Vraag over Fokmerrie met extreem doorgezakte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:17

Dees schreef:
@FW: Nou, je ziet zulke Friezen niet in de sport hoor ;)
Je ziet deze mismaakte vorm ook zeker niet dagelijks maar ik heb al 3 van dit soort extreme gevallen gezien en dat waren allen Friezen. Ik heb dit nog nooit bij een ander ras gezien.
De eerste keer dat ik dit zag (alweer jaren geleden, er stond zo'n fokmerrie bij Reard, Frl), heb ik bij Friezenfokkers navraag gedaan en het komt in dat ras gewoon vaker voor. Friezen zijn van oorsprong ook niet gemaakt om op te zitten.

Dit komt niet bij alle rassen voor. Maar wel bij Friezen.

Makkelijk om aan te nemen dat ik ze alleen in de sport zie. Ik zie ze ook gewoon op het land of net als ts op keuringen. En nogmaals dit komt niet alleen bij friezen voor. Ook al heb jij het alleen bij friezen gezien.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:20

Ik heb dit ook enkel bij frieze paarden gezien, nog nooit bij andere rassen.. Laatst was er ook een topic over zo´n frieze merrie, die had het nog wel in iets ergere mate. Ook een veulen aan de voet. Sowieso ken ik niet zo veel friezen met mooie sterke ruggen.

Of het paard er nou echt last van heeft weet ik niet, het dier wordt niet gereden neem ik aan. Ik snap alleen werkelijk niet dat er met deze merries gefokt wordt? Zowel omdat je niet weet of het erfelijk is als de belasting van het dragen van een veulen voor de merrie zelf..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:24

FriesWytske schreef:
Ik heb het nog maar 1 keer gezien bij een fries. En dat was gisteren op CH Rijs. Kan je wel zeggen dat ik al heel wat friezen in mijn leven heb gezien. Dus dit is weer een reactie die nergens op slaat. Dit kan bij alle rassen voorkomen.

Wytske, je gaat er voor je eigen gemak maar vanuit dat jij verreweg de meeste paarden van ieder ander hier gezien hebt, en dit ook bij andere rassen voorkomt.

Ik heb ook wel een paar paardjes gezien de afgelopen jaren en in deze extreme doorgezakte vorm heb ik het uitsluitend bij Friezen gezien.
Ik snap dat je Fries-georiënteerde deformatie je niet in staat stelt om dat te willen accepteren.

Doe mij eens een voorbeeld van een ander ras. Mag zelfs wel een plaatje via Google zijn :D

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:28

Dit is niet zomaar even een doorgezakte rug van een fokmerrie die met wat rijden weer in orde komt.
Zie er uberhaupt maar eens een passend zadel op te vinden!

Dit lijkt inderdaad een genetische kwestie.
Ik heb het hier in de buurt ook wel eens bij een BWP merrie gezien. Sommige veulens hadden het ook (gelijk bij geboorte), andere niet.
(Of het bij de veulens van de veulens die het niet hadden ook voorkomt, weet ik niet)

Persoonlijk vind ik het onverantwoord om met zo'n dier te fokken.
Zelfs als de dieren er geen last van hebben, zou ik nooit het risico lopen zo'n misvormd dier op de wereld te laten komen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:28

Bij de buren naast de stal waar ik sta staat een kwpnr met zo n rug. Word gereden en loopt M dressuur. Met een zadel erop zie je er eigenlijk niks van.

Dees

Re: Vraag over Fokmerrie met extreem doorgezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:31

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:32

Ik vraag me ondertussen wel af... Zo'n paard moet toch gewoon last hebben van kissing spines? Dat kan toch niet anders?

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:39

Dees schreef:
@FW: Nou, je ziet zulke Friezen niet in de sport hoor ;)
Je ziet deze mismaakte vorm ook zeker niet dagelijks maar ik heb al 3 van dit soort extreme gevallen gezien en dat waren allen Friezen. Ik heb dit nog nooit bij een ander ras gezien.
De eerste keer dat ik dit zag (alweer jaren geleden, er stond zo'n fokmerrie bij Reard, Frl), heb ik bij Friezenfokkers navraag gedaan en het komt in dat ras gewoon vaker voor. Friezen zijn van oorsprong ook niet gemaakt om op te zitten.

Dit komt niet bij alle rassen voor. Maar wel bij Friezen.

dit komt meer voor bij fokmerries niet alleen friezen

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:40

Cassidy schreef:
Een fokmerrie die niet gereden wordt kan wel degelijk een doorgezakte rug krijgen. Op het moment dat ze gereden worden kan het weer redelijk bijtrekken. Puur kwestie van bespiering in de rug.
Met een dergelijke merrie naar een keuring toe? Ligt er aan wat er gekeurd wordt. Als er een veulen naast loopt en de keuring puur op nakomelingen is en het veulen nog niet gespeend is, dan neem vooral de moeder mee.

Ik heb ook ooit eens een paard gezien met een doorgezakte rug en daar werd bij mij ook gezegd dat het gewoon een gebrek aan spieren was. Wanneer je de spieren in de rug weer zou gaan trainen, zou de rug weer normaal worden. Ik heb het trouwens gezien bij een redelijk jonge arabier.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:44

Dees schreef:
Ik vraag me ondertussen wel af... Zo'n paard moet toch gewoon last hebben van kissing spines? Dat kan toch niet anders?

Dees, ik heb je net twee foto's gestuurd.
Het veulen is op de foto geweest als jaarling en had geen kissing-spines.

Of het dier er nou wel of niet last van heeft, maakt niet uit.
Zo'n rug is verre van ideaal voor gebruiksdoeleinden en kans op letsel is gewoon veel groter.

Zo'n merrie zou niet geaccepteerd moeten worden in de fokkerij als bekend is dat het genetisch is.

Mijny schreef:
Ik heb ook ooit eens een paard gezien met een doorgezakte rug en daar werd bij mij ook gezegd dat het gewoon een gebrek aan spieren was. Wanneer je de spieren in de rug weer zou gaan trainen, zou de rug weer normaal worden. Ik heb het trouwens gezien bij een redelijk jonge arabier.

Dit is niet zomaar een beetje weke of doorgezakte rug of een gebrek aan bespiering. Dit is behoorlijk extreem. De hele ruggegraat heeft een afwijkende vorm. Dat train je er echt niet even uit.

Gistria schreef:
[dit komt meer voor bij fokmerries niet alleen friezen

Ik heb het vaker gezien (wel alleen bij merries, dus misschien dat dat wel interessant is om eens te googlen op medned ofzo)
Ook bij merries die nooit voor fokkerij zijn gebruikt en zelfs bij veulens.
Bij dit soort extreme gevallen zit er bijna altijd een genetische of medische verklaring achter.
Niet alleen maar "het fokmerrie" zijn.

Nou ben ik onbekend in Friezen-land, maar ik ken juist in de warmbloed wereld maar 1 merrie met zo'n rug die voor de fokkerij wordt gebruikt.
En die had het van te voren al.

Nogmaals, dan hebben we het niet over ongetrainde, een beetje weke ruggen.
Laatst bijgewerkt door MariekeA op 05-08-12 11:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:44

Ik heb dit wel degelijk bij andere rassen gezien. Van 1 pony weet ik zeker dat het komt door te jong, te zwaar en te vaak dekken.
Ze worden er echt niet mee geboren en het is in mijn ogen dierenmishandeling. Gênant om daar mee naar een keuring te gaan en nog erger dat het stamboek dit toestaat. Ze zal vast leuke veulens fokken maar dit moet wel gebeuren met het welzijn van de merrie voorop!!!!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:48

Ik ben benieuwd of jij toestemming hebt van de eigenaar om deze foto's te maken, laat staan te plaatsen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:52

Moelly, daar hoef je geen toestemming voor de hebben, zoals al eerder uitgelegd is hier.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:00

Dit is een hernia ventralis, gedeeltelijk of volledig afgescheurde buikspieren door het fokken, inderdaad voorkomend bij friezen die al verschillende veulens hebben gehad. Ik heb echter ook bijvoorbeeld KWPN-ers gezien met deze aandoening.

xxBianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 17:01

voor extra informatie van de merrie
het schijnt dat dat een hele goede fokmerrie is en hele mooie veulens krijgt, en dat ze dus veel veulens heeft gebaard...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:42

Neonlight schreef:
Dit is een hernia ventralis, gedeeltelijk of volledig afgescheurde buikspieren door het fokken, inderdaad voorkomend bij friezen die al verschillende veulens hebben gehad. Ik heb echter ook bijvoorbeeld KWPN-ers gezien met deze aandoening.

Volgens mij is er bij deze extreme gevallen wel meer aan de hand dan gescheurde buikspieren gezien de vorm van de wervelkolom?
Er loopt op medisch volgens mij een lang topic over een jong warmbloedpaard met een dergelijke rug, nog niet zo ver doorgezakt maar wel een heel aparte vorm direct achter de schoft. Die heeft nog geen veulens gehad..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 06:03

Neonlight schreef:

nou,maar dat vind ik dan wel raar.
ik verzorg zelf een fokmerrie die in elk geval 9 veulens gehad heeft en die heeft helemaal geen doorgezakte rug
en ik ken wel meer oudere merries die het helemaal niet hebben.
en wederom zie ik het alleen bij friezen.
vraag ik me toch echt af of het erfelijk is en zou dus zelf nooit een veulen van zo'n merrie willen hebben

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 06:40

bij friezen is dit een bekend iets zwakke/weken ruggen en ook vaak de been problemen.
bij andere rassen kun je het ook hebben maar echt niet zo veel als bij friezen.

hier zie je het probleem bij een jong onbereden paardje dat in de groei is geloof dat het een kwpn is
[MD] is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

xxBianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:39

ellepel schreef:
Neonlight schreef:

nou,maar dat vind ik dan wel raar.
ik verzorg zelf een fokmerrie die in elk geval 9 veulens gehad heeft en die heeft helemaal geen doorgezakte rug
en ik ken wel meer oudere merries die het helemaal niet hebben.
en wederom zie ik het alleen bij friezen.
vraag ik me toch echt af of het erfelijk is en zou dus zelf nooit een veulen van zo'n merrie willen hebben

nee, ik geloof ook niet dat het alleen door de vele veulens komt, ik vond het er zo naar uitzien, en ben benieuwt of het iets met het gen temaken heeft

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:57

Die hernia is ontstaan tijdens de dracht. Niet iedere fokmerrie krijgt zo'n hernia.
Ik heb thuis een artikel liggen hierover van de universiteit van Utrecht. Dit artikel had ik vanuit een fokkerij symposium een aantal jaar geleden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:59

Ik heb wel eens een paard gezien met gescheurde buikspieren na een koliekoperatie, maar dat zag er toch echt niet zo heftig uit als deze ruggen? Wel een bolle buik en wat hangende rug.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:06

Maar in combinatie mwt weken ruggen, wat friezen hebben, krijg je dit effect. :)

xxBianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:35

ja, maar ik snap het dan niet dat je dan zo doorfokt, ik bedoel, dan zou je de hele weke rug doorgeven op je veulens

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:41

Mijn pony had dit ook. Iets minder erg dan in de startpost, maar toch.
Is dit genetisch bepaald?
Zowel de vader van mijn pony als de moeder van mijn pony hadden mooie, rechte ruggen. De moeder van mijn pony kreeg geloof ik ieder jaar een veulen en toch zag ze er nog goed uit in de rug.
Mijn pony heeft toen ze jong was (jaar of 5) één veulen gehad. Ik weet niet of ze daarvoor al een ingezakte rug had of het pas daarna gekregen heeft.
De nakomeling van mijn pony heeft ook een normale rug en heeft ook een veulen gehad.
Hoe kan het dan dat alleen mijn pony zo'n doorgezakte rug had?

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:00

Deze merrie heeft geen hernia ventralis.

zie deze link: http://www.equine-reproduction.com/arti ... ture.shtml

Bij een hernia ventalis zijn de buikspieren gescheurd , waardoor de darmen en de baarmoeder met veulen min of meer direct onder de huid komen te liggen. Dit hoeft geen effect op de rug te hebben. De friese merrie op de foto heeft een normale buik, dus geen hernia ventralis.
Een hernia ventralis treedt meestal op in het laatste deel van de dracht of na bv een koliek operatie.