Gecoupeerde staarten worden nog steeds beloond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:59

Snap niet waarom ze het niet net zo als bij honden gewoon kunnen verbieden dat je er mee op keuring mag komen
Een hond met een gecoupeerde staart mag ook in nederland niet aan shows mee doen
Of het moet een oudere hond zijn die voor het verbod al is gecoupeerd
Zelfs met behendigheidswedstrijden moet je hemel en aarde verzetten om mee te mogen doen met een hond met gecoupeerde staart
Je moet DA veklaringen hebben etc etc
Want er zijn ook rassen die zonder staart worden geboren
Maar is de staart om niet medice reden gecoupeerd kleine kans dat je mee mag doen
Kleine moeite groot plezier

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:05

probleem is dat alle paarden die tussen dit jaar en 11 jaar geleden geboren zijn, niet meer zullen mogen meedoen aan keuringen.
De enige paarden die meedoen aan keuringen = gecoupeerde paarden
= geen opkomst meer
= geen opbrengsten meer ...
waarom zouden ze het verbod niet invoeren denk je?

rommulus

Re: Gecoupeerde staarten worden nog steeds beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:16

Een paar jaar terug meen ik me ook te herinneren dat een aantal keurmeesters op hun vingers getikt waren voor zo'n optreden.
Toen werd er verbetering belooft.
Helaas bewijst zich dus het tegendeel.

Het gaat helaas nog jaren duren voor dat het couperen echt uit de "mode" is.
Veel oude keuringsmeesters blijven idd nog in het oude beeld hangen.
Heel cru gezegd ik zou hun wel eens willen zien met hun blote sterretje in het geweldige Nederlandse weer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:20

Happy16 schreef:
hou zouden ze het vinden als ze zelf een staart hadden en die gecoupeerd werd???

of we couperen wat anders.. ~~}>

Maar even serieus, dit is net als op een anti-bont demonstratie met een bontkraag komen aanzetten..
serieus ik vind het niet kunnen. :n

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:23

ik vind trekpaarden met staart veel mooier :j

paarden met gecoupeerde staarten zouden gewoon niet welkom mogen zijn op de keuring, dan houden ze er van zelf mee op :j

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:28

Dat alles in frankrijk word gecoupeerd is zeker niet zo, mijn ouders zijn een maand geleden naar een trekpaardmerriekeuring geweest in frankrijk en daar had vrijwel ALLES een lange staart, die waren mooi ingevlochten. Het ging hier om verschillende rassen zoals Comtois. Als je er fotos van wilt zien even kijken op http://www.imadia.nl/chatel/ en dan merriekeuring, staat ee reportage en kun je deze prachtige dieren zien, MET lange staart

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:30

Ik heb het altijd een verschrikkelijk gezicht gevonden, al die staartloze dieren. :n Snap dus niet dat het nog steeds in stand wordt gehouden door de keuringen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:37

Oeh, PVVD zou hier van smullen. :Y)

Onbegrijpelijk dat een verbod zo eenvoudig omzeild kan worden en dat daar door het stamboek niet naar wordt gekeken... >;)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:39

SuperSuup schreef:
Dat alles in frankrijk word gecoupeerd is zeker niet zo, mijn ouders zijn een maand geleden naar een trekpaardmerriekeuring geweest in frankrijk en daar had vrijwel ALLES een lange staart, die waren mooi ingevlochten. Het ging hier om verschillende rassen zoals Comtois. Als je er fotos van wilt zien even kijken op http://www.imadia.nl/chatel/ en dan merriekeuring, staat ee reportage en kun je deze prachtige dieren zien, MET lange staart

Ik zeg ook niet dat àlles naar Frankrijk gaat, weet alleen wel van de trekpaardhouders, dat die wel naar Frankrijk gaan, want ze zoeken ook eerst een clubje bij elkaar zodat ze met een (bijna) volle vrachtwagen kunnen, omdat het nogal veel werk is om voor 1 of 2 veulens te rijden.
Misschien vinden ze het in Frankrijk gewoon mooier, langstaarten, terwijl couperen nog wel is toegestaan?

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:06

Duhelo schreef:
probleem is dat alle paarden die tussen dit jaar en 11 jaar geleden geboren zijn, niet meer zullen mogen meedoen aan keuringen.
= geen opkomst meer

Dat is tot een raar iets
Bij de honden werd gewoon gezegd gecoupeerd alleen als ze voor een bepaald jaar geboren zijn
als ze dan niet meer mogen komen
Wordt het op gegeven moment niet meer gedaan
De eigenaren willen wel voor de premies
Dus die komen wel weer

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:37

Een eeuwenlange traditie is moeilijk uit te roeien blijkbaar. Triest. Niet te verwonderen als je naar de doorsnee trekpaardenjury kijkt, allemaal oude mannetjes die waarschijnlijk op de eerste rij stonden om te protesteren tegen de wet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:07

Gypsylady schreef:
Duhelo schreef:
= geen opkomst meer

Dat is tot een raar iets
Bij de honden werd gewoon gezegd gecoupeerd alleen als ze voor een bepaald jaar geboren zijn
Dus die komen wel weer

dat zou gewerkt hebben, als ze dat verbod ingevoerd hadden in 2001 (om niet meer met gecoupeerde paarden te mogen keuren dus).
alle paarden met blokstaart na 2001 zouden dan geweigerd zijn, en dan was iedereen gestopt met couperen.
Nu zijn we echter 11 jaar verder, en hebben ze allemaal vrolijk verder gecoupeerd. Als ze nu zeggen dat alle paarden die na 2001 geboren zijn lange staart moeten hebben, hebben ze simpelweg geen deelnemers meer over (want die zijn allemaal gecoupeerd).
Enige dat ze kunnen doen is een verbod invoeren in de zin van, dat alle paarden die na 2012 of 2013 geboren zijn, lange staart moeten hebben.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 01:04

Couperen mocht nog wel in frankrijk, dus als je met veulen op en neer gaat zou het geen probleem zijn.
Echter zijn er veel da's die dan zeggen, die stress doe ik dat beestje niet aan, verdoof hem zelf wel en kijk de andere kant uit als eigenaar coupeerd (live gezien dat dit gebeurd).
Inmiddels is het zo dat er geen een gecoupeerde meer getollereerd werd meende ik...? Maar dat is dus niet zo....
Mbt wel of niet couperen is ook een heel verhaal... Ze deden dat vroeger niet alleen voor de "mooiigheid", had ook een functie (als belz staart over de leidsels slaat (heel zwaar) is hij onbestuurbaar en dus gevaarlijk, geen staart(wortel) heb je er geen last van...) Maarja er moet ook een middenweg in tevinden zijn... Mbt kont dikker laten lijken is tegenwoordig de functie maar als je staart opscheert krijg je hetzelfde effect zonder hem eraf te hakken ;).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 01:19

Gypsylady schreef:
Dat is tot een raar iets
Dus die komen wel weer

Onzin, mijn hond met gecoupeerde staart mag in NL gewoon aan wedstrijden meedoen.
Couperen mag in Duitsland onder voorwaarden, en als de fokker aan die voorwaarden voldoet mag die in Nederland gewoon meedoen.

Brandmerken is in NL ook verboden, gebrandmerkte paarden mogen hier gewoon meedoen aan wedstrijden.

Je moet niet verbieden maar aanbieden onder voorwaarden, als het steeds moeilijker wordt om aan de voorwaarden te voldoen zal het reizen om te couperen ophouden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 02:59

Zo zonde en slecht dat couperen. ook niet mooi, die bloot gelegde anussen en geslachtsdelen...

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:53

Ik vind het altijd zo lelijk die gecoupeerde staarten!! Een mooie lange staart is mooier.

Ik vind het belachelijk dat mensen ervoor naar het buitenland gaan en vind het ook erg zielig.

Weet iemand hoe ze dat precies doen dat couperen van de staart? Neem aan dat de paarden wel verdoofd worden?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:03

strak elastiek erom dat de bloedsomloop stopt, sterft het vanzelf af.. maar dat is bij schapen bij paarden geen idee. Heb ook een belg gehad en iedereen vroeg 'zijn ze zijn staart vergeten af te knippen' omdat die dus wel een langstaart was heb me dood geergerd aan die mensen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:05

Nies_ schreef:
Anoli schreef:
Zo heb ik vandaag ook met verbazing zitten kijken naar de fjordenkeuring...
Wat liepen daar een hoop te zware paarden bij...

Nou inderdaad. Lijkt soms wel hoe dikker hoe beter, bij de meeste ben ik gewoon bang dat ze vandaag of morgen door hun poten zakken.

Ik heb daar rondgelopen met mijn (toen) 6 jarige in sport condiditie, en die kreeg de bemerking 'onderconditie'. Niet op papier, maar wel mondeling...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:08

Pfff stelletje appelflappen. Zo fout om de staarten te couperen. Ik zie trouwens waar de keuring is, ik kom oorspronkelijk daar vandaan.
Goed dat je er de aandacht aan geeft.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:45

Dobel schreef:
strak elastiek erom dat de bloedsomloop stopt, sterft het vanzelf af.. maar dat is bij schapen bij paarden geen idee. Heb ook een belg gehad en iedereen vroeg 'zijn ze zijn staart vergeten af te knippen' omdat die dus wel een langstaart was heb me dood geergerd aan die mensen.

ow bah afschuwelijk :(

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:47

Duhelo schreef:
= geen opkomst meer

dan pleit ik voor geen gecoupeerde staarten meer vanaf 2013 op keuringen. Kan niemand zeggen dat ie per ongeluk in Frankrijk tussen de staldeur heeft gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:51

Ik ben er ook op voor dat paarden met een gecoupeerde staart niet mee mogen doen aan keuringen, maarja ik weet niet of dat gaat gebeuren :(
Het is belachtelijk in Nederland is het verboden, maar toch krijgen ze in Nederland prijzen op keuringen, ik snap het echt niet en ik vind het er ook heel lelijk uit zien.
Trouwens , wat is couperen precies, word een deel van de staartwortel er echt afgesneden ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:55

Ashley5760 schreef:
Mbt wel of niet couperen is ook een heel verhaal... Ze deden dat vroeger niet alleen voor de "mooiigheid", had ook een functie (als belz staart over de leidsels slaat (heel zwaar) is hij onbestuurbaar en dus gevaarlijk, geen staart(wortel) heb je er geen last van...)

De hoofdreden is toch echt een schoonheidsideaal. Later zijn daar idd allemaal redenen en excuses aan bijgevoegd (al dan niet waar).

http://www.trekpaarden.eu/trekpaarden/t ... u/couperen

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:05

Paarden hoeven niet naar Frankrijk heb ik gehoord van een kennis die voor de hobby trekpaarden heeft.
Overigens mijn kennis heeft paarden met staart.
Er is een adresje ergens in Brabant waar een kerel staarten komt couperen.
Die kerel heeft Frans talige documenten bij zich zodat het net lijkt of paard in Frankrijk is geweest.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:06

Op de eerste pagina van dit topic staat een link naar een ander topic, waarin omschreven staat dat er wetsvoorstel kwam om gecoupeerde paarden niet meer toe te laten op keuringen. Weet iemand waarom dat niet gebeurd is?