Rijpaard merrie laten dekken door rijpony hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:38

Ik zou juist niet voor een nwr kiezen in combi met paard (ivm het engels volbloed wat hier in zit) hierdoor fok je sneller E maat en te heet karakter

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:11

marjolein88 schreef:
Ik zou juist niet voor een nwr kiezen in combi met paard (ivm het engels volbloed wat hier in zit) hierdoor fok je sneller E maat en te heet karakter

ligt er een beetje aan wat voor paard. ii denk dat een flinke gelderse merrie dat best kan hebben. En heet? tja dat is wel mijn voorwaarde voor een sportpaard

nicole_hetty

Re: Rijpaard merrie laten dekken door rijpony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:53

het te heet zijnde pony's vind ik ook een nadeel ja. het zijn toch vaak kinderen die met pony's moeten rijden. ik zie het ook aan mijn pony( waar ik de foto van plaatste) voor de dressuur ring en het springen zou het zeker een leuke verschijning zijn. maar voor de meeste kinderen zit er gewoon te veel karakter in. zelf ben ik 21 dus bij de pony's starten word em niet. maar deze pony doet niks onder voor een echt paard. ze zou zeker met dressuur goed meekomen. springen zal wel een probleem worden bij de paarden.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:57

Molfre schreef:
Dus paarden van tussen de 1.48,1 en 1.59,9 (of 1.57, ik weet de exacte maat niet) bestaan niet in andere landen?
Ik moet zeggen een D-pony is te klein voor mij, en een paard van 1.60+ trekt mij gewoon niet.

Als je met die D-pony hengst een leuk veulen uit je paard kan fokken, waarom dan niet? Er zijn altijd wel mensen te vinden die net iets tussen die twee maten in zoeken.

Ik snap die hele poeha om het fokken van maten heen niet. Op ieder potje past een dekseltje en niet iedereen wil een groot paard.

Bij 1.575 is het een paard. Daaronder een E pony.

In andere landen is een E pony gewoon een paard. Alleen Nederland onderscheid een E pony van paarden

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:00

Kijk en daar ging het me om.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 12:20

Heet maakt voor mij niets uit, als ze maar eerlijk zijn (de rest wordt grotendeels toch bepaald door opvoeding en africhting). Mijn ervaring is ook dat veel kinderen goed om kunnen gaan met hete pony's, zolang ze eerlijk zijn en niet gaan lopen springen, bokken of steigeren.

Ik heb geen flinke Gelderse merrie, ook spreken die voor mijn merrie niet genoeg aan (prachtige pony's, zeker de eerste. Daar niet van!). De Duitse rijpony is echt helemaal mijn type. De pony die ik ingedachte heb is ook grotendeels Duits gefokt geloof ik, maar dat weet ik niet zeker? Zit nog niet zo in de pony wereld. :)

Als er uiteindelijk 1 van 1,60m uit komt, ben ik er enorm blij (geef mij maar kleine paarden!) en mag ie blijven voor de sport. Kleiner maakt ook niets uit en groter ook niet, veulen blijft sowieso tot de 3/4 jaar en dan kijk ik wel verder. De ruimte is het probleem niet en ik wil eerst zelf zien wat het veulen gaat doen en hoe die is.

Ik weet helaas niet hoe mijn merrie fokt, dat is nog een reden dat het veulen blijft tot ie sowieso 3/4 jaar is. Of er moet natuurlijk zo een mooi bod op komen, maar daar reken ik niet op. Haha.

Ik ben overigens ook wel erg benieuwd naar foto's van paarden/pony uit een paard x pony combinatie. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:35

Marcella_e schreef:
Molfre schreef:
Dus paarden van tussen de 1.48,1 en 1.59,9 (of 1.57, ik weet de exacte maat niet) bestaan niet in andere landen?
Ik moet zeggen een D-pony is te klein voor mij, en een paard van 1.60+ trekt mij gewoon niet.

Als je met die D-pony hengst een leuk veulen uit je paard kan fokken, waarom dan niet? Er zijn altijd wel mensen te vinden die net iets tussen die twee maten in zoeken.

Ik snap die hele poeha om het fokken van maten heen niet. Op ieder potje past een dekseltje en niet iedereen wil een groot paard.

Bij 1.575 is het een paard. Daaronder een E pony.

In andere landen is een E pony gewoon een paard. Alleen Nederland onderscheid een E pony van paarden

Dat is niet helemaal waar. In het stamboekpapier van mijn in Engeland gefokte welsh cob staat E-maat. In NL "bestaan" geen cobs in de E-maat en wordt hij bij keuringen gewoon meegenomen in de D-maat.
Het probleem is dat er geen E-maten internationaal in de ponysport mee kunnen. Voor een internationale carriere bij de paarden zijn ze weer te klein. Dat geldt overigens ook voor de kleine maat paarden (157,5 tot 1.63). Daarom noemen ze het "on-maatjes" en zijn ze vaak goedkoper dan een paard. Nu de basissport is verbreed naar ZZ-Zwaar is er wel weer wat meer interesse voor de E-maten. Als je een leuk, goed paard voor jezelf zoekt om fijn mee te rijden is een E-pony een prima keuze (mits je erop past natuurlijk).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:39

Afbeelding
River's Modor (1,64m)
v. Rafurstinels (1,68m)
m.v Ismeal (1,46m)
Loopt Inter I onder Danielle Keur
Heeft in het verleden ook gesprongen (L) en SGW (B) gelopen

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:42

Babootje dat is dan weer ras/stamboek afhankelijk. Een halflinger, fjord en ijslanderd zijn officieel ook paarden terwijl ze een pony maat hebben. Maar even het gemiddelde genomen (uiterzonderingen daar gelaten) is een paard een paard bij 1.575 in Nederland. Daaronder is het een E-pony. Een E-pony in Nederland is in het buitenland gewoon een paard.

Je hebt ook KWPN gefokte E-ponys, maar KWPN heeft geen pony stamboek dus het is een (te) klein gebleven paard. maar nergens op het papier zal pony staan. Dat is ook zo'n uiterzondering. NRPS daar en tegen heeft wel een pony stamboek dus daar zal waarschijnlijk wel pony vermeld staan

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:47

Quir schreef:
Heet maakt voor mij niets uit, als ze maar eerlijk zijn (de rest wordt grotendeels toch bepaald door opvoeding en africhting). Mijn ervaring is ook dat veel kinderen goed om kunnen gaan met hete pony's, zolang ze eerlijk zijn en niet gaan lopen springen, bokken of steigeren.

Ik heb geen flinke Gelderse merrie, ook spreken die voor mijn merrie niet genoeg aan (prachtige pony's, zeker de eerste. Daar niet van!). De Duitse rijpony is echt helemaal mijn type. De pony die ik ingedachte heb is ook grotendeels Duits gefokt geloof ik, maar dat weet ik niet zeker? Zit nog niet zo in de pony wereld. :)

Als er uiteindelijk 1 van 1,60m uit komt, ben ik er enorm blij (geef mij maar kleine paarden!) en mag ie blijven voor de sport. Kleiner maakt ook niets uit en groter ook niet, veulen blijft sowieso tot de 3/4 jaar en dan kijk ik wel verder. De ruimte is het probleem niet en ik wil eerst zelf zien wat het veulen gaat doen en hoe die is.

Ik weet helaas niet hoe mijn merrie fokt, dat is nog een reden dat het veulen blijft tot ie sowieso 3/4 jaar is. Of er moet natuurlijk zo een mooi bod op komen, maar daar reken ik niet op. Haha.

Ik ben overigens ook wel erg benieuwd naar foto's van paarden/pony uit een paard x pony combinatie. :)

ik had op pagina 1 al een foto geplaatst van mijn D-pony gebleven paard x pony combi. ik zal even zien of ik nog meer goede (beweging) foto's heb.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:53

Marcella_e schreef:
Babootje dat is dan weer ras/stamboek afhankelijk. Een halflinger, fjord en ijslanderd zijn officieel ook paarden terwijl ze een pony maat hebben. Maar even het gemiddelde genomen (uiterzonderingen daar gelaten) is een paard een paard bij 1.575 in Nederland. Daaronder is het een E-pony. Een E-pony in Nederland is in het buitenland gewoon een paard.

Je hebt ook KWPN gefokte E-ponys, maar KWPN heeft geen pony stamboek dus het is een (te) klein gebleven paard. maar nergens op het papier zal pony staan. Dat is ook zo'n uiterzondering. NRPS daar en tegen heeft wel een pony stamboek dus daar zal waarschijnlijk wel pony vermeld staan

Als het een dier is wat groter is dan 1,575m dan komt hij ook bij het NRPS gewoon in het paarden gedeelte.
Vroeger hadden we bij het NRPS wel rijpaard kleine maat. Dat waren de E pony's en kleine paarden tot 1,60m.
Maar dat is niet meer.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:56

hier nog een hoofdfoto van mijn paard x pony:
Afbeelding
als ik zo naar mijn pony kijk vind ik haar ( op de grote oren na) wel goed in verhouden. maar ze heeft toch echt een groter hoofd dan mijn E-pony. ook haar hoeven zijn vrij groot als ik het vergelijk met mijn E-pony. maar zie je de pony opzich dan vind ik het niet storend.
bij interesse kan ik vandaag wel een beweging filmpje maken.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:56

ja dat klopt omdat het vanaf 1.575 een paard is. Daaronder is het een pony.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 13:00

Vind eigenlijk alle paard x pony of pony x paard combinaties best goed gelukt waar nu foto's van geplaatst zijn!! Geen waarvan ik zeg, die is "mislukt".

Overigens maakt stamboek mij tien keer niks uit, ik wil wel de mogelijkheid hebben om een stamboek papier aan te vragen, maar meer om de reden dat vast staat wie de vader en moeder zijn. Erg zonde als dat verloren zou raken, daarbij kan je niet op papieren rijden en vind ik het dus veel belangrijker te kijken naar de combinatie die je maakt dan het papier wat er bij komt.

Na wat uitzoeken kom je (vooral bij het NRPS) aardig wat paard x pony of pony x paard combinaties tegen, soms wel wat verder weg. Dus heel vreemd is het niet.
Ik denk ook dat rij types met elkaar kruisen minder mislukkelingen geeft dan echt verschillende types/rassen gaan kruisen. Al heb je prachtige Fries x KWPN, maar ook afschuwelijk mislukte.

MLPValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:01

Ik denk dat het toch op jou keuze aankomt, als de hengst je merrie goed aanvult zie ik absoluut geen probleem.
Elke kruising heeft zijn voor en tegen standers dus als puntje bij paaltje komt is het toch jou keuze :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 13:03

Dat is zeker waar, maar ik dacht dat mensen misschien met punten hadden kunnen komen waar ik niet aan gedacht had. Tot nu toe is vooral de maat een issue, maar voor mij is die er niet. :)

LadySpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:04

Als jij het product kunt verbeteren dmv ponyhengst en niet met paardenhengst,waarom dan niet? Kruising is goed.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:05

Ik heb zelf ook een paard x pony gehad werd bij het NRPS sterruin bij de E pony's had KWPN rijpaard papier maar daar kon ik toch niet terrecht met een halve arabier ;-)

Afbeelding

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:13

ik heb een paard x paard wat een E pony is gebleven.
super fijn dier, waarvan ik misschien later ook een veulentje zou willen van een dubois hengst, gewoon omdat ik zelf liever een grote D of E pony rijd dan een paard (veulentje zal voor eigen gebruik worden gefokt)
merrie heeft hele fijne gangen heerlijk ruim, en ik vind het ook mooier bij mijn merrie passen als een paard.
Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 13:17

Dat is inderdaad ook een leuk dier en om de du bois hengsten kun je natuurlijk ook niet om heen!

Ik rij inderdaad zelf ook liever op pony's, ook omdat ik niet zo groot ben. Helaas mag je hier alleen niet met de pony's tussen de paarden startten en ben ik de 18 ook alweer even voorbij. Wil sowieso wel met sportpony's (dmaat) aan de gang, maar dan meer voor de handel. Echter is dit veulen daar niet voor bedoeld, ik wil alleen dood graag een veulen van mijn merrie en een juiste hengst vinden was zo makkelijk niet.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:18

ik bedacht me net dat ik in 2003 een fries x welsh heb gefokt. moeder was 1.44 en vader 1.65
Afbeelding
als 4 jarige op deze foto. ze is 1.55 geworden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:54

Marcella_e schreef:

Hoe het ook zij... Een E pony mag (helaas) niet internationaal in de sport lopen en wordt voor de internationale paardensport te klein gevonden. Dat laatste geld ook voor de kleine maat paarden. Ook al zijn ze nog zo getalenteerd, zijn ze lastig te verkopen. Prof ruiters zijn dan niet geinteresseerd. En daarom het prijsverschil.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:59

Maar hoe groot is de kans dat je een topper fokt? Meeste mensen fokken gewoon matige tot goede sportpaarden. En die mogen ook best wat kleiner zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:14

Sowieso is het misschien 1% wat bedoeld of gekocht wordt voor de internationale sport. Ik zal er ook nooit voor fokken, leuk als er een keer een topper uit komt. De echte toppers zijn meestal toch toevalsproducten.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:18

nee. maar bij de prijzen van de goede paarden worden toch gekeken naar wat de klant vanuit het buitenland wil betalen en wat de vraag is vanuit het buitenland.
Als men zegt dat er niet zoveel paarden naar het buitenland worden verkocht, daar ben ik het niet mee eens. Er gaan heel erg veel paarden de grens over. (gelukkig wel)