Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ShannonJuul schreef:En daar zijn inmiddels toch ook genoeg van?
Lante schreef:ShannonJuul schreef:En daar zijn inmiddels toch ook genoeg van?
Er zijn nog veel meer slechte. Wel eens op de markt geweest? Aan het einde van de dag worden ze opgeladen voor de salami; als je dan toch wel genoegen neemt met minder; red dan één van deze paarden zou ik zeggen.
@Twist: Ik heb ook niks drachtig dit jaar, en mijn kwaliteitspaarden fok ik ook niet voor de verkoop (ik heb ze namelijk allemaal nog).
ShannonJuul schreef:En er gaan net zoveel paarden en pony's met papier mee de vrachtwagens in. Ik heb het niet per se over jou, maar ik zie genoeg fokkers die hun ''kwaliteit paarden'' aan de straatstenen niet kwijt raken, maar wel elk jaar hun merrie weer laten dekken. Er zijn overigens ook genoeg mensen die niets om papier geven. Daar ben ik 1 van.
Cassidy schreef:Ook als het veulen voor jezelf is: er zou zomaar een paard uit kunnen komen waar jij niet mee door een deur kunt. Dat je de merrie het gunt, is een ding. Dat je je realiseert dat er van alles mis kan gaan en je daardoor helemaal zonder paard kunt komen te staan een tweede. Maar je gaat geld investeren in een dier waar van jij niet weet of het qua karakter past, de maat krijgt die jij wilt, en verder gezond blijft zodat je er ooit op zult kunnen rijden. En reken je niet rijk. Het bedrag dat je kwijt bent voor de opfok van een dier, daar ga je van schrikken.
Voordat je je gaat orienteren voor hengsten, reken even door: wat kost het dier in de opfok (ga hem alsjeblieft inscharen, en niet thuis opvoeden met misschien een maatje erbij), verzekering en smid. Reken op ca. 150 Euro p/m voor 12 maanden x 3. Dan is er nog niets gebeurt, is er geen smid bij geweest, geen DA. De kosten van verzekering, eventueel beleren. Kijk even wat er op dit moment te koop is en wat de markt doet. Bedenk dat je vier jaar verder bent voordat je met het paard wat kunt doen (als het dan idd gezond blijft, de maat krijgt die je wilt en het character waar jij mee door een deur kunt). Je bent 23, wat zijn je plannen voor je toekomst? Woon je nog thuis, wil je op jezelf, trouwen, kinderen?
WolinLotte schreef:sarabande schreef:Heel simpel, zonder predicaten, sport en prok niet fokken
Moeilijk he lezen... Ik vraag niet om jouw mening.
sigrid1182 schreef:Als jij de klik hebt met je paard ne het karakter bij je past, zou dat voor mij een plus zijn om wel te fokken....ik zie nl heel veel van mn merrie terug in haar nafok. Zowel karakter als gedrag. Dus een veulen fokken, ipv kopen zou mijn voorkeur hebben als het betreffende paard kwa gedrag en karakter heel erg goed bij mij zou passen.
[knip]
Heb je foto van jou merrie?