Dees schreef:Ik vraag me ondertussen wel af... Zo'n paard moet toch gewoon last hebben van kissing spines? Dat kan toch niet anders?
Dees, ik heb je net twee foto's gestuurd.
Het veulen is op de foto geweest als jaarling en had geen kissing-spines.
Of het dier er nou wel of niet last van heeft, maakt niet uit.
Zo'n rug is verre van ideaal voor gebruiksdoeleinden en kans op letsel is gewoon veel groter.
Zo'n merrie zou niet geaccepteerd moeten worden in de fokkerij als bekend is dat het genetisch is.
Mijny schreef:Ik heb ook ooit eens een paard gezien met een doorgezakte rug en daar werd bij mij ook gezegd dat het gewoon een gebrek aan spieren was. Wanneer je de spieren in de rug weer zou gaan trainen, zou de rug weer normaal worden. Ik heb het trouwens gezien bij een redelijk jonge arabier.
Dit is niet zomaar een beetje weke of doorgezakte rug of een gebrek aan bespiering. Dit is behoorlijk extreem. De hele ruggegraat heeft een afwijkende vorm. Dat train je er echt niet even uit.
Gistria schreef:[dit komt meer voor bij fokmerries niet alleen friezen
Ik heb het vaker gezien (wel alleen bij merries, dus misschien dat dat wel interessant is om eens te googlen op medned ofzo)
Ook bij merries die nooit voor fokkerij zijn gebruikt en zelfs bij veulens.
Bij dit soort extreme gevallen zit er bijna altijd een genetische of medische verklaring achter.
Niet alleen maar "het fokmerrie" zijn.
Nou ben ik onbekend in Friezen-land, maar ik ken juist in de warmbloed wereld maar 1 merrie met zo'n rug die voor de fokkerij wordt gebruikt.
En die had het van te voren al.
Nogmaals, dan hebben we het niet over ongetrainde, een beetje weke ruggen.
Laatst bijgewerkt door MariekeA op 05-08-12 11:51, in het totaal 3 keer bewerkt