Xyris schreef:Brengt me wel op een vraag: Omdat ik ECHT een veulen wil, kan ik er op jonge leeftijd (of een expert) er al aan af zien of het paard groot genoeg wordt, wat het karakter is en of het paard echt globaal gezien aan mijn eisen gaat voldoen?
NEE.
Xyris schreef:Of is dat echt koffiedik kijken?
JA
Een veulen is altijd afwachten. Een aantal punten** kun je (lees: een expert) redelijk inschatten, maar zoiets als de maat niet. Dat is koffiedik kijken, wat een fokker ook beloofd ("TUURLIJK wordt ie 160 cm, wat jij wilt hoor!
) Want 5 cm groter of kleiner maakt voor veel mensen toch al wel veel uit.
** iemand die bekend is met grondwerktechnieken zoals de 7 games van Parelli en dat op een veulen 'uitprobeert' kan al heel snel merken hoe een veulen in de omgang is. Een aantal fysieke kenmerken is ook al wel te zien en redelijk in te schatten zoals een (te) strakke bovenlijn/onderhals, wel of geen schoft hebben, goed gehoekt zijn in de achterbenen.
Maar het grootste 'probleem' met een veulen is toch wel of hij gezond aan het werk kan als het dan jaren later eindelijk zo ver is.
Dus als jij een wensenlijstje heel belangrijk vind, zou ik je persoonlijk afraden om een veulen aan te schaffen maar eerder te kijken naar een groene 3 of 4 jarige. Ook gezien je ambities.