Nieuw soort geboorte melder en gezondheidsmonitor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zou je een dergelijk apparaat gebruiken

Poll eindigt op

Zeker meteen, wat een goed idee! waar is het te koop?
9 (12%)
Ik zou het voor een de periode dat ik het nurttig vind liever Huren
12 (16%)
Voor ziektes misschien leuk, maar niet als geboortealarm
Geen stemmen
Als geboortealarm juist wel maar voor ziektes (koliek etc) niet
4 (5%)
misschien wel, ik wil er wel meer van weten
15 (20%)
hangt af van de prijs
24 (32%)
Nee wat een onzin .. ik zie zo wel hoe het met mijn paard is.
4 (5%)
Nee de huidige geboortemelders doen het goed genoeg
4 (5%)
Nee ik wil geen sensoren en zenders aan mijn paard hangen
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 75

Anoniem

Re: Nieuw soort geboorte melder en gezondheidsmonitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:45

Ik bedoel ook het materiaal. Dat is prettig, mss wat zweterig bij 24-7 om maar daar is wellicht wat aan te doen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 20:56

zeker een goed idee.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:42

Ik zweer bij mijn birth alarm in combinatie met de camera..aangesloten op de tv in de slaapkamer
slapeloze nachten en vals alarm hoort er nu eenmaal bij en vind ik ook eigenlijk niet erg

een systeem van birt alarm met temperatuur meten heb ik het allereerste jaar gehad ..wat een onding ..alle marries zweten wat onder de singels en al helemaal in de zomer dus ik werd gek van dat alarm

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:43

Ik heb een merrie op stal staan die absoluut niet tegen neopreen kan. Krijgt dan allemaal bobbeltjes onder zo'n singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:59

Er zijn ademende peesbeschermers dus dan moet zo'n singel ook wel ademend te maken zijn. Het gaat mij om het model, geen beugel

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:41

De sensor moet per sé in de singel zitten? Dat de singelplek zweet/warmer is lijkt haast niet te voorkomen, wat als een sensor er aan vast zou zitten, maar net naast de singel? Of is dat niet te realiseren? Waarschijnlijk zou hij dan te kwetsbaar zijn?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 13:06

Nou niet persé de harslag sensor is basicly een reguliere harstlag band de andere sensoren zijn klein en we zijn nog met de ontwerpen bezig dus die kunnen overal. Alleen de temperatuursensor kan niet aan de uiteinden van het paard (benen zijn te koud in relatie tot het lijf) de bewegings sesnsor kan oeveral, maar niet aan het hoofd en de staart want dat geeft dan weer pieken als hij staat te eten of bij veel vliegen.

Kopstuk van het halster is wel een overweging geweest maar dat kan bij irritatie lijden tot schuren..

Kijk het is bij alles zo dat als ze het eraf willen hebben slopen ze het nu een keer. Dus het moet minimale druk en irritatie geven echter wel contavt maken met de massa van het paard.

En de zender MOET bovenop ergens want het paard bestaat voor 90% uit water en een licht laagfrequient singaaltje gaat niet door water dus dan blokt het paard zijn zender.

De sensoren (voelers) mogen overal zitten maar de zener moet aan de bovenkant.

Dus het de ene vraag is waar ga je meten op het lijf en de andere vraag is hoe ga je bevestigen en dan vooral met welk materiaal.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:47

Hoe zit dat dan met die camera? Via 3G? Hoe gaat dat dan, een simkaartje in de camera dan?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:18

3G camera's bestaan al een tijdje werken met een SIM inderdaad

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:39

Kost dat niet enorm veel dan?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:12

Tja, hoe meer techniek je erop maakt, hoe meer er wat kapot kan (wat nog best makkelijk gaat bij paarden ;) ) en hoe meer er kapot kan, hoe onbetrouwbaarder het wordt...
Zo lijkt me een elastische singel ook zeer gevoelig als het om schuren of bv tandjes gaat. Die oude birth alarm singel was een onding maar niet kapot te krijgen :D Zelfs niet als je de merries in de koppel had lopen ermee.
En ik denk dat je het ook enorm duur maakt als je het voor meerdere merries tegelijk wilt gebruiken.
Zo kost een extra kastje voor aan het halster nog geen 90 euro om het systeem uit te breiden. Kan je voor die prijs jouw systeem straks ook uitbreiden voor een extra paard?
En hoe zit je met bereik? Als je een beetje buitenaf woont, lijkt me streamen via 3G behoorlijk optimistisch. Hier heb ik in de schuur niet eens overal goed bereik om te bellen en dan zit ik nog aan de rand van het dorp.

Overigens ben ik wel erg benieuwd naar resultaten van die metingen en dan vooral hoe lang voor de daadwerkelijke bevalling er opvallende dingen gemeten worden.
Want ik hoor van verschillende mensen dat bv temperatuurschommelingen (constant rectaal gemeten) ook helemaal niet betrouwbaar zijn, als in alarm tussen 1 dag voor de bevalling en 10 minuten ná de bevalling :+
En ik vraag me af of er verschil te merken is tussen bv een nerveuze maiden en een ervaren relaxte merrie :)
Dat zijn namelijk dingen waar je bij gewone observatie van gedrag wel duidelijk verschil ziet en ik vraag me af of je daar qua hartslag e.d. ook verschil in gaat meten.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 23:39

Er zullen plaatsen zijn waar je dit ding niet kan gebruiken. Hij kan het wel overal opnemen maar niet overal op het internet krijgen dat klopt en dat blijft zo.

De sensoren en metingen hebben een relatie met elkaar. En daar ga ik niks over vertellen verder want dat gedeelte is nog geheim Als ik helemaal toelicht hoe het technisch werkt ben ik mijn idee openlijk op internet aan het zetten. Nogmaals we zijn aan het ontwikkelen ik kan sommige technische informatie niet nu geven. Het is niet een "maar hoe gaat het dan werken" kwestie maar een "wat als het werkt ?? " vraag

Deze ontwikkeling kost heel veel geld. Vandaar de vraag STEL dat dit een werkend en getest GOED ding wordt da veilig is (niet het IDEALE maar beter dan wat nu bestaat). Zou je dan de camera en melder (twee in een) met deze extra data willen gaan gebruiken.

Volgens mij is het nuttig om de mogelijkheden voor nog betere geboorte bewaking te onderzoeken, ik hoor niets dan klachten over die rottige singels. En verbeteringen gaan 1 stap tegelijk. Ik heb uiteraard niet morgen HET ideale product.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 00:28

Een grote verbetering van de oude birth alarm singel is imo al het halster alarm dus om dan weer terug te stappen naar opnieuw een singel zal je denk ik wel met een heel duidelijke verbetering van de voorspellende werking van het alarm moeten komen. Dus zo min mogelijk vals alarm, wel op tijd waarschuwen, betrouwbaar en praktisch in gebruik.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar testresultaten als je straks zoiets gaat maken en testen.
Want dát zou voor mij nog de enige meerwaarde zijn, het zal voor de merrie juist weer een stap terug zijn naar meer gedoe op/aan haar lijf.
Als het op tijd waarschuwt, nooit vals alarm geeft, praktisch is in gebruik, betrouwbaar is én geen overlast voor de merrie geeft, dan ligt het voor mij persoonlijk aan de prijs of ik er interesse in zou hebben.
Maar goed, zo zijn er meerdere type alarmen op de markt gebracht die dat beloven en heeft er verder nog niet 1 mij overtuigd door ervaringen van mijzelf of van andere fokkers die ik veel spreek...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:34

Ik denk dat het zeker een leuk idee is, maar wrs komen de kosten te hoog uit en zal de prijs daardoor te duur zijn voor de meesten. Fokken is al een dure hobby... Ik wacht overigens gewoon op een nano-chip :Y)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 16:40

Ik ook maar als ik hier zeg dat ik een chip in het paard ga doen dan weet ik al waar het heen gaat met dit topic ...

En ja het is HEEEL duur, voor grote bedijven en klinieken niet al te gek maar particulier wel een kostbaar grapje. Daarom hebben we fors rekening gehouden met een verhuurmodel om hem toch betaalbaar te krijgen. De meeste particulieren hebben hem maar een relatief korte periode nodig.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:31

Het lijkt mij juist voor grote bedrijven extreem duur. Die hebben in een korte periode ook veel merries die tegelijk aan het alarm moeten. Voor hen zal juist een systeem met goede uitbreidingsmogelijkheden aantrekkelijk zijn. Zoals de foalert of de equipage. Daar koop je een basis set en voor een klein bedrag extra zenders erbij.
Plus die hebben vaak helemaal geen 3G nodig maar hebben iemand op stal en kunnen dus met gewone camera's met kabel/monitor werken. Veel goedkoper.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:45

Marije .. heb je er ook positieve dingen over? Of opbouwende kritiek waar ik wat mee kan .. anders koop het gewoon straks niet ;)

Hij werkt ook op WiFi (3G is alleen de back up). De camera en de sensoren zijn in het protoype LOS te gebuiken dus je kan gerust met eigen camera's werken. Je concusie dat ie niet uit te breiden is is voorbarig. Immers er is alleen een prototype dus het kan nog alle kanten op. Je op merking over uitbreidin neem ik zeker mee. Daarvoor dank :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:47

Janski schreef:
Marije .. heb je er ook positieve dingen over? Of opbouwende kritiek waar ik wat mee kan .. anders koop het gewoon straks niet ;)

Hij werkt ook op WiFi (3G is alleen de back up). De camera en de sensoren zijn in het protoype LOS te gebuiken dus je kan gerust met eigen camera's werken. Je concusie dat ie niet uit te breiden is is voorbarig. Immers er is alleen een prototype dus het kan nog alle kanten op. Je op merking over uitbreidin neem ik zeker mee. Daarvoor dank :)

ik doe hobbyfok, dus het kost me alleen maar. ik heb straks 5 merrie's tegelijk die ik in de gaten moet houden. Doe je de verhuur dan ook met voldoende voor zoveel merrie's? want aanschaf is niet te doen voor ons...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 19:36

Een van de belngrijkste missies is om het betaalbaar te maken, daar gaan we wel voor. Of het eerste model dat kan (en te betalen is) weet ik nog niet. Maar we blijven er zeker mee bezig. Een goed product moet soms groeien.. De eerste iPhone kon ook niet wat de versie 5 kon

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:00

TS goed bezig om geboortemelders/gezondheidsmonitoren te willen verbeteren! +:)+ Ik zeg het kan altijd beter.

Verder kan ik je helaas niet echt helpen, aangezien ik al weinig ervaring heb met wat er nu op de markt is (heb dit jaar voor het eerst een drachtige merrie).
Wel kan ik aangeven dat iets met een singel geen optie voor mij zou zijn, mijn merrie heeft een hekel aan longeersingels. Het enige wat ze niet erg vind zijn elastische dekensingels (http://www.pegasus-ruitersport.nl/contents/media/l_dekensingel.jpg) maarja ik weet niet of dat een optie is.

Succes met het ontwikkelen van jouw geboortemelder en hou ons op de hoogte! :)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 16:35

Het prototype gebruikt die singel ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:59

ik vind het idee wel leuk, maar weinig innoverend
het is niks écht nieuws zeg maar, temperatuur en zweet was al langer gekend

ik denk dat dit gewoon een bijkomende mogelijke optie zou zijn
maar niet per se een must om absoluut te willen overschakelen als je al met een ander systeem werkt

bovendien hangt het ook af van de prijs. ik zou er iig niet meer voor over hebben dan voor een andere reguliere geboortemelder

wijzelf gebruiken een combinatie van birth alarm (singel) met camerabewaking en melktesten en zijn daar zeer tevreden over

imo blijft het zo dat je alle soorten melders moet combineren om elkaars fouten en onvolmaaktheden op te heffen
zo betrouw ik niet op marestare omdat het maar eens zou kunnen gebeuren dat er op een bepaald moment niemand kijkt
ook de foalchips leveren weliswaar minder vals alarm dan een reguliere melder, maar als er geen veulendelen naar buiten komen, krijg je geen alarm
ik heb zelf niet zo'n probleem met de singel, ik leg de singel er maar op als ik adhv allerlei andere tekenen zie dat het nodig wordt en de onze hebben er weinig last van
maar anderen vinden dat dan weer niet praktisch, bv ook voor merries die niet ingereden zijn enzo

ik weet dus niet zozeer of ik dit systeem een extreme meerwaarde vind hebben
maar heb wel aangeduid dat ik er interesse in zou hebben om er meer info over te krijgen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 11:01

Er is ook niet zo heel veel nieuws aan behalve dat ik nog geen geboortemelder ken die de hartslag als parameter gebruikt.

Het meer het samenvoegen van een aantal bestaande dingen in 1 singel.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:28

maar brengen die écht zoveel voordeel met zich mee dat een omschakeling naar jouw systeem de moeite loont?! en dan prijs-verhoudingsgewijs is ook een kwestie

dus ik snap wel marije aanbrengt ;) ze bedoelt het ook niet verkeerd denk ik, wil je alleen duidelijk maken dat de markt niet mega groot is en je dus wel iets innoverends moet bieden om mee te spelen ;)
want als je er geld mee wil gaan verdienen, en het dus wil verkopen, moet je systeem in eerste instantie idd praktisch zijn voor grote stallen met veel merries
zoveel particulieren die er echt geld aan willen uitgeven, vind je nl niet ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:49

Bedoeling is dat het ook gehuurd kan worden toch? Er zijn stiekem nog best heel wat mensen die een BA huren door het jaar heen. Als je een goed alternatief biedt voor de ouderwetse, oncomfortabele singel en je kunt er extra voordelen aan koppelen (de genoemde verschillende methoden in een), dan zou je, als je prijs niet mega over die van een ander BA heen gaat, best geinteresseerden kunnen vinden denk ik.