met je pony op het ijs...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:28

Michellette schreef:
Je weet echt niet wat je mist!!!!!!!! Dus komt de kans weer, jazeker dan gaan we!

Ieder z'n ding..
Met een slee erachter hangen lijkt het me alleen nog maar enger.

Begrijp me niet verkeerd..
Het is ieder zijn eigen verantwoordelijkheid,
dus ik zeg niet dat je onverantwoordelijk bent.

Maar als je ziet wat voor ongelukken er gebeuren..
Ik zou gewoon niet graag lezen dat er een slee door het ijs is gezakt met paard en al waarbij het paard
niet 'losgekoppeld' kon worden dus stierf aan onderkoeling..
Brrrr, krijg nu al de kriebels.

Maar je zal wel weten wat je doet.

LadyMadonna

Re: met je pony op het ijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:35

Kan het? Ja, als je paard op scherp staat.
Hier kwamen ze vroeger altijd met arrensleden over de graafstroom, was zoooo gaaf!
Maar niet voor "amateurs" :n

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:38

stef schreef:
Kan het? Ja, als je paard op scherp staat.
Hier kwamen ze vroeger altijd met arrensleden over de graafstroom, was zoooo gaaf!
Maar niet voor "amateurs" :n

Die mensen zullen ook wel weten waar ze mee bezig zijn idd..

Ik vind het ook echt prachtig om te zien hoor! Dat wel
http://www.youtube.com/watch?v=DEgg8MAmo44

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:41

Afgelopen winter zijn er ook veel kimono's paarden het ijs over het ijs gegaan naar de andere kant van de rivier.

Ik zou het nooit doen, echt nooit. Waaarom zou je zoveel risico willen nemen?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:41

Kan prima (met kalkoenen in) alleen zou ik het niet durven op natuurijs (of het moet ondergelopen weiland zijn). Maar waarom perse op ijs? Je kan beter sleeen op sneeuw :)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 12:00

bedankt voor de reacties, ben gewoon heel benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn!
persoonlijk zou ik inderdaad het risico niet nemen om op natuurijs op een diepe sloot te gaan maar een ondergelopen weiland komen we vaak genoeg tegen :)
de rede om met mijn pony op het ijs te willen is omdat het dan ontzettend leuk is om een (arre) slee achter de pony te spannen :j

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 12:01

en er dan mee over het ijs te mennen, natuurlijk wel met ijsschoenen O:)
moet er niet aan denken dat ze uitglijd....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:03

Ik zou met mijn pony het ijs echt niet opgaan, veel te link.
Ben je de foto's vergeten van de ijsmeester die vorig jaar met ijsmachine en al door het ijs heenging?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:09

tamary schreef:
Geen beslag, dus geen stiften en dus geen grip genoeg (denk bambi op het ijs). Daarnaast is het lastig inschatten of het ijs dat gewicht kan dragen (meestal vriest het niet streng genoeg en lang genoeg daarvoor). En als je pony's sloten als omheining hebben wil je ze niet leren uitbreken over het ijs.

Denk Bambi op het ijs _/-\o_

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:13

Horsesonice.nl

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:44

Met een arreslee kun je veel beter over sneeuw! Moet er wel minimaal 10cm liggen. Wij hebben een originele arreslee en die gebruiken we alleen op sneeuw.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:08

O ja, in de sneeuw is ook erg leuk, dus wat voorhanden is, daar maken we gebruik van. En ja, risico's en allerlei doemscenario's zijn er altijd te bedenken. Niet opzoeken en weten waar je mee bezig bent of wilt gaan doen, dan is het prima te doen en een echte belevenis!

hanmarlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:56

al de shetlanders van mijn vriendin waren er van de winter ook op geweest en dat zijn er een stuk of 70 ze heeft een soort van fokkerij maar ze was in de zomer vergeten een hel te spannen.
komt ze sochtends in de wei om bij te voeren zijn je pony's weg zijn ze naar de andere kant van een hele brede sloot gelopen waar andere paarden van haar stonden :')

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:03

Persoonlijk zou ik het niet doen. Veeel te gevaarlijk.

Misschien als een ijsbaan zich openstelt er voor en als mijn pony goede kalkoenen heeft zodat hij niet uitglijd maar eerder zou ik het echt niet doen, ben zelf altijd al bang dat t ijs breekt haha :+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:25

Filmpje kende ik al. Was ooit een keer op animal planet.
Maar tja, tuurlihk Kan het mis gaan. Maar dan zou je ook niwt,meer met cross enz moeten mee doen, want dat kan ook vreselijk mis gaan...

Het kan best. Maar dan heb je goede voorbereidingen nodig; kalkoenen en je moet natuurlijk zeker wetem dat,het ijs dik henoeg is. Ik zou het echt alleen doen als het echt dik ijs is!

Op het ijsselmeer werden/worden troiwens toch ook (men)wedstrijden met friezen enzo op het ijs gehouden?
Waarom zou het als het dik genoeg is dan niet met een shetje kunnen? :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:07

Als het ijs dik genoeg is (wat in Nederland niet snel het geval is) en je paard ijzers met punten heeft om grip te krijgen dan kan het wel. In het buitenland gebeurd het ook. Zonder beslag is het net Bambi op het ijs. Ik ging eens op de sloot schaatsen toen ik opeens mijn shet achter me aan zag komen het ijs op. Haar hoeven gingen alle kanten op, dus ik ben snel naar haar toe gegaan om haar terug te leiden de kant op :(:)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:57

ik zou het niet doen, als het behoorlijk dik ijs is kan het wel maar hij kan zo op een zwak punt stappen en plons! je kunt met een arreslee naturrlijk ook gewoon door de sneeuw :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:09

lisa_pluisje schreef:
tamary schreef:
Geen beslag, dus geen stiften en dus geen grip genoeg (denk bambi op het ijs). Daarnaast is het lastig inschatten of het ijs dat gewicht kan dragen (meestal vriest het niet streng genoeg en lang genoeg daarvoor). En als je pony's sloten als omheining hebben wil je ze niet leren uitbreken over het ijs.

Denk Bambi op het ijs _/-\o_

Met dat verschil dat een dier in een tekenfilm dat een been breekt absoluut niet dezelfde gevolgen heeft als een echt dier dat zijn been breekt.
Voor de goede orde: een tekenfilm is fictie, en een denkbaar slechte basis voor een mening, en al helemaal niet iets om vooral te gaan imiteren....:D

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:58

weer een paar goede racties bijgekomen, maar als je bang bent dat je pony zn benen breekt op het ijs, waarom beleer je hem dan niet eerst voor de wagen en daarna een keertje met kalkoenen eronder op zo'n buitenschaatsbaan van bijvoorbeeld een sportveld. wat ook een keer gebeurt was: de bospaadjes in het bos waren ondergesneeuwd, daarna platgelopen tot een soort ijs, toen ging het snachts heel even regenen. de volgende middag waren de paadjes net een soort kleine ijsbaantjes. Ben ik met mijn ponytje buitenritje gaan maken en raad eens? aangekomen in het bos gingen we op die baan stappen en daarna voorzichtig draven, wat doet die pony? die gaat glijden :+ (met ruitertje erop)
Dat was nog wel de leukste belevenis in de winter *D

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:59

alles is mogelijk, als je in plezier hebt en in stappen leert ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:07

wij hebben het hier paar winters terug gedaan.
Alleen dat water is maar maximaal 50 cm diep.
En we gingen met een tinker dus die overleefd 50 cm water wel.
Was erg gaaf.

Alleen op dieper water zal ik het echt niet doen mij te gevaarlijk en je vergeeft het jezelf nooi als het wel fout gaat.

Chokoxbrowny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:13

Mijn beste vriendin had begin dit jaar haar pony gekregen en zette hem in het weiland.. Na een lange tijd werd het al wat kouder en was eer een plasje water dat stilaan aan bevriezen was in het weitje...
Pony vond dat dus heel spannend en ging het eens testen...was net op zijn verjaardag.
Hij ging erop staan... Ging er terug af en bekeek het met rare oogjes..
Dan ging hij er terug opstaan.
Deze keer gaf hij er een kleine bok op..
Het arme ventje viel...
Zo hard dat eer een barst is zijn voorbeen zat..'

Nooit meer dat schattige gehinnik...
Nooit meer die grappige wiebelende oortjes..
Nooit meer die lieve blik..

Ik mis je poemba!!! ;(