[TI] Bitmaat 2 jarige tinker kruising

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:57

Donnafrend schreef:
Ffortuna schreef:
Tsjonge, dit is weer Bokt op z´n best hoor :D leen gewoon een bitje van een stalgenoot, dan kom je er gelijk achter of deze te groot is of niet. Proberen en laten wennen kan prima.

Dat lenen wouden we eerst doen maar er staan maar 3 andere paardjes en die hebben eigenlijk allemaal hele dunne bitten aangezien die er abders niet op reageren maar voor hem wil ik eigenlijk gewoon een dik bit zodat dat niet te scherp voor hem is.

Als het alleen om te wennen is maakt het niet uit of het een dunner bit is, want er komt toch nog geen druk op. Bovendien kun je dan de breedte maat wel makkelijker inschatten. En soms kan een dunner bit juist fijner zijn voor paarden. De tandarts om advies vragen lijkt me ook zeker een goed advies

onley

Re: Bitmaat 2 jarige tinker kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:03

mijn PRE heeft ook een dunbitje op aanraden van de tandarts terwijl je dat van buiten niet zou zeggen dat ze weinig plek heeft in haar mond en ik had ook eerst een dikker bitje maar nadat de tandarts is geweest toch nog eens alles opnieuw bekeken en daar kwam uit dat mijn bit wat ik toen had veel te klein en te dik was.. iedere mond is gewoon zo verschillend.. ik laat voordat ik mijn tink een bitje indoe ook eerst de tandarts kijken en die vertelt mij dan wel waar ik na opzoek moet gaan :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:19

Donnafrend schreef:
Ffortuna schreef:
Tsjonge, dit is weer Bokt op z´n best hoor :D leen gewoon een bitje van een stalgenoot, dan kom je er gelijk achter of deze te groot is of niet. Proberen en laten wennen kan prima.

Dat lenen wouden we eerst doen maar er staan maar 3 andere paardjes en die hebben eigenlijk allemaal hele dunne bitten aangezien die er abders niet op reageren maar voor hem wil ik eigenlijk gewoon een dik bit zodat dat niet te scherp voor hem is.

Bij jonge paarden zijn de tanden nog niet zo lang + mogelijk hangend rooster door wisselen en dus helemaal weinig ruimte. Bij een dik bit krijgen ze dan de mond niet dicht en dan is het niet bepaald een positieve ervaring die eerste keer.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:43

Ik heb voor mijn beide paarden een westernbitje van GVR, D trensjes. Dunne bitjes, omdat ze beide weinig ruimte hebben in hun mond. Dikke bitten doen hun veel meer pijn, al zonder dat je er iets mee doet. Met name Briesje doet dan haar mond geeneens dicht.

Boyan had op 2 jarige leeftijd 11,5, nu nog steeds op bijna 6 jaar. Reden van het op jonge leeftijd laten wennen waren hengstenkeuring en shows aan de hand. Briesje heeft pas op bijna 5 jarige leeftijd voor het eerst een bitje ingehad, maat 12,5. Ze heeft een bit in gekregen toen ze werd ingereden.

En inderdaad, zoals Ariebren zegt, niet "trutten" met voer en lekkers, gewoon even 5 minuutjes indoen de eerste keer, daarna gewoon weer lekker los laten buiten. Smeer je er lekkers op, gaan ze eigenlijk allwen maar klooien, omdat ze nog niet overweg kunnen met het bit in de mond, laat staan er mee eten..

Afbeelding

Hier had hij hem voor het eerst in, oktober 2009
Afbeelding

Bitje
Afbeelding

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:27

Ceriadwen schreef:
En ook ik ga mee met de anderen. Niet doen, lekker nog laten spelen. Peerd mag nog 25 jaar van zijn leven met dat ding in lopen dus waarom nou nu al?

dus moet ik hem volgens jou nog een jaartje of 2 op land laten, vervolgens is hij oud genoeg ingereden te worden en danmoet hij in een keer alles accepteren? ik leer hem nu juist af en toe een bitje in t e hebben hij heeft al een paar keer een longeersingel omgehad want dan went hij eraan iets om zijn buik te hebben. maar ik doe geen overhaastte dingen en doe alles op spelende wijs. hij is al een aantal keer meegeweest met wandelen langs de weg en kan al longeren. maar hij vind het allemaal leuk om te doen. vergeet niet dat een paard zich ook een groot deel van de dag geeoon verveeld. en ook heeft hij al allerlij spannende dingen zoals engrote blauwe bal en een doek over zijn hoofd geaccepteerd. ik ben pas twee weken met hem bezig, hij vindt het leuk, leert snel en vertrouwd me nu al blind. een band hebben we van nature al dus datscheelt ookal.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:51

Ts gewoon lekker tutten,,, worden ze echt niet slechter op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:55

Bitmaat geen zinnig woord van te zeggen. Onze breedbek tinker begon op zijn derde met 11,5. Hij zit nu op zijn 13e op 15,5 cm en zijn laatste bit heb ik in maat 3 jaar gedelen aangeschaft.

Ook hij heeft een probleemmond. Een afkeer van metaal en gebroken wiebelende dingen in zijn mond. Dat is mond wagenwijd opengooien en in paniek raken. Daarnaast heeft hij een korte mondspleet, een erg dikke tong en een laag verhemelte. Daar past dus alleen een dun stangbit in van kunststof rubber of bitbandage.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:28

DianneM schreef:
Ik heb voor mijn beide paarden een westernbitje van GVR, D trensjes. Dunne bitjes, omdat ze beide weinig ruimte hebben in hun mond. Dikke bitten doen hun veel meer pijn, al zonder dat je er iets mee doet. Met name Briesje doet dan haar mond geeneens dicht.

Boyan had op 2 jarige leeftijd 11,5, nu nog steeds op bijna 6 jaar. Reden van het op jonge leeftijd laten wennen waren hengstenkeuring en shows aan de hand. Briesje heeft pas op bijna 5 jarige leeftijd voor het eerst een bitje ingehad, maat 12,5. Ze heeft een bit in gekregen toen ze werd ingereden.

En inderdaad, zoals Ariebren zegt, niet "trutten" met voer en lekkers, gewoon even 5 minuutjes indoen de eerste keer, daarna gewoon weer lekker los laten buiten. Smeer je er lekkers op, gaan ze eigenlijk allwen maar klooien, omdat ze nog niet overweg kunnen met het bit in de mond, laat staan er mee eten..

Bitje
[ Afbeelding ]

Dit is ook het bitje wat hier al 15 jaar lang gebruikt wordt om de jonge paarden te beleren.
Vanaf najaar, dat ze twee zijn, beginnen met longeren, met bitje longeren en daarna zadel erop en rijden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:39

die van mij had op 2 jarige leeftijd ( 2,5) ook een bit in op de keuring... beslissing was snel gemaakt. Ik over de vloer mee aan een halstertouw met halster of samen netjes presenteren aan een bitje.
Heeft niets te maken met opvoeden, maar met eerste indrukken en de kracht van je paard, dus als je voor veiligheid wil gaan, dan zie ik niet in waarom er zo een drama wordt gemaakt over de leeftijd.
Ts heeft het niet over inrijden, gewoon een simpel bitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:41

LecyTinker schreef:
die van mij had op 2 jarige leeftijd ( 2,5) ook een bit in op de keuring... beslissing was snel gemaakt. Ik over de vloer mee aan een halstertouw met halster of samen netjes presenteren aan een bitje.
Heeft niets te maken met opvoeden, maar met eerste indrukken en de kracht van je paard, dus als je voor veiligheid wil gaan, dan zie ik niet in waarom er zo een drama wordt gemaakt over de leeftijd.

Uhm, dit heeft zeker wel met opvoeden te maken, juist álles :j mijn 2,5 jarige loopt (al van veulen af aan) perfect mee aan het halster, ook buiten, op vreemd terrein, waar dan ook. Anders zeg je nu dus dat je met een bitje lekker in de bek kan hangen... Het gaat om het vertrouwen en het respect voor jou als leider, als je paard dat niet heeft moet je dat oefenen oefenen oefenen, niet er om die reden een bitje in gaan hangen.

Wat dus niet wil zeggen dat ik vind dat er geen bit in moet hoor TS ;) mijn antwoord heb ik eerder al gegeven. Overigens, wellicht kun je een Billy Allen snaffletje proberen, die heb ik nu ook net gekocht voor mijn paard om mee te gaan oefenen. En ik vind eigenlijk ook dat je een 2,5 jarige prima kunt inrijden, als je maar rustig aan doet.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:46

Donnafrend schreef:
Ceriadwen schreef:
En ook ik ga mee met de anderen. Niet doen, lekker nog laten spelen. Peerd mag nog 25 jaar van zijn leven met dat ding in lopen dus waarom nou nu al?

dus moet ik hem volgens jou nog een jaartje of 2 op land laten, vervolgens is hij oud genoeg ingereden te worden en danmoet hij in een keer alles accepteren? ik leer hem nu juist af en toe een bitje in t e hebben hij heeft al een paar keer een longeersingel omgehad want dan went hij eraan iets om zijn buik te hebben. maar ik doe geen overhaastte dingen en doe alles op spelende wijs. hij is al een aantal keer meegeweest met wandelen langs de weg en kan al longeren. maar hij vind het allemaal leuk om te doen. vergeet niet dat een paard zich ook een groot deel van de dag geeoon verveeld. en ook heeft hij al allerlij spannende dingen zoals engrote blauwe bal en een doek over zijn hoofd geaccepteerd. ik ben pas twee weken met hem bezig, hij vindt het leuk, leert snel en vertrouwd me nu al blind. een band hebben we van nature al dus datscheelt ookal.

Dus je bent pas 2 weken bezig en hij krijgt nu al een singel op en wordt gelongeerd en nu moet er ook nog een bit in. Klinkt echt alsof je er de tijd voor neemt ja. Hij moet dus inderdaad alles in een keer accepteren. Ik vind dat je te snel gaat.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:48

Ffortuna schreef:
LecyTinker schreef:

Uhm, dit heeft zeker wel met opvoeden te maken, juist álles :j mijn 2,5 jarige loopt (al van veulen af aan) perfect mee aan het halster, ook buiten, op vreemd terrein, waar dan ook. Anders zeg je nu dus dat je met een bitje lekker in de bek kan hangen... Het gaat om het vertrouwen en het respect voor jou als leider, als je paard dat niet heeft moet je dat oefenen oefenen oefenen, niet er om die reden een bitje in gaan hangen.

Wat dus niet wil zeggen dat ik vind dat er geen bit in moet hoor TS ;) mijn antwoord heb ik eerder al gegeven. Overigens, wellicht kun je een Billy Allen snaffletje proberen, die heb ik nu ook net gekocht voor mijn paard om mee te gaan oefenen. En ik vind eigenlijk ook dat je een 2,5 jarige prima kunt inrijden, als je maar rustig aan doet.

Tja, je kan het natuurlijk ook in het extreme nemen he!
Ik ben van mening dat ik niet in mn paard haar mond hang en dat een bit wel degelijk verschil maakt voor mij.
Ze is een super brave meid, maar heeft gewoon een tikje te veel bloed af en toe. En niet iedereen heeft de gelegenheid om zijn paard met de hele wereld te confronteren.
Mijn paarden staan achteraf en groeien erg beschermd op.
Dus als ik liever een paard netjes naast me heb lopen met een bit of erachteraan hang met een halster, dan is de keuze snel gemaakt.
Naam mijn mening bezie je het nogal zwart en wit, want dat wil zeggen dat alle paarden die met een bit worden gepresenteerd niet goed opgevoed zijn, of alle hengsten met een hengstenbit geen goede basis hebben.

Afbeelding
Naar mijn mening loopt mijn paard hier netjes op het bit, geen open mond etc. Dus als je het mij vraagt is dit een prezieriger manier dan wanneer ik steeds aan een halstertouw moet rukken om haar bij me te houden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:50

(bedoel niet OP HET BIT al in onder het zadel termen, maar gewoon dat ze het netjes accepteerd en er zelfs met lichte druk, gewoon netjes op word gereageerd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:53

Ik denk inderdaad dat veel paarden niet goed opgevoed zijn. Als je als mens je paard niet zonder bitje (dus aan een halstertje oid) netjes naast je kan houden schort er absoluut iets aan de opvoeding. Ben niet voor niks fervent tegenstander van de opfok, dat is paardje pesten in mijn ogen - je paard mag niks meemaken tot deze 3 jaar is en dan moet ineens álles tegelijk binnen korte tijd. Tsja. Dan maar hulpmiddelen erin hangen om de 500 stuiterende kilo´s alsnog onder controle te krijgen... ik vind dat gemakzuchtig.

Maar goed, hier gaat het niet om. TS zoekt een bitje voor haar paard om mee te oefenen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:00

Ffortuna schreef:
Ik denk inderdaad dat veel paarden niet goed opgevoed zijn. Als je als mens je paard niet zonder bitje (dus aan een halstertje oid) netjes naast je kan houden schort er absoluut iets aan de opvoeding. Ben niet voor niks fervent tegenstander van de opfok, dat is paardje pesten in mijn ogen - je paard mag niks meemaken tot deze 3 jaar is en dan moet ineens álles tegelijk binnen korte tijd. Tsja. Dan maar hulpmiddelen erin hangen om de 500 stuiterende kilo´s alsnog onder controle te krijgen... ik vind dat gemakzuchtig.

Maar goed, hier gaat het niet om. TS zoekt een bitje voor haar paard om mee te oefenen.

Ik ben ook niet voor opfok en iedereen die mij kent weet hoeveel ik met mn paarden bezig ben en hoe heftig ze op mij reageerd. Dus ze is thuis super, maar zodra ik stress voel, dan heeft zij het gelijk ook en als ik dan veiligheid boven "image" kies, dan bezie ik bezelf alleen maar als een verantwoordelijke eigenaar!
Liever een bitje in en 100% controle, dan willen bewijzen dat je paard op 2,5 al volledig beleerd is ( terwijl dat niet kan, is een jong dier en zal ongetwijfeld nog wel s schrikken) en ongelukken veroorzaken.
Ik ben van mening dat iedereen kan kiezen hoe en wat en om dat gelijk maar weer te beginnen smijten met opmerkingen ( overal in dit topic) dat ze haar paardje nog maar lekker met rust moet laten, vind ik onzin.
Mijn paard loopt op eigen terrein overal mee zonder halster of touw, maar zodra ze ergens vreemd komt, dan gedraagt ze zich net als een arabier en dan briest ze en dan denk ik dat voor veiligheid een bit beter is.
Want volgens jouw theorie zou je dan ook elk paard bitloos moeten kunnen rijden, want dan ligt het puur aan de manier waarop die ingereden is en je band met je paard, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:08

Klopt in zoverre dat ik niet van bitloos rijden houd, dat werkt teveel in op de neus. Maar in principe zou er voor de basis geen verschil moeten zijn tussen rijden op een shank (stang) of met een snaffletje (trens).

Anyway, je hoeft je niet zo te verdedigen hoor :) nergens voor nodig. Dit is puur mijn mening, en een mening is persoonlijk, geen feit. Een ieder moet vooral kiezen wat voor hem of haar prettig is. Maar jij stelt dat het niks met opvoeden te maken heeft (jouw mening), dan stel ik dat ik dat niet geloof (mijn mening).

Overigens zeg ik zeker niet dat mijn paard met haar 2,5 al volledig beleerd is, dat duurt nog wel eventjes, maar wel zeg ik dat ze beter opgevoed is dan menig volwassen paard ;) ze is heel zeker van zichzelf en dat is natuurlijk een nature/nurture-verhaal.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:20

Ffortuna schreef:
Klopt in zoverre dat ik niet van bitloos rijden houd, dat werkt teveel in op de neus. Maar in principe zou er voor de basis geen verschil moeten zijn tussen rijden op een shank (stang) of met een snaffletje (trens).

Anyway, je hoeft je niet zo te verdedigen hoor :) nergens voor nodig. Dit is puur mijn mening, en een mening is persoonlijk, geen feit. Een ieder moet vooral kiezen wat voor hem of haar prettig is. Maar jij stelt dat het niks met opvoeden te maken heeft (jouw mening), dan stel ik dat ik dat niet geloof (mijn mening).

Overigens zeg ik zeker niet dat mijn paard met haar 2,5 al volledig beleerd is, dat duurt nog wel eventjes, maar wel zeg ik dat ze beter opgevoed is dan menig volwassen paard ;) ze is heel zeker van zichzelf en dat is natuurlijk een nature/nurture-verhaal.

Dit was gewoon een discussie... was geheel niet persoonlijk bedoeld, toch? iig niet van mijn kant. Vind wel dat je een discussie kan voeren op bokt, die soms misschien wat hoger oploopt, zonder dat het op een bokt ruzie hoeft uit te draaien. We zijn gewoon onze meningen aan het bespreken.

Uiteraard heeft gedrag van een paard met opvoeding te maken, maar ik vind dat er gewoon gevallen zijn waarbij je beter het zekere voor het onzekere kan nemen. Ik weet dat mijn meisje af en toe apart uit de hoek kan komen en daar kan ik op trainen wat ik wil, ze is gewoon van nature nogal een gevoelig paard en als ik ook maar iets van stress voel, dan krijg ik het gelijk terug gepresenteerd.
Zou ik met vol vertrouwen ergens op een keuring aankomen, dan zou ze waarschijnlijk prima gaan, maar ik ben nou eenmaal een zorgenmaker en dat heeft zijn uitwerking op haar.
Dus dat bit geeft mij net dat beetje extra vertrouwen en daardoor is de situatie veiliger.
Ik snap alleen niet altijd goed waarom er over sommige dingen zo een drama gemaakt moet worden, terwijl veiligheid gewoon ten alle tijden bovenaan moet staan.
Tuurlijk is het merendeel van de gehoorzaamheid van een paard afhankelijk van opvoeding, maar het blijft een dier en sommige paarden zijn nou eenmaal grotere vluchters dan andere en dat is karakter gebonden of hormonaal bepaald. Je kan een hengst nog zo goed opvoeden als je kan, zodra hij een hengstige merrie ziet, zal hij toch reageren. En ik weet dat er uitzonderingen zijn, maar instinct overtreft toch vaak opvoeding op zo een jonge leeftijd.
En UITERAARD is dit mijn mening... ik zeg dit niet als FEIT, maar als hoe ik het persoonlijk bezie.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:28

Boyan is tot 2 weken terug hengst geweest en zeker met hengsten heb je ook nog een tikkeltje met testosteron te maken. In thuis situatie geeft dat absoluut geen problemen, maar op vreemd terrein, zeker met andere hengsten gebeuren er altijd dingen die je niet verwacht. Dan kan die van jou nog zo goed opgevoed zijn, een ander hoeft dat niet, maar kan er wel voor zorgen dat je jouw paard echt niet onder controle houdt met alleen een halster. Zet maar eens een dominante andere hengst voor zijn neus, gok niet dat je hem tegen had kunnen houden, terwijl hij een super opvoeding heeft gehad en hij zelfs zo braaf was dat hij in de kinderlessen heeft meegelopen.

Knappe kerel die mijn Briesje van 600 kilo tegenhoudt aan het halster als ze echt weg wil.

Ben er geen voorstander van om pas na hun jeugd er vanalles op te plempen. Daar jan je imo best al spelenderwijs mee beginnen. Heb ik ook gedaan. Alleen het daadwerkelijke inrijden pas aan het einde van hun 4e jaar. Beiden konden netjes meelopen en zich gedragen, het fenomeen longeren en dubbele lange lijnen, zadel, longeersingel, hoofdstel en bit.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:31

DianneM schreef:
Knappe kerel die mijn Briesje van 600 kilo tegenhoudt aan het halster als ze echt weg wil.

dan maakt een bit ook geen verschil meer hoor...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:35

Qimm schreef:
DianneM schreef:

dan maakt een bit ook geen verschil meer hoor...

Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Met een bit kan je toch net iets sneller reageren en opvangen voordat het escaleerd... aan een halster heb je dan gewoon geen overwicht meer.
Kijk, als de situatie echt uit de hand loopt, nee, dan maakt niets meer uit, maar een bit geeft toch net dat extra beetje controle in het begin, waardoor je het wel kan afwenden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:41

LecyTinker, dan is het goed :) het kwam verdedigend op mij over terwijl ik het ook niet bedoel als aanval hoor!
Zoals je het nu uitlegt, zo zie ik het dus ook: als jij stresst, stresst je paard ook. Dan snap ik je keuze :j ik had dit tot een paar jaar terug zelf ook zo aangepakt maar ik heb dankzij mijn jonge paard geleerd rustiger te zijn/blijven en ik zie nu dat bitjes etc. om een paard in bedwang te houden gewoon onzin zijn en tussen de oren (van het mens) zitten :) maar hee, als het je helpt, dan moet je het gewoon doen! Helemaal mee eens.

Qimm, dat wou ik ook net zeggen... succes met je bitje dan.
Overigens heb ik zelf geen Tinker maar ik kan me wel voorstellen dat die zo lomp zijn dat een bitje voor jou als mens een prettig idee is dat je wat in te brengen hebt tegen zo´n tank van een dier, al is het natuurlijk maar schijn, zo´n stukje metaal in de mond zorgt er hooguit voor dat jij rustiger en zekerder bent en je paard dat dus ook is.
Kijk, tuurlijk, als mijn paard écht wat wil houd ik haar ook niet tegen (en ik zal ook niet ontkennen dat dat in het verleden gebeurd is, want hee, het is een jong paard), maar het is in mijn ogen aan de mens om het paard al vroeg te leren dat er nou eenmaal soms dingen gebeuren die eng zijn en het dan niet nodig is om weg te rennen wanneer je in het gezelschap bent van een mens.

Edit, LecyTinker, lees nu je reactie. Maar wat kan je dan extra doen? Harder in de bek rukken, om het maar zo te zeggen? Word je paard daar dan zo vrolijk van dat hij/zij dan rustig stil gaat staan? En wat voor andere reactie zou je dan geven met een halster? Ik ben hier echt oprecht benieuwd naar :j want ik blijf erbij dat het pure psychologie is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:50

Ik denk dat je daarover een grote misvatting hebt. Daarnaast werk je met een halster in op het gehele hoofd en niet alleen in de mond, want dan sleur je het bit door de mond ipv dat het hoofd daadwerkelijk meedraait, ben je nog verder van huis.
Veel mensen vinden geloof ik dat het bit magische krachten heeft. :+

Er komen hier behoorlijk wat generaliserende standpunten voorbij ie nergens op slaan. Als je je paard in de opfok zet kan je daarna alleen te snel en neem je niet de tijd en als je bitloos rijd sleur je constant aan de neus.
Wat heeft de TS hier aan?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:53

Aan de hand bij Bries maakt het weinig verschil, bit of geen bit. Die is weinig gevoelig wat dat betreft. Bij Boyan gaf het wel net dat beetje extra wat je soms nodig had. Ze reageren net even wat sneller op je.

Briesje wordt met bit en ook bitloos gereden. Met bit heb je toch net even dat beetje extra overwicht in angstige situaties, bijvoorbeeld met buiten rijden. Zonder bit dramt ze soms toch door. Met bit niet. Dit verschil weten ze echt wel. Ze verzint namelijk wel eens dat een streep op de weg enger is dan die 20-tons vrachtwagen. Met bitje is ze veel volgzamer als zonder. Opvoeding of niet, voor mijn paarden is het gewoon een feit.. We zijn nu eenmaal nog niet zo ver dat ze net zo volgzaam is zonder bit als met.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:00

Ik denk dat "in de bek rukken" ( _O- ) nooit echt het gewenste resultaat gaat zijn.

Een bit is geen magisch iets dat van een onhandelbaar paard een lammetje gaat maken. Maar het kan wel net iets scherper inwerken op de gewenste momenten.
De scherpte van het bit ligt aan de hand die het vast heeft.
Mijn tinker heeft nog nooit met een open mond gelopen, simpelweg omdat ik haar mond zacht en vriendelijk wil houden, maar dit heeft niets met haar leeftijd te maken, maar alles met hoe ik met haar omga en hoe ze geleerd heeft om netjes op het bit te reageren.
Als ze 4 zou zijn en al heeft geleerd dat ze je aan een halster overal heen kan sleuren, dan gaat een bit toch niet bepaad een fijne werking hebben op haar, omdat ze daar ook op gaat hangen.
Daarom ben ik er gewoon voor dat als je problemen al van ver aan ziet komen, dat je beter bij tijds kan ingrijpen, dan het daadwerkelijk zover te laten komen.
Ik weet niet waarom TS een bitje wil, maar als een simpel bitje ongelukken kan verkomen en de verstandhouding tussen haar en haar paard kan verbeteren, wat maken die paar maanden op leeftijd dan uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:03

Air schreef:
Ik denk dat je daarover een grote misvatting hebt. Daarnaast werk je met een halster in op het gehele hoofd en niet alleen in de mond, want dan sleur je het bit door de mond ipv dat het hoofd daadwerkelijk meedraait, ben je nog verder van huis.
Veel mensen vinden geloof ik dat het bit magische krachten heeft. :+

Er komen hier behoorlijk wat generaliserende standpunten voorbij ie nergens op slaan. Als je je paard in de opfok zet kan je daarna alleen te snel en neem je niet de tijd en als je bitloos rijd sleur je constant aan de neus.Wat heeft de TS hier aan?

Mwah. Als je je paard met 3 uit de opfok trekt en het dan opvoedt tot het 6 is, doe je net zo rustig aan. Maar als je paard jonger is leert hij/zij sneller dus zou ik aanraden gewoon lekker van veulen af aan met het beest aan de slag te gaan. En het laatste: ik zeg alleen dat ik zelf geen fan ben van bitloos omdat het op de neus inwerkt, dat past niet bij mijn paard.

;)

Wat TS er aan heeft, ik heb al eerder genoemd dat dit inderdaad off topic is :j

Edit:
Citaat:
Ik weet niet waarom TS een bitje wil, maar als een simpel bitje ongelukken kan verkomen en de verstandhouding tussen haar en haar paard kan verbeteren, wat maken die paar maanden op leeftijd dan uit?

Agree. Mensen hangen teveel op nummertjes... Kijk maar naar de topics over inrijden hier op Bokt.

Dat ´rukken´ was tuurlijk overdreven :D maar zo komt het op mij een beetje over als je per se een bit wil gebruiken ´omdat het veiliger zou zijn´. Als je erbij aangeeft dat het voor jou, als mens, fijner voelt (psychisch) snap ik het 100% hoor, zoals ik eerder aangaf.