Mijn haflinger inrijden, op welke leeftijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke leeftijd moet je paard ingereden worden?

Op haar derde jaar
35 (29%)
Op haar vierde jaar
62 (52%)
Op haar vijfde jaar
11 (9%)
Op haar zesde jaar
5 (4%)
Anders (reactie)
6 (5%)

Totaal aantal stemmen: 119

Higoma145

Re: Mijn haflinger inrijden, op welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:00

mijn paarden zijn nu 2,5 en ik ben nu af en toe bezig met wat grondwerk, beetje aan de longe en met mijn ruin loop ik aan de lange lijnen heb dat 2 keer gedaan met hem en hij vind het ontzettend leuk! beetje sturen en lopen door de binnenbak en kennis maken met een volte of van hand veranderen... nu hebben beide paardjes even rust (voor zover je het rust kan noemen, want echt heel veel deden we al niet echt, beetje grondwerk en lange lijnen verder veel poetsen enz :D ) want ik zit op dit moment met gescheurde enkelbanden, maar wanneer ik weer wat kan gaan we weer rustig verder.

wanneer mijn paarden er klaar voor zijn ga ik er pas op, dus lichamelijk goed uitgegroeid en het mentaal aan kunnen, zowie zo is dat voor mij niet op 3 jarige leeftijd want ik wil gewoon dat eerst de ruggen werfels goed gesloten zijn en als we nu rustig aan doen hoop ik dat mijn paarden op zn minst tot hun 30e mee gaan :j

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:07

Haflingers zijn laatrijpe paarden. Niet te vroeg erop gaan dus. Het is niet verstandig om een tweejarige te longeren. Een paard moet in de jonge jaren leren om een halster te dragen, netjes mee te lopen, overal aangeraakt te worden, voetjes te geven en te wennen aan omgeving , waaronder verkeer en gedoe om zich heen. Een stuk desensibilisatie. . Een jong paard in het tuig beleren kan vanaf 3 jaar heel voed. Het sterkt de spieren. Het leert concentreren en gehoorzaamheid in nieuwe situaties. Daarnaast blijft altijd vrij contact met soortgenoten van belang. Een Haf op 5 jarige leeftijd inrijden en onder het zadel licht aan het werk zetten is mooi op tijd.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:15

ik denk dat ieder zo zijn mening heeft over een 2 jarige longeren, maar ik denk dat de mate erg belangrijk is, als mijn paard de stal uit stuiterd en ontzettend gek doet en allerlei capriolen uithaalt tijdens het halfuurtje dat hij in het speelbakje mag staan, en ik het gecontroleerd kan houden door hem af en toe te longeren en hij veel beter in zijn vel zit en gelukkig rustiger is en niet meer zo debiel doet (hebben al eens wat gebroken gehad dus dat willen we graag voorkomen) vind ik het zo best kan. en het ene paard is nou eenmaal sneller rijp dan het andere en mijn ruin was al duidelijk aan de longe toe

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:19

ik begin met mijn haflingers met 3 jaar longeren.
en ong 3,5 stap ik er op.

en dan 2 keer per week ongeveer 15-20 minuten rijden.
en dan volgende voorjaar gaan ze harder aan t werk

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:23

Voor de een of andere vreemde reden heeft iemand ooit bepaald dat je vanaf 3 jaar een paard kan inrijden. Een slimbo heeft toen geroepen dat dit bij Ijslanders niet kon en pas vanaf 5 jaar. Dit geld eigenlijk voor alle paarden, zijn pas echt volgroeid vanaf hun 5e en is het dus het beste om ze dan pas in te rijden. Al ben ik wel van mening dat je al eerder kunt beginnen met longeren (dan het 5e leerjaar) en bijv. met een ouder paard verkeersmak maken.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:24

Ik denk ook dat het per paard verschillend is, sommige paarden/pony's zijn al mooi uit gegroeid op hun 3de jaar maar er zijn ook paarden die er wat langer over doen om uit te groeien.
Ik denk dat het dus van Haflinger tot Haflinger verschilt.

Ik verbaas me er wel over dat toch nog 3% stemt om je Haflinger pas met 6 jaar in te rijden... wat is daar de reden voor?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:31

Pien28 schreef:
Er is niet één waarheid.

De link hieronder vind ik zelf heel nuttig om je mening te vormen.
[RT-D] ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Dit artikel houd ik ook aan, ik ben momenteel bezig met een shet van 3 en een half jaar, maar daar komt pas met 5 een sulky achter te hangen, en met 6 pas intensief werk in de bak.
Nu houd ik het bij wandelen, fietsen, droogmennen (dus gewoon mennen maar dan loop ik er achter) en mischien heel af en toe iets doen wat op longeren lijkt, maar heel kort. Rondjes lopen is erg belastend voor zulke jonge dieren.

GrazzieIndi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:49

Mijn Halfe Haflinger is ingereden en de rug is voldoende uitgegroeid zegmaar en is nu ongeveer een jaartje onder het zadel :) /3