[KG] Wat voor kleur wordt ze nu? bont x bont

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:48

het zou me niks verbazen als pa helemaal niet bont is maar overdreven sabino
moeder is homozygoot voor bont

wat er dan voor veulens uitkomen kan van alles zijn
ze erven sowieso dan het bont van moeders maar hoe duidelijk kan natuurlijk verschillen
daarbij kunnen ze dan nog sabino erven van pa

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:51

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:54

Hengst zou misschien SB1 erbij hebben maar de patroon is overduidelijk tobiano en komt niet van Sabino.
Waarom: een zeer goede indicatie is dat Sabino wit verkleurd van onder (buik) naar boven (rug) en Tobiano net andersom.

Er is geen bewijs dat moeder homozygoot is voor bont, zij het Frame Overo of Tobiano. Zelf leun ik er naar dat zij een Tovero is (tobiano + Overo) en als ze van mij was zou ik haar ook testen op beiden.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:38

Bij Wageningen kun je een pakket nemen, ze testen dan alles, voor 75 euro incl. Op tobiano, vos gen entc etc.

Heb vrijdag haren van een bont hengst veulen ingezonden, ben erg benieuwd, of die homozygoot is. De theorie zegd, je hebt 2 bonte ouders nodig voor homozygoot, maar dat is nog geen wetenschap. Paarden kunnen onderhuids ook dragen. en iets anders dan de kleur die ze zichtbaar hebben :D
Maar verder heeft Peterina wat betreft kennis het meeste in huis is wel mij ervaring hier op bokt :D :(:)
Zelf weet ik het gewoon niet meer, dus testen is dan altijd beter toch? :+

DubbelFun

Re: [KG] Wat voor kleur wordt ze nu? bont x bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:38

Die theorie is al behoorlijk lang wetenschap hoor :D

en wat paarden 'onderhuids' dragen aan niet zichtbare genen is erg beperkt; vos op een zwart/bruin paard of zilver op een vos is waar ik zo 1-2-3 op kom. dus dat valt ook wel mee :D

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:14

'De mutatie die de Tobiano kleur veroorzaakt is tot op heden nog niet gevonden', ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:31

Tobiano is geen kleur maar een witpatroon, wit is geen kleur maar het ontbreken er van. En aangezien je tegenwoordig op Tobiano kunt testen is het genetisch dus 'gevonden' ook :D

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:55

Klopt, bont (tobiano) is geen kleur maar patroon. De Tobiano test is gebaseerd op een nauwgekoppelde DNA-marker.
De mutatie die de Tobiano veroorzaakt is tot op heden nog niet gevonden.
Mocht je daar wel wetenschappelijk ariekel of iets over weten graag, want ik ben me inmiddels aan het bijscholen over dit onderwerp ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:57

De DNA/eiwit marker is achterhaald (al 2 jaar op zijn minst) en de Tobiano test is nu gebaseerd op het DNA gene. Deze DNA test is beschikbaar in verschillende labo's wereldwijd.

Denk dat je leesmateriaal tot updating toe is. :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 22:04

Ik moet heel eerlijk bekennen.... ik snap er echt helemaal niks meer van hihi. Anyway, testen laten ivm mogelijk gevaar later. En ik was eigenlijk alleen maar benieuwd wat voor kleur mn nieuwe veulie heeft (heb haar niet zelf gefokt, maar gekocht vorige week namelijk).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:16

Kleur = vos
Maar mogelijkheid bestaat dat het een vos tobiano of een vos overo of een vos tovero is ... iaw een vos-bonte! :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 08:50

Kijk, deze taal snap ik wel haha! Ik laat haar eerst lekker opgroeien en, voordat ze een jaar of 3 is, laat ik dr testen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 21:46

Ik was even een paar dagen niet bij de weide geweest en kwam daar vanmiddag. Tot mijn schrik zie ik dat veulie helemaal aan het "afbladderen" is! Ik heb geprobeerd om het op foto vast te leggen, maar op de één of andere manier komt de kleur niet echt scherp in beeld.

Om toch een idee te geven en natuurlijk om te vragen, wat is dit nu voor kleur?? Als je ernaast staat lijkt het heel donkerbruin, bijna bij zwart af. Dat ze donkerder zou worden had ik wel verwacht, maar ZO donker dan weer niet :o

Afbeelding

Aan haar hals, benen en hoofd komt de nieuwe kleur tevoorschijn. Rug/buik/bil is nog oude vacht.
Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:22

Dat is heel normaal bij veulens, dat zal zo nog wel een paar seizoenen doorgaan :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 09:26

Dat begrijp ik wel, maar ik heb meerdere vosveulens zelf gefokt, die verkleurden ook wel een paar tinten, maar nooit 1 die zo donker als deze werd in de winter.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:14

Daarom is vos een van de leukste kleuren die je kan hebben ... zoveel verschillen op korte tijd en zoveel tinten mogelijk! :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:28

koffievos/levervos.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:33

Een bepaalde 'tint' beschrijving aan plakken is ontzettend moeilijk op deze leeftijd omdat ze toch nog zo veel veranderen.

Vlinder1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:14

Wat is het toch een knappe meid, ze word inderdaad wel heel donker leuk toverbal zullen we dan maar zeggen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 19:21

Dank je! Nou inderdaad, toverballetje. Misschien moet ik er een gok-topic van maken, rara wat wordt het nu hahaha!! Wel interessant in ieder geval dit.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:17

Even off-topic, Peterina, als er ooit een verkiezing komt voor bokker van wie je veel kan leren, dan stem ik op jou. Ik lees altijd met veel bewondering jouw reacties in 'kleuren' topics, wat weet jij veel!

Leuk veulen Leorah, en prachtige kleur ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:37

Dank U, ben er ook al meer dan 30 jaar ermee bezig, maar het is soms echt moeilijk om het verstaanbaar neer te pennen/tikken en de ontwikkelingen gaan zo snel op dit moment.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 11:04

Even een kleine update! De wintervacht gaat er nu af en ik heb weer een verrassing. Ze heeft overal witte haren tussen zitten en bij de flanken lijkt ze bijna helemaal wit te worden, dus zou ze dan zweetvos worden? Het donkere gaat er nu ook weer een beetje af.

Afbeelding

Afbeelding

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:18

zijn schimmels die vos worden geboren. Ze word geen zweetvos. Ze is gewoon vos geboren kan meer schimmel worden over de jaren, hoeft echter niet extreem te geschieden. Kan ook prima dat de vacht die nu zichtbaar word haar kleur is. Heb zelf een donkerbruine merrie die in de wintervacht donder lijkt, en in de zomervacht schimmel vooral bij de achter hand. gewoon witte haren in de vacht. Merrie is al jaren het zelfde, blijft gewoon zo ;) :D

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:23

Ik volg:-)