[HK]Hengst voor ster prok merrie van Winningmood

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Re: [HK]Hengst voor ster prok merrie van Winningmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:00

Yay goede keuze Everdale! Wilde die net noemen :D Die verbetert een hele hoop van jouw verbeterpunten! Zeker qua lengte vh kruis, bespiering van de hals, ligging van de schouder, lengte, genoeg ras en veel maat.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:09

bedankt esmee, nu hopen dat ze wel drachtig word tot nu toe nog niet gelukt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:20

-O- Oh dat is jammer. Heb tot nu toe alleen maar positieve verhalen gehoord wbt drachtig krijgen.
Hopelijk lukt het deze keer wel voor je!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:22

Ligt tot nu toe niet aan de hengst de merrie is ineens niet hengstig meer. Hopelijk pakt het naar hengstigheid wel in 1 keer ik heb inderdaad ook heel goede dingen gehoord kwa sperma kwaliteit :D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:23

@ TS:
Citaat:
mag iets meer met de schoft omhoog bewegen

dat schreef jij over jouw merrie... dat was een puntje van 'kritiek' bij Everdale en als ik hem zie lopen maakt hij wel mooi front maar niet vanuit de schoft. Hoe denk je hierover?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:40

Ik denk dat de combinatie van lijnen dit wel gaat verbeteren, de voorouders en vader van de merrie bewegen goed met de schoft omhoog, de merrie kan het zelf ook maar zou van mij dit iets natuurlijk mogen doen. Ze laat dit wel heel mooi zien wanneer ze zich inspand.

Everdale zelf met het los bewegen vond ik hem wel mooi opdrukken, onder het zadel toont hij veel front en vind ik ook dat de schoft er goed bij is er is geen afbraak in het bovenlijn plaatje naar mijn idee. Doordat hij nog zo jong is zie ik enkel nog verbeter punten bij hem die hij in mijn ogen zeker waar gaat maken wanneer hij een juiste opleiding gaat krijgen

Ik heb goede verwachtigen van deze combi maar eerst maar een gezonde kleine op de wereld zetten :D

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:55

Ik lees hier een hoop technische praat maar ben de weg een beetje kwijt geraakt. Wat wilde je nu eigenlijk precies fokken? Een paard voor het landelijk niveau (t/m ZZL) of een paard voor het zware werk?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 07:56

Haha da's mooi als dat kon... een paard voor basissport fokken of subtop... Ging dat maar zo makkelijk.
Prestaties van het paard hangen voor 80% af van de africhting.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:06

smeetjoew schreef:
Haha da's mooi als dat kon... een paard voor basissport fokken of subtop... Ging dat maar zo makkelijk.
Prestaties van het paard hangen voor 80% af van de africhting.

Dan dient het paard eerst toch wel de kwaliteiten te bezitten om het hogere niveau aan te kunnen?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:28

Ja maar het is niet zo van ik kies hengst A want dan ga ik een basissport paard fokken en met hengst B kan ik een subtopper fokken :+

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:55

Klopt, je kijkt naar de merrie en kiest daar de hengst naar uit. Je hebt daarbij natuurlijk wel een doel voor ogen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:20

Ja maar dat gaat niet over jouw genoemde doelen :+
Je kunt fokken naar allround, dressuur, springen, groot, klein, braaf, sensibel, mooi, etc. Of je het krijgt, is een tweede, want fokken is gokken en de africhting maakt het paard.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:32

Als ik gewoon een fijn gebruikspaard wil fokken, zal ik daar toch de merrie en hengst naar uit moeten zoeken?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:49

Grappig dat mijn topic elke keer weer een discussie uitlokt :=

Wij hebben natuurlijk een doel voor ogen wat we willen fokken en dat is een fijn bewerkbaardier met bewegingen die functioneel zijn of dit dier dan een basis sport paard of wie weet subtop ligt aan de opleiding. We willen wel dat het dier de instelling heeft en de bewegingen die daarin mee gaan.
Zoals de moeder(lijn) is wat wij graag zien, bewerkbare dieren beweging en een goede instelling alles wat de hengst ook laat zien.

Ergens bespeur ik het idee dat dit geen goede combi is Krackertje, laat je er gerust over uit ik ben benieuwd.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:21

Seven, klopt, ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben maar ik zie de hengst Everdale op jouw merrie niet verbeteren op het punt wat jij verbeterd wil zien nl meer met de schoft omhoog lopen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:34

Dat schoft omhoog is maar een klein iets en eerlijk gezegd 1 van de dingen die niet vooraan op de lijst staan, ook is het voor ons afwachten wat de merrie vererfd in de moederlijn zitten veelal dieren die wel meer met de schoft omhoog bewegen(zoals eerder vermeld liet de merrie zich op de keuring wel mooi met de schoft omhoog zien momenteel zou ze dat van mij meer mogen doen maar dit is geen deal breaker). Dat is voor mij dus geen punt om deze hengst niet te nemen.

Daarbij is het dus sowieso gokken want ik weet niet wat de merrie vererfd en niet wat de hengst vererfd maar wij durven door beide moederlijnen deze gok wel te nemen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:50

Seven, ik vindt dat je een zeer beste merrie hebt. Voor mij is het met de schoft omhoog bewegen, het aandachtspunt bij deze merrie. Ik vindt de stokmaat prima, zeker voor een merrie en een beetje ril mogen ze voor de sport best hebben. Langer gelijnd hoeft een sportpaard voor mij ook niet te zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:59

Bedankt wij vinden het ook een goed paard,

Aan 1 kant snap ik jou post volledig maar voor ons mag er meer maat zijn, een beetje ril is geen probleem maar ik wil dit niet versterken, langergelijnd mag ze van mij iets zijn hoewel ik denk dat dat in de vergrotende maat wel mee gaat :j

Onze visie voor deze merrie is anders dan die van jou geen probleem. We wachten het veulen af en kijken dan wat we hebben vast gelegd en wat er verbeterd had moeten en kunnen zijn.