Wie fokt er nog meer met een oudere merrie 20+

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

Re: Wie fokt er nog meer met een oudere merrie 20+

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:20

Merrie heeft idd ook gewoon een hangbuik, maar was wel verschieten, zij moesten met de merrie rondstappen tot de DA daar was, krijg zo'n merrie maar is recht :o
Hier zie je wat een buik ze had, dag van de geboorte
Afbeelding
en dan maandje geleden, is wel flink bijgetrokken moet ik zeggen :j
Afbeelding

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:45

wij willen eigelijk met een c pony merrie een veulen fokken, maar we hebben ons laten vertellen dat dat alleen kan als ze al ooit een veulen gehad heeft. en dat heeft ze niet, dus zijn we er maar mee gestopt. hebben de merrie op dit topic al ooit eerder een veulen gehad of was dit ook hun eerste keer?????

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 13:38

Wat een buik Titsia. Onze Doruto had dat ook bij de laatste dracht. De banden zijn in de loop der jaren toch allemaal wat uitgerekt. Nu ziet ze er weer goed uit, strak in haar velletje en geen grote buik. Maar ik had haar nu liever drachtig gezien met een dikke hangbuik |(

De jonge oude merrie van 24 is jammer genoeg na 6 weken dracht weer leeg. Echt jammer, we hebben het hartje al zien kloppen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:42

Toen mijn merrie werd geboren 24 jaar geleden, was haar mama 21. Een veelgebruikte fokmerrie overigens, al zou ik niet weten hoeveel veulens ze exact heeft gehad.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:16

Deze merrie had vooral last van vocht, oedeem, want nu zie je er niets meer van, ok je ziet dat ze wat ouder is en vooral als fokmerrie gedient heeft, maar voor haar leeftijd ziet ze echt nog super uit :j op de tweede foto bv zou ik haar niet 20+ schatten :D

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 16:56

Mensen hebben snel een oordeel klaar als je verteld dat je met een merrie van ruim over de 20 fokt. Als ze haar dan zien denken ze dat ze 15 is. Dan ben ik altijd een beetje trots op mijn meissie, ze ziet er nog zo goed uit.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:04

De mensen die snel oordelen ??

Worden die mensen wel door enige kennis en inzicht geremd ??

Oordelen gaat zo snel, kennis vergaren kost moeite. :7

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 18:43

Ariebren schreef:
De mensen die snel oordelen ??

Worden die mensen wel door enige kennis en inzicht geremd ??

Oordelen gaat zo snel, kennis vergaren kost moeite. :7

Helemaal mee eens. Ik werd er vorige week weer eens op aangesproken. Hoe ik het durfde om met zo'n oude merrie te fokken en of ik dan geen nakomelingen van haar had om het over te nemen.
De merrie is zielsgelukkig met een veulen aan de voet. Waarom zou ik haar dat onthouden.

Sophie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 08:50

onze merrie is vorige week nogmaals geïnsemineerd ,deze keer met vers (en niet veel verdund, er is voor de moment niet zo veel vraag meer, omdat t laat op t seizoen is...). De veearts van de kliniek zei me dat ze maandag geïnsemineerd is en en dinsdag haar baar moeder gespoels, omdat er toch wat vuil op zat...maar...eerst geïnemineerd en nadien gespoeld?? kan dit wel?
:\

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 09:42

Ja, de baarmoeder word dan gespoeld om alle vocht en laatste sperma eruit te krijgen. Het zaad dat "het" moet gaan doen zit op dat moment in de eileider op weg naar het ei of is met het bevruchte ei op weg naar de baarmoeder. Die is dan droog en schoon op het moment dat het ei aan komt om te nestelen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:01

Onze nu 21-jarige Jaline is pas gelukkig met een veulen; als ze nog probleemloos drachtig willen worden, trek je dan niks aan van kritiek, het houdt de dames juist jong!
@Sophie1981: Wij laten de oudere merries ook meestal even spoelen als het ei weg is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:06

Mijn merrie is nu 21 en dragend van haar 15e veulen, afgelopen jaar gust gebleven; ik denk verworpen door slechte conditie en luis.

Sophie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:10

ah, ok, vond dat zo raar klinken...6 september gaan we voor de drachtcontrole, en anders wordt het volgend jaar nog eens proberen als ze er goed blijft uitzien en zich goed blijft voelen... nu nog eens probren vind ik wat te laat...dan heb je maar een veulen voor augustus...gelukkig mogen we dekken tot drachtigheid bij deze hengst en evt ook een andere merrie aanbieden moest het toch niet meer lukken...
+:)+ maar nu duimen we nog voor 6 sept...

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:52

zou iemand aub kunnen antwoorden op mijn vraag?
hebben alle merries hier al eerder een veulen gehad of was dit de eerste keer?
ik heb namelijk een c pony merrie van 19 en wil eigelijk wel veulen mee fokken maar deze merrie heeft nog nooit een veulen gehad. ik hoorde van iemand dat fokken met oude merries mogelijk is maar alleen als ze al eerder een veulen gehad hebben. dat heeft mijn merrie dus niet.
is wel of niet slim om met deze merrie een veulen te fokken???

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:06

Alles kan.

Maar, het risico dat het fout gaat ligt veel hoger.
Heb je kennis en ervaring met drachtige merries en geboorten ?

Dus op jouw jonge leeftijd zou ik er niet aan beginnen.

Momenteel is de markt overspoeld met veulentjes.

Sophie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:32

die van ons had er ook al 3 gehad toen we ze kochten als fokmerrie op 19-jarige leeftijd..
Dit jaar heb ik met mijn andere merrie ook een veulentje gefokt, eenmalig, maar wel om, als ze meer op leeftijd begint te komen, hier ook terug een veulen te kunnen uit fokken..ik hoorde ook altyd dat het wel goed is als ze voor hun 10e jaar (ongeveer) een veulen gehad hebben als je er dan op latere leeftijd nog mee wilt fokken...
Ik heb nu gezien dat ze een supergoede moeder is en dat ze heel blij is met een veulen aan de voet, veel gemakkelijker in de omgang ook toen ze drachtig was... :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:33

Jorina (nu 21 jaar) heeft vorig jaar nog een veulen gehad.
Dit jaar is het helaas niet gelukt. Ze heeft ook een aantal cystes, waarvan 1 redelijk grote.
En ze reageert niet goed meer op de verdunning, waardoor ik haar weg moet brengen.

Omdat ik persoonlijk niet te veel wil dokteren en het niks vind om haar weg te brengen, is ze nu met fokpensioen en blijven we haar lekker recreatief onder het zadel en voor de wagen gebruiken.

Ze heeft overigens 10 veulens gehad.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:36

Mijn oudste merrie die fokmerrie blijft tot het niet meer gaat is van 1994 dus nu 18 jaar. Ik dek haar steeds 3 keer en dan een jaar pauze. Nu is de eerste in het rijtje geboren, de tweede is in aantocht en de 3e hoop ik er dan in 2014 naast te hebben lopen als ze 20 wordt. Voorals nog is de gezondheid van de merrie belangrijker.
Totaal heeft ze
5 hengstjes en 1 merrie gehad.

De andere oudere heb ik verkocht of te koop. Zo ook nog een 16 jarige.
Dit mede omdat ik jonge aanfok heb aangehouden en dus dit jaar 2 merrie's erbij had om te dekken, volgend seizoen nog 2 en over 2 seizoenen weer 2.

Jrjsrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:20

Onze merrie van 21 jaar (E. Ramano/Rinaldo) hebben wij gekocht voor onze dochter als leerpaardje.
Ze is altijd fokmerrie geweest en stond al 3 jaar stil toen wij haar kochten.
Mijn dochter van 11 jaar stapte op en vanaf de eerste minuut was er die klik, ze is een fantastische merrie die nu zelfs wordt gereden door mijn beide dochters. Ze kunnen ermee over straat, naar de Drunense Duinen enz....
Wat niet onze bedoeling was, maar door haar geweldige karakter hebben we haar laten dekken.
Ze is voor 2013 drachtig van de Perlino hengst Baron......volgendjaar verwachten we een Valk veulentje :)

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:24

mijn merrie is nu 23 jaar en heeft een veulen van sheraton
het is het 11 de veulen wat ik er bij heb gefokt hiervoor had ze al 2 veulens gehad
de laatste 7 nakomelingen heb ik nog en 2 er van lopen in de sport onder mijn dochter(de 6 en 5 jarige)
de 4 en 3 jarige heb ik nu ook samen met de oude merrie onder de hengst gedaan en alle 3 onder de zelfde hengst (denzel) deze staat bij dekstation Tivoli in raalte
mijn merrie is een mytens x master x eclatant x roland

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 12:42

Leuk om te lezen dat er nog zoveel dames op leeftijd veulentjes krijgen.
Veel mytens merrie's zullen er ook niet meer rondlopen denk ik. Dat vind ik het mooie aan fokken met een oudere merrie. Je hebt vaak een volledig vrije bloedlijn zonder Jazz, Ferro, Gribaldi en de andere "grote" hengsten.
Heb jij je Mytens merrie ook weer gedekt dit jaar? En zo ja met wie?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:41

leuk om te lezen idd, ik heb ook een 18,5 jarige gekocht, zit nog super in dr vel en is gelukkig ook netjes drachtig

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:49

Mijn vriendin heeft ook een Mytens merrie maar deze is helaas dit jaar niet drachtig geworden. Zo heel oud is ze nog niet eens, ik dacht 17. Heel jammer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:55

kan altijd een keertje wie weet aankomend jaar weer

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:57

fokfanaat schreef:
kan altijd een keertje wie weet aankomend jaar weer

Nou ja, vorig jaar ook niet gelukt. Ze heeft ooit 1 veulen gehad maar daarna nooit meer. Dit jaar vanaf het vroege voorjaar geprobeerd met spoelen en alles erbij maar niks mocht baten helaas.
Proberen kost ook geld natuurlijk en dat is niet het enige. Het is ook een sportpaard dus het kost je ook kostbare tijd in trainingsuren. Is toch behoorlijk wat rompslomp allemaal.