fokken met afgekeurde merrie..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: fokken met afgekeurde merrie..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:55

Dat klopt. Aangezien er niks op het papier komt te staan heb je er ook geen ''last'' van bij een keuring. Alleen als ze ''raar'' loopt zullen ze er een opmerking over kunnen maken. Maar zat ataxie paarden waarbij je aan de hand niks ziet, dus dat zou je bij een keuring ook niet hoeven zien.

Het is wel zo dat als een paard ouder is dan drie ze vaak wel graag sport resultaten willen zien. Het liefst zien ze de paarden nl. met 3 jaar, alles daarboven kan nl. ''aangereden'' zijn en met 3 zijn ze nog natuurlijker. Voor oudere paarden zijn ze dus over het algemeen wat strenger.. Tenzij het een merrie van +16 betreft en goede nakomelingen in de sport heeft en er nog goed uit ziet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:05

knip ;)
Laatst bijgewerkt door shilady op 29-08-12 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:10

Dat is een hele kromme vergelijking. Ouders die kinderen krijgen zorgen daar over het algemeen zelf voor. TS wil een veulen fokken voor de verkoop uit een afgekeurde merrie.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:12

Nee idd het is krom maar wat dacht je ervan dat bv kids ook geadopteerd worden omdat uiteindelijk de ouders het niet aan kunnen....

Zelf zef ik nee kijk naar een andere merrie desnoods een lease merrie
maar das gewoon een mening van mijzelf de keuze ligt bij de ts

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:21

Ik snap even niet hoe en waar geadopteerde kids of gehandicapte kinderen/mensen ergens in het verhaal van ts enige vergelijk geeft ? :o?

Ts heeft een afgekeurde merrie, waarvan de aandoening door een val is. Als je 100% kunt aantonen dat het dus niet iets erfelijk is is dat geen reden om niet te fokken. Echter daar plaats ik dan wel de persoonlijke kanttekening bij dat de markt helemaal prut is dus fokken met een kweethetnietmerrie voor de verkoop zou ik om die reden al niet doen. Dat levert geen geld op dat kost het alleen maar. Zeker weten dat de aandoening niet erfelijk is en vervolgens 1 x een veulen voor jezelf fokken vind ik dan weer een heel ander verhaal. Voor de verkoop zou ik het op dit moment echt niet doen, tenzij je zeker weet dat je een topstammetje heb met topmateriaal dat zo (winstgevend) verkoopt. Maar de meeste veulens, zeker de zozo veulens (en dat zijn ze al snel) raak je haast niet kwijt, tenzij het een prutprijs is. Maar dat is maar net wat je zelf wil. Die keuze moet iedereen voor zich maken. :+

Mlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 18:35

@pillow: ik had haar al in de verzekering staan en omdat ze nu dus afgekeurd wordt, mag ik haar alleen onder allerlei voorwaarden terugkopen, waaronder niet meer naar keuringen, wedstrijden e.d. Kan ik op zich goed begrijpen..

@Anoeska27, shilady en Sammie: een veulen fokken voor de verkoop uit een afgekeurde merrie klinkt zo wel heel negatief. Ik ben absoluut niet iemand die denkt een paar leuke centen te kunnen verdienen op die manier en het welzijn van mijn paard staat absoluut voorop, Als ook maar iemand zegt dat zij het lichamelijk niet aankan dan doe ik het niet! Het lijkt mij alleen erg leuk, het is een knap paard en aangezien ze een leuk papier heeft en veel mensen, gezien de situatie, nu zeggen "waarom fok je er dan geen veulentje mee..?" dacht ik, ja waarom ook niet.
De reden waarom ik dan geen veulen voor mijzelf fok, is omdat ik een aantal jaren geleden een veulen heb gehad, wat op een vreselijk wijze is verongelukt, dus ik denk niet dat ik dat nog aandurf... Maar goed, weet ook niet zeker als het veulen er eenmaal zou zijn of ik het dan nog wel wil verkopen..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:51

Kan wel negatief klinken, maar dat zijn wel de feiten.
De merrie heeft niets gepresteerd, de markt is meer dan verzadigd, er zal hoogstwaarschijnlijk geld bij moeten als je al van je veulen afkomt....

Maar je wilt kennelijk alleen maar horen dat het een goed idee is. Ga je gang dan toch.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:59

ik zou het ook niet doen, als de merrie afgekeurd is door de verzekering is het niet de lichtste vorm en heeft ze er zelf dus hinder van. een dracht is heel erg zwaar, de merrie moet van binnen en buiten kern gezond zijn. het veulen gaat rennen en de moeder moet daar achteraan rennen om hem te beschermen. is de moeder moe? dat weet het veulen niet die gaat gewoon door..
verder vind ik je zin dat je hem wil verkopen omdat je zelf een veulen bent verloren ook een beetje raar.. mijn merrie heeft afgelopen jaar op 8 maanden haar veulen verworpen, je merrie kan dood gaan bij de bevalling, het veulen kan dood gaan bij de bevalling, meer dan genoeg risico s VOOR dat het beestje een ander baasje heeft. en vergeet niet dat hij ook al is hij verkocht ook nog eens min 5 maanden bij jou staat waar vanalles kan gebeuren. wat ga je doen als je hem niet verkocht krijgt? in de opfok kan ook vanalles gebeuren
zo kan je ze alleen nog maar in een glazen kastje houden als je daar bang voor bent.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:47

Wat is iedereen ineens negatief over het fokken. Als je een goede merrie met goed papier hebt en je wilt daar graag een veulen bij, niks mis mee lijkt me. Je kunt dan toch zien hoe ze fokt en een netjes veulen is altijd te verkopen al moet je geen dikke winst willen maken. Maar het plezier van een veulen hebben is toch ook wat waard? Zoals ik al zei ,over 4 jaar is er geen betaalbaar jong paard meer te krijgen.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:01

Mlous schreef:
Ja in deze tijd kun je je afvragen of het verstandig is om te beginnen met fokken...
De fokkers waar ik veel contact mee heb, daar heb ik absoluut vertrouwen in. Eén ervan is met zijn fokproduct kampioen geworden van CK Zuid-Holland en kampioen op de NMK in Ermelo..

Die van ons is een Vivaldi.

Wie is dat dan?
Volgens mij was ik nl kampioen van Zuid-Holland, bij de hengstveulens. Het merrie-veulen werd zeker geen kampioen in Ermelo en ook bij de 3-jarigen was de Zuid-Hollandse afvaardiging geen kampioen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:12

Wij hebben ook een merrie gehad met atrose in een nekwervel door een trauma. Merrie werd niet meer bereden, maar wel ingezet voor fokkerij. Ze was overigs een Elite NMK merrie. Ging probleemloos. Ze is nu niet meer van ons maar is nog steeds fokmerrie.
Ik zou overleggen met je DA om te bespreken of je met je merrie kan fokken. Als het medisch geen probleem zou zijn, kan je het overwegen.
Ben wel benieuwd naar je merrielijn. Je mag mij via pb sturen welke afstamming ze heeft. Als ik op dit moment een veulen zou willen kopen dan kies ik eerder voor eentje uit een Vivaldi die predicaten heeft dan een Vivaldi die veulenboek is. Tenzij het een hele goede is, maar dat weet je nooit van te voren.
Overweeg zorgvuldig wat je doel van het fokken is. Als je het veulen voor de verkoop wilt fokken, houdt er dan rekening mee dat je er financieel niets mee opschiet en misschien ook wel verlies op maakt.
Daarnaast is fokken altijd een risico ook als je merrie niets mankeert. Meestal gaat het goed, maar soms ook niet. Als het fout gaat, is mijn ervaring dat het dan ook flink fout gaat. Ik heb in 1 jaar tijd zes dode paarden/veulens gehad. Kostenpost was 10.000 euro aan dierenartskosten en verloren dekgeld.
Fokken is een weloverwogen keuze, waarbij je de voor en nadelen, risico's en plezier tegen elkaar moet afwegen. (Daarom open je dit topic volgens mij ook hoor).
Succes met je merrie.

Mlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:56

@covergirl: dat van die kampioensmerrie was 2jaar geleden, had ik er even bij moeten zetten...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:10

Je zou eerst eens kunnen informeren bij een DA of het paard wel geschikt is als fokmerrie. Ataxie zit in de achterhand en veulentjes dragen en baren is voor een gezonde merrie al best zwaar dus voor eentje met ataxie lijkt het me helemaal zwaar en niet zonder risico's.
Persoonlijk zou ik er zelf niet mee willen fokken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:33

Als de merrie dusdanig goede papieren heeft en je wilt een veulen waarom niet ET overwegen. Voor +/- 2000 euro hebt je een drachtige draagmerrie en je spaart jouw merrie uit.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:53

aisie schreef:
Ataxie zit in de achterhand

:n

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:25

en anders even bellen met dierenartsen en daar info vragen

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:29

Dierenarts vragen of de merrie een dracht goed aan zou kunnen. Zo ja, dan denk ik dat er geen probleem is met een afgekeurde merrie te fokken. Zeker als ze geen erfelijke aandoeningen heeft. Maar ik denk wel dat je, wat ook al eerder is aangegeven, realistisch moet zijn wbt het verkopen van je veulen. Maar je gaf zelf ook al aan dat jij niet uit bent op winst, maar meer het plezier van een veulentje fokken. En als jij met deze merrie een correct, gezond en leuk veulentje kan fokken dan denk ik dat je dat vooral moet doen :) Heb je al enig idee wat voor hengst je zou willen gebruiken?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:51

Als ik het veulen van jou zou willen kopen geef jij mij dan de garantie dat het absoluut geen erfelijke afwijking is ? Mocht het achteraf toch een erfelijke afwijking blijken te zijn , vind het namelijk nogal makkelijk gezegd dat het door trauma komt, dan sta jij ook garant voor alle komende kosten en neem je het veulen dan ook terug en geef je de aankoopsom dan ook retour ? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar. ;)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 07:21

Mlous schreef:
@pillow: ik had haar al in de verzekering staan en omdat ze nu dus afgekeurd wordt, mag ik haar alleen onder allerlei voorwaarden terugkopen, waaronder niet meer naar keuringen, wedstrijden e.d. Kan ik op zich goed begrijpen..

Staat er in de voorwaarden of je er wel of niet mee mag fokken? Want dan heb je het antwoord op je vraag al.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:18

Bassenqua schreef:
Als ik het veulen van jou zou willen kopen geef jij mij dan de garantie dat het absoluut geen erfelijke afwijking is ? Mocht het achteraf toch een erfelijke afwijking blijken te zijn , vind het namelijk nogal makkelijk gezegd dat het door trauma komt, dan sta jij ook garant voor alle komende kosten en neem je het veulen dan ook terug en geef je de aankoopsom dan ook retour ? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar. ;)

Geen antwoord van TS ? Nou dan is het verhaal helemaal duidelijk, dus toch niet 100% zeker dat de ataxie door trauma komt zeker ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:47

Sjonge wat een negatief gedoe zeg..je zult ze de kost niet geven van merries die vanalles mankeren en waar gewoon mee gefokt wordt zonder dat de koper van de veulens weten wat de merrie mankeert..

TS is eerlijk over wat de merrie heeft,ataxie in de halswervels nav een val..en ik begrijp dat ze een nieuw doel zoekt voor dit paard.
Ik zou zeggen als deze merrie uit een goede moederlijn komt met genoeg predikaten/sportprestaties ik geen enkel bezwaar zie om ermee te fokken..fokken is altijd een risico maar het lijkt mij een betere toekomst voor de merrie dan de slager..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:14

De merrie kan toch ook gewoon als grasmaaier dienen. Bovendien gaat het niet om de toekomst van de merrie, maar van de veulens. En dat een andere met ‘gare’ merries fokt, moeten die mensen weten .Dat vind ik ook niet slim! Moet een ander het dan ook maar doen? Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Ik zou er iig niet blij van worden als ik een jong paard koop die na zoveel jaar zus en zo mankeert en ik kom er achter dat dit simpel voorkomen had kunnen worden door niet met de moeder te fokken! (want die had het ook) Dan heb je niet 1 paard die als grasmaaier dient, maar twee. Maar als koper ben je wel de dupe.

Alsdus worsecasescenario, zal niet direct zeggen dat dit ook voor de merrie van ts geldt, maar nu fokken voor de markt…. Ik verwijs hierbij naar mijn vorige post… ik zou ’t niet doen. :n

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:28

Elisa2 schreef:
Sjonge wat een negatief gedoe zeg..je zult ze de kost niet geven van merries die vanalles mankeren en waar gewoon mee gefokt wordt zonder dat de koper van de veulens weten wat de merrie mankeert..

TS is eerlijk over wat de merrie heeft,ataxie in de halswervels nav een val..en ik begrijp dat ze een nieuw doel zoekt voor dit paard.
Ik zou zeggen als deze merrie uit een goede moederlijn komt met genoeg predikaten/sportprestaties ik geen enkel bezwaar zie om ermee te fokken..fokken is altijd een risico maar het lijkt mij een betere toekomst voor de merrie dan de slager..

Maar waarom is het óf slager óf persé veulens uit de merrie willen halen?
De verkoop van paarden is op het moment nu al bepaald niet je-van-het, en dan zomaar weer een veulen uit een merrie willen fokken die niet goed is en niks heeft gepresteerd terwijl de markt al op z'n gat ligt, lijkt me nu niet bepaald een toegevoegde waarde hebben.

Verkijk je niet op de risico's die het fokken met zich mee kan brengen, voor zowel merrie als veulen. Er gaan zo vaak merries en/of veulens dood vlak voor/tijdens/net na de bevalling en de dracht zelf is al zwaar genoeg, waarom is er toch zo'n houding van "als je niks meer met een merrie kan, dan moet je er maar een veulen uit halen"? Waarom?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:16

Ik geloof dat ik de risico's juist benadruk,weet dr zelf alles van..

Maar volgens de ts heeft deze merrie een goed papier en is het niet erfelijk wat ze heeft,dus ik snap niet {even afgezien van de recessie dan} waarom je er dan niet mee zou fokken?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:55

Omdat er misschien nogal vaak nogal makkelijk wordt gezegd dat het door trauma komt? Ik zeg niet dat dit in TS haar geval ook zo is maar vind het altijd zo toevallig dat als nakomeling(en) van een dier met een afwijking door trauma dat trauma later ook blijken te hebben, volgens mij zijn trauma's niet erfelijk :? Daarom ook mijn vraag aan TS maar daar wil ze schijnbaar geen antwoord op geven? Heb het te vaak zien gebeuren dat het achteraf géén trauma bleek te zijn met alle elendige gevolgen van dien die dan vaak voor de koper van het desbetreffende dier zijn. Ik persoonlijk zou het risico als koper NIET willen nemen om een nakomeling van zo'n dier te kopen, daarbij hoeft wat mij betreft niet ieder dier die niet geschikt blijkt te zijn voor het doel waar het voor is aangeschaft ingezet te worden voor de fok, wat is daar dan de meerwaarde van en voor wie?