doen we er nog niet veel mee. Hij is al een tijd niet bereden. Hij is nog te puppy,dus wachten we :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:36

Elk paard kan er verschillend uitzien, maar de manier waarop het skelet zich ontwikkeld in de loop der jaren is nagenoeg hetzelfde, dat kun je terugvinden in de eerder gegeven link.

Wacht gewoon tot minimaal 4 jaar voordat je een paard gaat belasten. Ook niet al ver van te voren gaan longeren met allerlei hulpstukken, nergens voor nodig. Als je investeert in de basis en een rustig begin zul je vele jaren plezier beleven aan je paard.

Mona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:47

Ik zou wachten tot dat je PRE een jaar of 4 a 5 is.
Is beter!
Paarden worden tegenwoordig veelste vroeg belast!
Ga intussen andere leuke dingen met je PRE doen!
Wen hem/haar alvast aan dingen zoals verkeer, ga wandelen, longeren, ga click oefeningen doen, leg zeil op de grond en loop er over, enz enz enz!
En wacht nog even met zijn rug te belasten!
Je kunt hem/haar zoveel leuke dingen leren!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:12

Hier ook een ervaring van een PRE fan, mijn PREmerrie is ook wat later ingereden. Artista is op bijna 6 jarige leeftijd ingereden en dat was een prima leeftijd voor haar. Integenstelling tot mijn ander meririe Calida die op 4 jaar ingereden is . Zij werd ingereden en is het jaar daarna weer opgepakt wat ook heel goed is gegaan, nooit 1 probleem gehad .
Op de PK in 2011 was Artista echt nog een puppy wat pas goed te zien was toen ze in de ring stond met andere merries van haar sectie.
Ze was dit voorjaar stabiel in haar hoofd en in haar lijf en het zadelmak maken is geweldig gegaan, geen enkel probleem of verzet gehad .

Ik neem liever de tijd voor dit ras want een volgroeid paard wat ''af'' is in het hoofd brengt zoveel meer plezier op langere termijn

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:16

Een PRE staat erom bekend dat ze heel lang doorgroeien. Ik ken iemand die reed die van haar pas in op haar 7e. 3 jaar zou ik sowieso niet doen, 4 jaar kan nog net. Ik denk dat 5 jaar de beste leeftijd is om rustig aan te beginnen.

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:23

ik heb zelf een anda van 4,4 jaar. dr oude eigenaren hadden er 1 x op gezeten toen ze 3,6 was. toen heb ik er zelf verder door gereden. nu wil ik in januari gaan starten ;)
Ik zou vooral kijken na het paard en dan bepalen of je met 3 of 4 jaar gaat in rijden. persoonlijk zou ik zowieso wachten tot ze 3,5 zijn. succes met je keuze :)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:04

Mijn dame is met 4,5 onder het zadel gekomen....en dat was echt vroeg genoeg. Ze is tussen haar derde en vierde jaar nog 7 (!) centimeter gegroeid.......inmiddels is ze bijna 6 en nog steeds een guppy om te zien.....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:15

Mijn PRE-ke is pas onder het zadel, is nu 4 jaar en 7 maanden en geleerd door gewoon eens kort op haar rug te zitten en ander paard te volgen, maar ik ga haar nog wat laten 'rijpen'. Ze gaat enkel mee op korte buitentocht, maar merk dat ze nog niet echt de kracht heeft. Ze is snel moe, nochtans een paardje met veel bloed.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:58

Zadelmak maken kan natuurlijk al jong dat is het paard laten wennen aan een zadel , echt beginnen met rijden is toch bij elk paard anders , in Spanje in de dressuursport moet een paard een vierjarige proef lopen dus jong paard wat de sport in gaat bijv copa ancce word wel mee begonnen vanaf drie jaar. Voor elk paard is het natuurlijk beter om rustig aan te doen hoeft niet speciaal een PRE voor te zijn.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:44