Ik heb ook wat "lesjes" longeren gehad, even wat stills uit de filmpjes van de afgelopen paar keer:
Hier nog met tweede lijn over de rug heen om zo de hefboom in mijn hand zo klein mogelijk te houden. Contact wil ik echt op twee pinken houden, niet meer, maar ook niet minder.

Je zit dat ze haar bovenlijn goed lang kan maken, dat haar neusje iets buiten de loodlijn zit geeft niks, we zijn beide nog zoekende en dat ze zo lang en laag wil, kan en durft te lopen is al een hele verbetering

Hier tweede lijn achter de achterhand langs om ook die mee te nemen in het activeren zonder dat ze van voren teveel wil weglopen (dus niet ipv tempo verhogen meer proberen te gaan verruimen in de passen, iets wat ze erg lastig vindt). Hier loopt ze iets gekanteld en wat te diep, we waren de volte aan het vergroten (eerst verkleind uiteraard) om het binnenbeen te laten ondertreden, ook iets wat lastig is voor haar achterhand. Ik vraag dan wat extra stelling om te voorkomen dat ze rechtuit weg schiet. Om haar toch op tempo te houden sta ik iets meer naar achteren, wat je ziet aan de lijn. (Caily heeft trouwens geen sperriem; bewust niet, ik wil zien als ik te hard ben in mn hand, met als gevolg dat ze haar mond zal openen om de druk te ontwijken. Dat is hier dus NIET het geval)

Dan de andere kant, haar makkelijke kant. Ook hier weer laat ze zien dat ze haar bovenlijn lang kan maken en proberen we haar passen zo ruim mogelijk te maken.

Hier kan je zien hoe ligt het contact is, de lijnen hangen haast los. Hier biedt ze vrijwillig wat meer oprichting aan, prima, als de rest maar fijn blijft, dat doet het niet helemaal, als ik dat dan weer van d'r vraag dan zakt ze weer. Niet gek, ze kan en moet nog veel meer gymnastiseren voordat we gaan denken aan oprichting.

En van oprichting duikt mevrouw zo helemaal omlaag. Enerzijds laat ze hier zien dat ze behoorlijk flexibel en lekker los begint te worden, anderzijds knalt ze hier nogal op de voorhand, wat uiteraard niet de bedoeling is. De plaatjes hierboven vind ik een fijne balans en vanuit daar gaan we dan ook verder werken

De theorie erachter is dat een paard moet gaan dragen met aangespannen buikspieren, de lange rugspier zal dus ontspannen moeten zijn. Deze ontspant als een paard in zijn natuurlijk, ontspannen, houding loopt. Dit is dus met hoofd laag, de graas houding. Wanneer paard aanspant in de rugspier is het hoofd hoog, denk aan een alert paard. Om de rugspier te kunnen ontspannen tijdens het werken moet je dus beginnen met hoofd laag en vanuit daar verder gaan kijken. 

), spant zijn buikspieren aan en de achterhand is er goed bij. De power komt duidelijk van achteren, ondanks dat hij nog op de voorhand loopt. Doordat die power van achteren komt, zijn buikspieren zijn aangespannen en zijn ruglijn dus ook aangespannen is kan hij van voren zakken zonder dat hij daartoe gedwongen wordt. 
Nog groter
Caily is chronisch overbouwd/uitgezakt, maar groter wordt ze gelukkig niet