[TI] Tinkers en hulpteugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:25

Om eerlijk te zijn zie ik waar ik persoonlijk niet naar toe werk. Een paard wat om de druk op het bit te ontwijken zijn hoofd min of meer gedwongen op of zelfs achter de loodlijn houdt. Nergens zie ik hem zijn bovenlijn lang maken, zou haast zeggen, integendeel, hij kropt op....

Ik heb ook wat "lesjes" longeren gehad, even wat stills uit de filmpjes van de afgelopen paar keer:

Hier nog met tweede lijn over de rug heen om zo de hefboom in mijn hand zo klein mogelijk te houden. Contact wil ik echt op twee pinken houden, niet meer, maar ook niet minder.
Afbeelding

Je zit dat ze haar bovenlijn goed lang kan maken, dat haar neusje iets buiten de loodlijn zit geeft niks, we zijn beide nog zoekende en dat ze zo lang en laag wil, kan en durft te lopen is al een hele verbetering :)
Afbeelding

Hier tweede lijn achter de achterhand langs om ook die mee te nemen in het activeren zonder dat ze van voren teveel wil weglopen (dus niet ipv tempo verhogen meer proberen te gaan verruimen in de passen, iets wat ze erg lastig vindt). Hier loopt ze iets gekanteld en wat te diep, we waren de volte aan het vergroten (eerst verkleind uiteraard) om het binnenbeen te laten ondertreden, ook iets wat lastig is voor haar achterhand. Ik vraag dan wat extra stelling om te voorkomen dat ze rechtuit weg schiet. Om haar toch op tempo te houden sta ik iets meer naar achteren, wat je ziet aan de lijn. (Caily heeft trouwens geen sperriem; bewust niet, ik wil zien als ik te hard ben in mn hand, met als gevolg dat ze haar mond zal openen om de druk te ontwijken. Dat is hier dus NIET het geval)
Afbeelding

Dan de andere kant, haar makkelijke kant. Ook hier weer laat ze zien dat ze haar bovenlijn lang kan maken en proberen we haar passen zo ruim mogelijk te maken.
Afbeelding

Hier kan je zien hoe ligt het contact is, de lijnen hangen haast los. Hier biedt ze vrijwillig wat meer oprichting aan, prima, als de rest maar fijn blijft, dat doet het niet helemaal, als ik dat dan weer van d'r vraag dan zakt ze weer. Niet gek, ze kan en moet nog veel meer gymnastiseren voordat we gaan denken aan oprichting.
Afbeelding

En van oprichting duikt mevrouw zo helemaal omlaag. Enerzijds laat ze hier zien dat ze behoorlijk flexibel en lekker los begint te worden, anderzijds knalt ze hier nogal op de voorhand, wat uiteraard niet de bedoeling is. De plaatjes hierboven vind ik een fijne balans en vanuit daar gaan we dan ook verder werken :)
Afbeelding

Magica

Re: Tinkers en hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:44

Dit ziet er keurig uit Lotte :-) vind het een heel fijn beeld ! Toppie ! Dit zien we dan ook graag ;-)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:32

*vind ik leuk*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:00

Knap dat je kan zien van drie niet al te duidelijke foto's hoe ik longeer en hoe Flynn beweegt ;) Er staat géén druk op de bijzet, hij kan zijn hoofd en hals in alle houdingen doen die hij maar wil. Het is puur door het gewicht van de teugels, net als met rijden, dat hij zakt. Impuls en doortreden is daarbij van belang, en dat doet hij. Zowel onder het zadel als aan de longeerlijn.

Daarnaast, met alle respect, kun je Flynn en Caily niet vergelijken. Flynn beweegt op een hele andere manier dan Caily, en wordt ook op een hele andere manier getraind. Caily heeft een tijd lang allesbehalve goed gelopen en zul je moeten leren hoe ze ruimer en makkelijker kan bewegen, dat heeft Flynn nooit gehad. Die heeft altijd al makkelijk en ruim bewogen.

Maar goed, ieder zijn methode en insteek.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:07

Niet dat ik een expert ben, maar vind op de foto's van Flynn, dat het lijkt, dat je de bijzet juist wel redelijk strak hebt zitten. Niet dat er te veel druk op staat, maar hij wordt toch min of meer gedwongen in die houding. Vooral omdat hij zich wat opkropt zou ik ze toch ietsjes langer maken als je weer met bijzet longeert. Ook is het handig om als je dus bijvoorbeeld linksom longeert, je de bijzet aan de rechterkant iets langer maakt, zodat hij makkelijker stelling kan nemen. Maar uiteindelijk ben ik persoonlijk zelf geen fan van die bijzet teugels, de ervaring is dat paarden er vaak op gaan hangen. Beter is om meer met dubbele lijnen te gaan werken, zodat het paard zelf meer bewegingsvrijheid heeft in zijn hals zodat hij zelf kan werken aan de aanleuning.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:12

Het is juist heel goed dat de bijzet bij Flynn zo staat.
Zo heeft hij een kader waarin hij kan bewegen en zal hij de bijzet juist gaan opzoeken als steun.
Het frame van zijn lichaam is zo perfect, mooie korte rugspieren en dus super om te trainen dat er op zijn jonge slungelige lichaam een mens komt te zitten.
Belangrijk is dat het paard durft aan te nemen, en dus die bijzet niet ontwijkt maar juist gebruikt als steun. Dat kun je duidelijk zien, dát is aanleuning. Aanleuning is niet mogelijk zonder contact op het bit en oprichting dus al helemaal niet.

Lotte, die foto van Caily achter het bit komt te lopen heeft niets te maken met oprichting, want er is totaal geen aanleuning en bovendien is de achterhand ergens in Rome. Oprichting komt vanuit het lichaam, niet vanuit halshouding.
Caily loopt in mijn ogen teveel op de voorhand en ik vraag me af of je kunt onderbouwen, waarom het lang maken van de bovenlijn in jouw ogen goed is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:23

Hij staat niet strak Jessica ;) Je bent van harte welkom om een keer te komen kijken. Mocht de bijzet strak staan dan bleef hij wel in één (lage) houding lopen. Hij kan alle kanten op met zijn hoofd en hals zoals ik al zei, maar hij zoekt zélf de aanleuning op. Komt wellicht op de foto's niet helemaal over, maar het valt ook niet mee om tegelijkertijd hem te longeren, actief te houden etc en ook nog eens met een telefoon foto's te maken :))

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:00

Hij zakt idd, met zijn hoofd. Op geen van de 3 foto's zie ik hem zijn bovenlijn lang maken en/of zakken vanuit zijn schoft, dat is wat ik bedoel. Maar ik weet niet of dat ook wel je doel is. Het lijkt vanaf deze plaatjes alsof Flynn de druk in ontwijkt ipv aanneemt, maar dat kan uiteraard vertekenen. Flynn en Caily vergelijk ik toch ook nergens? Ik probeer alleen een verschil te laten zien en te argumenteren waarom ik voor een andere weg kies dan jij, wat imo ook niet betekend dat ik vind dat jouw methode fout zou zijn :)

Niet alleen Caily ga ik op deze manier mee bezig, ook Henk ga ik dit zo mee oppakken. Hij heeft van zichzelf wel een ruime en soepele beweging, maar een correct onder tredend achterbeen wat voldoende draagt heeft hij zeker niet, zelfs het paard van Anky heeft dat niet wanneer hij een tijd niet getraind zou worden, laat staan dat onze bontjes dat wel zouden hebben :+ De theorie erachter is dat een paard moet gaan dragen met aangespannen buikspieren, de lange rugspier zal dus ontspannen moeten zijn. Deze ontspant als een paard in zijn natuurlijk, ontspannen, houding loopt. Dit is dus met hoofd laag, de graas houding. Wanneer paard aanspant in de rugspier is het hoofd hoog, denk aan een alert paard. Om de rugspier te kunnen ontspannen tijdens het werken moet je dus beginnen met hoofd laag en vanuit daar verder gaan kijken.

@Puck. Welke foto bedoel je met achter het bit, die derde of die vijfde? Op de vijfde schrijf ik er ook bij dat ik haar oprichting niet correct vond en daar anders heb gevraagd. Die foto was vooral om duidelijk te maken dat ik licht contact in mn hand heb en haar dus niet met dr kin op dr borst trek ahw. Het stretchen van de bovenlijn zorgt er voor dat Caily meer ruimte creëert om te gaan bewegen. Ze heeft erg vast gezeten in haar bovenlijn en liep(loopt) - mede daardoor - erg kort en stroef. Buiten dat is haar "van nature" zwakke punt ook het kracht brengen in de beweging vanuit de achterhand. Hoe meer ruimte ze krijgt in haar passen, des te meer kracht zal er op den duur van achteren in kunnen komen. Vanuit daar werken dan weer terug omhoog in de toekomst. Inderdaad loopt ze nu op de voorhand, maar ze moet toch echt kracht van achteren ontwikkelen willen we dat beteren, zolang ze actief is kan ik daar, voor nu, mee leven.

Ik zie bij Caily nu zo'n wereld van verschil dat er voor mij ahw een nieuwe wereld aan het open gaan is. Helemaal omdat ik momenteel (en wrs sws de rest van de winter) niet of amper in staat ben er met zadel op te gaan zitten, laat staan dressuurmatig te trainen, ben ik hier erg blij mee. Op den duur schijn je er zo behendig mee te kunnen worden dat het het rijden compleet kan vervangen, juist omdat je werkt met twee losse teugels.
Laatst bijgewerkt door Caily op 14-10-12 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:23

Afbeelding
Nog een foto opgesnord die enigszins te doen is :+ Zoals je ziet staat de bijzet niet strak of dwingend, hij heeft ruimte genoeg om zijn hals hoger of lager te kunnen dragen. De bijzet is niet meer dan gewicht. Hij zakt zonder valse knik terwijl zijn achterhand erbij blijft.

Dat zie je hier ook:
Afbeelding

Afbeelding
Hij bolt zijn rug (toont niet helemaal juist omdat hij WEER een groeispurt heeft waardoor zijn achterhand een paar cm hoger staat dan zijn schoft momenteel :roll: ), spant zijn buikspieren aan en de achterhand is er goed bij. De power komt duidelijk van achteren, ondanks dat hij nog op de voorhand loopt. Doordat die power van achteren komt, zijn buikspieren zijn aangespannen en zijn ruglijn dus ook aangespannen is kan hij van voren zakken zonder dat hij daartoe gedwongen wordt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:29

Die eerste foto vind ik inderdaad wel een heel fijn, en wrs representatief, beeld geven :j

Had mijn vorige bericht nog aangevuld met wat theorie zoals het mij verteld is, waaruit mijn "werkwijze" voort komt. Tweede alinea.

:= Nog groter :(:) Caily is chronisch overbouwd/uitgezakt, maar groter wordt ze gelukkig niet :Y)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:35

Ja nog groter ^) :D

Alledrie de foto's geven wel een representatief beeld, zo heb ik hem het liefst. In draf vindt hij dit nog moeilijk, dan is de combinatie zakken van voren en impuls van achteren nog voldoende reden tot denkwerk bij hem. Je zíet hem dan piekeren := Dan moet ik hem er ook goed bij houden, hij zoekt in draf nog. Dat levert bijvoorbeeld ook een foto zoals op de vorige bladzijde op, daar heeft hij zijn hoofd hoger en opgerichter. Ik laat hem in draf ook lekker zoeken, daar krijgt hij ook de ruimte voor. Enige wat ik vraag is impuls en tempo, de bijzet fungeert als richtingaanwijzer en verder moet bij hem zelf het kwartje gaan vallen. Hoeft allemaal niet direct, Rome is ook niet in één dag gebouwd :) Hij is officieel wel vijf, maar lichamelijk en geestelijk zou je kunnen zeggen dat hij achterloopt, hij is nog volop in ontwikkeling.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:47

Ik heb vandaag voor de tweede keer met een touwtje gelongeerd, maar rijden doe ik altijd zonder.