hoeveel dekgeld kun je max. vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jazen

Re: hoeveel dekgeld kun je max. vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 00:25

oke ,dus dan zal ik maar lid worden en hem laten keuren .
in Magic zie je op het eerste gezicht geen hengst ,of je moet onder hem gaan hangen . :D
hij slooft zich ook niet uit als er merrie's voorbij komen ,
hij heeft al bij een merrie gestaan ,waar hij niet bijkon :) en na het eens te proberen is het ook gestopt .
hij heeft totaal geen hengsten manier (ik zal maar niet te luid roepen zeker ? :+ ) .

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 01:17

maar ik denk hem toch al eens online te zetten .

en hoe zit dit nu eigenlijk .
want bv.bij honden betaal je zoveel springgeld en dan ook nog eens een bedrag per pup .
ik heb al een henstenhouderij gezien waar je ook sperma moest betalen en dan ook nog eens het veulen ,of heb ik dat verkeerd begrepen ?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 01:36

Volgens mij heb jij een beetje een verkeerd beeld van hoe 'rijk' je wordt van een dekhengst. Waarschijnlijk zal het je meer kosten dan opleveren. Als je wilt sparen voor een merrie had je beter geen hengst kunnen kopen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 02:09

Jazen dat is alleen van toepassing bij grote namen.

Neem een Gribaldi, Jazz etc.

Heel eerlijk.. ik vind Shetlanders hartstikke leuk en snoezig maar de realiteit is helaas ook dat Shetlanders niet ontzettend veel waard zijn en er een overschot is aan papierloze shetlanders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 03:14

Sappos schreef:
Bulkl_kieta wat versta jij onder gezond? Het ademt? Ik wil een CORRECT gezond dier. Goed karakter + beweging + correct + bepaald type + kleur

Gelukkig ben je vrij in je hengstenkeuze en verplicht niemand je te dekken met een hengst die je niet aanstaat ;)

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 11:48

goeroe schreef:
Volgens mij heb jij een beetje een verkeerd beeld van hoe 'rijk' je wordt van een dekhengst. Waarschijnlijk zal het je meer kosten dan opleveren. Als je wilt sparen voor een merrie had je beter geen hengst kunnen kopen.

ik wil ook niet rijk worden van hem .
ik ozu gewoon van het dekgeld dat hij zou verdienen een leuk merrie'tje kopen en op daar af en toe een veulen van te krijgen .
is dat dan zo verkeerd ?
en ik heb hem niet enkel voor het dekken ,het is een heerlijk paardje met een leuk karakter en hij kan ook voor de kar lopen .
daarom ben ik nu ook een sulky'tje aan het zoeken .

Nouks schreef:
Sappos schreef:
Bulkl_kieta wat versta jij onder gezond? Het ademt? Ik wil een CORRECT gezond dier. Goed karakter + beweging + correct + bepaald type + kleur

Gelukkig ben je vrij in je hengstenkeuze en verplicht niemand je te dekken met een hengst die je niet aanstaat ;)

dat vind ik nu ook .

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:53

Je wilt af en toe een veulen krijgen? Zonder papieren waarschijnlijk, net als al die andere shetlanders. Die op de markt staan en uiteindelijk de slacht in gaan? Erg verstandig :n

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:59

Wat je aan dekgeld kan vragen, misschien 50,-. Maar ik denk dat je blij mag zijn als je al een merrie voor dekking krijgt. Er staan al zoveel hengsten ter dekking zowel met als zonder papier dat er gewoon keuze te over is. Dan gaan de verstandige fokkers toch voor een goedgekeurde hengst.

Lekker naar de keuring volgend jaar en dan kijken hoe goed hij het daar doet.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:02

Emie99 schreef:
Je wilt af en toe een veulen krijgen? Zonder papieren waarschijnlijk, net als al die andere shetlanders. Die op de markt staan en uiteindelijk de slacht in gaan? Erg verstandig :n

Sorry TS maar hier ben ik het toch mee eens.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:05

Naast het feit dat het verstandig is met je hengstje naar de keuring te gaan is het ook gewoon ontzettend LEUK om te doen! Je hengstje trainen, mooi toilleteren en laten zien op zo'n dag is toch een leuke ervaring?
Als hij dan veterinair goedgekeurd wordt en ook een leuke premie krijgt, is het plaatje dan toch compleet?
Dan heb je een correcte, goedgekeurde hengst waarmee je veulentjes kunt fokken met papieren en iets toevoegd aan de fokkerij.

Op het moment is de paardenmarkt best slecht, ook bij de kleine paardjes. Natuurlijk zijn er mensen die fokken zonder papieren maar als je mensen van buitenaf zou willen trekken om hun merrie's te laten dekken met jou hengst zullen ze eerder kiezen voor een goedgekeurde hengst en zullen ze hem toch eerst willen zien in real life. Veel mensen komen ook naar de hengstenkeuring om verschillende hengsten te bekijken en daar hun dekkeuze van dat jaar op te baseren!
Papierloze paardjes staan er genoeg op de markt die verdwijnen in grote vrachtwagens richting het buitenland...

Kort samengevat: Naar de keuring gaan met je hengst is LEUK, een goede ervaring om te zien wat er gevraagd wordt en daarbij een goede gelegenheid om je hengst te tonen aan het publiek en de merrie houders. :)

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 12:13

Emie99 schreef:

Jazen schreef:
oke ,dus dan zal ik maar lid worden en hem laten keuren .
in Magic zie je op het eerste gezicht geen hengst ,of je moet onder hem gaan hangen . :D
hij slooft zich ook niet uit als er merrie's voorbij komen ,
hij heeft al bij een merrie gestaan ,waar hij niet bijkon :) en na het eens te proberen is het ook gestopt .
hij heeft totaal geen hengsten manier (ik zal maar niet te luid roepen zeker ? :+ ) .

en de merrie die ik koop zal ook papieren hebben ,en het veulen ook .

beter lezen voor je je uitspreekt .
ik heb gewoon gezegt dat ik hem nu al eens online zal zetten .
ik verplicht niemand hem als hengst te gebruiken ,misschien kan ik dan ook eens kijken hoe hij dekt ,of hij goed vruchtbaar is ....

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:15

Ik lees ;)
Maar alsnog je had eerst niet gezegd dat de merrie die je gaat kopen ook papieren zou hebben. En dan alsnog dan heeft het veulen papieren, er zijn alsnog genoeg veulens mét papieren die ook niet verkopen. Beter wellicht ja maar alsnog. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:17

idereen heeft het over de nmprs stamboek,maar geloof dat ts ook naar het nas stamboek kan gaan toch omdat de pony appaloosa is.of heb ik dat nu mis

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:49

Jazen schreef:
ik wil ook niet rijk worden van hem .
ik ozu gewoon van het dekgeld dat hij zou verdienen een leuk merrie'tje kopen en op daar af en toe een veulen van te krijgen .
is dat dan zo verkeerd ?

Wat ik bedoelde is dat het een illusie is dat je met je hengst iets zult verdienen. Stel dat je hengst 3 merries dekt (en dan mag je volgens mij al blij zijn zolang hij niet is goedgekeurd) en je daarmee 150 euro per jaar verdient, dan is dat veel te weinig om alle kosten (stal of weidegang, voer, hoefsmid, wormkuren, vaccinaties) te betalen, laat staan dat je nog iets overhoudt om te sparen. Als je graag een merrie wilt had je dat geld beter op een spaarrekening kunnen zetten. Als je hengst goedgekeurd wordt zal hij misschien meer merries kunnen dekken, maar dan ben je ook weer veel meer geld kwijt aan contributie, kosten van het keuren etc. Gelukkig maar dat je hem niet alleen gekocht hebt voor het dekken en het opstrijken van het dekgeld. Ik wens je veel plezier met hem. :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:09

Dekgeld voor een niet goedgekeurde shet? Joh.. Je kunt tegenwoordig gratis shetjes ophalen bij mensen.
Dan moet je dus zelfs als hij goedgekeurd wordt (en jouw merrie dan ook goedgekeurd is) al vaak blij zijn als je uberhaupt een goede baas vindt voor een shet veulen.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:31

ik vind allemaal beetje overdreven,
mijn verzorg shetlanders waarvan ik er 1 heb gekocht, de andere 3 binnen 2 dagen verkocht hoor,
en ze hebben het beste wat ze maar kunnen bedenken,
en allemaal geen papieren.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:32

het gaat niet alleen om de papieren maar ook hoe zijn karakter is,
ik heb de shetjes van veulen af aan verzorgt, en hebben daarom een super karakter.
heb liever een shet zonder papier met top karakter dan met papier en rot karakter

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:52

Feit blijft dat er een overschot aan shetten is en ze geregeld bij de slacht belanden.
Vermeerderen en doelloos fokken om het fokken is in mijn ogen dan niet erg logisch.
Natuurlijk gaat het ook om karakter, maar om alleen daar aan te denken vind ik een beetje naief gezien bovenstaande.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:57

Er is inderdaad een overschot aan Shetlanders.
Helaas ligt de paardenmarkt toch al op zijn gat, leuke superbrave kinderponies worden tegenwoordig ook al verkocht voor een appel en een ei.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 17:18

amsterdam_30 schreef:
Dekgeld voor een niet goedgekeurde shet? Joh.. Je kunt tegenwoordig gratis shetjes ophalen bij mensen.
Dan moet je dus zelfs als hij goedgekeurd wordt (en jouw merrie dan ook goedgekeurd is) al vaak blij zijn als je uberhaupt een goede baas vindt voor een shet veulen.

nog niet gekeurde ,dat is voor volgend jaar .
en het is geen shet !
soort :minipaard
ras :NMP

Vader :
okay of sportvieuw : appaloosa

moeder :
wonderful of the fairy tale ranch : NMP/shet

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:20

Jazen schreef:
amsterdam_30 schreef:

nog niet gekeurde ,dat is voor volgend jaar .
en het is geen shet !
soort :minipaard
ras :NMP

Vader :
okay of sportvieuw : appaloosa

moeder :
wonderful of the fairy tale ranch : NMP/shet

misschien kun je hem ook keuren bij het nas stamboek omdat hij een appaloosa is moet je even na vragn

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:20

Laat hem eerst maar eens onderzoeken op erfelijke afwijkingen :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:21

je hebt een leuk hengstje gekocht, met papier, ik zou hem niet aanbieden zonder goedkeuring, je dekgeld is dan misschien 50 euro, dat schiet toch niet op, ik snap eigenlijk niet waarom je niet een merrie hebt gekocht? die had je dan al "buiten de deur " kunnen laten dekken.
ik heb zelf een 2 jarig hengstje met heel mooi papier, er zijn ook mensen die vragen naar een dek van hem, ik doe dat niet, hij mag dit jaar voor het stamboek eigen merries dekken, volgend jaar naar de hengstenkeuring en ná goedkeuring pas aanbieden ter dek. voor goedgekeurde mini appaloosa's is een dekgeld tussen de 100 en 300 euro gemiddeld, met uitschieters naar boven of beneden

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 00:35

hier een zelfgemaakt ,onbewerkte foto van hem .
Afbeelding

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 17:08

wat vinden jullie van hem ?