"lease" -contract fokmerrie???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: "lease" -contract fokmerrie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:55

Dat de fokker of 'leaser' het veulen verplicht moet afnemen en zorg moet dragen voor de kosten is niet zo lastig te realiseren denk ik. Alleen moet je ook bedenken wie de kosten van de merrie dekt tijdens de dracht en zoogperiode? En staat de merrie dan bij jou of bij haar? Wat als ze bij jou blijft en er gebeurt iets met het veulen, voor wie is dat risico? Wat als ze bij de fokker staat en er gebeurt iets met de merrie, voor wie is dan het risico?
En wat als de merrie door de dracht niet meer geschikt is voor de sport, of schade heeft wat eerst verholpen moet worden, wie vergoed dat en watvoor bedrag staat er tegenover als ze ongeschikt wordt?
Wat als ze iets krijgt waardoor ze niet meer geschikt is voor de fokkerij, wie draagt het risico? En ben jij de fokker iets verschuldigd in zon geval?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 09:14

Dat verplichte afnemen, moeten we nog eens bespreken. Want dat is niet expliciet vermeld.
En zoals het er nu in staat, 'tellen' de veulens pas wanneer ze leven bij 'overhandiging', dus na afspenen op een leeftijd van enkele maanden.
(En wat dat betreft, zou ik zelf ook best soepel willen zijn. Uiteraard heeft ze aan een dood of onbruikbaar veulen helemaal niks. Dus dat snap ik. + Dat zij ons in het verleden op dat vlak zelf al eens een gunst gedaan heeft. Waar zij toen helemaal geen verplichting toe had. (Mijn zus haar veulen, uit één van haar hengsten, was plotseling overleden op 6 maanden. Zusje heeft toen op aanbod van de HH kosteloos terug mogen dekken met die hengst. Dus wat mij betreft, wil ik ook best meedenken in zulke omstandigheden.))
En verder qua kosten, komt alles ivm de veulens voor haar rekening.
En het onderhoud en kosten voor de merrie zijn voor mij. (Moet alleen nog even navragen wat we gaan doen ivm medische kosten aan de merrie door bevalling. Want dat moet misschien extra gespecifieerd worden?)
En ivm de risico's, hebben we besloten, dat alles gedeeld risico is. Als er iets gebeurt is dat jammer voor beide partijen. Maar geen van beide hoeft dan dingen te gaan vergoeden ofzo.
En als ze ongeschikt zou worden als rijpaard, valt er over te babbelen om haar eventueel in te ruilen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 01:11

Ik kwam per toeval dit topic weer tegen en ben wel benieuwd of je uiteindelijk nog een goed contract voor elkaar hebt gekregen en hoe dat er precies uitziet?
Want ik vind het nog steeds een vreemde contructie zoals je hebt omschreven.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 02:07

Edit: oud topic zie ik...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 10:50

anneliesdj schreef:
Ik kwam per toeval dit topic weer tegen en ben wel benieuwd of je uiteindelijk nog een goed contract voor elkaar hebt gekregen en hoe dat er precies uitziet?
Want ik vind het nog steeds een vreemde contructie zoals je hebt omschreven.

Ja, ik heb inderdaad een merrie gekocht met een dergelijk zelf opgesteld contract. Ik heb haar nu een jaar. :)
Volgend jaar wordt ze oud genoeg om ermee te beginnen fokken.
Dus we zullen kijken hoe dat dan gaat lopen. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat dat geen probleem gaat vormen.
Qua contract hebben we uiteindelijk alleen de essentiële dingen omschreven. Gewoon omschrijving van wat de overeenkomst juist inhoudt. Wie welke kosten draagt, en enkele 'onvoorziene' omstandigheden etc...
Een aantal dingen zijn alleen mondeling afgesproken en geschrapt in het contract. (Oa. recht van eerste koop van de merrie en wat er met haar zou gebeuren moest mij of de fokker iets overkomen voor het contract helemaal voldaan is.)

En er zijn trouwens nog mensen die er paarden gekocht hebben met een gelijkaardige constructie. Geen idee of daarvoor hetzelfde contract is gebruikt, omdat ik dat van mij zelf heb opgesteld. Maar de overeenkomst is alleszins wel gelijkaardig.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:05

Het lijkt me niet slim?
Als ik jou hoor gaat het om een waardevolle (voor jou) sport merrie?
En is het de bedoeling dat je na de sport gaat fokken of direct?
Hoeveel veulens worden er verwacht?

Als je direct gaat fokken is het nog te overzien, maar waarom een paard kopen met de risico's? En niet nog 2jaar daar laten (of iig tot veulens genoeg zijn) en dan kopen? Sport zit er bovendien ook niet echt in als ze dragend is.
Als je later gaat fokken, wat als er iets met merrie gebeurd (vroegtijdig overlijden enz) wie bepaald de leeftijd? Als hij 16 is word het toch tijd voor het eerste veulen, maar wat als jij weet ik wat rijdt inmiddels en sportcarriere op moet geven?

Kortom als merrie zo waardevol is waarom geen ET of pas kopen na veulen(s) voor beide partijen veiliger?

Edit; ik zie nu specifiek ras enz.
Hoeveel veulens mag ze hebben? Lijkt me handig om af te spreken, en erna "als het bevalt" nog spoelen lijkt me niet slim. Zet aantallen op papier, als zij 3 veulens heeft gehad mag ze niet spoelen enz.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 11:20

'Sport' is niet zo'n issue. Ik heb meerdere paarden.
Ik heb oa. nog een jaarling hengstje lopen waar ik héél veel plannen mee heb ivm rijden en sport.
Mijn merrietje is ook nog maar een tweejarige. Dus ze zit ongeveer in dezelfde leeftijd, en ik heb toch geen tijd om 2 jonge paarden volop te trainen. Ik ga haar wel inrijden zodat ik haar eventueel als 2de rijpaard kan gebruiken. Maar ze is voornamelijk dus ook echt bedoeld om mee te fokken.

Het zou inderdaad om 3 veulens gaan. Er is gezegd dat ze op 3 jaar gedekt zou worden, dan kan ze op 4 jaar met een veulen aan de voet naar de stamboekopname. (Het gaat om een ras waarbij het verplicht is om je merrie te laten keuren. Als ze niet opgenomen wordt in het stamboek, kan je er ook niet mee fokken. Veulens krijgen dan geen volle papieren.)
En als het veulen dan gespeend is, zou ik haar inrijden. En houd ik haar een jaar voor mezelf.

Ivm de kwaliteit van de merrie(s). (Ik heb het afgelopen jaar in overleg met de fokker geruild voor een andere jonge merrie.) De merrie die ik aanvankelijk gekocht had, heeft ondertussen haar kwaliteit wel redelijk bewezen. Ze is naar 2 keuringen geweest en heeft daar uitstekend gepresteerd. (medailles gewonnen) De merrie die ik nu heb staan, kan op een keuring hoogstwaarschijnlijk niet mee met die eerste. Maar die heeft weer andere kwaliteiten. Dat wordt volgens mij alleszins ook een hele fijne fokmerrie. :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:58

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd om wat voor ras het gaat :+?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:07

3 veulens dus?
En wat als een van de veulens doodgeboren is of vlak na de geboorte dood gaat? Wat als het allemaal hengsten zijn en ze willen een merrieveulen?
3 veulens erbij vind ik nogal wat, je bent de merrie zo 4 jaar kwijt en het levert je zelf niets op.
Voor wie zijn alle kosten tijdens de dracht dan eigenlijk en staat ze dan wel bij jou aan huis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:50

Ashley5760 schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd om wat voor ras het gaat :+?

Ik ook. Dat moet wel heel bijzonder zijn
Ik kan me niet voorstellen waarom je anders zulke afspraken zou willen maken

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 13:09

Veulens tellen pas als ze op 6 maanden overhandigd worden.
En het is inderdaad zo dat ze er graag een merrieveulen uit wil. Daarom dat het ook 3 is en niet 2. ;)
Maar we zullen wel zien hé. Ik geloof dat er langs beide kanten wel mogelijkheid is tot enige coulance. Dat contract is er alleen maar om toch "iets" op papier te hebben. Maar mocht ik wantrouwen hebben tov de andere partij, had ik natuurlijk nooit een overeenkomst aangegaan waardoor ik er nog jaren aan vast zit. Ik doe dit alleen maar omdat ik er wél vertrouwen in heb.
Qua kosten zijn we overeen gekomen dat alles ivm de merrie voor mij is, en alles ivm dekking, dracht en het veulen voor de fokker.
Onderhoud van de merrie is dus gewoon voor mij. Maar entingen van het veulen of eventuele veterinaire kosten voor de fokker.
Dat leek ons het meest praktisch en duidelijk.
De merrie staat inderdaad bij mij thuis momenteel. Maar ze zal mogelijk in de toekomst wel regelmatig heen en weer reizen.
En ze kan bij mij thuis bevallen of bij hun, dat hangt ervan af wat op dat moment het meest praktische is.

En het levert mij inderdaad "niets" op. Maar daarvoor heb ik ook geen paarden.
Het is puur hobby hé. Voor mijn centjes ga ik wel gewoon werken. ;)
Ik heb er momenteel 4 van mezelf en geen enkele waar ik mee kan rijden. (2 op pensioen, en 2 jonge dieren.) Dus ja, ze kosten mij alleen maar geld. Dat is nu eenmaal zo.
In de toekomst hoop ik inderdaad terug te kunnen rijden (daarvoor heb ik mijn jaarling hengstje) en ik vind het heel leuk om af en toe eens een veulen te fokken. Bij voorkeur uit een goede merrie. En of ik er nu zelf mee fok of iemand anders, dat maakt mij niet zoveel uit.