Waarom shetlander als gezelschap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:52

@Karuna
Niet als je maar 1,5m ruimte hebt... :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:53

Ze zijn goedkoper te onderhouden. Ze hebben overal minder van nodig dan een groot paard. Medicijnen gaat per kilo, voer gaat per kilo etc dus het is voordeliger om een klein paard te nemen dan een grote.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:55

O jawel past wel althans voor onze knol wel. Die wringt zich in de kleinste plekjes desnoods achteruit. }:0

Wat betreft de hanteerbaarheid voor kinderen. Ik merk zelf al verschil in onze tinker met zijn 156 en onze aanstaande leasepownie van 125 cm. Ik ben zelf 160 en het kleine formaat is toch wel veel hanteerbaarder in borstelen en hoeven krabben. Zal voor kinderen niks anders zijn denk ik.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:58

Ik heb ook een shetje als gezelschapsmaatje.
Voor mij had het verschillende redenen.
1. Goedkoper.
2. Minder kosten omdat hij bv idd op de wormkuur van mijn pony mee kan
3. Vond het leuk als kindjes wilde rijden.
4. Mijn ponytje is wat ouder en kan een shetje makkelijker aan dan zon grote.
5. ze passen samen in het schuilstalletje

Ik heb er alleen laatst 1 bij gekregen van 2 jaar alleen die staat meestal alleen met de andere shet omdat
de grote er helemaal gek van worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:59

Ligt eraan hoe het karakter is. Mijn ervaring is dat mijn welsh van 136 makkelijker is, omdat dat gewoon een goede sul is bij kinderen. Mijn shetten proberen de kids nog weleens een keertje uit. Dan duiken ze met hun hoofd in het gras en dan krijgen die kinderen ze er met geen mogelijkheid meer uit. Maar als ze allebei even braaf zijn dan is een kleiner maatje denk ik hanteerbaarder dan een grote.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 15:20

Brainless schreef:
Wispeltuur schreef:
Ben wel blij dat er mensen zijn doe gewoon voor een shet zijn gevallen als maatje! ipv het is goedkoop..

Een gezonde shet koop je voor 100 E, een gezonde Fjord is 1000E.
Dan hou je 900E extra over oa voor de verzorging of een menkarretje met tuig.

@Capopjekop
Maar geldt dat niet voor alle pony's?
Ik heb een A-Welsh gehad en dat was ook absoluut geen kinderpony.
Mijn Fjord is ook geen echte kinderpony (ze is niet gevaarlijk, maar gaat gewoon rechts als kinderen links willen en stopt als ze gras ziet staan)..

In mijn ogen werkt het niet zo, je houd indd 900 euro over maar dat ben je met een beetje pech ook makkelijk kwijt in een jaar toch?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:26

Ik zit zo eens te denken, ik heb geen paard, nooit een eigen gehad ook. Maar wat ik voor me zie, is een leuk paardje voor mij, een leuk shetje/ander klein pony'tje, die uiteraard heel braaf is, die dan word verzorgd door penny-meisjes. <3 Kan ik ook hun droom een beetje verwezenlijken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:28

Wispeltuur schreef:
In mijn ogen werkt het niet zo, je houd indd 900 euro over maar dat ben je met een beetje pech ook makkelijk kwijt in een jaar toch?

Ja en nee.
Als ik echt een gezelschapsmaatje zoek, die in eerste instantie alleen "weidevulling" is en als knuffelpony voor de kinderen.... is 900E verschil een heleboel geld.
Als ik een pony/paard koop van 1000E en dan nog een 1000E kosten krijg, kost mijn dat dus 2000E.
Het verschil blijft nog steeds 900E, en dat is voor mij een heleboel geld.

Ik heb gekozen voor een Fjord, omdat deze in eerste instantie voor mijn nichtje was om de 4daagse te kunnen rijden.
Vandaar dat het geen shet is geworden. Maar voor mij was anders een shet een veel goedkopere keuze geweest.

Froemel

Re: Waarom shetlander als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:33

Voor mij ook de reden dat deze goedkoper is als een groot rijpaard, ik heb wel een grote brede shet van 1.05 ongeveer. Mijn paard is helemaal dol op haar. Ze kost gewoon minder in onderhoud en in stalkosten.

Maar ik doe niet niks met mijn shet, die moet gewoon net zo hard werken als mij paard maar dan voor de kar. En stiekem ben ik altijd dol geweest op shetjes.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:16

Wat een onzin dat er gesuggereerd wordt dat de prijs er niet toe moet doen..
Bij ons is het uiteindelijk een mini appaloosa geworden, geheel niet gratis, maar alleen omdat we geen geschikte shet konden vinden.. Beestje krijgt net zoveel aandacht als mijn andere paarden, maar waarom zoveel extra geld aan uitgeven als het niet nodig is? Er is echt wel geld als hij naar de dierenarts moet ofzo, maar de vaste kosten zijn zoveel lager en da's mooi meegenomen aangezien het belangrijkste doel gezeldschap is. Mijn pony is ongeveer 125, mijn paard 165, zit 40 cm verschil in, hadden ze totaal geen last van. Dus 85 cm, 40 cm kleiner, zou dan ook niet erg moeten zijn :)

Daarbij ik vind het wel stoer zo'n kleintje. Handzaam mee te nemen als handpaard op buitenrit, leuk grondwerk mee te doen, leuker karakter dan paarden en misschien kan ze ooit nog eens voor de kar :D

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:36

Jullie vergeten nog een heel belangrijke reden, ze poepen minder en dus minder uitmesten :D
Dat is niet de belangrijkste reden, maar hoort er voor mij ook zeker bij. Ik heb een kleine Welsh en moet bekennen dat hij toch al veel meer poep produceert dan mijn vorige minishet en ook een stuk meer eet. Wat dat betreft is een shet gewoon ideaal.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:09

Hahaha maar al die kleine drolletjes zijn wel moeilijker op een hooivork te krijgen :Y)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:16

Ruimte was ook mijn eerste overweging. Die kleintjes trappen toch ook echt veel minder kapot. Bovendien eet mijn kleintje ook gewoon met mijn haflinger mee. Ik denk dat het toch wel goedkoper is. En tenslotte ik wil mijn paard bij huis maar ik wil niet twee rijpaarden. Misschien klinkt dat heel stom, maar zodra je kunt rijden krijg ik ook veel sneller het gevoel dat ik moet rijden, terwijl ik heb geen tijd voor twee paarden! Wel voor een wandelingetje en dat soort dingen. Ik wil haar net als mijn haflinger ooit wel voor de wagen hebben en ik wil wel dat ze enigszins in vorm blijft, maar toch is dat een kleinere verantwoordelijkheid dan een rijpaard (in mijn hoofd) Een tweede rijpaard heeft ook eigen tuigage nodig. Nee hoor, ik heb een haflinger en mijn haflinger heeft haar eigen paard ;).

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:19

snap dat je bij een pony of klein paard nog wel een shet zet.
Had ook een shet van 85 bij mijn fjord lopen, maar mijn paard van 1.80 heeft toch echt behoefte aan een maatje van een beetje formaat, en 1 die hem begrijpt.
Hij vind shetten naar mijn idee maar rare wezens, en weet niet echt wat die daar mee moet.
Ook kunnen hij en een shet elkaar niet kriebelen, en ik vind dat toch wel een belangrijk ding.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:02

@HTM, maar dat is ook verschillend per paard. Mijn paard van 1.77 staat ook bij een shetje van minder als 1 meter... En dat gaat prima hoor, ze spelen samen, grazen samen en kunnen gewoon goed met elkaar overweg.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:12

het kan idd ook goed gaan Anne, maar er zijn paarden die echt behoefte hebben aan een soortgenoot met minder hoogte verschil, zoals al eerder genoemd was.

Ik begrijp wel waarom mensen voor een shet kiezen, alleen denken mensen er soms te makkelijk over heb ik het idee.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:21

Dat klopt, ik ken ook genoeg paarden waar absoluut geen shet bij zou kunnen...

Moet toegeven dat wij er eerst ook wel makkelijk over dachten :o Maar ik vind het toch erg leuk, zo'n shetje ben er ongeveer net zoveel tijd mee bezig als het paard, alleen al met borstelen, troetelen en wandelen :D

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:57

Nou bij ons slopen de shetjes nog al eens wat. ( 1tje heeft de voorkeur om overal zijn tanden in te zetten om te testen of t kapot kan ) Bovendien breken ze ook makkelijker uit haha.
Maar ze brengen ook wel weer wat leven in de wei en vooral een dosis humor.

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:20

Tja ik denk dat mensen liever een shet erbij hebben lopen simpel omdat een shet minder kost in onderhoud. Alleen moeten ze er dan niet een hebben die alles sloopt want dan zitten ze op hetzelfde geld.
Bovendien wie wil er nou niet zo'n lief bolletje wol in de winter xD Een shetlander kan ook veel beter tegen de weersomstandigheden dan een groot paard. Als je een 2e paard erbij zou moeten zetten is dat toch ook weer een nieuwe stal want 2 grote paarden samen in 1 stal gaat hem niet worden. Dat van minder mest is ook waar ik had voor dat ik mijn shet kreeg een D-pony en die produceerde wel een heel stuk meer mest ;)

@Sandros Shetten zorgen inderdaad voor wat humor in je leven :) Zeg als ik ooit van spullen af moet kan ik dan aan jouw shet vragen of die het voor mij wil slopen? :P xD

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:55

@Iris doet tie met alle liefde en plezier.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:04

Ik heb zelf ook een shetje lopen als gezelschapsdame en grasmaaier. Daar is niets mis mee. Ze zijn gewoon robuuster, makkelijker in onderhoud en goedkoper te houden. Dat is nu eenmaal zo. Mijn shet is wel heel lief en keurig opgevoed maar totaal ongeschikt als kinderpony.. Zolang ze haar poetsen en tutten gaat het prima maar van een zadel op haar rug is ze niet gediend. }> Maakt me ook niet uit eerlijk gezegd... Ze doet waar ze goed in is.. Eten en gezelschap houden.. :D