Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bo_Cassey schreef:Neem een Dales Pony! Allemaal vosvrij
Liselot schreef:vossen zijn wel gevoeliger voor pigmentverlies, dus kleine vlekjes met witte haren
Peterina schreef:Bo_Cassey schreef:Neem een Dales Pony! Allemaal vosvrij
Ook niet waar ... vos behoort tot de mogelijkheden. Hoofdzakelijk is, net als bij de Friezen, vos er zg 'uitgefokt' maar er zijn nog wel bloedlijnen waar het er in zit. Maar of een vos-gekleurd veulen geregistreert wordt is een andere vraag.
amykimmie schreef:ja, dat zie je wel eens bij hengsten staan in hengstenboeken of op websites.
Maar waarom?
Ik snap dat er geen vos mee door gegeven wordt, maar wat is er verkeerd aan vos?
Je ziet toch ook niet staan: vrij van schimmelfactor oid?
). Wij gingen toen kijken voor een kinderpony en wilden eigenlijk een Welsh maar toen kwam de fokker met deze Dale ... een ruintje van toen 6 jaar. Papieren waren Engels, afstamming weet ik echt niet meer. Waarom ik het zo goed herinnerd ... omdat die pony is gekocht en heeft nog zeker 20 jaar als 'kinderpony' gedient. Peterina schreef:Ik heb weet van een vos Dale Pony die vol stamboek papieren had. Helaas is het wel een jaar of 40 geleden en in een andere land (over verschillende oceanen). Wij gingen toen kijken voor een kinderpony en wilden eigenlijk een Welsh maar toen kwam de fokker met deze Dale ... een ruintje van toen 6 jaar. Papieren waren Engels, afstamming weet ik echt niet meer. Waarom ik het zo goed herinnerd ... omdat die pony is gekocht en heeft nog zeker 20 jaar als 'kinderpony' gedient.
Maar het vos heeft er vroeger weldergelijk ingezetten. Hoogst waarschijnlijk is het, zoals met de merens en de friezen, eruit gefokt over de jaren.
toen bestond DNA niet of enige genetisch kennis van kleur erfenis dus moesten wel op de woord van de fokker afgaan). Juist omdat hij vos was en Dale was is deze bij gebleven.Peterina schreef:Nee Australia. Pure bred Dale Pony met engels papieren. Was daar geboren uit een geimporteerde merrie die rechtstreeks vanuit UK kwam. Wat ik ervan kan herinneren is dat de merrie zwart was (gezien ... stond nog bij de fokker), dat de fokker een hele uitleg gaf over de ras en zijn kleur omdat beide ouders zwart waren en hij vos was maar dat de vader toch de vader was (toen bestond DNA niet of enige genetisch kennis van kleur erfenis dus moesten wel op de woord van de fokker afgaan). Juist omdat hij vos was en Dale was is deze bij gebleven.
Helaas kan niets meer achterhalen van de geschreven woord ivm afstamming of stud naam.
.
Denk ook dat je redelijk safe bent met de uitspraak vos-vrij bij Dales, mits ze UK/European gefokt zijn. Zou het niet durven ivm Dales in andere landen (USA en Australia ... en dan alleen maar omdat het jaaaarrreeen recessief kan zijn om dan samen te komen).
Dat is het nadeel aan jurysport. Bij het springen valt er over de kleur niet te discussiëren. Gelukkig ben ik meer een spring- dan dressuurruiter. Ik zeg natuurlijk niet dat alle zwarte paarden het van de vosse paarden winnen in de dressuursport, maar een zwart paard meer punten geven, gebeurt wel hoor.

voyou schreef:Waar en hoe heb jij je merrie kunnen laten testen op vos-gen?