[KG] 'Vrij van vosfactor'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Re: [KG] 'Vrij van vosfactor'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:42

Ik wil graag een vosveulentje... haha
Heb mijn merrie laten testen en die heeft het vos-gen en gedekt met een vos hengst dus 50/50 kans.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:51

Ik dacht dat voskleurigen ook wat eerder last hebben van een gevoelige huid/plekjes.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:43

Ik heb al heel wat vossen gehad maar ik heb bij de vossen niet meer last gehad van plekjes dan bij de niet vossen.

Ik vind een vos gewoon mooier. Een vos met mooie aftekeningen ziet er voor mij blijer uit. Als ze mooi glimmen krijgen vele zo'n mooie goud of koperglans en zie je de spieren mooi lopen.
Ik zal een zwarte of bruine niet laten staan hoor als het de best passende combi is op mijn merrie. Maar bij gelijke geschiktheid altijd een vos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:46

Ik heb zelf ook een vos en een aantal bijrijdpaarden (bruin, schimmel, zwart) maar heb ook niet gemerkt dat mijn eigen meer plekjes heeft dan 1 van de anderen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:33

vossen zijn wel gevoeliger voor pigmentverlies, dus kleine vlekjes met witte haren

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:34

Bo_Cassey schreef:
Neem een Dales Pony! Allemaal vosvrij *\o/*

Ook niet waar ... vos behoort tot de mogelijkheden. Hoofdzakelijk is, net als bij de Friezen, vos er zg 'uitgefokt' maar er zijn nog wel bloedlijnen waar het er in zit. Maar of een vos-gekleurd veulen geregistreert wordt is een andere vraag.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 23-09-12 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:37

Liselot schreef:
vossen zijn wel gevoeliger voor pigmentverlies, dus kleine vlekjes met witte haren

En deze opmerking ivm pigmentverlies is gebasseert op welke wetenschappelijk onderzoek?

Ik kan net zo goed zeggen bij zwarte of bruine krijgt je VEEL sneller kleine of grote witte vlekken bij de minst beschadiging.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:38

Peterina schreef:
Bo_Cassey schreef:
Neem een Dales Pony! Allemaal vosvrij *\o/*

Ook niet waar ... vos behoort tot de mogelijkheden. Hoofdzakelijk is, net als bij de Friezen, vos er zg 'uitgefokt' maar er zijn nog wel bloedlijnen waar het er in zit. Maar of een vos-gekleurd veulen geregistreert wordt is een andere vraag.

Dan vraag ik me toch af welke bloedlijnen dat zijn. Dales Ponies worden veel getest, met name om te kijken of ze 'bay' of 'seal brown' zijn. En ook op bijv. homozygoot/heterozygoot roan. Ze komen allemaal terug als EE.
Het is een klein wereldje (heb via i-net contact met de meeste fokkers), en ik weet eigenlijk wel zeker dat er geen vos veulens worden geboren. Ik heb het gevraagd op het Dales platform, en daar krijg ik dat ook te horen.
Maar als jij een bloedlijn weet, dan hoor ik het graag. Want dat zullen ze daar ook wel willen weten!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:39

amykimmie schreef:
ja, dat zie je wel eens bij hengsten staan in hengstenboeken of op websites.
Maar waarom?
Ik snap dat er geen vos mee door gegeven wordt, maar wat is er verkeerd aan vos?
Je ziet toch ook niet staan: vrij van schimmelfactor oid?

ik denk dat dat is omdat je bij een schimmel kunt zien dat er 'schimmelfactor' in zit :o

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:32

Ik heb weet van een vos Dale Pony die vol stamboek papieren had. Helaas is het wel een jaar of 40 geleden en in een andere land (over verschillende oceanen ;) ). Wij gingen toen kijken voor een kinderpony en wilden eigenlijk een Welsh maar toen kwam de fokker met deze Dale ... een ruintje van toen 6 jaar. Papieren waren Engels, afstamming weet ik echt niet meer. Waarom ik het zo goed herinnerd ... omdat die pony is gekocht en heeft nog zeker 20 jaar als 'kinderpony' gedient.

Maar het vos heeft er vroeger weldergelijk ingezetten. Hoogst waarschijnlijk is het, zoals met de merens en de friezen, eruit gefokt over de jaren.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:42

Peterina schreef:
Ik heb weet van een vos Dale Pony die vol stamboek papieren had. Helaas is het wel een jaar of 40 geleden en in een andere land (over verschillende oceanen ;) ). Wij gingen toen kijken voor een kinderpony en wilden eigenlijk een Welsh maar toen kwam de fokker met deze Dale ... een ruintje van toen 6 jaar. Papieren waren Engels, afstamming weet ik echt niet meer. Waarom ik het zo goed herinnerd ... omdat die pony is gekocht en heeft nog zeker 20 jaar als 'kinderpony' gedient.

Maar het vos heeft er vroeger weldergelijk ingezetten. Hoogst waarschijnlijk is het, zoals met de merens en de friezen, eruit gefokt over de jaren.

Ja natuurlijk, dat het er vroeger in zat vind ik niet vreemd. Ik heb het over nu. We zijn er toch wel zeker van dat ze allemaal EE zijn. Ik denk ook niet dat er een reden zou zijn om een vos Dales uit het stamboek te laten, omdat alle andere kleuren toegestaan zijn (bij Friezen is dat natuurlijk anders). Je zegt zelf ook dat 'jouw' vos volle papieren had. Sterker nog: als er nog ergens vos zou zitten, zou er waarschijnlijk speciaal mee gefokt worden. Voorpaginanieuws!

Over de afstamming: als die 40 jaar terug was heb je weinig opties.... En destijds waren er geen andere papieren dan Engelse. Weet je nog de naam, of in elk geval de Prefix? Halve of driekwart Dales worden wél in het stamboek bijgeschreven. Weet je zeker dat beide ouders 100 % Dales waren?

EDIT: heb je het over Amerika?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:13

Nee Australia. Pure bred Dale Pony met engels papieren. Was daar geboren uit een geimporteerde merrie die rechtstreeks vanuit UK kwam. Wat ik ervan kan herinneren is dat de merrie zwart was (gezien ... stond nog bij de fokker), dat de fokker een hele uitleg gaf over de ras en zijn kleur omdat beide ouders zwart waren en hij vos was maar dat de vader toch de vader was ( :D toen bestond DNA niet of enige genetisch kennis van kleur erfenis dus moesten wel op de woord van de fokker afgaan). Juist omdat hij vos was en Dale was is deze bij gebleven.
Helaas kan niets meer achterhalen van de geschreven woord ivm afstamming of stud naam.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:37

Tooske schreef:
Ik wil graag een vosveulentje... haha
Heb mijn merrie laten testen en die heeft het vos-gen en gedekt met een vos hengst dus 50/50 kans.

Waar en hoe heb jij je merrie kunnen laten testen op vos-gen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:57

Er zijn een aantal labo's die de DNA test op het Extension gen kunnen doen en daardoor uitslag geven of het paard wel of niet vos draagt.
Bij de meeste labo's is het een kwestie van haren trekken en opsturen.
Dit is een van die labo's: http://www.horsedna.co.uk/nexus.html

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:01

Peterina schreef:
Nee Australia. Pure bred Dale Pony met engels papieren. Was daar geboren uit een geimporteerde merrie die rechtstreeks vanuit UK kwam. Wat ik ervan kan herinneren is dat de merrie zwart was (gezien ... stond nog bij de fokker), dat de fokker een hele uitleg gaf over de ras en zijn kleur omdat beide ouders zwart waren en hij vos was maar dat de vader toch de vader was ( :D toen bestond DNA niet of enige genetisch kennis van kleur erfenis dus moesten wel op de woord van de fokker afgaan). Juist omdat hij vos was en Dale was is deze bij gebleven.
Helaas kan niets meer achterhalen van de geschreven woord ivm afstamming of stud naam.

Bedankt voor de info, zullen de Dalesfans interessant vinden!

Heb info van de secretaris van de DPS:
Vossen worden niet geaccepteerd voor inschrijving stamboek.
In 1986 is in Engeland ook een vos geboren uit zwarte ouders. Deze had ook vol papier, omdat hij als veulen foutief als bruin is ingeschreven. Dat moet bij die van jou dus ook gebeurd zijn. Ze kwamen erachter toen de eigenaar om een dek-goedkeuring kwam :) .

Als in de papieren chestnut als kleur opgegeven is kan dat dus niet kloppen.

Als ik jou een lijst van mogelijke moeders/studs stuur, denk je dan dat je wat herkent of is dat een verloren zaak?

Inmiddels zijn zo veel pony's getest, allemaal teruggekomen als EE, dat het vosgen wellicht verdwenen is nu. Terugkomend op mij uitspraak: allemaal vosvrij! maak ik er Bijna allemaal of allemaal vosvrij! van. Haha!
Het was eigenlijk een reactie op iemand die niet van vossen houdt. Je zit bij Dales nog steeds goed hoor! Kleine kans, grinn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:13

Het zal nu wel uitgefokt zijn denk ik ... na zoveel jaren gericht fokken op een kleur fok je de recessief vormen wel eruit.

Sorry maar na 40 jaar zou het alleen maar gokken zijn achter de naam. Op zich ook weinig zin want het was een ruin en later is de merrie met andere hengsten gedekt, dus waarschijnlijk was het louter toeval dat net die twee 'samen gekomen' zijn en een vos veulen hebben gegeven. Wie weet misschien uit dezelfde lijn als die van 1986, alhoewel die waar ik het over had rond de 1972 was.

:D Denk ook dat je redelijk safe bent met de uitspraak vos-vrij bij Dales, mits ze UK/European gefokt zijn. Zou het niet durven ivm Dales in andere landen (USA en Australia ... en dan alleen maar omdat het jaaaarrreeen recessief kan zijn om dan samen te komen).

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:28

Het is inderdaad een kwestie van smaak voor de verkoop. In de dressuur krijgt een zwarte soms wel meerdere punten, gewoon omdat hij zwart is. Dus vooral in de dressuurrichting is dit gewenst. Dus als je als dressuurfokker een vosse merrie hebt en je wil graag nog commercieel blijven, is het inderdaad wel goed om te weten of de gewilde hengst vosfactor vrij is. Een dressuurstal in België had eens een aanbod van veel zwarte paarden wat natuurlijk reacties uitlokte van vosliefhebbers. Voor de stal maakte de kleur niet uit, maar hun klanten vroegen naar zwarte paarden. En als verkoper ga je daar dan natuurlijk op inspelen.

Vosse merries waren vaak ook niet gewenst. Ze zeiden 'vos een steekje los' en als het dan een merrie was, dan was je helemaal klaar. Ik ben twee keer op zoek geweest naar een paard zonder een voorkeur te hebben in kleur. Het moest wel een merrie zijn. Toevallig werden het beide keren vosse merries met bles en witte benen.

Mijn tweede gekochte vosse merrie heeft dit jaar een hengstenveulen gekregen met een heterozygote donkerbruine hengst. Het veulen heeft ook een bles en aan dezelfde benen zo goed als dezelfde witte aftekening, maar hij is zwart(bruin). Puur naar de kleur gezien vinden de meesten hem gewoon mooier dan zijn mama. Ook die mensen, die niet echt iets met paarden hebben. Donker valt inderdaad gewoon in de smaak en laten de hengstenhouders daar nu net op inspelen. Je wilt toch graag dat ze voor jouw hengst kiezen? ;)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:46

Ik snap best dat mensen een voorkeur voor kleur hebben, en ik snap zeker dat fokkers daarop inspelen. Niks mis mee hoor. Ze moeten toch hun veulens verkocht krijgen en zolang de dieren goed verzorgd worden valt fokkers niets te verwijten.
Ik vind het wel raar hoor..... minder dressuurpunten voor vosjes..... Je wordt toch opgeleid om oefeningen te beoordelen?

Ik zou toch bijna uit protest direct een vos gaan kopen! :-)

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:55

Sommige juryleden zijn nu eenmaal niet echt objectief. In de LRV is er een meisje met een zwart paard en die moet bij wijze van spreken haar proef nog niet gereden te hebben om in de prijzen te vallen. Speciaal gekleurde paarden (zoals palomino, valk, bont) vallen dan echt uit de toon. Toch wil ik ooit met zo een gekleurd paard op wedstrijd gaan. :o Dat is het nadeel aan jurysport. Bij het springen valt er over de kleur niet te discussiëren. Gelukkig ben ik meer een spring- dan dressuurruiter. Ik zeg natuurlijk niet dat alle zwarte paarden het van de vosse paarden winnen in de dressuursport, maar een zwart paard meer punten geven, gebeurt wel hoor.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:13

Nu noem je wel iets ... de LRV! :n
Objectiviteit bij de juryleden is ver zoek ... vriendtjes poliek en drink-geld speelt daar altijd een rol.
En wat je zegt van de kleuren klopt helemaal!
Mijn zoon reed met onze palomino BWP en meermaals kwam zijn dressuurleraar hem feliciteren met zijn goed gereden proef ... 'en nu zit je in de prijzen' ... en wij hebben de andere in de reeks ook zien rijden! ... en wat bleek idd de donkere gekleurde zaten boven aan en de palo en vossen onderaan. De merrie en ruiter waren zeker M waardig maar kwamen niet uit L vanwege kleur en vriendtjes politiek. Hoeveel keren ik niet gehoord heb: ' cowboy paardjes horen hier niet thuis ' ... en dat werkt ook deprimerend op een jonge ruiter.
In het springen was het een heel andere verhaal ... daar zat ze altijd in de prijzen ... je kon er gewoon niet langs kijken.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:54

Ja, ik heb inderdaad het geval 'LRV' genoemd, omdat het hier wel vaak het geval bij is. Helaas.

Het is inderdaad deprimerend voor de ruiter en zeker voor een jonge ruiter, die graag ervaring wil opdoen. Over de bontjes zeggen ze dan dat het koeien zijn.

Als je met een anders gekleurd paard op wedstrijd wil gaan, is springen wel het meest eerlijke gedeelte. Als het paard daarvoor talent heeft valt er niet over te discussiëren. Ook al zie je dat het paard voor dressuur ook talent heeft, ze kraken je daar gewoon af. Als je met een paard dat 'uit de toon valt' komt, moet je echt respect afdwingen, maar als de jury niet meewerkt, is het helaas haast onmogelijk.

Mijn veulen zal qua kleur wel in de smaak vallen, maar ik hoop toch ooit eens een palo of valk halfzusje/broertje te fokken en uit te brengen op wedstrijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:52

Ik heb nog nooit problemen ervaren met mijn vos tussen de donker gekleurde dieren op de wedstrijden.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:16

@NatasjavE: Het zal niet overal zo zijn hoor, maar dit zijn mijn ervaringen op het gebied van kleuren binnen het LRV van België. Er zijn natuurlijk nog andere verenigingen/federaties, waarbij niet op kleur beoordeeld wordt (zo zou het moeten natuurlijk). Dus ik wil ook niet bedoelen dat alle vosse paarden problemen hebben op wedstrijd.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:48

Ik denk dat ik maar een opleiding tot jurylid moet volgen, wordt er nog eerlijk gejureerd ook! :-)
Pfff, nu ben ik geen dressuur-expert ofzo, maar ik kan prima zien of een paard ontspannen loopt, de achterbenen onderbrengt, al dan niet tegen de hand is, allemaal dingen die belangrijk zijn. Ik zie dan echt geen kleur, hoor..... :S

En opmerkingen als: cowboypaardjes horen hier niet thuis....
Wat belachelijk! Maak jezelf nuttig en beoordeel de uitvoering van de oefeningen, of blijf thuis om je te verlekkeren aan je eigen spiegelbeeld als je jezelf zo superieur vindt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:02

voyou schreef:
Waar en hoe heb jij je merrie kunnen laten testen op vos-gen?

Mijn merrie heb ik persoonlijk getest en vosgen rijk bevonden.
Zelf is ze bruin. En laten dekken door een donkerbruine hengst en vervolgens kwam er een vos uit.
Beetje jammer als je jaren met vos hebt gefokt. Speciaal een bruine gekocht om eens wat anders te fokken dan vos.
Krijg ik toch nog een vos.
Ik zou bij een volgende dekking dus zeker gaan voor een hengst zonder vosgen.