Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
de strepen op de ribben verraden het
Een roan heeft die niet, is een rabicanogeintje. 
.. Maar hoe zit het dan met haar moeder, oma en zus? De familie daarvoor ken ik niet goed, maar ze is dus wel de 4e of 5e in lijn met deze kleur.. Een Rabicano komt toch uit een niet ´Roan-kleurige´ familie?
, maarja.. ik ben bevooroordeelt.. Ik ben er verliefd op geworden.. Ik herken haar zo, ze is apart en bijzonder! Zoveel zie je het namelijk niet meer.. Al helemaal niet meer onder het grote formaat paarden, daar is het er bijna helemaal uitgefokt.. ZO ZONDE!!
.. Zo lees ik dat als je paard roankleurig is uit niet-roankleurige paarden een rabicano is.. Maar mijn paard komt uit een lijn die de kleur doorgeeft, maar door de strepen een rabicano is.. Ikke niet snap..
) 
('Spaar ze allemaal!'
)
Adrienne schreef:Nessah schreef:Dus mijn merrie is ook geen roan![]()
![]()
Ik heb me hier ooit laten vertellen dat ze roan was met waarschijnlijk tabicano(?) is. Maar haar ouders zijn géén roan.. 4 generaties achter haar zat een vos roan.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DTSW4DR3.jpg
Zou bijna zeggen een Schimmel.Maar gezien dat niet kan omdat er ook geen Schimmel in de lijnen zit is dit heel waarschijnlijk een Rabicano.
Om heel even vlug en kort door de bocht het verschil met Roan voor je duidelijk te maken.. een Roan houd zijn originele kleur op het hoofd en de benen. Die plekken worden dus nooit stelkelharig. Als je naar jou paardje kijkt zie je dat ook de benen en het hoofd stekelharig zijn. Dus buiten het feit dat haar directe ouders geen Roan zijn is ze kwa kleur patroon zeker geen Roan!
@Rina. Roan is wel dominant anders kan het nooit in 50% van de gevallen vererfd worden. Een paard met een Roan gen is een Roan dus is het gen dominant over het niet Roan gen. Precies zo als bij Schimmels waar een paard met 1 Schimmel gen altijd een Schimmel wordt. Als het een recessief gen was zou je twee Roan genen nodig hebben om een Roan te krijgen.

Nessah schreef:maar ze heeft toch duidelijk zwarte benen en zwarte manen en staart? Weliswaar met een witte verdunning maar het kleur verschil is toch duidelijk te zien? En kan je met een rabicano wel met een roan dekken? Aangezien ik me heb laten vertellen dat roanXroan kans geeft op een dood veulen.
Adrienne schreef:Nessah schreef:maar ze heeft toch duidelijk zwarte benen en zwarte manen en staart? Weliswaar met een witte verdunning maar het kleur verschil is toch duidelijk te zien? En kan je met een rabicano wel met een roan dekken? Aangezien ik me heb laten vertellen dat roanXroan kans geeft op een dood veulen.
Op je foto zie je overduidelijk witte haren binnen het zwart van de benen, inderdaad ze zijn van origine zwart maar dat wit inmengen gebeurd bij een Roan niet. Haar hoofd is ook niet meer effen van kleur ook daar zitten witte haren door de basis kleur!
Kijk maar eens naar het verschil met die echte Roan op de foto's van WolinLotte . Dat paard heeft gewoon een Bay kleurig hoofd, zwarte manen en staart en gitzwarte benen. Dat kun je van die van jou niet zeggen. Die heeft over haar hele lijf wit haar in gemengd. Dus is het geen Roan. Als geen van haar ouders schimmel is dan kan ze alleen maar een Rabicano of te wel stekelharige zijn.
Dekken door een Roan zou moeten kunnen dus.