Ik heb een shetlander hengst gekocht nu heb ik een vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 13:29

tessxponys schreef:
Bikkelshet schreef:
Ik hoor dus echt verschillende meningen.
Ik wil jullie bedanken voor de antwoorden.
Ik denk dat ik maar gewoon met de veearts ga overleggen.

opzich maakt het niet uit
als je maar uit de buurt blijft van merries??
toch zou ik het doen voor de zekerheid straks ontsnapt hij en dekt hij een merrie uit de buurt
OEPS hahahhahhahahahahahahaha :) /3

ontsnappen is haast onmogelijk,
als hij uit het land ontsnapt nou kan hij als nog geen kant op.
vervolgens moet hij over een mega hek springen( een shet??? ) en vervolgens en nog mega grotere hek. om het terrein af te kunnen. haha nee.
En aan de hand hij weet niet dat hij sterk is.
Ook niet als er andere paarden langst komen en knikje en hij staat naast je. haha.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:33

Bikkelshet schreef:
Ik wil graag meer reactie op kwa het beste voor de pony zelf is.
Niet wat handiger voor mij is in de toekomst.

Wat voor de pony het beste is?
Castreren, vind ik. Hengsten maken nou eenmaal hormonen aan en kunnen heel gemakkelijk veranderen in tikkende hormoon-bommetjes. Het is nl. uiterst frustrerend dat ze niet mogen dekken, gezien ze namelijk wel die hormonen behouden en ze vanuit hun instinct de natuurlijke drang hebben om te dekken en zich voort te planten.

Heel simpel; weeg alle voor- en nadelen tegen elkaar op en dan zie je dat er véel meer voordelen aan het castreren zijn, dan de voordelen van het hengst laten. Ook voor de pony.
En natuurlijk er niet mee gaan dekken (er zijn al genoeg (papierloze) shetten).

Edit: zie net dat ik het wat apart heb omschreven. Bovenstaand is hoe ik er over denk.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 08-07-12 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:35

Bikkelshet schreef:
Ik wil graag meer reactie op kwa het beste voor de pony zelf is.
Niet wat handiger voor mij is in de toekomst.

het beste voor de pony is als hij ergens kan staan met een vriendje. En in de meeste gevallen gaat dat makkelijker als ruin.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:39

Als jij je pony gewoon in de hand kan houden nu hij hengst is,
Zou ik hem gewoon hengst houden

Je geeft al aan dat hij met een ander paard staat en dat goed gaat
Dat is denk ik wel een groot plus punt

Je ziet namelijk heel vaak dat hengst alleen gezet worden
Ik vind zolang het goed gaat tussen die 2 en jij hem in de hand kan houden
Gewoon lekker een echte man laten hahah

Bikkelshet

Re: Ik heb een shetlander hengst gekocht nu heb ik een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 15:17

Denk dan toch dat ik hem hengst hou,
ik merk ook geen drukte in zijn hoofd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:26

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat dit account en bulkl_kieta een en dezelfde persoon zijn.

On topic, ik zou hem ook laten castreren, zelf ook hengsten lopen maar het besluit genomen om hem te laten castreren aan het einde van het seizoen. Waarom? Omdat hij de allerliefste is? Nee, maar wel omdat hij zich heeft ontwikkeld tot een ware terrorist tegenover de andere paarden, hij is namelijk de baas niet meer en nu zijn zijn hormonen hem de baas. ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:32

flettie schreef:
Onze buren hebben sinds 1.5 jaar ook een Shethengst (nu 7 jaar) erbij als gezelschap voor hun (nu) 3 jarige Tinkerruin (bij aankoop van de Shet was de Tinker ook nog hengst).
Ik kom regelmatig bij beide heren i.v.m. hoefsmidbezoeken (gebeurt altijd tesamen met die van mij en buurtjes zijn dan meestal werken) en je merkt aan Wicket echt niet dat hij hengst is... zolang hij maar bij merries uit de buurt blijft want dan wordt het opeens een echt ventje.
(Dominante ruinen is hij ook niet van gediend kwamen we achter toen onze Shet er nog bij stond := )
Ze hebben geprobeerd 'm vorig jaar, tegelijkertijd met de Tinker, geprobeerd te castreren maar op de een of andere manier werkte de verdoving niet goed. Toen de DA al aan verdoving voor 400 kg zat voor een Shetje van krap 150 kg, durfde hij niet verder te gaan. Wicket is nu nog steeds hengst en de buren willen (in overleg met de DA) het nog 1 keer proberen met een ander verdovingsmiddel. Mocht die ook niet werken dan blijft hij gewoon hengst.

Maar verder is het dus gewoon een vreselijk lief dier. Ik laat zonder angst mijn 3 jarige dochter bij hen in de paddock rondlopen. Die Shet doet niks, het is eerder de Tinker die nogal lomp kan zijn :+

Bij mijn shet werkte de verdoving ook niet. Da wilde ook geen risico lopen, pony zat al op een dosiering van een paard. Een week later is de da met nog een da terug gekomen en is hij aan het infuus gegaan.

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 15:43

Ik wil even iedereen bedanken voor de reacties.
En ik hoef ook geen reactie meer heb genoeg gelezen :D
Omdat hij geen papieren heeft laat ik hem niet dekken vanwege de slechte paardenmarkt.
Na nog even overleg met de DA en als hij het ook adviseer om meneer te laten helpen ga ik het toch maar doen.
Bedankt iedereen :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:46

geerke schreef:
als hij en jij er geen last van hebben hengst laten.
Maar wat doet hij als je buiten loopt met hem en je komt een merrie tegen?
Dan moet je hem wel de baas kunnen.
Castreren is niet zonder risico.Wel als ze jaarling zijn,maar 6 jaar is iets anders.
Als je hem moet laten castreren, om de een of andere reden laat het in een kliniek doen.

Ik zou hem hengst laten.Gezien de risico's van een castratie.

Ik sluit me hier bij aan.
Ik zou hem hengst laten,maar komt ook omdat ik niks met ruinen heb

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:47

jee wat zijn er hier veel mensen voor castereren terwijl het beestje niks verkeerd doet of last heeft van hormonen.. Ik hoop voor jullie mannetjes niet dat jullie hetzelfde over je vent denken als over je paard!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:48

KBTP: ik zie eigenlijk niet zoveel overeenkomsten, behalve dat beide personen 21 zijn en een shethengst hebben....

Maar deze TS typt ook een stukje netter en komt veel beter uit haar woorden.......

@ TS: Mocht je toch (evt. in overleg met DA) besluiten hem te laten castreren, wacht dan even af tot ná de zomer, zeg maar in de herfst, oktober. Nu is het niet zo handig om te laten doen, aangezien er nu veel vliegen etc. zijn en de kans op ontstekingen dus ook véel groter maakt.

Onze shethengst (het volle broertje van die van HotChocolat) is op 4 jarige leeftijd gecastreerd, liggend in de kliniek, ging prima. Was geen castratie vanwege hem zelf, het was als hengst ook een superlief en braaf beestje en heb hem netjes en consequent opgevoed, maar je zag uiteindelijk toch aan hem dat hij af en toe wat gefrustreerd raakte. Bovendien was het meer vanwege praktische zaken als weide-indeling; we hadden nl. ook nog wat merries staan (zijn moeder en halfzusjes van hem), hij stond wel samen met zijn volle broer (toen nog niet verkocht en hengst) en/of een andere ruin, maar het risico op uitbreken en z'n bloedverwanten dekken was ons toch te groot.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:49

Dobel schreef:
jee wat zijn er hier veel mensen voor castereren terwijl het beestje niks verkeerd doet of last heeft van hormonen.. Ik hoop voor jullie mannetjes niet dat jullie hetzelfde over je vent denken als over je paard!

:') Die hebben niet alleen hormonen + instinct, maar ook nog hersenen waarmee ze weloverwogen kunnen denken...
Tenminste, dat valt af en toe ook te betwijfelen....... :')

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:50

hotchocolat schreef:
flettie schreef:
Onze buren hebben sinds 1.5 jaar ook een Shethengst (nu 7 jaar) erbij als gezelschap voor hun (nu) 3 jarige Tinkerruin (bij aankoop van de Shet was de Tinker ook nog hengst).
Ik kom regelmatig bij beide heren i.v.m. hoefsmidbezoeken (gebeurt altijd tesamen met die van mij en buurtjes zijn dan meestal werken) en je merkt aan Wicket echt niet dat hij hengst is... zolang hij maar bij merries uit de buurt blijft want dan wordt het opeens een echt ventje.
(Dominante ruinen is hij ook niet van gediend kwamen we achter toen onze Shet er nog bij stond := )
Ze hebben geprobeerd 'm vorig jaar, tegelijkertijd met de Tinker, geprobeerd te castreren maar op de een of andere manier werkte de verdoving niet goed. Toen de DA al aan verdoving voor 400 kg zat voor een Shetje van krap 150 kg, durfde hij niet verder te gaan. Wicket is nu nog steeds hengst en de buren willen (in overleg met de DA) het nog 1 keer proberen met een ander verdovingsmiddel. Mocht die ook niet werken dan blijft hij gewoon hengst.

Maar verder is het dus gewoon een vreselijk lief dier. Ik laat zonder angst mijn 3 jarige dochter bij hen in de paddock rondlopen. Die Shet doet niks, het is eerder de Tinker die nogal lomp kan zijn :+

Bij mijn shet werkte de verdoving ook niet. Da wilde ook geen risico lopen, pony zat al op een dosiering van een paard. Een week later is de da met nog een da terug gekomen en is hij aan het infuus gegaan.

Volgens mij wil de DA dat inderdaad nu ook doen: aan het infuus :j
Buren zijn echter wel van mening dat als dit ook niet helpt, ze met Wicket niet naar de kliniek gaan om daar te laten castreren. Dan mag hij gewoon hengst blijven en mochten ze ooit nog eens op zoek (moeten) gaan naar een ander paardje dan komen merries gewoon niet in aanmerking.

Mijn Shet ging destijds ook met moeite plat. Die had ook voor iets van 400 kg op en stond nog op zijn pootjes. Die konden we echter nog wel 'tackelen' en moesten hem vervolgens met 2 man op de grond houden := Maar de DA heeft het er nu (na 6 jaar) nog steeds over wat voor'n vechter onze Shet wel niet was :+

Voor TS: zo lang hij zich gedraagt lekker hengst laten. Bij de eerste flinke 'misstap' van zijn kant: hakkietakkiewegzakkie.

Marjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:52

Ik zou hem ruinen, want stel je voor je moet hem verkopen ,dan verkoopt een ruin beter.

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 15:54

JoyCiej007 schreef:
KBTP: ik zie eigenlijk niet zoveel overeenkomsten, behalve dat beide personen 21 zijn en een shethengst hebben....

Maar deze TS typt ook een stukje netter en komt veel beter uit haar woorden.......

@ TS: Mocht je toch (evt. in overleg met DA) besluiten hem te laten castreren, wacht dan even af tot ná de zomer, zeg maar in de herfst, oktober. Nu is het niet zo handig om te laten doen, aangezien er nu veel vliegen etc. zijn en de kans op ontstekingen dus ook véel groter maakt.

Onze shethengst (het volle broertje van die van HotChocolat) is op 4 jarige leeftijd gecastreerd, liggend in de kliniek, ging prima. Was geen castratie vanwege hem zelf, het was als hengst ook een superlief en braaf beestje en heb hem netjes en consequent opgevoed, maar je zag uiteindelijk toch aan hem dat hij af en toe wat gefrustreerd raakte. Bovendien was het meer vanwege praktische zaken als weide-indeling; we hadden nl. ook nog wat merries staan (zijn moeder en halfzusjes van hem), hij stond wel samen met zijn volle broer (toen nog niet verkocht en hengst) en/of een andere ruin, maar het risico op uitbreken en z'n bloedverwanten dekken was ons toch te groot.

Ok dank je wel voor je advies.
Ik ga goed overleggen met de DA en dan uit eindelijk ga ik zelf nog goed na denken wat mij het beste lijkt. Want dat is wat ik uit eindelijk voor meneer wil.
Heb dan tot oktober de tijd om na te denken en te zien want ik heb hem natuurlijk ook nog maar net.
En alles is nog wennen dus misschien zie ik later pas of hij last krijgt.

Mag ik vragen waarom jullie het over hebben want ik snap niet zo goed wat jullie bedoelen met dat ik iemand anders ben of..?
Sorry misschien ben ik beetje blond hoor :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:56

Goed idee!

Er is hier een bokker die suggereert dat je ook een ander account op bokt hebt/hebt gehad. Die persoon was toevallig ook 21 en had ook een shethengst en daar was een discussie uit voortgekomen wel/niet castreren.

Doet er allemaal niet toe, volgens mij heeft de bewuste bokker die dit suggereert het helemaal verkeerd. En anders zie ik er nog steeds de relevantie niet van in......

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:00

Ik vind aan je verhaal te horen,
dat je hem gewoon hengst moet laten,
je zegt dat hij zelf gewoon heel lief in de omgang met kinderen is,
Tenzij hij dominant word kan je het doen.
maar als jij geen last hebt van zijn hengsten gedrag kan je hemt toch gwn hengst laten.
...
:)
HouHemMaarGewoonHengst /3

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 16:02

JoyCiej007 schreef:
Goed idee!

Er is hier een bokker die suggereert dat je ook een ander account op bokt hebt/hebt gehad. Die persoon was toevallig ook 21 en had ook een shethengst en daar was een discussie uit voortgekomen wel/niet castreren.

Doet er allemaal niet toe, volgens mij heeft de bewuste bokker die dit suggereert het helemaal verkeerd. En anders zie ik er nog steeds de relevantie niet van in......

Oke ik denk dat ze het ook helemaal verkeert heb want ik ben hier net nieuw en ben nog nooit eerder op bokt geweest. Wist wel dat het bestond, maar hoorde niet altijd positieve verhalen over.
Maar omdat ik toch met deze vraag zat en overal zo veel verschillende meningen over hoorde wou ik toch jullie meningen horen. Kan nooit kwaad lijkt mij :+

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 16:03

BobbieLover schreef:
Ik vind aan je verhaal te horen,
dat je hem gewoon hengst moet laten,
je zegt dat hij zelf gewoon heel lief in de omgang met kinderen is,
Tenzij hij dominant word kan je het doen.
maar als jij geen last hebt van zijn hengsten gedrag kan je hemt toch gwn hengst laten.
...
:)
HouHemMaarGewoonHengst /3

dank je voor je mening hoor :)

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:12

ik vraag me af waarom je dit topic geplaatst heb want zo door het verhaal heen gelezen en de reacties van jou heb ik het idee dat je al van te voren hebt besloten om hem hengst te laten!
Ik heb de "gein" hier een keertje gehad dat er mensen hierwaren en hun hengst ook hengst lieten. Die is een keertje ontsnapt en de gevolgen kun je dus wel raden! Hij heeft schijnbaar een heerlijk avontuurtje gehad en resultaat te zien het volgend voorjaar!
Ze hebben hem direct gecastreerd en nu zeggen ze hadden we het maar eerder gedaan!

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 16:16

trudydouwe schreef:
ik vraag me af waarom je dit topic geplaatst heb want zo door het verhaal heen gelezen en de reacties van jou heb ik het idee dat je al van te voren hebt besloten om hem hengst te laten!
Ik heb de "gein" hier een keertje gehad dat er mensen hierwaren en hun hengst ook hengst lieten. Die is een keertje ontsnapt en de gevolgen kun je dus wel raden! Hij heeft schijnbaar een heerlijk avontuurtje gehad en resultaat te zien het volgend voorjaar!
Ze hebben hem direct gecastreerd en nu zeggen ze hadden we het maar eerder gedaan!

Nee volgens mij moet je even wat beter lezen?
Want zoals ik net zei als de DA ook adviseert om hem te laten helpen laat ik hem in oktober helpen.

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 17:48

Ik kreeg net van andere te horen dat het juist verstandig is ze in de zomer te laten casteren omdat in herfst veel regent en dan modderig is, en dan juist onstekings kans is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:26

Bikkelshet schreef:
Ik kreeg net van andere te horen dat het juist verstandig is ze in de zomer te laten casteren omdat in herfst veel regent en dan modderig is, en dan juist onstekings kans is.

Dat heb ik werkelijk waar nog nóoit gehoord........
Er wordt áltijd afgeraden om in de zomer te laten castreren, vanwege de vliegen. Die brengen nl. ontstekingen over, die gaan lekker op die wond zitten.

Regen maakt geen fluit uit, modder......... dan moet je hem ook niet in meters blub zetten, maar dat doe je zowiezo niet lijkt me.
Vraag 't maar eens aan je DA, ben benieuwd wat die er van denkt.
Maar bovenstaande kul heb ik echt nog nooit gehoord :n

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:27

Gewoon zorgen dat hij een beetje een knap plekkie heeft en geen modderbad, dan kan het geen kwaad :)

Bikkelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 18:34

nee dat leek mij nou ook al.