Het fokken van extremen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:23

stef schreef:
wittepit schreef:
Wat dacht je van "moderne dressuurpaarden in het vierkantsmodel" met zulke lange voorbenen dat ze niet makkelijk meer bij de grond kunnen om te grazen?

Ok, ik zit niet zo in de dressuurpaarden, maar dit is een nieuwe voor me. Maar ik neem graag aan dat deze er tussen lopen.
Maar goed, als zo'n paard vervolgens geweldig presteert in de ring, is het dan geoorloofd?

Ik bedoelde het een beetje om de hand ook in eigen boezem te steken, om duidelijk te maken hoe makkelijk je went aan een bepaald fokdoel, maar het is wel degelijk genoemd in het kader van dierenwelzijn. De meeste bokkers zijn wèl gewend aan deze modellen paarden en zien halter-quarters of snoekhoofd-arabieren als een rariteit, maar zo heel normaal zitten ze eigenlijk ook niet meer in elkaar.

Maar geoorloofd? Wie ben ik om dat te bepalen... een paard blijft toch grashappen, desnoods in de spagaat. Dat kan ongelijke voeten opleveren, wat op keuringen negatief wordt beoordeeld omdat het wellicht slijtage in gebruik kan veroorzaken. Als eigenaren hun paarden om die reden weidegang zouden ontzeggen kan ik me voorstellen dat het dierenwelzijn in het gedrang is. En dat ligt best gevoelig bij de huidige bestuurders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 16:25

fanci_mike schreef:
Nu ben ik niet zover thuis in de waterhoofden/dwerggroei dus ik weet niet zeker of daar goede testen voor zijn, wel weet ik dat het vaak te maken heeft met een inteelt factor. OLW is ook een aandoening waarvan je op voorhand weet dat je er behoorlijk wat kans op maakt. Leg dit fokgedrag aan banden. Dat is mijn punt, want ook dit zijn extremen, waarbij ten koste van het uiterlijk verkeerd gefokt wordt.

En dat is dus niet zo. Het is precies hetzelfde als Hypp en tig andere genetische aandoeningen.
drager x drager is 25% kans op een lijder.
Op dit moment is er nog niet op dwerggroei te testen, zodra deze test er komt zullen de meeste fokkers in de rij staan hiervoor :j

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:32

Jeetje arme arabier is echt ontzettend lelijk met zo'n hoofd. En het ziet er niet gezond uit
Ik hou juist(voor zover ik van arabieren houd) van hele subtiele snoekhoofden.
En over het vele behang bij paarden ik ken een fries en die heeft echt werkelijk prachtige dikke sokken maar door alle mijt en mok is die vrouw genoodzaakt het elke keer weg te scheren. Dus of het nou werkelijk zin heeft om met veel behang te fokken?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:32

Het fokken van extremen is een tricky business en hangt m.i. vaak samen met een hoog inteelt percentage.

Ooit ben ik bij een Bulldog fokster geweest die met trots wist te melden dat haar nieuwe pups 6x een bepaalde kampioensreu in de stamboom hadden... Daar hebben wij dus geen pup gekocht. Lijnteelt over de top.

Bij paarden wordt ook regelmatig lijnteelt toegepast, niet altijd met het gewenste resultaat. Toch kan je het soms gebruiken om gewenste eigenschappen extra vast te leggen, niks mis mee als je de nakomelingen weer met vrije lijnen gaat kruisen.

Met de echte extremen zie je het regelmatig fout gaan, steeds kleiner of juist steeds groter heeft zijn grenzen. Hoeveel Shetlanders in de kleinste maat hebben een correcte beenstand? Dat zijn ernstige afwijkingen die gewoon geaccepteerd worden omwille van de maat.

Tegenwoordig zie ik veel Friezen met een smal borstbeen, weinig ruimte voor hart en longen, een gevolg van steeds groter en luxere paarden willen fokken.

De arabier in op de eerder geplaatste foto kan gewoon niet gezond zijn, problemen met de ademhaling en ook met eten zijn te verwachten.

Laten we met de paarden niet de hondenfokkerij achterna gaan! Gezondheid dient m.i. altijd bovenaan te staan.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:37

Maar aan de hand van je fok producten kun je dan dus een redelijke aanname doen welk dier draagt en welke niet? En dan daarop selecteren.
En tsja, bij de quarters wordt er ook veel getest op Hypp, en vervolgens wordt er toch heel bewust met dragers gefokt. Dat lijkt mij niet de bedoeling van zo'n test. Even heel zwart-wit hé, ik ga er ook altijd vanuit dat mensen hun dieren laten testen om zulke "defecten" uit te kunnen sluiten. Maar blijkbaar maakt het sommige fokkers dus echt niks uit.
En dan die dish bij arabieren, die wordt er bij dat ras bewust ingefokt. Nu heb ik een paint staan, raszuiver, met een soort van dish. Heeft deze ook doorgegeven aan zijn nageslacht. Hij heeft hier, voor zover ik weet, totaal geen hinder van. Maar kan me voorstellen, dat als je hem zou laten dekken op een merrie die dit zelfde uiterlijke kenmerk heeft, daar een veulen uit zo komen met nog meer dish. Terwijl dit niet het ideaalbeeld van een paint is. Waar ligt dan de verantwoording, bij de hengstenhouder, de merrie houder, of het stamboek dat geen keuringen vereist? (wel een richtlijn heeft, maar ach, wat is een richtlijn?)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:38

Volgens mij gebeurd er nu met de arabier wat ind ook in de honden sector gebeurt; Kleine smalle schedeltjes..
Zou toch wat zijn als straks je paard met syringomyelia ed op stal staat!? -O-

Sommige fokkers slaan echt door, maar dat is bij paarden, honden, katten, ratten, konijnen zo.
Jammer genoeg..

My_Chimanga

Re: Het fokken van extremen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:41

Er is hier ook al ergens een topic over, zal m even opzoeken...
dat gaat ook echt over extreme 'fokgevallen'.... verschrikkelijk!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:41

Over de honden gesproken wij hebben een duitse dog en er was iemand op een jonge hondendag die met trots melde dat de voorouders allemaal door haar gefokt waren zowel aan vaders als aan moeders kant steeds dezelfde ouders. Staat zo leuk zij ze -_-'
Nou daar zou ik zeker trots op zijn mevr zou zich kampioen inteelt mogen noemen petje af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:43

tiwi1969 schreef:
Met de echte extremen zie je het regelmatig fout gaan, steeds kleiner of juist steeds groter heeft zijn grenzen. Hoeveel Shetlanders in de kleinste maat hebben een correcte beenstand? Dat zijn ernstige afwijkingen die gewoon geaccepteerd worden omwille van de maat.

Helemaal mee eens,heb zelf ook een minimerrie met een incorrecte beenstand (Die ik dus nooit laat dekken).

Sowieso is het bij (vooral) Shetlanders 'normaal' geworden om papierloos te fokken. In dit ras zie je dus ook weer merries en hengsten met de ergste mankementen waar gewoon vrolijk mee doorgefokt wordt. Ze gooien een hengst bij een kudde merries in de wei,en zien het volgende jaar wat er allemaal wordt geboren. M.i. heb je mede hierdoor bij Shetlanders meer dwergen en pony's met verkeerde beenstand. Mensen blijven die dieren maar vermeerderen zonder keuringen (zowel qua exterieur als gezondheid) en zo worden de meest kromme pony's geboren. Hier in de buurt woont ook iemand die zo vermeerdert,heb bij hem de meest vreselijke pony's gezien. Van pony's met beenafwijkingen tot dwerggroei. Zijn al meerdere pony's geweest die niet eens meer konden lopen. Inmiddels wordt het bij velen al als 'normaal' gezien en staan zulke pony's op marktplaats te koop als 'fokmerrie' of 'dekhengst'.....

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:44

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:21

TS die foto van jou is een Vlaams paard.dat is niet de Amerikaanse versie van het Belgisch trekpaard hoor... Het is een ander ras en is helemaal niet overfokt en zelfs niet veel voorkomend. Ze worden vooral gefokt bij de Amisch.

Ik weet niet wat je vreemd vind aan dit paard? Google het ras maar eens....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:27

Heel interessant topic, blijf het zeker volgen.
Liet de foto van de arabier aan vriendje zien (DA) en die zei dat het beest vooral problemen met eten zal hebben :(:)

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:46

My_Chimanga schreef:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1607951
Dit zijn pas extremen!

Goed onderwerp dit!

Wow ik heb niet het hele forum gelezen (uit de quote), even plaatjes gekeken... dat die paarden dat met zich laten doen..
Als de mensheid vergaat is er vast geen enkel dier (op enkele verwende exemplaren zoals onze kat na :') ) die de mensen zal missen.

Als dieren er last van hebben, is een ruim begrip niet alles is aantoonbaar denk ik. (Honden die janken van de pijn, dat is duidelijk maar de generatie ervoor had lijkt me ook al last?!)
Maar goed wij mensen werken dit ook in de hand door zulke dieren te kopen. Waar vraag naar is komt vanzelf aanbod voor. Dus geen chiwauwau (zo een kleine hond met moeilijke naam) meer kopen. En al die andere rassen met problemen. En alleen je dier kopen bij fokkers die serieus bezig zijn en de balans tussen "mooi" en functioneel zoeken.

Ben het trouwens helemaal eens met tiwi1969. Gezonheid moet bovenaanstaan.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:04

@ marietje; dan kun je bijna geen hond meer kopen.
Bijna alle rassen hebben erfelijke afwijkingen, jammer genoeg.

2 ouders zonder Hd ed zegt nOg niet dat hun nakomelingen het niet krijgen.
Dan moet je echt genetische testen gaan doen aangezien er nig n hele bloedlijn voorzit.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:42

Er is een verschil tussen erfelijke afwijkingen die ongewenst zijn, een fokker is niet trots op een dwergveulen, en het overdrijven van raskenmerken, de fokker is wel trots op de het niet meer functionele hoofd van eerder getoonde Arabier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:48

wittepit schreef:
Wat dacht je van "moderne dressuurpaarden in het vierkantsmodel" met zulke lange voorbenen dat ze niet makkelijk meer bij de grond kunnen om te grazen?

Het ideaal is een rechthoeksmodel. Vierkant wordt niet door het stamboek gestimuleerd.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:37

Over de discussie rechthoek/vierkant zijn al topics gaande, dat het niet gestimuleerd wordt mag dan zo zijn, maar een beetje rechthoeksmodel paard wordt al gauw als "kortbenig" of "ouderwets" afgedaan. En de fokkers bepalen denk ik het praktijkbeleid, of niet?
(Zelf noemde je je eigen paard geloof ik een "tandem" in dit verband ;) )

Ik zou Bretton Woods wel eens een hap gras willen zien nemen bij wijze van spreken.

http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/8776/bretton_woods.pdf

Hoe vierkant wil je 'm hebben?

Nogmaals, dit is geen commentaar op het fokkerijbeleid van het KWPN, maar een illustratie bij waar we aan wennen. Ik vind dit een mooi paard, maar misschien zijn zijn benen wel te lang voor z'n lijf.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:35

wittepit schreef:
Over de discussie rechthoek/vierkant zijn al topics gaande, dat het niet gestimuleerd wordt mag dan zo zijn, maar een beetje rechthoeksmodel paard wordt al gauw als "kortbenig" of "ouderwets" afgedaan. En de fokkers bepalen denk ik het praktijkbeleid, of niet?

Ik zou Bretton Woods wel eens een hap gras willen zien nemen bij wijze van spreken.

Nogmaals, dit is geen commentaar op het fokkerijbeleid van het KWPN, maar een illustratie bij waar we aan wennen. Ik vind dit een mooi paard, maar misschien zijn zijn benen wel te lang voor z'n lijf.

ik zie het vaker bij de wat jongere paarden dat ze te lange benen lijken te hebben.
Afbeelding
paard is niet zo groot, 1.60 m (en was hoogdrachtig op die foto). Deze heeft tot haar 6e min of meer als een veulen gegraasd.

en heb er nu weer eentje, heeft ook van die lange stelten en lijkt vierkanter dan hij is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:54

muntdrop schreef:
Jeetje is dat een belg? Lijkt er niet eens meer op :/

Nee dat is geen Belgisch Trekpaard maar een Vlaamse Paard ... andere ras ... maar problematiek zijn hetzelfde.
http://www.vlaamspaard.be/nl/vp-algemeen.html

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:03

Een jaar of tien geleden moesten alle springpaard een min of meer vierkant model hebben en dressuurpaarden een rechthoekig model.

Nu moeten ze allemaal rechthoekig zijn ... maar het vierkantmodel zit toch in sommig (spring) lijnen sterk verankert en fok je niet zomaar uit om de mode mee te gaan. En dan de vraag of je de springkwaliteiten van die lijnen te niet wilt doen omdat ze nu een andere model moeten hebben.

Even op die extreem Arabische snoek hoofd ... deze 'kenmerk' is niet ras eigen en is een mode verschijnsel die ingefokt is door de Amerikanen en dan hoe extreme hoe liever. 'Zuiver' bloedlijnen zonder beinvloed van Amerikaanse fokkerij en daaruit vloeiende bloedlijnen hebben deze extreem vorm van snoek hoofd niet. Maar hier ook geld teld en de Amerikanen hadden toen het meeste geld en iedereen, inclusief de Arabieren, zijn hun gevolgt.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:10

Ik vind het ook echt té ziek voor woorden, dat ze paarden zo gaan fokken op een enkel gen of een voorkeur dat ze niet meer letten op de gezondheid van het dier.
Maar dit word toch al jaren lang gedaan, en dan heb ik het niet eens over paarden, maar over bijvoorbeeld honden. Honden waarvan we allemaal denken oh dat is toch normaal.

Denk aan Teckels die verlamd raken door die lange ruggengraat, of Boxers die niet meer fatsoenlijk kunnen ademhalen of Chihuahua' s die met een keizersnede te wereld worden gebracht omdat het hoofd te groot is.

De mens is doorgeslagen, allemaal door een zogenaamd streefbeeld van het dier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:16

wittepit schreef:

Het ideaal. ik herhaal mijzelf, is rechthoeksmodel. Ik heb een beoordelingscursus van het KWPN gedaan en daar wordt je echt duidelijk gemaakt dat vierkant niet gewenst is.
Dat is verder ook duidlijk te lezen in de IDS.

Breton Woods vind ik overigens 3 x niks aan....maar dat terzijde

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:24

Romanoff schreef:
Volgens mij gebeurd er nu met de arabier wat ind ook in de honden sector gebeurt; Kleine smalle schedeltjes..
Zou toch wat zijn als straks je paard met syringomyelia ed op stal staat!? -O-

Sommige fokkers slaan echt door, maar dat is bij paarden, honden, katten, ratten, konijnen zo.
Jammer genoeg..

Het voordeel van paarden ten opzichte van die kleinere diersoorten is dat we ze (vaak) gebruiken als rijdier. Is het nou heel moeilijk om paarden die je voor de fok wil gebruiken onder het zadel te laten keuren door een jury? En dan de cijfers voor de zo neutraal mogelijke basisgangen, karakter en exterieur (gezonde hoeven enz) optellen en tot een rekenkundig gemiddelde komen, en dan een minimumcijfer vastleggen voor goedkeuring voor de fok?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:32

Umm ik als AV liefhebber kan een ras typische AV zeer op prijs stellen.
Maar de extreme gevallen vind ik lang niet allemaal even mooi.

Een aantal Av s met extreme Dish/Jiba zijn niet expres zo gefokt maar schijnen een soort van afwijking te hebben( heb het ergens een keer over mee gekregen maar kan het even niet meer plaatsen :+ )

Ik vind zelf dat je fokt om je favo ras te verbeteren.
Als daardoor bijv door een extreem hoofd de rest van het exterieur vergeten wordt vind ik dat je het fokdoel uit het oog verliest.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:34

Barcelona, jij bedoelt oa die schimmel merrie, ben dr naam even kwijt.
Maar goed, een perfect exterieur met een extreme dish? Hoe kijk je daar dan tegenaan?