Karakter minipaarden tegenover Shetlanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 13:45

Opvoeding is geen probleem maar het brave moet er gewoon al in zitten 8-) in de basis omdat ik niet met een jong ding ga beginnen.

Mijn paarden zijn altijd braaf opgevoed. Alleen zal hem niet alleen gaan doen omdat dat niet kan en wil ook geen onnodige ongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:49

Met minipaardjes heb ik geen ervaring maar ik heb een redproject shet die geen opvoeding had gehad en beet. Nu ik hem 8 maanden heb bijt hij niet meer (en daar heb ik niet eens zoveel voor hoeven doen, gewoon leider zijn,meer niet, hij paste zich vanzelf aan).
Hij is hartstikke lief, aanhankelijk, intelligent en bomproof terwijl hij nog nooit wat anders heeft hoeven doen dan grasmaaier spelen. Je kan zo een kind op zijn rug zetten en ermee langs een vrachtwagen/touringcar/trekker lopen, hij zal geen stap verkeerd zetten. Wat dat betreft vind ik mijn shet wel supercool en baal ik ervan dat hij zo klein is, ik had graag zelf op een paardje met zo'n karakter willen rijden maar dat gaat hem niet worden natuurlijk :+

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:36

Ik ben het eens met TS dat Shetlanders vaak een hevig karakter hebben.
Natuurlijk zijn hier veel mensen die een shet hebben die niet bijt ect.

Ik heb ook de ervaring dat Shetlanders
over het algemeen sneller zullen bijten, schoppen enz.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:38

Simone_97 schreef:

Zou dat niet komen omdat Shetlanders er in grote aantallen zijn? Vaak worden aangekocht als 'leuk voor de kinderen' niet opgevoed worden en weer ergens anders terecht komen? Zo krijg je onopgevoede shetlanders, en omdat het er zoveel zijn en iedereen weet wat een Shetlander is valt het meer op dan een paar KWPN'ers die eens vervelend zijn.

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:42

Balou_k schreef:
Simone_97 schreef:

Zou dat niet komen omdat Shetlanders er in grote aantallen zijn? Vaak worden aangekocht als 'leuk voor de kinderen' niet opgevoed worden en weer ergens anders terecht komen? Zo krijg je onopgevoede shetlanders, en omdat het er zoveel zijn en iedereen weet wat een Shetlander is valt het meer op dan een paar KWPN'ers die eens vervelend zijn.

Sorry dat is mijn mening.

Maar ik ken wel veel Shetlanders die perfect opgevoed zijn, in eerste instantie juist niet bedoeld zijn voor de kinderen en toch bijten of schoppen.
Natuurlijk kunnen kwpn'ers ook vervelend zijn, dat kan elk paard zijn.
Maar mijn ervaring is dat er vele Shetlanders zijn die "vervelend" zijn.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:49

Of shetlanders meer bijten of niet. Ik denk dit persoonlijk niet.

Shetlanders zijn over het algemeen heel goedkoop en komen dan ergens voor kinderen en mogen bijna altijd hun zin doen. Dit geldt voor ieder paard. Laat je paard dag en nacht zijn zin doen, dan gaat hij ook niet zo braaf zijn hoor.

Wij hebben zelf miniatuur paardjes. Een merrie van 6, 3 en jaarling hengst en een veulen. Onze kinderen bijna 4 en 2 kunnen rustig mee op stal zetten, wandelen enzovoort. De mini's zijn wel getraind en lopen keuringen. Ze worden gecorrigeerd van de eerste stap verkeerd.

Daarnaast is ook het karakter van het paardje belangrijk. De ene is van zichzelf heel rustig en de andere heeft meer pit.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:52

Simone_97 schreef:

Shets staan ook vaak buiten dus makkelijk bereikbaar voor iedereen dus omdat ze zo leuk zijn krijgen ze veeeel te veeel. Misschien weer zo'n vooroordeel maar wat ik hier ook zie is dat het vaak de penny meisjes zijn die shets hebben en allerlei kunstjes met doen voor snoepjes. Modderver en oervervelend.
Vaak zijn ze toch al te dik.

Ik heb toch al een hekel aan al die paarden die kunstjes moeten doen als honden. Ze leren hier vaak vervelende gewoontes aan. Zoals toen een veulen die zijn been brak omdat de eigenaar (stond niet op te letten/kletsen) niet snel genoeg kwam met snoepje en hij bleef maar pootje geven.

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:56

Prisca schreef:
Simone_97 schreef:

Shets staan ook vaak buiten dus makkelijk bereikbaar voor iedereen dus omdat ze zo leuk zijn krijgen ze veeeel te veeel. Misschien weer zo'n vooroordeel maar wat ik hier ook zie is dat het vaak de penny meisjes zijn die shets hebben en allerlei kunstjes met doen voor snoepjes. Modderver en oervervelend.
Vaak zijn ze toch al te dik.

Ik heb toch al een hekel aan al die paarden die kunstjes moeten doen als honden. Ze leren hier vaak vervelende gewoontes aan. Zoals toen een veulen die zijn been brak omdat de eigenaar (stond niet op te letten/kletsen) niet snel genoeg kwam met snoepje en hij bleef maar pootje geven.

Daar heb je gelijk in.

Ik heb ook altijd al een beetje een eigen mening gehad over vrijheidsdressuur (VD).
Het is natuurlijk erg leuk om te laten zien aan andere, maar of het nou echt goed is voor je pony / paard, dat betwijfel ik.
En ja natuurlijk doen ze alles voor die snoepjes..

EDIT: Sorry mensen die VD super vinden.
Dit is mijn mening.

EDIT 2: Ik ga hier niet verder discussiëren, ik heb mijn mening gegeven en dat is alles.
Laatst bijgewerkt door Simone_97 op 04-09-12 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Balou_k

Re: Karakter minipaarden tegenover Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:06

Mijn paard kreeg bijna nooit snoepjes voor VD dus daar deed ze het niet voor, als ze ook maar iemand zag kwam ze al op je af met haar tong uit d'r mond :')
Maar ik geloof ook zeker dat je ze niet dol moet voeren, en het 'leuk' moet houden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:09

Ik ga met Dennis mee. Denk idd ook dat een goed opgevoede Shetlander meer wat is voor je dochter dan een minipaardje. Shetlanders zijn robuuster, daar kan rustig een kind op zitten. Een minipaardje niet.
Heb zelf 2 minipaardjes, dag en nacht verschil in zowel uiterlijk als karakter. Echter, beide goudeerlijk.

Opvoeding doet natuurlijk een heleboel. Een shetlander die vanaf jongs af aan goed en consequent opgevoed is idd goud waard.
Mijn minipaardjes zijn ook goed opgevoed, maar in de omgang (mennen en longeren) wel 'kikkers' . Denk dus niet dat een minipaardje voor jouw dochter geschikt is.

Paradeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:17

Als je wat geld over hebt voor de pony, kun je geweldige goed opgevoede en ervaren shetlanders vinden, en daar kan het kleine grut ook even mee voort.
Maar dan heb je het meestal toch wel over een prijs van 750-1500 euro (vaak wel incl. harnachement).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:24

het is niet álleen de opvoeding, maar zeker speelt ook mee hoe er gefokt wordt!
Wij hebben een paar pony's die ik niet aan iemand voor kinderen zou verkopen (en misschien valt het reuze mee, maar ik zou het zeker niet aanraden), maar de rest kan ik zeggen dat we meer dan vriendelijke pony's hebben!
Heb geen ervaring met minipaardjes, dus zou het verschil niet kunnen aangeven.
Wij hadden een keer een merrie lopen om te laten dekken door onze hengst. De kleindochter van de eigenaar (oke, niet erg handig) rent er altijd achterlangs en tussen door. Zo ook bij die merrie. Ze kreeg toch een lel! en erger nog, toen ze op de grond viel, probeerde de pony nog een keer gericht te trappen!! Dat gedrag herken ik dus echt niet!
Vond het ook heel erg leuk te horen toen een keer iemand mee kwam om bij een pony te kijken, ze aangaf dat als ze had geweten dat we zulke lieve hengstjes hadden, ze die van haar nooit gekocht had :D
er zit echt wel veel verschil tussen en ik vind het ook zeker aan de 'oude' eigenaar waarvan je een pony koopt, dat deze eerlijk is in hoe en wat het karakter/opvoeding van de pony is!

ilse_89

Re: Karakter minipaarden tegenover Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:07

Ik heb verschillende minipaardjes en shetlanders lopen.

Voor mezelf heb ik liever met een minipaardje te doen als met een shetlander.
Ik vind mijn eigen minipaardjes veel fijner qua karakter als dan mijn shetlanders zijn.

uiteraard heeft de opvoeding er ook een heel stuk mee te maken hoedat je paardje/shet is.
En niet geheel onbelangrijk.. hoe is je pony gefokt