hengst wel of niet gebruiken met een onder of bovenbeet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:53

Correct, ik zal het aanpassen naar:

Ik zou nooit fokken met een dier dat een afwijking heeft die genetisch doorgegeven kan worden, en bovendien ernstige gevolgen kan hebben voor de gezondheid van het dier.

In het geval van Frame Overo zou ik bijvoorbeeld ook niet graag fokken met twee heterozygote dieren. (Kans van 1 op 4 dat daar dus een OLWS veulen uitkomt)
1 drager en 1 niet drager is in principe geen probleem.
En homozygoot komt -voor zover ik weet, wellicht zijn er uitzonderingen?- volwassen niet voor, dus daar kan al niet mee gefokt worden.

Mijn eerste reactie was de vereenvoudigde variant, die iets makkelijker te begrijpen is voor mensen die wat minder van genetica weten...

In dit eenvoudige geval van eventueel okken met een shethengst met gebitsafwijking, zou ik dus altijd voor een andere hengst kiezen.

Cassidy

Re: hengst wel of niet gebruiken met een onder of bovenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:23

En nu moet ik ook even wat aanvullen, want het zou zomaar verkeerd begrepen kunnen worden, ik zou idd ook niet met twee heterozygote Frame Overo dieren fokken. Er zijn testen voor Frame Overo, een OLWS veulen hoeft tegenwoordig niet meer voor te komen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:26

Zijn we het eigenlijk gewoon heel erg eens dus... :D

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 20:54

Dennis schreef:
Zoals ik al vroeg wat zijn de plus en minpunten van jou merrie? Hoe heeft ze gescoord bij stamboek opname? Wat heeft ze op de keuring gepresteerd?

ik heb haar pas en ze heeft alleen een paspoort meer niet (ja ze is dus stamloos maar wat ik al schreef ik wil er een veulen van haar bij voor me zelf en niet voor de verkoop )

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:47

En waarom koop je er niet gewoon een?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:59

Nagano schreef:
Dennis schreef:
Zoals ik al vroeg wat zijn de plus en minpunten van jou merrie? Hoe heeft ze gescoord bij stamboek opname? Wat heeft ze op de keuring gepresteerd?

ik heb haar pas en ze heeft alleen een paspoort meer niet (ja ze is dus stamloos maar wat ik al schreef ik wil er een veulen van haar bij voor me zelf en niet voor de verkoop )

Zelf een veulen fokken brengt nogal wat risico's met zich mee. Je zou zomaar zonder merrie, of zonder veulen, of helemaal zonder paard kunnen komen te staan. Afgezien van de problemen die het met zich meebrengt als de merrie het veulen niet accepteerd, of als ze bij de geboorte komt te overlijden en je het veulen met de fles op moet voeden.
Is dat het je waard?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:00

Dan moet je nog steeds verbeteren en dus de plus en minpunten van je merrie weten.
Haar veterinair laten keuren is zeker ook een must. Je zou haar bij het NSPS in het sport register op kunnen laten nemen, of bij het NMPRS inschrijven en stamboek op laten nemen.

Hierbij is het eigenlijk ook een must dat haar ouders veternair gekeurd zijn, juist om de kans op dingen als onder of overbeet tot een minimum te beperken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:02

Dat zegt nog steeds niks, en dan spreek ik uit ervaring ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:07

Niet 100%, maar je kan er wel zo veel mogelijk aan doen om de kansen op gebreken te verkomen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:27

ik zou de hengst niet gebruiken , in ieder geval geen enkele hengst met een bemerking

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:47

Ik zou een andere hengst kiezen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:24

Nagano schreef:
ik wil volgend jaar met mijn shet merrie een veulentje fokken
en dacht dat ik een leuke hengst had gevonden
maar nu kreeg ik via via te horen dat deze een boven beet heeft
kan dit kwaat kwa ervelijkheid of niet
en zullen jullie deze hengst dan nemen ?

Nagano schreef:
nienand meer info voor me |( :D

Als je af gaat op de mensennorm kun je er best mee fokken. :+

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:33

hobby fokken en er dan ook nog een "kromme"hengst op zetten...

zit je dan straks met je veulen (die als het toch niet meer zo leuk is of toch te weinig tijd) aan de staartstenen niet kwijt kan...

als je merrie goede papieren heeft (zal wel niet) dan zet je er ook een goede hengst op doe je dat niet dan fok je uiteindelijk (helaas ) slacht