Veulentje fokken? Waar beginnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:58

Niet alleen naar de slechten punten kijken van je merrie maar juist ook naar goede want ja het is zonde als die verloren gaan. Kwa type hengst zou ik persoonlijk nooit veel van de merrie afwijken dat kan heel mooi uitpakken maar ook heel slecht. Ach of je nou een veulen fokt of voor weinig koopt de kosten daarna blijven het zelfde. Het enige nadeel van een paard fokken is dat je nooit weet wat er presies uit komt en of het daar wel mee klikt. Maar dat kan achteraf met kopen ook het geval zijn en ja je eigen fok is wel heel bijzonder.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:59

Ja precies, er is evengoed een overschot aan veulens die uit goede sportfamilies komen. Als de fokkers in dit topic erzo op tegen zijn dat de ts een veulentje fokt voor eigen gebruik, waarom fokken jullie dan nog wel veulens voor de verkoop? Als de markt dan toch zo verzadigd is?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:01

ShannonJuul schreef:
En daar zijn inmiddels toch ook genoeg van?

Er zijn nog veel meer slechte. Wel eens op de markt geweest? Aan het einde van de dag worden ze opgeladen voor de salami; als je dan toch wel genoegen neemt met minder; red dan één van deze paarden zou ik zeggen.

@Twist: Ik heb ook niks drachtig dit jaar, en mijn kwaliteitspaarden fok ik ook niet voor de verkoop (ik heb ze namelijk allemaal nog ;) ).

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:11

Lante schreef:
ShannonJuul schreef:
En daar zijn inmiddels toch ook genoeg van?

Er zijn nog veel meer slechte. Wel eens op de markt geweest? Aan het einde van de dag worden ze opgeladen voor de salami; als je dan toch wel genoegen neemt met minder; red dan één van deze paarden zou ik zeggen.

@Twist: Ik heb ook niks drachtig dit jaar, en mijn kwaliteitspaarden fok ik ook niet voor de verkoop (ik heb ze namelijk allemaal nog ;) ).

En er gaan net zoveel paarden en pony's met papier mee de vrachtwagens in. Ik heb het niet per se over jou, maar ik zie genoeg fokkers die hun ''kwaliteit paarden'' aan de straatstenen niet kwijt raken, maar wel elk jaar hun merrie weer laten dekken. Er zijn overigens ook genoeg mensen die niets om papier geven. Daar ben ik 1 van.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:54

ShannonJuul schreef:
En er gaan net zoveel paarden en pony's met papier mee de vrachtwagens in. Ik heb het niet per se over jou, maar ik zie genoeg fokkers die hun ''kwaliteit paarden'' aan de straatstenen niet kwijt raken, maar wel elk jaar hun merrie weer laten dekken. Er zijn overigens ook genoeg mensen die niets om papier geven. Daar ben ik 1 van.

Je geeft niets om een papier, ok. Maar als ik een 3 of 4 jarige wil verkopen moet die wel helemaal goed op de foto's zijn en netjes aangereden en dan nog maak ik geen winst
Omdat ik wel om papieren geef, en selecteer op bewezen gezondheid en prestatie in de merriestam kan ik aan de vraag van de markt voldoen.
TS haar merrie en het veulen kunnen dat niet en niets garandeert dat iemand altijd zijn/haar paarden kan houden.
Dus om de vraag in de titel van dit topic te beantwoorden, waar beginnen?...... met een goede merrie uit een bewezen merriestam.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:03

Ook als het veulen voor jezelf is: er zou zomaar een paard uit kunnen komen waar jij niet mee door een deur kunt. Dat je de merrie het gunt, is een ding. Dat je je realiseert dat er van alles mis kan gaan en je daardoor helemaal zonder paard kunt komen te staan een tweede. Maar je gaat geld investeren in een dier waar van jij niet weet of het qua karakter past, de maat krijgt die jij wilt, en verder gezond blijft zodat je er ooit op zult kunnen rijden. En reken je niet rijk. Het bedrag dat je kwijt bent voor de opfok van een dier, daar ga je van schrikken.

Voordat je je gaat orienteren voor hengsten, reken even door: wat kost het dier in de opfok (ga hem alsjeblieft inscharen, en niet thuis opvoeden met misschien een maatje erbij), verzekering en smid. Reken op ca. 150 Euro p/m voor 12 maanden x 3. Dan is er nog niets gebeurt, is er geen smid bij geweest, geen DA. De kosten van verzekering, eventueel beleren. Kijk even wat er op dit moment te koop is en wat de markt doet. Bedenk dat je vier jaar verder bent voordat je met het paard wat kunt doen (als het dan idd gezond blijft, de maat krijgt die je wilt en het character waar jij mee door een deur kunt). Je bent 23, wat zijn je plannen voor je toekomst? Woon je nog thuis, wil je op jezelf, trouwen, kinderen?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 14:22

Cassidy schreef:
Ook als het veulen voor jezelf is: er zou zomaar een paard uit kunnen komen waar jij niet mee door een deur kunt. Dat je de merrie het gunt, is een ding. Dat je je realiseert dat er van alles mis kan gaan en je daardoor helemaal zonder paard kunt komen te staan een tweede. Maar je gaat geld investeren in een dier waar van jij niet weet of het qua karakter past, de maat krijgt die jij wilt, en verder gezond blijft zodat je er ooit op zult kunnen rijden. En reken je niet rijk. Het bedrag dat je kwijt bent voor de opfok van een dier, daar ga je van schrikken.

Voordat je je gaat orienteren voor hengsten, reken even door: wat kost het dier in de opfok (ga hem alsjeblieft inscharen, en niet thuis opvoeden met misschien een maatje erbij), verzekering en smid. Reken op ca. 150 Euro p/m voor 12 maanden x 3. Dan is er nog niets gebeurt, is er geen smid bij geweest, geen DA. De kosten van verzekering, eventueel beleren. Kijk even wat er op dit moment te koop is en wat de markt doet. Bedenk dat je vier jaar verder bent voordat je met het paard wat kunt doen (als het dan idd gezond blijft, de maat krijgt die je wilt en het character waar jij mee door een deur kunt). Je bent 23, wat zijn je plannen voor je toekomst? Woon je nog thuis, wil je op jezelf, trouwen, kinderen?

Waardevolle post Cassidy! Dankje! :j
Ik heb dit inderdaad voor mezelf bedacht en uitgedacht, grappig dat er over begint.. Dat er voor zoveel jaar niet mee gereden kan worden is vanzelfsprekend en dit heb ik ingecalculeert en zou qua timing juist mooi aansluiten, ook over hoe op te voeden, hoe op te leiden, etc. Het is niet iets van 'oh morgen wordt t kleine paard drie, we moeten m ophalen uit de opfok en wat gaan we er dan mee doen'.. Ik heb dit met mijn moeder besproken, over het te bewandelen pad het komende jaar met ons paard en wat waardevol vinden voor in de toekomst, zowel met het paard, als ons privé leven.
De kosten ben ik me ook van bewust en heb ik geen moeite mee. Ik heb inderdaad bedacht hoe ik mijn eventuele toekomstige paard zou willen laten opgroeien en ook hoe niet.. en heb van daaruit een bepaalde keuze gemaakt.
Ja, het brengt heel wat met zich mee, de risico's weet ik.. Wie weet breekt het veulen zijn nek op een leeftijd van 2, of blijkt het atactisch te zijn met een leeftijd van 3..
Waar ik het meest tegen aan loop zijn de ricio's voor de merrie, wat je zegt; het zou zomaar kunnen dat je opeens geen paard meer hebt.. Daarom is er ook nog niks besloten, we gaan er nog heeeeel lang over nadenken! :)
Maar je orienteren en kennis op doen kan geen kwaad, om van daaruit een keuze te kunnen maken.

Twist1991

Re: Veulentje fokken? Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:54

Ik kan alleen maar zeggen dat het lijkt alsof je er goed over nadenkt en weet wat de consequenties zijn. Ik denk dat je t.z.t. Een weloverwogen en verantwoordelijke beslissing kan maken :) succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:47

Dekking, dracht en bevalling zijn idd een risico voor de merrie. Dat je merrie naar een veulen hunkert op de momenten dat er wat kleins langskomt is niet meer dan normaal, doendie van mij ook (en een daarvan heeft waarschijnlijk meerdere veulens gehad). Je moet maar zo denken: dat interesse voor wat jongs is maar even in het jaar als ze idd erg klein zijn, en soms moet je als mens de beslissing maken wat goed voor je paard is en wat niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:01

Het mooiste van paarden houden is, de veulentjes die geboren worden en in de wei rond dartelen.

Maar ik zit in een ideale situatie.

Kan alles aan huis doen en er de hele dag van genieten.

Van dekking tot zolang het veulen bij mij blijft.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 00:01

Dat is ideaal Ariebren! Dat is absoluut genieten van al het kroost wat er dan loopt ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 00:17

Ik heb maar 1 advies, bij je hengstenkeuze, GEEN roan hengst nemen. Roan X Roan is 25% kans op niet levensvatbaar veulen. Verder sucses met je keuze.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 01:18

@Rina: Ik heb de onderzoeken hiernaar gelezen en ze zijn daar nog niet zeker van, het Belgische trekpaard met de kleur Roan worden ook namelijk met elkaar gekruist en hier is nog geen bewijs uitgekomen dat dit een niet levensvatbare combinatie zou kunnen zien. Of ik loop alweer achter wat betreft het nieuws hier over := .
Roan is met name in de westernwereld een geliefde en kostbare kleur omdat het een zeer moeilijk te fokken kleur is, ik weet dat ze vanuit die tak van sport erg thuis zijn in het fokken met Roankleurige paarden, althans dit heb ik me door mensen in de westernwereld laten vertellen :) .
De mijne is een volle Roan, omdat ze al de 5e in lijn is met deze kleur, ze heeft wel wat Rabicano-ribstrepen, maar schijn bedriegt, ze is een echte 8-) .
Desalniettemin, zou ik het risico niet nemen :D .. Trouwens.. Ik ken geen enkele Roankleurige-hengst die bij het KWPN goed gekeurd is!
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 23-09-12 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 01:25

ik weet niet waar de blessures lagen van je merrie, en wat je bedoelt met scheefheid van de hoeven. in hoeverre is dit allemaal en zit er ergens een erfelijkheidsfactor. zo ja niet fokken.
zo niet zou ik kijken wat voor hengst je wil spring dresuur of maakt het niet uit recreatie dus beide. dat is iets makkelijker zoeken.
verder zou ik dan gaan kijken wat vind jij mooi en dan vervolgens enkele hengsten uitzoeken en daar op kijken wat het jou merrie zou verbeteren.
en geen papieren wat maakt het uit. er zijn er veel en de meeste die rijden zonder papieren. papier is leuk voor de fok later maar meer ook niet.

en op dit moment verkoopt met of zonder papier enorm slecht. en zal de komende jaren ook nog wel zo blijven.
en zouden we allemaal stoppen met fokken waar komt dat paardenvlees dan vandaan? sorry offtopic maar wel waar

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 01:43

WolinLotte schreef:
sarabande schreef:
Heel simpel, zonder predicaten, sport en prok niet fokken

Moeilijk he lezen 8-) ... Ik vraag niet om jouw mening.

Mischien de volgende keer eenntopic openen waarin je even meld wie wel en wie niet mogen reageren. Maakt het iets duidelijker.

Ongelijke voeten zijn erfelijk en geven zeer grote risico's op blessures.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 06:43

Leuk als je veulen fokt....Ls ik naar sarabande had moeten luisteren had ik ook nooit mogen fokken.....

Had ik mn 3 jar prok merrie ook niet op stal gehad!

Als je voor jezelf een veulen fokt zou ik juist wel doen.

Als jij de klik hebt met je paard ne het karakter bij je past, zou dat voor mij een plus zijn om wel te fokken....ik zie nl heel veel van mn merrie terug in haar nafok. Zowel karakter als gedrag. Dus een veulen fokken, ipv kopen zou mijn voorkeur hebben als het betreffende paard kwa gedrag en karakter heel erg goed bij mij zou passen.

Ik vraag me wel af in welke mate het paard ongelijke voeten heeft...en in welke mate haar blessure hier aan kan worden toe geschreven....

Ik zou de merrie wel laten rongtenen....
En liefst een rongt onderzoek waar zij voldoet aan eisen sportpaard.

Prok is ook mooi zonder ocd op kogels uiteraard. Want die zijn er ook.

Ongelijke voorvoeten zie je ook vaak bij paarden in vierkantsmodel, lang voorbeen korte hals.....veel drs paarden hebben en fokken dat type.

Heb je foto van jou merrie?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 08:57

Beste Lotte,
Ik snap wel dat je een veulen wilt van Wolin. Ik heb dit jaar ook voor het eerst een veulen gefok dat in principe blijft. Tegen de bevallingsdatum kreeg ik spijt. Wat als ze het niet zou overleven. Daar denk je goed over na, maar als het moment dichterbij komt en er helaas verhalen van merries die overlijden voorbij komen dan twijfel je wel, tenminste ik wel. Ook kan je niet voorzien hoe je financiële toekomst eruit gaat zien. Als de regering de werkende mensen nog meer laat betalen, dan kan het zijn dat je het financieel niet meer op kan brengen.

Ik "kan" je nog uit de sgwHK. Daar zijn 2 dingen me van bij gebleven.
Je bent helemaal gek van je paard en de imo chronische been/hoef problemen van je paard.
Wat betreft het eerste, vergeef je jezelf als zij en misschien wel allebei overlijden tijdens de bevalling? Ik dacht dat ik dat wel kon, maar achteraf denk ik dat ik veel wroeging zou hebben.
Wat betreft het tweede, wil je het risico nemen op een veulen met dezelfde been/hoef problemen als Wolin. Je had destijds wel de intentie om de sport in te gaan en dan voor sgw te kiezen. Helaas is dat niet mogelijk geweest. Ik zou vooral haar been/hoef problemen heel zwaar laten mee wegen. Mocht je der toch willen dekken, ik weet 1 springhengst die nog wel eens ongelijke voeten vererft, dat wil ik tzt best doorgeven als je een keuze hebt gemaakt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:07

Tsjah, ik zie dat je 23 bent. Je kan nu dus bedenken dat je het veulen aan wilt houden. Woon je al op jezelf? Zo nee, dan is de kans groot dat als je dat gaat doen, je geen, of maar 1 paard aan kan houden. Denk je daar ook over na? En een papierloos dier met wellicht doorgefokte beengebreken komt waarschijnlijk in de handel en uiteindelijk op je bord terecht

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:15

Papierloos zal het veulen niet worden, TS geeft in een andere post aan dat ze voor goedgekeurde hengst zal gaan en merrie heeft in ieder geval vb.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:23

Owjah dat is waar ;-) Maar goed, zou sowieso de merrie goed na laten kijken of ze haar problemen niet gaat doorfokken. Zonde van het geld, de energie en voor het veulen zelf

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:50

Ik zie hier boven Wolin staan. Is het deze merrie? (al klopt de kleur niet)
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/209695

Weet je zeker dat het roan is en niet gewoon een stekelharige bruine? Er zit Farn in de moederlijn en daar ken ik wel meer stekelharigen van namelijk.

Ik vind Variant x Gregor wel een leuke combi en de merrie ook niet lelijk ( wel erg dik).
Ik zou daarmee in de Gelderse richting denken zoals bijv. Chablis.

Enkel de ongelijke voeten vind ik wel echt een probleem. Ik zou daar zelf niet mee willen fokken en heb ook goed naar de voeten van de hengsten gekeken waar ik mee heb gefokt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-09-12 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:53

sigrid1182 schreef:
Als jij de klik hebt met je paard ne het karakter bij je past, zou dat voor mij een plus zijn om wel te fokken....ik zie nl heel veel van mn merrie terug in haar nafok. Zowel karakter als gedrag. Dus een veulen fokken, ipv kopen zou mijn voorkeur hebben als het betreffende paard kwa gedrag en karakter heel erg goed bij mij zou passen.

[knip]

Heb je foto van jou merrie?

Als je het topic en vooral de openingspost GOED had doorgelezen zou je zien dat er foto's staan :D

De vraag qua gedrag dat je zo bij de nafok van je merrie ziet: in hoeverre is dat aangeleerd, en hoeverre is dat genetisch bepaald/character? Een veulen loopt als het goed is een aantal maanden naast die merrie en kan en gaat heel veel afkijken.
Ik zie juist in de nafok van mijn beide merries heel weinig van de moeder terug. Dus als je een veulen fokt in de hoop op een copietje mama, dan kon je nog weleens bedrogen uitkomen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:02

Wat jammer weer dat mensen zo nodig hun mening moeten proberen op te leggen over wat een goede 'fokmerrie' of een goed paard is.
Stamboekpapieren zijn alleen leuk als je de ambitie hebt een paard te verkopen, omdat men er dan doorgaans ietsje meer voor wil betalen. Maar of je eigen rijpaard wel/niet stamboekpapieren heeft, daar merk je verder niks van hoor. :+
En niet iedereen zoekt hetzelfde in een paard.

TS, ik heb een tijdje geleden met dezelfde bedenkingen gezeten als jij.
Ik wilde graag een veulen van mijn eigen geliefde merrie. Dat wilde ik al van toen ik haar kocht, ruim 10 jaar geleden.
Maar ik heb mij altijd laten weerhouden, door de meningen van anderen dat het geen goed idee zou zijn. Ze is zelf al een kruising (QH-volbloed) en bijgevolg zogenaamd niet interessant om mee te fokken.
Ze zou erfelijk belast zijn (zomereczeem) en ze heeft doorheen de jaren niet zoveel geluk gehad met haar gezondheid, waardoor het ook de vraag werd of ze het überhaupt wel zou aankunnen.
Ondertussen werd mijn paard natuurlijk ook ouder en ik heb wel eens een jong paard gekocht, in de hoop daar een nieuw rijpaard in te vinden. Maar dat werd het toch ook niet. Ik had daar niet dezelfde band mee als met mijn merrie.
Uiteindelijk had ik dan vorig jaar toch besloten om het te wagen.
Het was een beetje nu of nooit omdat mijn merrie al 14 was en nog nooit een veulen had gehad.

Ik heb toen eerst ook gevraagd aan enkele DA's hoe ze daar tegenover zouden staan. En de meningen waren verdeeld.
Paard haar eigen DA, vond dat ik het best kon wagen. Ze mag dan wel papierloos zijn, maar zit verder best netjes in elkaar en haar kakakter ligt mij heel goed. En zij meende ook dat het fysiek best nog zou kunnen voor mijn paard.
Paardlief haar fysio (ook DA) zag het dan weer minder zitten en voorzag mogelijk problemen en raadde
het daarom af.
Na lang nadenken heb ik dan toch besloten om ervoor te gaan.

Mijn DA is dan nogmaals haar gezondheid komen checken en heeft een CEM-test gedaan. (= was noodzakelijk ivm natuurlijke dekking)
En ik ben meteen hengsten gaan kijken.
Aangezien mijn paard al een kruising was, ben ik niet gebonden aan een stamboek en ben ik helemaal los gegaan met de hengstenkeuze. :+ En uiteindelijk was de keuze gevallen op een jonge smoky black Lusitano-hengst.
Ik zou je wel aanraden om zeker de hengsten die je serieus overweegt eens in het echt (kritisch) te gaan bekijken. Of hij voldoet op de vlakken die voor jou belangrijk zijn, bouw en type, beweging maar ook bijvoorbeeld speciale wensen die voor iedereen persoonlijk kunnen verschillen. ;)
Ik was aanvankelijk ook overtuigd van een andere hengst, maar toen ik die in levende lijve ging bekijken leek het mij opeens niet meer zo'n goede match voor mijn merrie. En heb ik uiteindelijk toch voor een ander type hengst gekozen. (Wel van dezelfde eigenaar.)

Dan heb ik afspraken gemaakt met de hengstenhouder. En omdat het om een natuurlijk dekking ging, zou mijn paard een tijd bij de hengstenhouder verblijven. Ik heb haar enkele weken nadien met een transportbedrijf erheen gestuurd.
Mijn paard werd bij de hengstenhouder gescand bij het vermoeden van hengstigheid en als dat bevestigd werd ook gedekt. Nadien werd ze opnieuw gescand om na te gaan of het ei ook echt weg was. 3 weken later werd ze dan opnieuw gescand om de dracht te bevestigen. Ik heb mijn paard ook bij de hengstenhouder laten staan tot er nog een scan gedaan werd op 40 dagen, die de dracht nogmaals bevestigde. (Voor 40 dagen kunnen ze namelijk het vruchtje nog makkelijk verliezen.) En toen dat positief was, heb ik haar pas weer naar huis laten komen.
Als je via KI dekt, zal dat natuurlijk anders verlopen. Dat zul je dan moeten bespreken met degenen die het sperma verdelen van de hengst van jouw keuze. Jouw merrie zou dan bijvoorbeeld naar een KI-station moeten of je eigen DA komt de merrie aan huis scannen en insemineren. (Lees dan wel goed de voorwaarden. Want niet elke merrie is van de eerste keer drachtig (de mijne ook niet) en het kan dan behoorlijk in de papieren gaan lopen als je per dosis zou moeten betalen, meerdere DA-bezoeken of extra vruchtbaarheidsbehandelingen nodig hebt, of als je merrie langere tijd op een KI-station staat. etc...)

De dracht van mijn merrie is daarna vlekkeloos verlopen.
Als het goed is zijn de enige dingen waar je rekening mee heb moeten houden,de extra rhino-entingen en het feit dat je merrie meer/beter voer nodig heeft.
Mijn merrie zat bijvoorbeeld op 6 maanden dracht al met een eiwit-tekort (bevestigd dmv bloedonderzoek en zichtbaar omdat de spieren in de bovenlijn begonnen weg te vallen) Dus daar moet je dan wel tegenaan voeren.
Ook moet je er rekening mee houden dat je merrie tijdens de dracht van karakter kan veranderen. Die van mij werd super-chagerijnig (was vanaf een maand of 6 ook niet meer te rijden.) En ze deed ook heel boos tegen andere paarden. Ze wilde dus vooral met rust gelaten worden. Maar ivm kudde-indeling op de weide misschien toch ook iets om rekening mee te houden? Mijn merrie wilde absoluut geen ruinen of hengsten in de buurt.

Tegen de bevallingsdatum is mijn merrie dan vanuit haar gewone box naar een ruimere stal verhuisd zodat ze genoeg ruimte zou hebben om te bevallen. En ik heb haar een geboortemelder aangedaan. (geleend van staleigenaresse, maar als je zoiets moet huren, moet je dat ook meerekenen. Dat wordt doorgaans per dag verhuurd.)
En op 354 dagen is ze dan bevallen van een super gaaf valk hengstenveulentje.
Waar ik helemaal gek op ben!
De merrie zelf was een beetje gescheurd en bont en blauw vanachter. (waarschijnlijk erg snel en rechtstaand bevallen want het alarm is ook niet af gegaan.) Maar dat was snel genezen.
En ze is helemaal gek op haar zoon. Zo leuk ook om haar als mama te zien. <3

Mijn idee dat ik met een kind van mijn merrie automatisch een diepere band zou hebben dan met elk ander aangekocht jong paard, is trouwens ook wel bevestigd. Ik zou hem niet meer willen en kunnen missen.
En de hele dracht leef je er naar toe en het is gewoon erg speciaal. :j
Ik heb er absoluut geen spijt van. Hij is ook super goed gelukt. Er zit heel veel van papa in, maar toch zie ik er ook mijn merrie in terug.

En om misschien het economische aspect ook maar te ontkrachten.
Er is ook behoorlijk wat interesse in mijn papierloze half barokke veulentje, zelfs vanuit het buitenland. _O- (Niet dat hij verkocht zal worden want voor mij is hij onbetaalbaar.)
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 23-09-12 10:09, in het totaal 2 keer bewerkt

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:07

Oke, er zijn mensen dei gewoon niet snappen dat je lekkker een veulentje uit je eigen paardje wilt, dat jij dan zelf kan inrijden enzovoorts.( of dat niet enes) En je merrie er ook plezier van heeft.Irritante msnen zijn dat.Maar die zijn er gewoon.Ik zou opzoek gaan naar een goede hengst, die niet zo opfokkerig is.En het beste voor je merrie kiezen! :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:13

Ik ga verder niet in op of het nu wel of niet verstandig is. Lijkt me de keuze van de TS. Ik zie héél veel papierloze beestjes voorbij komen, en de eigenaren zijn nét zo blij met hun paarden dan ik met mijn paarden ben..

TS: Je kan evt ook een hengstenhouder uit je buurt bellen of die eens wil komen kijken. Zij kunnen dan beoordelen wat voor jou merrie geschikt is. Natuurlijk kijken zij ook een beetje naar wat ze zelf willen verkopen.
Wanneer je je keuze hebt gemaakt, laat je je merrie scannen op hengstigheid. Wellicht weet je zelf ongeveer wanneer ze hengstig is? Als ze dat is laat je de da komen en wanneer deze het eitje rijp vind, wordt de merrie geinsimineerd. Je da kan dit doen, of de hengstenhouder. Je kan de dichtstbijzijnde hengstenhouder gewoon bellen, voor 9 uur 's ochtends, en dan komt die je merrie insimineren, ook wanneer de hengst niet van hun is.
2 dagen later checkt de da of het eitje weg is. Is dat niet het geval moet de HH weer komen insimineren. En 2 dagen later weer scannen. Is het eitje weg, dan laat je op 18 dagen scannen of er een vruchtje zit. Wanneer dat niet het geval is, begint het verhaal weer overnieuw. Is dit wel zo, dan laat je op 6 weken weer scannen en evt op 3 maand nogmaals. Onze veearts heeft een 'scanpakket'. Dan betaal je 1 bedrag, ongeacht hoe vaak ze gescant moet worden. Nu kan dat nadelig zijn, wanneer ze de eerste keer drachtig is.. Maar mocht je vaak moeten kan dat wel uit..
Je moet zodra je merrie drachtig is, de gegevens van de merrie bij de HH achterlaten. Wanneer het veulen dan geboren is (en jij de rekening van de hengst hebt betaald) geef je dit door. Na een aantal weken laat je het veulen chippen en krijg je een paspoortje erbij.

Na ca 5 maanden moet het veulen bij de moeder weg. Je kan er voor kiezen om het in de opfok te laten opgroeien (ik zie hier staan dat dat ca 150,- per maand kost? Wij bieden professionele opfok voor €90,- per maand..).

Verdiep je even goed in wat te doen ook na de geboorte (ontwormen, chippen enten etc). Paspoortje kost ook geld.

Je bent je bewust wat er mis kan gaan. Natuurlijk brengt het risico's mee, maar dat is met elk paard zo. Ik heb ook wel eens een compleet ggk paard gezien, klinisch en rontg, welke de dag erna een peesblessure opliep oid..

Meningen zijn altijd verdeeld, maar uiteindelijk is het jóu merrie en jij maakt de keuze. Mensen welke in dit topic roepen: Niet doen ivm papier, hoeven het veulen niet te kopen.. ;)
Ongelijke voeten is idd wel een punt.. Hoewel ik ook wel eens héle goede merrie's veulens met ongelijke voeten zie brengen....

Veel succes!