afstammingskeuring 2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: afstammingskeuring 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:51

Ik moet even kijken of ik het ga redden maandag. Mijn vriend heeft z'n ov-dag gewisseld, dus dan moet ik de kleine meenemen (en die heeft een hekel aan autorijden). Zijn er van hier mensen die gaan en die ook gaan filmen?

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:54

En? :list: iemand al een verslag :)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:01

Je vader was er toch? :D

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:24

Ik ben naar chagall, Don Tango en Astrix geweest en heb ze op de video staan. Zal eerst Chagall en dan de rest op vimeo zetten.

Chagall was verreweg de beste collectie. De veulens leken goed op elkaar, waren hoogbenig, hadden veel hals en mooie oprichting. Sommige veulens een beetje sabelbenig (1 uitgesproken). Beenwerk was best strak, (1 veulen had een wat dikke koot/kogel, leek als of moeders er een keer op had gestaan, liep verder goed). Gangen (met name draf) waren goed, mocht iets meer knie, maar in z'n algemeenheid best met oprichting en afdruk. Galop wat minder van gezien. Veulens leken geen gekkehuizen. Veulens hadden ook best maat (om niet te zeggen groot). Moeders waren (erg) goed met veel predikaten. Er was 1 veulen afwezig door verkoop naar het buitenland en 1 door ontstoken gebit. Een van de aanwezige veulens had ook last van een voortand. Ik weet niet of dat wat zou kunnen betekenen.

Don Tango, waren niet mijn veulens. Was in aantal de grootste collectie (wat mij toch wel wat verbaasde), maar in z'n algemeenheid qua maat wat aan de kleine kant. Mochten meer laten zien in de gangen, galop ging nog wel, maar draf miste gewoon wat afdruk (dat wat ik juist bij een contango zou willen zien). Halzen waren wat aan de zware kant en hoofden zeker niet de kleinste, een beetje wat je van Contango zou mogen verwachten. Ik vond de veulens niet grof, maar ook niet fijn. Qua type best uniform. 1 veulen had een wat dikke sprong, 1 leek iets o-benig.

Astrix vond ik het moeilijkst te beoordelen, ze liepen op gras, was toch wat gladder als bij de andere collecties. Veulens hadden blijkbaar wat lang op stal gestaan (mijn indruk) want ze waren haast zonder uitzondering veel aan het springen. Daardoor erg veel spanning in de beweging. Qua type wel mooi, wat wisselend in maat en zoals gezegd, ik kon de beweging niet echt beoordelen.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:29

ART_UMA schreef:
Ik ben naar chagall, Don Tango en Astrix geweest en heb ze op de video staan. Zal eerst Chagall en dan de rest op vimeo zetten.

+:)+ Bedankt, ben weer benieuwd naar je video's. Op de KWPN-site staan inmiddels de beoordelingen en Chagall komt er ook wel het beste vanaf.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:35

ik was bij don tango:)
wat ik ervan vond (gewoon mijn mening he :P )
veulens met mooi front en mooie koppies <3 . veelal gezonken in de rug, een aantal heel goed bewegende veulens met veel veer en een goede galop. over het algemeen bewogen ze goed en een enkele vond ik van achter te slap.
de meesten hadden genoeg maat, een enkele klein. vond er ook veel kleine moeders tussen zitten.
dus... het kwakkie mag in m n merrie blijven zitten ;) :D :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:37

meen je dat nou serieus art uma... grote koppen?! nou volgens mij had ik dan een verkeerde bril op maar ik vond het echt hoofden met veel uitstraling!! en de meesten hadden maat zat. ze hadden zeker wat meer afdruk in het draven mogen hebben maar ja dat kan je verwachten als je voor een contango kiest..

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:57

Bedankt voor de reacties! M'n pa heeft ze inderdaad ook gezien Rhea ;) maar ben ook benieuwd naar jullie reacties. Op KWPN de beoordelingen ook even gelezen. Veulens van Astrix vielen best tegen volgens mij. Hij stond voor dit jaar op ons lijstje maar denk dat ik geen spijt heb dat hij het niet is geworden.......

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:13

essiesilly schreef:
meen je dat nou serieus art uma... grote koppen?! nou volgens mij had ik dan een verkeerde bril op maar ik vond het echt hoofden met veel uitstraling!! en de meesten hadden maat zat. ze hadden zeker wat meer afdruk in het draven mogen hebben maar ja dat kan je verwachten als je voor een contango kiest..

"niet de kleinste" is ook weer niet gelijk kei groot. Ze pasten wel in het model, maar ik kon het niet fijn noemen. Maar misschien werd het beeld wel een beetje bepaald door de oren, als ze ergens vooraan hebben gestaan.... 8-)
Ik vergelijk Don Tango een beetje met Citango (allebei Contango x Jazz) en dan zou ik eerder kiezen voor Citango.
Daar heb ik een afstamming van en ben dus waarschijnlijk bevooroordeeld :) , maar je kunt straks de video's vergelijken (hier de link van Citango https://vimeo.com/4377600 die van Don Tango komt later)

essiesilly schreef:
ik was bij don tango:)
wat ik ervan vond (gewoon mijn mening he :P )
veulens met mooi front en mooie koppies <3 . veelal gezonken in de rug, een aantal heel goed bewegende veulens met veel veer en een goede galop. over het algemeen bewogen ze goed en een enkele vond ik van achter te slap.
de meesten hadden genoeg maat, een enkele klein. vond er ook veel kleine moeders tussen zitten.
dus... het kwakkie mag in m n merrie blijven zitten ;) :D :D
Front was best mooi, blijkbaar kunnen we over de hoofden twisten }:0 , gezonken in de rug vond ik ook wel (met een enkele overbouwd), maar dat is misschien ook het " groei" moment.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:15

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:46

Hier (als de bewerking klaar is) de video van de Chagall afstammelingenkeuring

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 00:09

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:14

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:40

Zeer dank voor de foto's en de filmpjes!

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:02

Super bedankt! +:)+

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:41

Bedankt voor de toelichting en filmpjes.
Chagall veulens spreken mij ook het meeste aan van het filmmateriaal gezien. Ook een erg mooi rapport. Waar ik wel benieuwd naar ben, is naar de hoefstanden van die veulens. Weet iemand dat?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:23

Ze zijn 'm aan het bewerken, dus straks de video van de Don Tango's

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:07

Frenka schreef:
Chagall veulens spreken mij ook het meeste aan van het filmmateriaal gezien. Ook een erg mooi rapport. Waar ik wel benieuwd naar ben, is naar de hoefstanden van die veulens. Weet iemand dat?

Kaarsrecht.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:23

Frenka schreef:
Bedankt voor de toelichting en filmpjes.

Die kun je volgens mij op de filmpjes ook prima zelf beoordelen. Er is regelmatig een stukje dat ze recht op je af open.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:54

yvonne; ik beoordeel het liever op stand, maar uit de filmpjes kun je idd ook wel het een en ander halen.

nouky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:11

Hoi is er iemand naar Cachet L gaan kijken? Geen slecht rapport gekregen van het KWPN ben benieuwd naar mening van andere mensen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:06

Hier de video van Astrix

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:23

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:15

Chagall steekt er beduidend met kop en schouders bovenuit, absoluut!
Zitten een paar echte goeie bij, de merrie uit de Sir Sinclair is een fijne en 2 aparte hengsten, eentje uit een Sandro Hit en eentje uit een Flemmingh.

Don Tango kon me echt niet bekoren qua nafok, heel vlak, weinig knie, weinig lossigheid.
Astrix viel me ook wat tegen eigenlijk.