stef schreef:wittepit schreef:Wat dacht je van "moderne dressuurpaarden in het vierkantsmodel" met zulke lange voorbenen dat ze niet makkelijk meer bij de grond kunnen om te grazen?
Ok, ik zit niet zo in de dressuurpaarden, maar dit is een nieuwe voor me. Maar ik neem graag aan dat deze er tussen lopen.
Maar goed, als zo'n paard vervolgens geweldig presteert in de ring, is het dan geoorloofd?
Ik bedoelde het een beetje om de hand ook in eigen boezem te steken, om duidelijk te maken hoe makkelijk je went aan een bepaald fokdoel, maar het is wel degelijk genoemd in het kader van dierenwelzijn. De meeste bokkers zijn wèl gewend aan deze modellen paarden en zien halter-quarters of snoekhoofd-arabieren als een rariteit, maar zo heel normaal zitten ze eigenlijk ook niet meer in elkaar.
Maar geoorloofd? Wie ben ik om dat te bepalen... een paard blijft toch grashappen, desnoods in de spagaat. Dat kan ongelijke voeten opleveren, wat op keuringen negatief wordt beoordeeld omdat het wellicht slijtage in gebruik kan veroorzaken. Als eigenaren hun paarden om die reden weidegang zouden ontzeggen kan ik me voorstellen dat het dierenwelzijn in het gedrang is. En dat ligt best gevoelig bij de huidige bestuurders.

) die de mensen zal missen.
)
)