pre andalusier x nrps champagne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:39

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 00:13

caj2008 schreef:
Over dat hete heb ik ook over na gedacht. Het karakter van de hengst is erg koel. Mijn merrie is ook niet heel erg gevoelig.

Persoonlijk vind ik mijn merrie niet heel barok. Ze is niet heel kort in de rug zoals je meestal ziet bij andalusiers.

Als je zou kijken naar de bouw dan kan je wel zeggen dat dat elkaar wel aanvult zoals het iele van de hengst en het wat ronder van de merrie.

Ik vind je merrie zeker wel barok, van de foto's in je profiel iig wel. Heb je betere foto's?

Bedenk wel dat het gebruiksdoel voor de PRE/arabische kruisingen daar iets heel anders is dan wat jij op het oog hebt. Ze zoeken daar vooral heel snelle, wendbare paarden, een kort paard met kortere gangen wend veel sneller dan een langer paard met ruime gangen. Daarnaast is heet en fel juist prettig, maakt ze bewerkbaarder en dus sneller wendbaarder.
Voor jouw gebruiksdoel is dat allemaal niet van toepassing.
Wbt karakter; dat kan goed uitpakken maar bedenk wel dat kruisingen met arabieren vaak een stuk feller en riller zijn dan de ouderdieren. (zoek maar topic's over karakter en vooroordelen over de arabier)
En dan nog even de stokmaat, hoe groot wil je fokken? Denk niet dat je merrie erg groot is en er zijn ook niet veel arabieren boven 1,55m.

caj2008

Re: pre andalusier x nrps champagne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 15:35

Mijn merrie is inderdaad niet heel groot ongeveer 1,60 De hengst is ook niet heel groot.
Het doel is dus meer om een mooie een D E sportpony te fokken.

Hier staan meer foto's

http://www.mijnalbum.nl/Album=QJNW7SE6

Als ik mijn merrie kruis met kharamel dan denk ik niet dat het paard/pony veel lager word in de rug.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:36

Ik zou nu niet meer dekken, dat wordt een erg laat veulen.
Verder ben ik niet weg van kruisingen, ik zou het bij een PRE hengst houden.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 15:38

Als ik de staatsloterij had gewonnen dan had ik de beste de mooiste PRE uitgekozen die er maar was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:12

caj2008 schreef:
Mijn merrie is inderdaad niet heel groot ongeveer 1,60 De hengst is ook niet heel groot.
Het doel is dus meer om een mooie een D E sportpony te fokken.

En wat wil je daar dan mee? Verkopen? Zelf houden?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:08

lianne125 schreef:
een arabier staat niet bekend om zijn ruime gangen. een PRE ook niet bepaald. Arabieren laten in mijn ogen ook te weinig buiging in het spronggewricht zien, met name in de galop en gaan daarbij vaak ook nog wijd. Plus dat je ook nog de kans heb dat hij het hete van een arabier meekrijgt en het hectische van de PRE, niet echt gunstig.

Niet?
dan zou je even wat beter naar de de Arabische volbloeden moeten kijken ;)
Een goede AV hoort juist een goede mooie soepele krachtige ruime draf te laten zien.
De galop krachtig.

Dat wijd gaan hoef nog geen eens aan het ras te liggen, maar aan de training.
Want de dingen die jij beschrijft hebben te maken aan een slechte basis in training en zijn niet ras gebonden:)

Zijn karakter is zacht en werk willig.

Dat hete hebben Arabische volboeden niet, en als ze een druk momentje hebben (net als andere paarden)zijn ze er zo weer uit te krijgen

Sorry,dit zijn weer van die vooroordelen waar mensen niks aan. hebben

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:57

Citaat:
Een goede AV hoort juist een goede mooie soepele krachtige ruime draf te laten zien.
De galop krachtig.

Helemaal mee eens , heb een arabier op stalling staan met echt super gangen met zoveel balans en super karakter , wij fokken momenteel niet maar als ik een goede PRE merrie zou hebben gehad had ik niet lang moeten denken :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:19

Mij lijkt juist de kruising PRE x Arabier best gaaf *D

Je hebt overgins ook Spaanse arabieren.
Dit zijn gewoon 100% Arabische volbloeden maar dan wat ronder en barokker gefokt met meer knie actie :)

Mijn vorige AV Barcelano was een spanjaard, waanzinnige arabieren met een zeer fijn karakter.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:43

Ik kan even niet quoten, maar ik fok zelf voor het nrps en zie dus ook zat av voorbij komen. Dus dat ik er niets vanaf weet is niet helemaal waar. En wat jij sierlijk en krachtig noemt, noem ik een zweverige steekdraf. Ook de krachtige galop wordt veelal de grond in gesprongen met een hoog kruis. Voor het nrps heb ik arabisch bloed nodig, maar voor de gangen moeten we het ergens anders zoeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:49

Dan heb je het over nrps'ers en niet over AV.
Maar goed, ik zou de kruising ook niet doen, tenminste niet als je een leuk sportpaard wilt fokken voor de verkoop. Als je wat leuks voor jezelf wilt is het een heel ander verhaal natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:02

Ik heb zelf een 4-jaarse hengst die pas eind augustus geboren is. Dus merrie waarschijnlijk ook gedekt in september. Ik geef je de eerlijke raad, niet doen. Het is een heerlijk dier dat ik hier heb staan, echt waar, maar het heeft een flink deel nadelen. Al helemaal als je veulen dan ook nog eens een laatbloeier blijkt te zijn.

Wil je mee naar keuringen, zit je paard met 6 maanden achterstand in leeftijd. Wil je inrijden rond zijn 3e of 4e verjaardag zit je gelijk al in het najaar, anders heb je nog het hele voorjaar en zomer. Wil je meedoen met de proeven van de 4-jarigen en dergelijke? Zit je alweer met een paardje wat in leeftijd flink achter zit.
Waar ht seizoen begint op 80xm en die paarden allemaal net 4 zijn is de jouwe dan pas 3,5. En als het seizoen eindigt op 1m-1m10 is de rest al 4,5 en de jouwe nog niet eens 4, of maar net. Rekening houdend met de groeischijven en dergelijke is dat niet zo interessant.

de mijne is zadelmak gemaakt in maart, dus toen hij 3,5 was. Heeft flink wat rustperiodes gehad en pas begin oktober staat er op de planning dat hij in het "echte" werk gaat dus 2x/week les en dan nog 1x/week naar buiten en 1x/week longeerwerk. Met half november waarschijnlijk alweer even weekje pauze en nog eens in januari.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:04

zoek je een goede lusitano hengst voor jou merrie dan kun je eventueel eens contakt zoeken met romina steiner
zij heeft eerst met pre gefokt en nu heeft ze lusitano's en ook met aparte kleuren ook heeft ze veel conecties in andere landen en kan zij jou aan een goede hengst helpen.

een kennis van mij heeft wel een mooie lusitano palomino hengst die je eventueel kunt gebruiken

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:27

lianne125 schreef:
Ik kan even niet quoten, maar ik fok zelf voor het nrps en zie dus ook zat av voorbij komen. Dus dat ik er niets vanaf weet is niet helemaal waar. En wat jij sierlijk en krachtig noemt, noem ik een zweverige steekdraf. Ook de krachtige galop wordt veelal de grond in gesprongen met een hoog kruis. Voor het nrps heb ik arabisch bloed nodig, maar voor de gangen moeten we het ergens anders zoeken.

Een goede beweger zet achter af en kom voor iets
omhoog met mooie zweef momenten.
Dus ja ruim en krachtig..
En binnen het AV stamboek lopen daar aardig wat van rond die dat in zich hebben.

Helaas noemt men hun nrps/kruising al gauw een Arabier waardoor vergissingen plaats vinden...

Even een foto van hoe het ook kan en dan loopt hij hier nog niet op volle toeren ;)

Afbeelding

En mijn 1e AV hengst met knie actie

Afbeelding

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 06:44

ik ben ook benieuwd of je voor jezelf fokt of voor verkoop?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:14

ik ga er van uit voor zichzelf.waaromanders fokken in deze tijd en dan ook nog een kruising waar je dus niet precies vanweet wat het word.ik ben zelf echt niet tegen kruisen,dat dat duidelijk is maar nu kruisen voor de verkoop in deze tijd zou ik dom vinden

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:27

Als ik het veulen nou zelf wil houden of niet je moet wel in je achterhoofd houden dat het waarschijnlijk weer verkocht word ik heb nog nooit een paard 25 jaar gehad.

Ik denk dat deze combi wel makkelijk te verkopen is als er een champagne kleurig paard uit komt.
Kleur is niet het belangrijkste, maar denk dat een mooi kleurtje de koop bevorderd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:21

caj2008 schreef:
Als ik het veulen nou zelf wil houden of niet je moet wel in je achterhoofd houden dat het waarschijnlijk weer verkocht word ik heb nog nooit een paard 25 jaar gehad.

Ik denk dat deze combi wel makkelijk te verkopen is als er een champagne kleurig paard uit komt.
Kleur is niet het belangrijkste, maar denk dat een mooi kleurtje de koop bevorderd.

Kleur bevorderd de koop,maar met champagne heb je geen 100%kans op een leuk kleurtje.
Dan zou ik kijken voor een cremello,perlino of een smokey cream.
Dan krijg je altijd een intressant kleurtje.maar ik zelf zou dan kijken voor een lusitano als je een pre te duur vind en daar heb je veel met kleur

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:40

Toch hoef kruisen niet per definitie verkeerd te zijn.
Mits je de juiste keuze maakt.
Soms doe je het juist om te verbeteren.

PRE x Arabier is zeker in opkomst zoals eerder genoemd.
En komen mooie combi s uit.

Binnen het NRPS en kwpn wordt er ook gekruist om het juiste product te krijgen.
Vaak worden er Duitse paarden gebruikt.
Dan wordt er ook toch gekruist met andere rassen.
En dan vind men het niet verkeerd.

Alleen moet je het weloverwogen doen
En niet omdat je toevallig een shetlander leuk vind en en tinker dus die kruist.
Je moet uitzoeken wat het een het ander verbeterd en wat er voor combi uit kunnen komen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:47

nrps en kwpn zijn sportregisters....geen rassen....

in de kwpn en nrps stapel zit als zoveel duitse bloed, dat je niet kunt spreken van ander type....

bij het kruisen van een raspaard, zou ik voor bloedverversing wel voor ander ras kiezen maar dan wel wat in zelfde type staat...

ik vind dus geen vergelijk als je pre met arabier kruist, en dat dan vergelijkt met kruising als nrps kwpn rijdpaard x duits stamboek....bij de laatste kruis je gelijke types en bij pre en arab niet....

ik heb bv een kwpn er die geen druppel kwpn bloed voert...

alleen old holstein en trakhener....en zo zijn er nog veel meer....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:35

caj2008 schreef:

Maar half arabisch schrikt weer veel mensen af, bovendien zal het een E pony worden en zeker voor kinderen zullen veel mensen zich er niet aan willen branden.
En de kans op champange is hoe groot, 50%?

Dan zou ik eerder voor de hengst van Meijer gaan, Baron.
Chique maar heeft toch wat barokke kenmerken, daar zul je een groot veulen uit fokken met barok type en gegarandeert een apart kleurtje.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:17

@ barcelano: Leuk die foto's, maar hier zie je toch overduidelijk dat de 2 paarden absoluut geen bewegingswonders zijn. De hakken worden richting staart bewogen en beide pakken nauwelijks bodem.

In combinatie met deze merrie krijg je geen D pony en ook geen paard. De kans op champagne is maar 30%. Als je wilt verkopen zou ik gewoon nog even sparen voor een goede PRE hengst. En een apart kleurtje wil helemaal niet zeggen dat je je paard eerder kwijtraakt. Eerder een goed paard met een goed karakter!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:54

lianne125 schreef:
@ barcelano: Leuk die foto's, maar hier zie je toch overduidelijk dat de 2 paarden absoluut geen bewegingswonders zijn. De hakken worden richting staart bewogen en beide pakken nauwelijks bodem.

Van de eerste foto kun je echt niets zinnigs zeggen over hoeveel bodem die pakt en dit zijn vertrekfoto's, dan moet dat been eerst omhoog.
Ben met je eens dat de tweede foto niet zo'n beste is maar vanachter je pc kun je echt niet zoveel zeggen zo.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:33

Ookal is het een vertrek foto, hij beweegt zijn hak richting staart. Daaraan lees ik af dat hij niet veel bodem gaat pakken. Maargoed wss kijk ik iets anders ernaar als jij. Plus dat ik veel meer waarde hecht aan hoe een paard zich ohz presenteert dan los " opgejaagd" in de bak of op een keuring.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:56

Op de foto doelde ik meer dat ook een arabier berg opwaarts kan draven.
De bak was behoorlijk zwaar en zo als ik al zei liet hij zich matig zien.
Hier is meneer pas 2 jaar.
Ondertussen 4 GGK en een dikke 2e premie wat men tegenwoordig niet meer zo makkelijk geeft.
Heb nog meer foto waarvan hij zeker bodem pakt...
Maar verder niet relevant in dit topic.

Onder het zadel toont hij de zelfde kwaliteit in gangwerk als los ;)

Zoals anneliesj zegt kan je vanaf die foto niet zeggen hoeveel bodem die pakt, en dat doet deze hengst juist wel.

2e foto dat een AV niet stekerig hoef te zijn maar ook knieactie kan hebben.
Achter pakt het 2e paardje minder bij maar dat is om medische redenen,waarvoor hij ook is ingeslapen.

Ik zie op foto s sport paarden die met de hak hetzelfde plaatsen als deze hengst....

Overgins worden Arabieren nog steeds gebruikt binnen rassen/stamboeken om bepaalde eigenschappen te verbeteren.

Er zijn mensen die bewust kruisen om bepaalde eigenschappen in hun fok product te krijgen.

Kijk maar naar de AraboFries waar al een aantal het goed doen in de sport.

Ik ben er van bewust dat kwpn een stamboek is, maar ook hun voegen andere types toe om te verbeteren.
En zijn begonnen bij het Arabier....