Onmogelijke idealen in 1 paardenras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twist1991

Re: Onmogelijke idealen in 1 paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:30

Maar ga je met een arabier of arabier kruising echt dat barokke uiterlijk en die verheven gangen krijgen die de ts wilt? Ik weet dat spaanse arabieren etc. er meer barok uit zien, maar is dat genoeg? Ik denk dat je idealen misschien toch ietsje vergezocht zijn ;)

Ik denk dat als je een veulen wilt kopen het vaak handiger is om een zuiver gefokt paard te kopen. Omdat je bij een zuivere arabier of PRE beter kan voorspellen wat voor karakter eigenschappen het paard zal krijgen. PRE's hebben echt een aantal karaktereigenschappen die bij het ras horen, net als arabisch volbloeden. Daarbij kan je het karakter denk ik beter voorspellen dan bij een kruising

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:34

Ik zou dan een arabier kruisen met een PRE, die kunnen iets meer barokke uitstraling geven zonder dat je meteen inlevert op snelheid, wendbaarheid, willigheid, heetheid en uithoudingsvermogen.
Maar hoe dat in praktijk wordt is altijd afwachten, ook bij een raspaard.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:37

Je hebt helemaal gelijk. Als je rassen gaat kruisen hoop je natuurlijk dat de eigenschappen doorgeven die je in je veulen wilt hebben en niet andersom! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:38

Ik heb een pre met een kwart arabier, als je fotos wilt, roep maar :)

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:39

Uiteraard! Ik ben benieuwd :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:40

Xyris schreef:
Brengt me wel op een vraag: Omdat ik ECHT een veulen wil, kan ik er op jonge leeftijd (of een expert) er al aan af zien of het paard groot genoeg wordt, wat het karakter is en of het paard echt globaal gezien aan mijn eisen gaat voldoen?

NEE.
Xyris schreef:
Of is dat echt koffiedik kijken?

JA :j

Een veulen is altijd afwachten. Een aantal punten** kun je (lees: een expert) redelijk inschatten, maar zoiets als de maat niet. Dat is koffiedik kijken, wat een fokker ook beloofd ("TUURLIJK wordt ie 160 cm, wat jij wilt hoor! ;) ) Want 5 cm groter of kleiner maakt voor veel mensen toch al wel veel uit.

** iemand die bekend is met grondwerktechnieken zoals de 7 games van Parelli en dat op een veulen 'uitprobeert' kan al heel snel merken hoe een veulen in de omgang is. Een aantal fysieke kenmerken is ook al wel te zien en redelijk in te schatten zoals een (te) strakke bovenlijn/onderhals, wel of geen schoft hebben, goed gehoekt zijn in de achterbenen.

Maar het grootste 'probleem' met een veulen is toch wel of hij gezond aan het werk kan als het dan jaren later eindelijk zo ver is. :+

Dus als jij een wensenlijstje heel belangrijk vind, zou ik je persoonlijk afraden om een veulen aan te schaffen maar eerder te kijken naar een groene 3 of 4 jarige. Ook gezien je ambities.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:41

O daar ben ik wel nieuwsgierig naar, hoe is die qua karakter?
Typische pre of arabische trekjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:43

Heb hem even op openbaar gezet. Is de schimmel, ruin, 21 jaar. Helaas geen recente rijfotos maar echt een fijn paard om mee te werken! Vooruit, gevoelig, maar niet te. Is koel in het hoofd maar toch een goede wil om te gaan. Springt leuk, kan goed dressuur en houd van buitenritten, door zijn leeftijd nooit meer echt uitgebracht op wedstrijd maar mijn volgende wedstrijdpaard wordt weer deze kruising! Wel wat eenkennig maar heel eerlijk van karakter :) Ga ondertussen op zoek naar een rij foto :P

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 223&type=3

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 223&type=3

Helaas geen deftige rijfotos, zal er binnenkort eens laten maken! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-12 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 23:44

Ben ook wel benieuwd DeMolenhoek! Gooi maar als je wilt! En inderdaad, vertel wat meer over je paardje pls :).

Groene 3-of 4 jarige is ook een overweging, voor mij is het belangrijk dat het paard niet eerder in handen is geweest apart van a naar b brengen met een halstertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:47

Oh ja, is geleerd op M2 niveau, heel veel aanleg voor de zijgangen, maar dat is de pre kant. Lichter van bouw zoals jullie zien. Doe er nu nog altijd tochten van 40 kilometer mee en doet hij zonder probleem :) Springt met gemak een meter, maar ben zelf nooit hoger gegaan als 50 onder het zadel daar mijn interesse daar niet ligt :) Weet dat hij niet direct een wauw gevoel heeft, bij ons wordt hij dan ook steevast "het kalf" genoemd :')

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:50

Leuk paard heb je daar! Je ziet het er allebei wel in :) Zowel PRE and AV

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:56

Daarom dat ik zeker niet twijfel om weer voor die combi te gaan. Vind het imo de perfecte allrounder. Wel lekker eigenwijs :D Mijn zusje leert erop rijden en hoe vaak hij met haar al niet op wandel is gegaan en midden in de wei stilstaat, met mijn zusje erop: Hij wil niet meer vooooruit! Hij luistert niet! :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:00

Verheven gangen lijken mij niet goed combineren met endurance.

Ik zou idd denken aan 'iets spaans' of 'iets gekruist met arabier'. :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:01

NathalieW schreef:
Twist1991 schreef:
Naar mijn idee is dit ongeveer een precieze beschrijving van een PRE.
Je hebt natuurlijk binnen het ras verschillende types, wat meer barokke en wat slankere dieren.
Maar zeker qua temperament en barokke bouw komen ze toch aardig in de buurt!
En PRE's zijn er zeker rond de 1.60 hoor :)

De PRE is in ieder geval mijn ideale paard ;)

Wij begrijpen elkaar *D haha

Na het lezen van de OP dacht ik gelijk: PRE!

Voor mij is de PRE ook echt het ideale paard. Die van mij redt de 1,60 net niet, maar ts als het het ideale paard is zou ik het om die paar cm ook niet laten.
Mijn PRE is met rijden niet heel erg snel, in de zin van snelle gangen, maar met andere dingen zoals reageren/wenden/enz is hij waanzinnig snel. En het zijn gewoon de mooiste paarden die er zijn :D
Foto's staan in mij profiel

Of wat dacht je van een paso peruano? (in nederland erg zeldzaam) Temperament en snel. En de beste tolt van de wereld, dus kan je super comfortabel je endurance rijden :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:06

Is tolt een zuinige gang?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:09

Ja ik zou doooolgraag een paso fino kopen! Alleen ben ik dan weer geen fan van gangen als tolt en telgang. ik wil graag toch een paard wat de draf en galop kan :)

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:11

TurdusMerula schreef:
Is tolt een zuinige gang?

Bedoel je dat het paard de gang lang volhoudt? Ik heb altijd begrepen dat tolten weinig energie kost :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 00:14

oh denk dat ik 'in love' ben met de paso peruano....

Is de paso fino erg anders?

En de peruano, maait dit paard niet verschrikkelijk?: http://www.pasoperuano.eu/index.php/nl/video-2

ligt het aan het paardje of het feit dat ze mee gefokt zijn op de tolt?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:16

Ik hoor ook vaak dat ze tolten lang kunnen volhouden, maar het is inderdaad dat ik niet weet hoe 'efficient' die gang is.
Is het altijd een voordeel om geen zweefmoment en zo een specifieke gang met bijbehorende kenmerken te hebben?
(Bijv. bij zwaardere zandondergrond?)

Dit uiteraard met het oog op 'tolten binnen de endurance' - ben even nieuwsgierig. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:21

Xyris schreef:

En de peruano, maait dit paard niet verschrikkelijk?: http://www.pasoperuano.eu/index.php/nl/video-2

Jeetje, die maait echt alsof het gras een meter hoog staat! :oo
En als je kijkt naar zijn verdere gangen, soeplesse ed denk ik niet dat dat een fijn paard voor endurance is.
Dat maaien hoort wel een beetje bij barok maar gaat je wel opbreken in endurance denk ik.

Turdus; ik heb weinig verstand van gangenpaarden en tolt maar ik kan je wel vertellen dat ze dat niet kunnen volhouden op zware grond. Tolt is eigenlijk een heel snelle stap en dat is fijn op een harde ondergrond maar laat je eigen paard maar eens goed vlot stappen in een mulle zandgrond, dan merk je dat hij eigenlijk liever draaft omdat de afzet dan beter is en je voordeel van een zweefmoment hebt.
Denk dat dat bij een gangenpaard niet anders is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:26

Dat was ook mijn redenatie. :)

Vandaar dat ik dit vroeg, wellicht hebben anderen er meer verstand van dan ik en kan iemand mijn idee beter onderbouwen.
Lijkt mij met het oog op endurance best belangrijk voor ts. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:49

Xyris schreef:

paso fino maakt erg korte pasjes, peruano loopt veel ruimer en bij lange afstanden is elke pas een risico op verstapping, dus hoe minder passen hoe beter.

Het "maaien" komt hier uit de schouder en niet uit de knie (wat wel snellere slijtage geeft). Het schijnt de gang te dempen en dus nog fijner te zijn om te rijden.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:48

Citaat:
En de beste tolt van de wereld, dus kan je super comfortabel je endurance rijden

Mag je effen op de realiteit wijzen dat endurance vanaf zeker niveau de hoofdgang galop is. Een paard dat niet lang en comfortabel kan galopperen is defacto niet geschikt voor endurance op niveau.
Wil je wat rondhobbelen door 't bos of wat jullie in Nederland Enjoy the ride noemen doen dan is een tolt misschien wel leuk.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:50

Arabisch volbloed spaans gefokt.

Jawel die bestaan.:j :j

Een Arabier maar dan echt een flink stuk barokker en behoorlijk wat knieactie:)

En de Russiche Arabisch volbloed is ook behoorlijk robuust en toch elegant.
Mijn hengst is al 1.60
Komen ook in grote maat voor;)