[TI] hoefsmid vijlt sokken af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

Re: hoefsmid vijlt sokken af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:37

Mij hoefsmid doet zo voorzichtig met de sokken dat ik ze elke keer bij moet knippen na bekappen omdat ze er anders op gaan staan :=

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:43

Die van ons heeft helemaal geen last van de sokken en vijlt ze er ook nooit af,
gaf zelfs een keer een complimentje dat hij Jolly z'n sokken zo mooi vond, dus denk niet dat hij het zo vervelend vind :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:54

Onze smid houdt gewoon met z'n ene hand de hoef+sok vast en vijlt met de andere. Heb nog niet meegemaakt dat hij sokken meevijlt. Maar hij bekapt ook heel wat Tinkertjes, hij is er handig genoeg in.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:08

Mijn smid heeft er ook geen probleem mee.
Maar die kapt en knipt de hoef rand.
En vijlt alleen even de scherpe rand rond na het kappen.

Hij heeft alleen een grotere hekel aan het hangen van die zware tinkers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:14

haha,helemaal als je formaat kelly hebt :+
maar gelukkig hangt die niet,die weegt momenteel ook wel echt heel erg veel :o .
ik zat nog na te denken,maar onze smid vijlt inderdaad ook alleen dehoefrand en veegtd an de langere haren gewoon even aan de kant :j

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:56

Hangen is een kwestie van opvoeding ;) Mijn dames hangen niet en mochten ze het willen proberen (bij het hoeven krabben) dan krijgen ze een por van mij. Ik ben maar een klein vrouwtje en ga echt geen 200 kg met mijn lichaam opvangen omdat de dames te lui zijn om hun gewicht te verdelen over die 3 andere benen die ze nog hebben.

Mijn hoefsmid vijlt ook wel de rest van de hoef ('viezigheid' eraf vijlen) maar houdt dan ook de sokken aan de kant. Zoals al eerder gezegd: hij heeft zelf Tinkers en veel Tinkers in zijn klantenbestand en heeft er dus handigheid mee.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:28

Mijn hoefsmid heeft ook een gloeiende hekel aan "hangers", hetgeen mijn Tinker x Fries Bonte Jaopie in zijn jongere jaren (hij is nu net 8) wel eens flikte. Dan kwam er inderdaad een fikse por, smid heeft maar 1 rug. Je moet dit je paard echt afleren!
Om die reden trekt mijn smid de grens bij Tinkers, Belgen of Shires doet hij dan ook niet.

Ook hij heeft een hekel aan vieze natte moddersokken, die droog ik dan ook eerst grondig af voordat hij aan 't werk gaat.

Bij B.J. knip ik overigens altijd de krul-uitlopers van de sok die over de kroonrand naar beneden over de hoef lopen tot op 2 cm. van de kroonrand netjes rond bij: ik vind het namelijk niet mooi staan (althans bij B.J.), de rest van de sokken die achterlangs hangen, snijd ik rond naar boven bij, net het deel er af dat over de grond sleept, dus vandaar waarschijnlijk, dat dat afvijlen van delen van de sokken hier niet voorkomt....

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:33

Hier krijgen ze ook panty's aan, is zo gedaan.
De hoeven worden namelijk even helemaal gevijld, zo zie je eventuele beschadigingen/oneffenheden namelijk meteen.

het belangrijkste vind is dat de stand gecontroleerd kan worden.
Hier wordt alles gedubbelcheckt, dus na het bekappen en vijlen wordt elke keer gekeken of het gewenste resultaat verkregen is, dat kan niet als er een hoop sokken overheen hangen.

Alle 3 hebben ze sokken tot op de grond en er is dus geen hoef te zien. Ik knip wel altijd zo dat ze niet op hun sokken kunnen gaan staan (dat vind ik zonde, dan trekken ze er haren uit :o )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:04

Onze hoefsmid houd de sokken gewoon opzij, issie gewend zo :j en ja, de hele hoef word netjes gevijld, komen geen haren mee.
Is beetje handigheid ook.

M'n vorige hoefsmid deed altijd zo'n post stiek om de hoef zodat de sokken omhoog stonden.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:57

Hier ook , gewoon de sokken opzij , hij klaagt ook NOOIT trouwens .....

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:31

Toen hier de hoefsmit voor het eerst kwam (heb mijn tinker nog niet zo lang), vroeg ik of het niet handiger was als ik er een panty omheen zou doen. Nou, die lachte me keihard uit! :') Maar zij doet ook veel tinkers. Grappig, al die verschillende ervaringen. Maar als de sokken meegevijld worden, zou ik er idd mooi een panty omheen doen :j .

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:21

Mijn hoefsmid houdt van hoogbenige sportieve dressuurpaarden. Toen ie de eerste keer Goofy zag, en ik maar hoopte dat ik te horen kreeg: wat een leuk paardje is dit.... hoorde ik een diepe zucht en vervolgens "hij heeft wel veel sok" Geen compliment dus -O-
De keer daarna heb ik allemaal kleine staartjes in de sokken gemaakt. Pipilangkous was er niets bij :D, maar het werkte wel, en geen zuchtende hoefsmid meer.
Sokken mee vijlen vind ik nogal wat hoor. Daar zou ik echt niet blij van worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:51

De meeste sokken schuren de Tinkers er zelf af.
Een normale smid zal echt niet het scherpe randje na bekappen vijlen met de sokken er tussen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 06:34

dat is mij nog nooit opgevallen.
Van de week zijn alle paarden weer gedaan maar de sokken zijn onveranderd.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:58

Nou hier sneuvelen er ook soms beetje sokjes hoor...
Maar mijn smidje weet wel dat ie moet oppassen hihi, tijdje terug was hij geweest en moest tijdje erna met een van de paardjes op keuring en had hem gezegd dat hij moest oppassen met mijn teerbeminde sokken :P
Een week of 2 later kwam hij andere paardjes doen, was hij zo slim geweest om zelf rekkertjes mee te nemen om de sokken omhoog te houden haha.
Ooit op de manege was er ook eens een smid die blijkbaar regelmatig sokkenpaarden doet, en die had zo'n rekband voor bloed te trekken bij mensen (kan ff niet op de juiste naam komen) en die deed dat dan rond de sokken omhoog, werkte ook erg goed.