shetlander is eigenwijs en bokt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: shetlander is eigenwijs en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:12

Heeft ze dan geen pijn aan d'r voeten? Of men je alleen op zachte ondergrond? Hoe gaat het mennen met de pony die niet zo leuk is (bleergh... klinkt zo onaardig... misschien is het gewoon een lieverd die bepaalde dingen nu eenmaal liever niet doet)

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 19:18

Haha klopt, erika is een schat van een pony, alleen met eigenwil en dominantheid! Ik rij met hun op het land dus is wel zachte ondergrond! Met mennen is erika echt een schat, maar dit komt omdat ze het al van jongs af aan gewend is denk ik!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:20

Nou ja, de andere pony is natuurlijk al een dagje ouder en dan kun je wat knorriger worden, net als mensen. Vooral als je een lekker lui leventje bent gewend en dan opeens dingen van je worden verwacht. Laat haar maar gewoon lekker genieten van haar oude dag en haar pensioentje en speel met de andere pony, die het wel leuk vindt. Maar ben wel voorzichtig met haar voetjes. Zachte ondergrond is goed.

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:51

Jazeker! Als ik ook zie dat ze moeilijk gaat lopen, stop ik altijd gelijk!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:58

Dan zou ik lekker mennen met Erika! Men je alleen in de wei met Erika of ga je ook weleens een rondje? Misschien vindt ze dat wel leuk. Dan zou ik Julia niet meenemen, lijkt me niet goed voor haar voetjes.

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 11:07

ik mag van de eigenaar niet alleen buiten mennen, en zelf gaat ze nooit mee omdat ze al 78 is.. ik zal het er eens met haar over hebben, alleen dan hebben we weer het probleem dat erika en julia amper zonder elkaar kunnen, omdat erika de moeder van julia is..

Chokoxbrowny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:33

Als ze gewoon een kopig karaktertje heeft zou ik in het begin even heel streng zijn en na een tijdje wat losser gaan zodat ze zeker begrijpt dat jij de baas en dat ze naar jou moet luisteren :)

perryxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:15

Lekker tussen met de shet en inderdaad probeer haar wat uitdaging te geven maar wel alleen iets doen als ze der zin in heeft anders wordt ze allemaal maar eigenwijzer.
Probeer te laten zien dat jij haar baas bent.

Weet je wat je wel kan proberen is nog leuk ook een soort parcour uit te zetten,
Dan met lijsels of gewoon 2 lange teugels achter je shet gaan staan en dan een soort mennen doe ik vaak met de shets en dat vinden ze echt leuk dan kan je toch de baas zijn en ze moeten een parcour afleggen waardoor ze vaak zijn afgeleid. en ze vinden het meestal echt leuk. maar je moet het niet te lang doen of te vaak want dan worden ze het zat dus je kan ook elke keer een nieuw parcour doen en moeilijker.

(Laat even weten als je het gedaan hebt ben wel benieuwd of het is gelukt en hoe de shet het vond)

XXX<3

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:30

ondanks het feit dat ze aan de oude kant is hoef je het van geen enkel paard te pikken dat ze je een mep geeft ik bedoel als je dit wilt doorzetten moet je ook streng terug zijn een mep is een tik, klint banketstaaf maar anders loopt ze over je heen . ze weet wat werken is aangezien je met haar ment dus luisteren kan ze.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:29

Geen enkele pony ( zelfs geen nukkige oude shet ;) ) zal zonder aanleiding een mep geven ... hier zullen wel meerdere waarschuwingen of tekenen van ongenoegen aan vooraf zijn gegaan die TS wellicht niet gezien of herkend heeft ?

Ik zou het tenminste niet op prijs stellen als een verzorgstertje hier zo maar één van mijn oudjes tikken zou gaan lopen geven :(

Overleg een keer met de eigenaar en kijk haar samen eens goed na !
Wellicht is er toch iets met haar aan de hand ...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:47

troi schreef:
Vermoedelijk houd ze vooral van niks doen en eten zoals de meeste shetjes...

Zo dan, wat een vooroordelen...

TS, aanpakken die pony, jij wilt longeren, dan ga je longeren. Natuurlijk hoef je haar niet te slaan, maar wel streng zijn. Werken is werken. Maar belonen is ook belangrijk, en weten wanneer je moet stoppen. Als ze nou bijvoorbeeld 10 rondjes hartstikke braaf loopt, gewoon ermee stoppen voor die dag en ruimschoots belonen. Niet blijven doorgaan tot jullie beiden geirriteerd zijn. Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:06

Met twintig jaar en misschien wat artrose flink aanpakken met longeren??? Zou mijn keuze echt niet zijn hoor.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:07

Sorry heb niets gelezen over artrose, mijn fout. Maar aanpakken, is IMO gewoon consequent zijn. Heeft niks te maken met slaan of wat dan ook. En consequent zijn heeft niks te maken met leeftijd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:16

Ik weet ook niet of de pony artrose heeft, maar het beestje is 20 jaar en heeft al jaren niets meer gedaan. Het andere pony'tje is chronisch bevangen, dus kun je niet uitsluiten dat dit dier ook iets heeft wat in het verzet een rol speelt.
Verzet negeren en gewoon 'aanpakken' (je hoeft niet te slaan, om te kunnen dwingen) kan behoorlijk verkeerd uitpakken als er onderliggende problemen zijn. Ik heb daar nare dingen in gezien.

Ik vraag mij oprecht af op je dan nog werkelijk een dergelijk paardje met longeren aan het werk moet willen zetten. Waartoe? Met welk doel?

Het doet er niet toe of het dan een shet is of een ander paard. Je zult altijd moeten kijken naar de combinatie van factoren. En in dit geval denk ik; laat de 20 jarige met rust en vermaak je met de jongere pony, die er wel zin in heeft.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:26

Welk doel? Omdat dit meissie gewoon lekker aan de gang wil met dit dier, voor die 5 minuutjes per keer wat ik uit de openingspost begreep :D Verwacht niet dat ze nog volop een uur gaat rijden, longeren of wat dan ook. Gewoon een beetje rustig aan doen maar WEL consequent zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:32

ze wil met het diertje longeren en het beestje wil dat niet. Het bokt en schopt en het kan zijn dat longeren moeilijk is voor het beestje omdat het bv artrose heeft (gezien de leeftijd niet ondenkbaar) of omdat het meisje nog niet zo goed is in longeren.

Ze wil longeren omdat ze het paardje zielig vindt als het geen aandacht krijgt, maar het is duidelijk dat het beestje niet zit te wachten op dit soort aandacht. En dan vraag ik mij dus af of je dan met het advies moet komen even 'door te pakken'
Op de eerste plaats weet je niet waar het verzet vandaan komt (met bv artrose kan ook even longeren pijnlijk zijn, maar het kan ook voortkomen uit onbegrip) en op de tweede plaats is consequent doorpakken onmogelijk voor zo'n meisje als haar de kundigheid ontbreekt. Dat leidt het 'doorpakken' alleen tot meer ellende en met een beetje pech tot een gevaarlijke situatie.

En waarom? vraag ik mij dan af,. Wie schiet daarmee op? Geen van beiden, mijn inziens na.
De andere pony vindt de aandacht wel leuk, dus waarom niet gewoon alleen daarmee samen werken.

Maar goed... zo zie ik het. :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:44

Dus als een paard geen zin heeft om te rijden of te werken, doen we het gewoon niet want dat is zielig. Uhm, tja, niet geheel mijn manier van werken. Tuurlijk heeft die pony weinig trek om te werken als ze dat nog nooit heeft hoeven doen, maar om het dan maar niet te doen vind ik heel erg vreemd. Als het meisje oprecht twijfelt aan de gezondheid, kan ze er eerst een DA naar laten kijken. Maar nou gelijk te zeggen, pony heeft geen zin dus we doen het lekker niet, vind ik echt heel erg kort door de bocht.

Maargoed, ieder zijn ding, en hier heeft TS ook niet zoveel aan. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:51

Tja, we kunnen hier eindeloos over discussieren.

Als iemand een twintigjarige pony wil gaan longeren omdat ze het zielig vindt dat hij geen aandacht krijgt, en ze krijgt daarbij verzet dan vindt ik het advies doorpakken zonder te weten hoe het met de gezondheid van die pony is en hoe het ervoor staat met de kunde van het nog zeer jonge meisje een ongezond advies.
Heeft de pony een lichamelijke probleem en pijn (en daarmee reden voor verzet), dat kan zo'n meisje de ellende van het dier vergroten als ze het 'bokt'm advies van gewoon aanpakken opvolgt, terwijl het haar in eerste instantie vooral om te doen is dat ze het dier zielig vond en om die reden longeerde. Het effect is dus averechts.
Blijkt zijzelf te weinig kennis in huis te hebben voor het longeren, dan kan een dergelijk advies zorgen voor escalatie en daarmee risico's voor zo'n kind.

Kortom... je kunt onmogelijk via het net 'zien' of de pony pijnklachten heeft en of de ts niet iets fout doet met longeren en of daarmee het 'doorpakken' dan wel het beste advies is.

In mijn ervaring (en die is aardig lang) is een dergelijk advies wel het laatste wat je moet geven, zeker als je niet weet wat er precies aan de hand is/wat de reden van het verzet is.

Maar goed... je zult het daar ongetwijfeld niet meer eens is, en dat is prima. Maar zo denk ik er iig over.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:03

Inderdaad, een eindeloze discussie, ben het er idd (op sommige punten na) niet mee eens. Vandaar dat het me wijs lijkt dat we hier niet over door gaan, ik iig niet.

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 16:49

de pony loopt ook gewoon zonder moeite voor de kar, dus ik snap dan niet waarom longeren niet van de pony mag, en ik doe het niet omdat ik het zielig vind dat ze anders geen aandacht krijgt, als ik dit wel heb geschreven dan was dat niet de bedoeling, ze staat met een andere shet in de wei, maar ik vind het leuk om te longeren, en ik heb zeker wel ervaring met longeren, alleen nog nooit een paard dat ging bokken, vandaar mijn vraag. ik wil graag doorgaan bij erika alleen ik weet dus niet hoe ik dat moet doen als ze gaat bokken, is een hoofdstel om doen een betere oplossing? want ik doe het nu alleen met halster en longeertouw, en zweep.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:10

Precies, vanaf hier is het gewoon niet te oordelen of jouw pony wel of geen lichamelijk probleem heeft (al schijnen sommige mensen dat wel te kunnen zien :+ ). Voor de wagen worden wel andere spieren belast. Ik denk dat het verstandig is als je eens samen gaat longeren met iemand erbij die meer ervaring heeft en die dan weet wat hij op dat moment kan doen. Daar kun jij alleen maar van leren en dat is hartstikke handig!

Een hoofdstel omdoen is hier waarschijnlijk niet de oplossing, denk dat het meer de verhouding is tussen jullie die het probleem is.

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 17:30

okee! bedankt voor de tip! er was een keer een jongen mee, en die ging longeren, hij ging gewoon staan en met de zweep erachter en hup lopen, dat deed ze toen gewoon, en ik kon mijn ogen niet geloven, als ze wou bokken richte hij de zweep op haar. maar toen hij stopte gaf ze alsnog een bok. Hoe kan ik haar laten weten dat ik haar baas ben? dat is denk ik ook het probleem..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:34

Ah kijk, ze KAN het dus wel. Dat is ook precies wat ik bedoelde met aanpakken (consequent zijn). Misschien kun je vragen of die jongen je een paar keer wil helpen? En wat tips heeft op het moment zelf?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:09

Jelleee schreef:
Precies, vanaf hier is het gewoon niet te oordelen of jouw pony wel of geen lichamelijk probleem heeft (al schijnen sommige mensen dat wel te kunnen zien :+ ). Voor de wagen worden wel andere spieren belast. Ik denk dat het verstandig is als je eens samen gaat longeren met iemand erbij die meer ervaring heeft en die dan weet wat hij op dat moment kan doen. Daar kun jij alleen maar van leren en dat is hartstikke handig!

Een hoofdstel omdoen is hier waarschijnlijk niet de oplossing, denk dat het meer de verhouding is tussen jullie die het probleem is.

Beetje flauwe steek onder water. Beetje kinderachtig, maar goed... zal wel zo moeten...

Verder heb ik niet gezegd dat het paard lichamelijke problemen heeft. Ik heb alleen aangehaald dat dat zou kunnen gezien haar verzet en haar leeftijd.
Ik heb gezegd dat het paardje lichamelijke problemen KAN hebben of dat het meisje misschien niet kundig genoeg is en dat laatste zou je als conclusie kunnen trekken gezien de laatste posten.

Aanpakken heeft geen nut als je niet correct longeert. Dan ga je het paard aanpakken vanwege fouten die je zelf maakt. En dat klopt gewoon niet.

Voor het overige ben ik het met je eens

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:11

martje99 schreef:
de eigenaar kijkt er niet naar om, daarom vind ik het ook zo zielig als ze niet meer gepoest worden. het zijn er 2 trouwens, erika en julia, erika is de vervelende, julia is super lief en daar heb ik verder ook geen problemen mee, ze is alleen wel hoefbevangen wat nooit meer goed komt, ik men wel met erika en dan is ze super braaf! dus ik denk dat ik dat maar wat vaker ga doen, ik verzorg ze nu 1,5 jaar ongeveer, sinds halfjaar met longeren enzo, dus een band heb ik wel, alleen erika is altijd al zo geweest een beetje..

TS mijn reactie mbt de post dat je het deed omdat je haar zielig vond was hierop gebaseerd.