hengstkeuze gelderse merrie evt. dressuur hengt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingeeusa

Re: hengstkeuze gelderse merrie evt. dressuur hengt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 10:05

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:10

Afbeelding

Afbeelding

Dirk, Ahoy x Elegant
Afbeelding

Beadine, Ahoy x Elegant
Afbeelding

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:12

Even een handje geholpen :D
Als je met je rechtermuisknop op de foto klikt, kan je bij eigenschappen de link kopieren.
Die zet je vervolgens tussen deze haken: [img]linkfoto[/img]

Echte klassieke fokmerrie om te zien, ze fokt erg goed! Beadine liep toen bij de kopgroep in Hengelo kan ik me herinneren (die foto heb ik gemaakt destijds :D).

Ik zou niet bang zijn om hier een luxere hengst op te zetten.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 10:15

Jaah klopt ik.was echt zo blij met die foto van jou!! Ze fokt idd mooi en.in.combinatie met ahoy redelijk massieve paarden. vandaar idd iets luxer!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:21

Dirk is leuk :D

Ik blijf bij Chablis.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:23

Toch vind ik Beadine een mooi luxe dier, al is ze vast nog uitgezwaard. Ik zal eens kijken of ik nog meer foto's heb van toen. Denk het wel. Geen foto's van het juiste moment in beweging helaas, maar haar model is wel goed te zien.

Had je mijn vorige post gelezen?

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 10:25

Dankje natasja! ik ben zelf ook erg gek van hem! in deze foto was die nog best puppy, inmiddels is die een heel end sterker geworden!

Ik ga idd chablis verder bekijken, en eventueel negro en everdale. had zelf ook naar lord leatherdale zitten kijken.

@ GJ Bea is inderdaad redelijk luxe. inmiddels is ze echter wel 2x zo massief geworden. ze heeft een heel makkelijk front maar een erg lange rug. ik zal kijken of ik nog meer fotos van haar heb.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:27

Vodina heeft dit jaar ook een veulen van Lord Leatherdale gekregen. Echt een prachtig veulen met super bewegingen en souplesse. Niet gruwelijk Gelders meer om te zien :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:29

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:47

Het schijnt dat Lord Leatherdale wel een merrie nodig heeft die niet te lang in de rug is. Of ik vergis me.. dan is Everdale misschien beter want hoewel haar rug niet belachelijk lang is, moet ie ook niet veel langer worden bij de nakomelingen denk ik.

Verder zou ik Special D ook nog steeds geen gekke keuze vinden voor deze merrie. Het veulen zou daar wel luxer van worden denk ik, maar niet TE.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:56

Zelf heb ik uit zo'n type merrie een OO Seven (maar misschien zoek je wel een 'nieuwere hengst' dat kan ik mij voorstellen). Hij is niet heel luxe maar wel veeeeel luxer dan zijn moeder.
Het is een fijn werkwillig paard geworden dat Z2 dressuur loopt in de sport. Ik spring ermee (nooit uitgebracht maar hij springt volgens kenners goed), hij gaat mee naar het bos en loopt zo nu en dan een crosstraining. Ik heb hem gefokt om zelf mee te rijden en weet dus niet hoe het met dat Gelders type zit.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 11:05

Oke! Goed.om te weten ik heb het lord leatherdale veulen idd gezien in hengelo! Vond het een erg mooi dier maar idd wel heel luxe! Ik ga everdale dan even meer over opzoeke.! En chablis hou ik sowieso nog in me hoofd. Wil wel een veulen wat nog voldoende in het type staat. Het viel mij in hengelo gewoon op dat het veulen wat wij gefokt hadden gewoon te klassiek is voor wat ze nu willen zien.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:15

Wauw, dirk is leuk!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:28

ingeeusa schreef:
Oke! Goed.om te weten ik heb het lord leatherdale veulen idd gezien in hengelo! Vond het een erg mooi dier maar idd wel heel luxe! Ik ga everdale dan even meer over opzoeke.! En chablis hou ik sowieso nog in me hoofd. Wil wel een veulen wat nog voldoende in het type staat. Het viel mij in hengelo gewoon op dat het veulen wat wij gefokt hadden gewoon te klassiek is voor wat ze nu willen zien.

In de link onder de foto van Chablis kun je nakomenlingen van Chablis zien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:31

Tijn8 schreef:
Zelf heb ik uit zo'n type merrie een OO Seven (maar misschien zoek je wel een 'nieuwere hengst' dat kan ik mij voorstellen). Hij is niet heel luxe maar wel veeeeel luxer dan zijn moeder.
Het is een fijn werkwillig paard geworden dat Z2 dressuur loopt in de sport. Ik spring ermee (nooit uitgebracht maar hij springt volgens kenners goed), hij gaat mee naar het bos en loopt zo nu en dan een crosstraining. Ik heb hem gefokt om zelf mee te rijden en weet dus niet hoe het met dat Gelders type zit.

Heb je een foto van hem?

Ik ben zelf niet kapot van OOseven maar hij komt wel uit een mooie Gelderse moederlijn.

Wat is de moederlijn van jouw merrie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:13

Ik vindt Special D ook wel passen op deze merrie,Special fokt wat kortere halzen maar dat kan deze merrie prima hebben en een super achterbeengebruik fokt hij door.Ik denk dat je dan over het algeheel een wat compacter powerpaard krijgt..

Beaudine is ook een bloedjemooi dier trouwens,zelf zou ik de rug wel graag nog wat sterker willen zien.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:21

denk dat je met Special D een "te plat" paard gaat fokken. Achterbeengebruik van hem is idd goed, maar gaat m.i. ook vaak in eerste instantie richting de hak.
Lord Leatherdale wijkt teveel af van het type van je merrie. Zou de gok te groot vinden. Zal eens verder nadenken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:22

Special D fokt niet altijd even mooi.. mijn merrie heeft een halfzuster v Special en die is echt veel tuigtypischer, terwijl mijn merrie een Elegant is :)

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:26

Chablis vind ik beslist geen gekke optie. Goede sportprestaties in de afstamming zegt m.i. heel wat. Hij valt dan nu misschien m.b.t. zijn bewegingen niet echt op, maar als ze goed bewerkbaar zijn en goed inelkaar zitten (en dat doet hij wel), krijg je vast een heel fijn sport/gebruikerspaard.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 21:23

Special heeft niet mijn voorkeur na wat meer gezien te hebben zie erg leuke paarden Dr uit zo als die.merrie die eerder genoemt werd! Maar ook veel.mindere als ik op internet rond speur. Everdale nergo en chablis vind ik nu intressant. Chablis is hierbij echter de enige gelderse. Weet niet of er meer keuze is uit gelderse hengsten? Die net een type luxer doorgeven? Ja Alexandro maar k probeer die sowieso te omzeilen eigenlijk

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:08

Danser is ook erg luxe. Schitterend front. Alleen wel erg Tuigpaard gefokt.

Vitens, Parcival x Zep. Minder luxe als Chablis maar wel echt Gelders met een heel mooi front. Uit een Laurentz ken ik daar een hele mooie merrie van. Vitens is Z2 dressuur. ooit gereden door Liseon Kamper en die zei dat er meer in zat dan Z dressuur.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 08:58

Danser zou ook een optie zijn. Ben zelf niet bang van iets tuig typisch. Weet alleen nog niets over hoe.hij daadwerkelijk fokt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:00

Ik zou eerder voor Vitens gaan dan.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:26

Danser heeft dit jaar 1 veulen laten zien in Hengelo (zijn echte eerste veulens worden pas 2013 verwacht)uit een klassieke, tuigpaard merrie en die werd wel merrie kampioen! Een zeer chique veulen met goede bewegingen en een heel mooi front. Echt een charmant dingetje.

Danser zelf galoppeerd en springt goed, zeker gezien het TP-paard bloed in zijn afstamming.

Ik zou dat best aandurven op deze merrie en je blijft toch Koss-vrij zoals je voorkeur is.
Meenemende hoe die Ahoy-nakomeling is.. Ik zie het wel zitten.
Met Vitens ben je niet koss-vrij.

De maat moet je afwachten, maar dat moet bij Chablis ook. Als je toch een Gelderse hengst wilt gebruiken, vind ik deze twee hele mooie opties.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:31

Oja Koss vrij was ook een vraag. :)