[WN] Red roan genen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Re: Red roan genen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:23

Holly jou pony lijkt me een roan.

Maar is een witte staart aanzet altijd rabicano? Mijne heeft ongeveer een witte staartaanzet maar is bij mijn weten toch echt roan

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:41

Nope die van holly is ook rabicano :D de strepen op de ribben verraden het ;) Een roan heeft die niet, is een rabicanogeintje.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:07

Maar geen witte staartharen

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:15

en nog een echte rode, vader vos en moeder roan:

Afbeelding

toch heb ik wel regelmatig gehoord dat ze de kleur niet leuk vonden, ik vind het zelf wel apart.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:07

@holly soms zijn het maar een paar witte haren hoor, skunktail kan ook heel minimaal zijn.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:09

Maar veranderen rabicano paarden ook van kleur zegmaar, net als roantjes?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:24

Je paard kan natuurlijk ook roan én rabicano zijn :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:54

Citaat:
Nope die van holly is ook rabicano de strepen op de ribben verraden het Een roan heeft die niet, is een rabicanogeintje.

WolinLotte schreef:
Mijn merrie..
[ Afbeelding ]

Ik zie op deze merrie toch ook echt 'rib'strepen....

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:39

Oh wat grappig DubbelDun :D .. Maar hoe zit het dan met haar moeder, oma en zus? De familie daarvoor ken ik niet goed, maar ze is dus wel de 4e of 5e in lijn met deze kleur.. Een Rabicano komt toch uit een niet ´Roan-kleurige´ familie?

Ik vind de kleur geweldig.. :D , maarja.. ik ben bevooroordeelt.. Ik ben er verliefd op geworden.. Ik herken haar zo, ze is apart en bijzonder! Zoveel zie je het namelijk niet meer.. Al helemaal niet meer onder het grote formaat paarden, daar is het er bijna helemaal uitgefokt.. ZO ZONDE!!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:02

Kan je een rabicano roan hebben dan?? Ik ben in de war hahaha

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:52

Ik snap het ook niet :o .. Zo lees ik dat als je paard roankleurig is uit niet-roankleurige paarden een rabicano is.. Maar mijn paard komt uit een lijn die de kleur doorgeeft, maar door de strepen een rabicano is.. Ikke niet snap..

Anyway.. hoe behoud ik de kleur voor een eventuele nakomeling van mijn paard? Of maakt dit niet uit, omdat dikke kans dat ze de kleur toch wel doorgeeft? (Geen idee hoor.. ik zeg ook maar wat :P )

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:26

@Wolinlotte & Holly: als jullie paarden een roan-ouder hebben, zijn ze waarschijnlijk zelf ook roan :j
De strepen op de ribben zijn niet exclusief voor rabicano, die heb ik ook wel bij 'echte' roans gezien en de donkere hoofden en benen van jullie paarden wijzen IMO op een 'echte' roan.

@Wolinlotte: je hebt 50% kans dat je merrie roan doorgeeft aan een nakomeling. Dat kan je volgens mij verder niet beïnvloeden.
Er is een discussie over de vraag of roan in homozygote vorm levensvatbaar is of niet.
Zie ook http://www.horse-genetics.com/roan-horses.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:09

@WolinLotte : wat WB ook al zegt; de ribstrepen zijn imo niet voorbehouden aan Rabicano's, die komen bij Roans en Appie's ook voor.
Er is voor Roan nog steeds geen goede DNA test. Men heeft dus nog steeds geen RN/RN kunnen aantonen. Wel is er een zygosity-test, die kijkt meer naar de waarschijnlijkheid van de omgevingsfactoren. Rn is gelinkt aan KIT, waar bijv. aan het Sabino in zit. Ze liggen genetisch dus erg dicht bij elkaar.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:06

Dankjullie voor jullie antwoorden Wranglerbutt en DubbelDun!

Jeetje, wat interessant, die site! Een van mijn vorige dierenartsen is een fokfanaat en die zei dat de roan heel waardevol is voor de fokkerij, vanwege een verdunningsgen o.i.d. Het hele verhaal weet ik niet precies meer, maar bij elke controle zei hij weer hoe graag hij wel een veulentje van mijn merrie zou willen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:11

Persoonlijk zie ik het niet als een verdunningsgen, dat is het CR-gen (creme). Het is één van de genen die zorgt voor een leuk kleurtje :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:12

Oke, dat is het. Ja he, ben gek op leuke kleurtjes.. :D ('Spaar ze allemaal!' :)) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:14

Ach ik heb iets met Dun ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:20

Vind ik ook erg mooi.

Tegenwoordig wil men veelal zwart, bruin of vos.. Zonde hoe sommige kleuren verdwijnen..

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:14

Zoals ik het uit de teksten begrijp heeft een rabicano geen donker hoofd en benen?
En verkleuren rabicano's niet per seizoen?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:18

Adrienne schreef:
Nessah schreef:
Dus mijn merrie is ook geen roan %) %)

Ik heb me hier ooit laten vertellen dat ze roan was met waarschijnlijk tabicano(?) is. Maar haar ouders zijn géén roan.. 4 generaties achter haar zat een vos roan.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DTSW4DR3.jpg

Zou bijna zeggen een Schimmel. ;) Maar gezien dat niet kan omdat er ook geen Schimmel in de lijnen zit is dit heel waarschijnlijk een Rabicano.
Om heel even vlug en kort door de bocht het verschil met Roan voor je duidelijk te maken.. een Roan houd zijn originele kleur op het hoofd en de benen. Die plekken worden dus nooit stelkelharig. Als je naar jou paardje kijkt zie je dat ook de benen en het hoofd stekelharig zijn. Dus buiten het feit dat haar directe ouders geen Roan zijn is ze kwa kleur patroon zeker geen Roan!

@Rina. Roan is wel dominant anders kan het nooit in 50% van de gevallen vererfd worden. Een paard met een Roan gen is een Roan dus is het gen dominant over het niet Roan gen. Precies zo als bij Schimmels waar een paard met 1 Schimmel gen altijd een Schimmel wordt. Als het een recessief gen was zou je twee Roan genen nodig hebben om een Roan te krijgen. 8-)

maar ze heeft toch duidelijk zwarte benen en zwarte manen en staart? Weliswaar met een witte verdunning maar het kleur verschil is toch duidelijk te zien? En kan je met een rabicano wel met een roan dekken? Aangezien ik me heb laten vertellen dat roanXroan kans geeft op een dood veulen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:03

Ik gok ook eerder op een schimmel, maar dan nog kan er ook roan en/of rabicano meedoen in de genenpoel. Maar schimmel wint altijd :D

RN x RN geeft geen dood veulen, maar een abortus/resorptie in een vroeg stadium (embryo).
Roan x Rabicano kan prima. Volgens mij heb je dan wel kans op een heel licht paard bijv. zoals deze bay-roan-rabicano
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... LSj_pxh5n-

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:38

Nessah schreef:
maar ze heeft toch duidelijk zwarte benen en zwarte manen en staart? Weliswaar met een witte verdunning maar het kleur verschil is toch duidelijk te zien? En kan je met een rabicano wel met een roan dekken? Aangezien ik me heb laten vertellen dat roanXroan kans geeft op een dood veulen.

Op je foto zie je overduidelijk witte haren binnen het zwart van de benen, inderdaad ze zijn van origine zwart maar dat wit inmengen gebeurd bij een Roan niet. Haar hoofd is ook niet meer effen van kleur ook daar zitten witte haren door de basis kleur!

Kijk maar eens naar het verschil met die echte Roan op de foto's van WolinLotte . Dat paard heeft gewoon een Bay kleurig hoofd, zwarte manen en staart en gitzwarte benen. Dat kun je van die van jou niet zeggen. Die heeft over haar hele lijf wit haar in gemengd. Dus is het geen Roan. Als geen van haar ouders schimmel is dan kan ze alleen maar een Rabicano of te wel stekelharige zijn.

Dekken door een Roan zou moeten kunnen dus.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:21

interessant topic, ik had nog nooit van deze kleur gehoord.
is rabicano ook mogelijk op een apploosa pony?
mijn shet is in de winter bruin met witte billen maar in de zomaar geheel grijs met wat bruine haren erdoor.
hij heeft wat grijze plukken in zijn manen en boven aan zijn staart is wat grijs verder niet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:18

Adrienne schreef:
Nessah schreef:

Op je foto zie je overduidelijk witte haren binnen het zwart van de benen, inderdaad ze zijn van origine zwart maar dat wit inmengen gebeurd bij een Roan niet. Haar hoofd is ook niet meer effen van kleur ook daar zitten witte haren door de basis kleur!

Kijk maar eens naar het verschil met die echte Roan op de foto's van WolinLotte . Dat paard heeft gewoon een Bay kleurig hoofd, zwarte manen en staart en gitzwarte benen. Dat kun je van die van jou niet zeggen. Die heeft over haar hele lijf wit haar in gemengd. Dus is het geen Roan. Als geen van haar ouders schimmel is dan kan ze alleen maar een Rabicano of te wel stekelharige zijn.

Dekken door een Roan zou moeten kunnen dus.

Erg boeiend dit :)

Ze heeft geen schimmels achter haar zitten.. Wel een Vos roan, maar ja wie weet was dat ook geen roan. Zij zelf staat als een Red Roan op papier.

Maar schimmels worden toch ook met de jaren lichter? Of is dat ook een fabeltje. ( zij heeft vanaf veulen af aan dezelfde kleur)

Overigens is zij in de winter een hele andere kleur dan in de zomer. Maar dat hoort dan ook bij Rabicano? Zij is in de winter bijna bruin, enkel de staart en manen behouden de zelfde kleur.

En als zij een schop krijgt, komen hier bruine haren voor terug. ( zoals je bij sommige paarden witte haren krijgt als litteken) maar letterlijk bij elk klein krasje/wondje komen er direct bruine haren zonder witte verdunning. Is daar een verklaring voor?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:41

Dat is een bekend verschijnsel bij Roan.